
78               CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2019) ISSN 1899-5101

Original article

The Chernobyl disaster:  
A case study on the information policy 

of the Kádár regime


Dalma Kékesdi-Boldog

ORCID: 0000-0002-0282-4818
C O R V I N U S  U N I V E R S I T Y  O F  B U D A P E S T,  H U N G A R Y

DOI: 10.19195/1899-5101.12.1(22).5

ABSTRACT: While the Hungarian Socialist Workers’ Party was on the rhetorical level committed 
to the Soviet agitation and propaganda model, in practice it increasingly deviated from it during the 
1980s. As the press reflected upon the events of the day, propaganda could manifestly be at odds with 
reality, creating a reality gap, that is, one between what people were told to see and what they actually 
saw. This paper offers a case study on the communication of the Chernobyl nuclear disaster in Hun-
gary and looks into how it was reflected in party communiqués, the party newspaper, and opinion 
polls. It asks the question of whether ‘accuracy’ or ‘partisanship’ prevailed in the official communica-
tion of the disaster.

KEYWORDS: Chernobyl disaster, Hungary, information policy, partisanship, public opinion, 
Népszabadság.



INTRODUCTION

There was a slow democratisation and cultural opening process going on in the 1980s 
in Hungary (Valuch, 2005, pp. 67–68; Romsics, 1999, pp. 450–456). Even though the 
Hungarian Socialist Workers’ Party (MSZMP) was on the rhetorical level committed 
to the Soviet model, the actual practice of information policy was not in line with it all 
of the time. János Kádár, the general secretary of the party wanted to break with the 
former Rákosi regime’s information policy and had a de-Stalinisation attitude with a 
détente effect (Földes, 2012, pp. 200–214; Takács, 2013, pp. 84–90). Furthermore, the 
Hungarian leadership had to meet both Soviet and Western expectations, given 
the ongoing economic crisis and the heavy foreign debts of the country (Csizmadia, 

cej 12.1.indb   78 2019-04-30   15:09:31

Central European Journal of Communication vol. 12, no 1 (22), Spring 2019 
© for this edition by CNS



The Chernobyl disaster: A case study on the information policy of the Kádár regime

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2019)               79

2012, p. 194). In addition, the press could not always act as an agitator and propagand-
ist (Bajomi-Lázár, 2005, p. 24), because in practice it strived to reflect upon the every-
day events that were not in line with the state-socialist ideology. Media were con-
sidered the transmission belts of the party state, and mass communication was used 
as a propaganda instrument (Siebert et al., 1956, pp. 105–146). Propaganda could not 
manifestly be at odds with reality and hence may have created a reality gap, that is, one 
between what people were told to see and what they actually saw (Jakubowicz, 2011, 
p. 388). It is my assumption that this fear from the reality gap was driving Hungarian 
information policy makers to adapt to ideologically sensitive cases that did not fit into 
the authoritarian media system.This paper offers a case study on the communication 
of the 1986 Chernobyl nuclear disaster in Hungary and looks into how it was reflected 
in party communiqués, the party newspaper Népszabadság (The people’s freedom) 
and opinion polls. It asks the question of whether ‘accuracy’ or ‘partisanship’ prevailed 
in the official communication of the disaster.1

THE ACCIDENT AND ITS POLITICAL CONTEXT

The fatal accident that occurred in the Vladimir Ilyich Lenin Nuclear Power Sta-
tion on 26 April 1986 involved two explosions in Reactor No. 4 that damaged the  
3,000 ton roof of the power plant, which was thrown up 50 metres into the air and 
fell back onto the middle part of the reactor. A 750-metre-high fire broke out and 
kept burning for 10 days (Aszódi, 2006). The effused radioactive fall-out polluted 
an area of over 30,000 square kilometres.

The accident was caused by contributory negligence. The operators of the power 
plant wanted to test a special speed control tool, but did not observe the protocol 
during the experiment. The catastrophe could have been avoided, had at least one 
of these rules been observed (INSAG-7, 1992, pp. 51–89).

Three types of indirect antecedents caused the accident (Szatmáry & Aszódi, 2010, 
pp. 90–98). Firstly, construction mistakes: the RBMK-type power stations, like the 
one in Chernobyl, were already an outdated technology and had a complicated con-
trol mechanism. Secondly, there were management problems: it was definitely pro-
hibited to make any kind of experiment in an active nuclear plant. The staff was not 
aware of the danger; the work plan broke several rules and was not approved by the 
managers responsible for the safety of the power plant (INSAG-7, 1992, pp. 51–89). 
Thirdly, there was an institutionalised ideological and geopolitical conflict between 
the United Sates and the Soviet Union during the Cold War. The permanent chase for 
spectacular scientific results often came at the expense of technological elaboration, 

1 The party’s Political Committee declared in 1979 that “[t]he press should be collaborative and give 
voice to the proletariat without question, its viewpoint must be the same as the class position. […] Party-
spiritedness and commitment are required from journalists” (the official source cited by Hegedűs, 2001). 
By contrast, the first press law, passed in 1986, stated that “[t]he job of the press is to provide authentic, 
precise and up-to-date information” (1986. évi II. törvény a sajtóról 2§ (1) [Press law 1986/II]).

cej 12.1.indb   79 2019-04-30   15:09:31

Central European Journal of Communication vol. 12, no 1 (22), Spring 2019 
© for this edition by CNS



Dalma Kékesdi-Boldog

80               CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2019)

and also manifested itself in the building of nuclear reactors. The Chernobyl disaster 
had medical, social, economic as well as political consequences; it was a sensitive case 
in point in the history of the bipolar world system which significantly influenced 
the status of the Soviet superpower. It was an ‘anthropological shock’ which changed 
everyday life (Beck, 1987, p. 156), because it had familial, medical and environmental 
aftereffects (Harper, 2001) and the continuous attention to the healthcare recommen-
dations reminded people of the danger.

In Hungary, a Soviet-based but more flexible information policy was gradually 
emerging during the Kádár regime’s last decade. Glasnost (openness) and perestroika 
(restructuring), managed by Mikhail Gorbachev from 1986 also had an impact on 
Hungary’s information policy. The first Hungarian press law, passed in 1986, did not 
define the party’s role in media policy making (Takács, 2009, 2012), it declared the 
ideal of ‘accuracy’, but — unlike the previous official statements — did not mention 
‘partisanship’. The infamous differentiated information policy, managed by Minister of 
Culture György Aczél, listed authors and their works into ‘tolerated’, ‘prohibited’ and 
‘supported’ categories. But this semi-formal and unwritten policy did not offer clear 
classification criteria (Sipos, 2015, pp. 36–38). In practice, mass communication was 
informally managed via methods such as the destroying of some printed newspapers, 
the jamming of foreign radio frequencies and the so-called press plans prescribing 
how certain political events must be covered (Bajomi-Lázár, 2005, pp. 25–28). Even 
though there was no official censorship, the press was controlled by an extensive in-
stitutional system and bureaucracy, the founding of newspapers and the training of 
journalists (Takács, 2012). The state-socialist ideology was chiefly maintained by the 
state security organisations and by the centralisation of resources. The main device 
of indirect control was state monopoly in a variety of fields, including intelligence 
(the hegemony of the Hungarian News Agency), the paper industry (printing houses 
owned by the party state), publishing houses (managers and editors nominated based 
on a nomenklatura system), as well as a system of privileges offered to collaborating 
journalists (Bajomi-Lázár, 2005; Sipos 2010, 2015). 

RESEARCH DESIGN

This research is a source-based descriptive analysis containing three elements. First-
ly, it offers an overview of the archival sources available in the Hungarian National 
Archive on the Hungarian Socialist Workers’ Party’s organisational communication 
in order to describe the process whereby the party attempted to temporally struc-
ture information about Chernobyl. As the next step, it reconstructs the narratives of 
the official party newspaper Népszabadság in an attempt to reveal the nature of the 
information designed for the public. Finally, it describes and interprets the findings 
of the opinion polls conducted by the Mass Communication Research Center in 
1986 on the perception of the accident.

cej 12.1.indb   80 2019-04-30   15:09:31

Central European Journal of Communication vol. 12, no 1 (22), Spring 2019 
© for this edition by CNS



The Chernobyl disaster: A case study on the information policy of the Kádár regime

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2019)               81

This paper is expected to disclose how Hungarian information policy worked in 
practice. It is anticipated that the unprecedented, unexpected and extreme situation 
created by the disaster will show like a magnifying glass the usual practices of the 
information policy of the party state. The main research question was that of which 
facts the press reported on and what kind of information the party marginalised. 
A chronological table summarising the content of the primary sources shows what 
the party knew about the accident, and what information was released via the press 
(see Table 1). Measurement data on the level of nuclear radiation, gathered by the 
Hungarian Technical Council, are also listed in this table.

The communiqués of the Hungarian Socialist Workers’ Party

Because of the extensive bureaucracy of the Hungarian state-socialist regime, doz-
ens of official communiqués were issued about the Chernobyl nuclear accident. 
I selected 11 official releases made public between 29 April and 16 May. This was 
the most important period in that the news blackout was unlocked, the informa-
tion was slowly becoming richer, new facts and circumstances of the accident were 
revealed every day, and experts and responsible officials made a number of state-
ments. Diverse types of documents (reports by the minister of industry and by 
the commander of National Civil Defence, the records of the Political Committee’s 
Economic Section, a note by the Secretariat of the National Atomic Energy Com-
mission, other protocols and verbatim reports) representing various levels of the 
party hierarchy were selected in an attempt to show variations and contradictions 
within the party discourse. This analysis does not cover official documents discuss-
ing the geopolitical, economic and touristic effects of the accident, as this section 
of my research aimed chiefly at revealing when and under what circumstances the 
party itself was informed about the details of the accident.

The articles of Népszabadság

This narrative analysis was based on the articles of the official Hungarian commun-
ist newspaper Népszabadság. I studied the editions issued between 29 April and  
19 May 1986. This period was chosen as this is when most of the relevant articles 
were published. The selection was based on the following keywords: (background) 
radiation, radioactive, emission, fall-out. Only the Hungary-related news items 
were selected; hence my analysis does not cover information on neighbouring 
countries, nor reflections of ‘Western’ news reports.

The sample thus compiled contains 18 items. I examined the article’s position 
within the newspapers (front page or internal page), and counted the number of 
words the articles in question used when describing the accident and its aftermath. 
Finally, I categorised the items in line with what they stated about the radiation. The 
wording and the context were also analysed.

cej 12.1.indb   81 2019-04-30   15:09:31

Central European Journal of Communication vol. 12, no 1 (22), Spring 2019 
© for this edition by CNS



Dalma Kékesdi-Boldog

82               CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2019)

Ta
bl

e 
1.

 C
om

pa
ris

on
 o

f t
he

 so
ur

ce
s —

 e
xc

er
pt

 (i
ta

lic
s b

y 
D

. K
.-B

.).
 

Da
te

Of
fic

ia
l s

ou
rc

es
N

uc
le

ar
 ra

di
at

io
n*

Ar
tic

le
s 

in
 N

ép
sz

ab
ad

sá
g

A
ir 

 
(B

q/
m

3 )

Po
ta

bl
e 

w
at

er
 

(B
q/

l)

So
il 

(B
q/

m
3 )

Ra
w

 
m

ilk
 

(B
q/

l)

Pa
ck

ed
 

m
ilk

 
(B

q/
l)

Ve
ge

ta
bl

es
 

(B
q/

kg
)

Be
fo

re
 th

e 
ac

ci
de

nt

0.
00

1
0.

1
3

n/
a

n/
a

n/
a

A
fte

r t
he

 a
cc

id
en

t

30
 

Ap
ril

Pr
es

um
ab

ly
 th

er
e 

w
as

 a
 h

ug
e 

ac
ci

de
nt

. 
A

s t
he

 d
ai

ly
 m

ea
su

re
m

en
t i

nd
ic

at
ed

, t
he

 
fa

ll-
ou

t h
ad

 re
ac

he
d 

H
un

ga
ry

 to
o.

 
C

on
tin

uo
us

 m
ea

su
re

m
en

t, 
offi

ci
al

 
st

an
db

y. 
M

ill
io

ns
 o

f i
od

in
e 

ta
bl

et
s w

er
e 

m
ad

e. 
(M

N
L 

O
L 

X
IX

-B
-1

-a
i-

1-
a-

57
9/

19
86

.)

7
0.

5
50

10
0

n/
a

50
0

Re
ac

to
r N

o.
 4

 w
as

 d
am

ag
ed

. Th
er

e 
w

as
 n

o 
ch

an
ge

 in
 th

e m
ea

su
re

m
en

t 
da

ta
. E

xp
er

ts 
sa

id
 th

at
 th

e c
on

se
-

qu
en

ce
s w

ou
ld

 n
ot

 en
da

ng
er

 H
un

ga
r-

ia
n 

cit
iz

en
s a

nd
 n

at
ur

e. 
(N

ép
sz

ab
ad

-
sá

g, 
30

 A
pr

il 
19

86
, p

. 4
)

1 
M

ay
[I

nt
er

na
tio

na
l W

or
ke

r’s
 D

ay
 —

 h
ug

e 
pr

oc
es

sio
ns

 n
at

io
nw

id
e]

 P
as

tu
ra

ge
 b

an
 

in
 e

ig
ht

 co
un

tie
s. 

(M
N

L 
O

L 
X

IX
-A

-
83

-a
-8

48
. j

kv
-5

. n
p.

-1
98

6.
)

9
0.

5–
2.

1
80

10
0–

70
0

m
ax

. 2
5

15
00

A
cc

or
di

ng
 to

 la
te

st
 d

at
a 

th
e c

on
ta

m
i-

na
tio

n 
of

 th
e a

ir 
an

d 
of

 n
at

ur
e w

as
 n

ot
 

sig
ni

fic
an

t. 
(N

ép
sz

ab
ad

sá
g, 

1 
M

ay
 

19
86

, p
. 4

)

2 
M

ay
H

ug
e i

od
ic 

co
nc

en
tra

tio
n 

in
 m

ilk
. (

M
N

L 
O

L 
X

IX
-A

-2
-a

f-
00

14
7-

V
I-

PV
O

P-
05

.0
4/

19
86

.)
22

3
15

0
70

0–
90

0
m

ax
. 4

0
20

00
–4

00
0

[Th
er

e 
w

as
 n

o 
re

le
va

nt
 a

rt
ic

le
]

3 
M

ay
Ra

di
at

io
n 

m
on

ito
rin

g 
of

 ra
ilw

ay
 a

nd
 

ro
ad

 v
eh

ic
le

s a
t t

he
 b

or
de

rs
. (

M
N

L 
O

L 
X

IX
-A

-8
3-

a-
84

8.
 jk

v-
5.

 n
p.

-1
98

6.
)

2
1–

3
15

0
90

0–
12

50
m

ax
. 5

0
30

00
–5

00
0

[Th
er

e 
w

as
 n

o 
re

le
va

nt
 a

rt
ic

le
]

4 
M

ay
D

isc
re

pa
nc

y 
in

 th
e d

at
a 

of
 th

e a
ir.

 
In

fe
ct

ed
 m

ilk
 to

 b
e 

pr
od

uc
ed

 in
to

 ch
ee

se
 

an
d 

m
ilk

 p
ow

de
r. 

(ib
id

.)
8

2–
3

20
0–

25
0

10
00

–
13

00
m

ax
. 6

0
30

00
–5

00
0

Ra
di

at
io

n 
re

du
ce

d,
 it

 w
as

 fa
r f

ro
m

 th
e 

ha
rm

fu
l l

ev
el

 e
ve

ry
w

he
re

 in
 th

e 
co

un
tr

y. 
Re

co
m

m
en

de
d 

to
 d

rin
k 

in
sp

ec
te

d 
m

ilk
 a

nd
 to

 w
as

h 
le

ttu
ce

 
th

or
ou

gh
ly.

 (N
ép

sz
ab

ad
sá

g, 
4 

M
ay

 
19

86
, p

. 5
)

* I
n 

be
cq

ue
re

ls;
 a

cc
or

di
ng

 to
 th

e 
re

po
rt

 o
f t

he
 H

un
ga

ria
n 

Te
ch

ni
ca

l C
ou

nc
il,

 6
 M

ay
 1

98
6 

(M
N

L 
O

L 
M

-K
S-

 2
88

. f
. 5

. c
s. 

96
8.

 ő
.e.

-1
98

6 
4/

b,
 ap

pe
nd

ix
)

So
ur

ce
: A

ut
ho

r. 

cej 12.1.indb   82 2019-04-30   15:09:31

Central European Journal of Communication vol. 12, no 1 (22), Spring 2019 
© for this edition by CNS



The Chernobyl disaster: A case study on the information policy of the Kádár regime

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2019)               83

Because of the information monopoly of the state, all journalists were to rely on 
the press releases of the Hungarian News Agency. This suggests that it is sufficient to 
study one newspaper only, as the articles in Népszabadság are largely representative 
of the whole media at that time.

Opinion polls

I did a secondary analysis of two opinion polls conducted by the Mass Communica-
tion Research Centre about the perception of the Chernobyl disaster in 1986. The 
data were generated for internal party use. My analysis focused on people’s opinions 
about the Hungarian news reports.

Although the Mass Communication Research Centre was not fully independent 
from the party’s ideological expectations and state security supervision, it was rela-
tively autonomous (Terestyéni, 2009; Vásárhelyi, 2016). Despite the centre’s semi-
dependent position, the polls it conducted are widely considered reliable sources.

FINDINGS

The communication of the party

The first official ‘top secret’ communiqué was issued on 29 April, three days after the 
accident. It was a report by Minister of the Industry László Kapolyi stating that the 
Soviets asked Hungary to reduce the volume of its electricity imports because there 
had occurred an ‘error’ in the Chernobyl power plant. Hungarian authorities did not 
receive more information about this. Non-official Western sources, however, had 
notified Hungary on 26 April that the base level of background radiation had dis-
played a six-fold increase (MNL OL XIX-A-2af-Ma-00147-VII-szn/1986; MNL OL 
XIX-A-41-II). On 30 April, Commander of the National Civil Defence Mihály Berki 
reported that “presumably, a major nuclear accident happened in Chernobyl, Reactor 
No. 4 had broken down during the night of 25 April” (MNL OL XIX-B-1-ai-1-a-
579/1986).2 As daily measurements indicated, the nuclear fall-out had reached Hun-
gary. According to the commander, the radiation counts per minute (cps) level was  
10 to 20 times higher than before. He observed that “the Soviet comrades have not 
given us information”. A Hungarian expert team was established to conduct meas-
urements on a permanent basis. The Ministry of Industry called for a million iodine 
tablets to be produced (MNL OL XIX-A-83-a-848. jkv-5. np.-1986. 5/c).

The next official document was issued by the Economic Section of the Polit-
ical Committee on 6 May, and read that Hungarian leaders had received official 
information about the nuclear accident on 28 April from the Soviets (MNL OL 
M-KS- 288. f. 5. cs. 968. ő.e.-1986. 4/b). It also mentioned non-official Swedish, 
Polish and Finnish notifications released on 26 April and added that the nuclear 
cloud had reached Hungary during the night of 29 April and, spreading westward, 

2  All cited fragments in the Author’s own translation.

cej 12.1.indb   83 2019-04-30   15:09:31

Central European Journal of Communication vol. 12, no 1 (22), Spring 2019 
© for this edition by CNS



Dalma Kékesdi-Boldog

84               CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2019)

had infected almost all of the country’s territory. According to the report of the 
Hungarian Technical Council, the level of radioactive air pollution was many times 
above normal, and the contamination of surface water and potable water was al-
most two times higher than before. Food and soil measurement data indicated that 
the level of harmful radiation was not remarkable (MNL OL M-KS- 288. f. 5. cs. 
968. ő.e.-1986 4/b, appendix). It was necessary to dilute infected milk with clean 
milk to sell a special mixture milk, because the level of radiation had risen hun-
dreds of times beyond normal in raw milk. The Ministry of Agriculture and Food 
recommended that lettuce should be thoroughly washed because of the surface 
pollution, and that people should buy packed milk. A pasturage ban was imposed 
in six counties on 1 May, and was three days later ordered in sixteen counties (MNL 
OL XIX-B-1-y-1986.05.12. 7/b). Other reports noted that the feeding of animals 
caused difficulties to farmers (e.g., MNL OL M-KS- 288. f. 5. cs. 968. ő.e.-1986. 4/c; 
MNL OL XIX-A-83-a-848. jkv-5. np.-1986. 5/c; MNL OL XIX-B-1-y-1986.05.12. 
7/b). The above-mentioned report of the Technical Council was also discussed by 
the Political Committee on 6 May, the notes taken during the meeting show the 
uncertainty generated among the country’s leaders:

we should not act by emotion […] it is necessary to impose censorship on the expert team […] 
there is a great deal of pressure on us […] we must remove politically misleading articles from the 
papers […] or else we will be in political trouble […] we have to inform the people […] we will 
only publish the Soviet news, not western ‘omnifarious’ information (MNL OL M-KS- 288. f. 5. 
cs. 968. ő.e.-1986. 4/c).

Concluding the report and summarising the expected impacts of the accident, 
the Secretariat of the National Atomic Energy Commission published a long note 
for internal use (MNL OL XIX-A-41–II.) stating that “a large amount of nuclear 
radiation has reached Hungary” with “multiple effects”. The Secretariat also con-
sidered the long-term outcomes of the presence of radioactive isotopes (added into 
the food chain; human diseases, etc.), as well as the political, economic and touristic 
aftereffects of the accident. The report highlighted that the Soviets had not given 
adequate information about the Chernobyl case, leaving Hungarian specialists in 
obscurity.

The official documents always mentioned the level of nuclear radiation, which 
changed on a daily basis during the studied period, and evinced geographical dif-
ferences. The first document reporting a decrease was issued on 16 May and read 
that “radiation was not detectable, there is no danger” (MNL OL M-KS- 288. f. 22. 
cs. 86. ő.e.).

Newspaper articles

The first article about the Chernobyl nuclear disaster was published in Népszabad-
ság on 29 April, that is, the party’s official newspaper was three days late in report-
ing the event. The article was on an internal page and informed readers about the 

cej 12.1.indb   84 2019-04-30   15:09:31

Central European Journal of Communication vol. 12, no 1 (22), Spring 2019 
© for this edition by CNS



The Chernobyl disaster: A case study on the information policy of the Kádár regime

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2019)               85

accident in only 105 words. It made very general statements such as “the injured 
were given medical attention” and “a special expert group was established”. Nuclear 
radiation was not mentioned as yet. None of the 18 articles in the sample stated 
clearly that harmful nuclear radiation had reached Hungarian airspace.

The quotes below are about the presence of nuclear radiation:
According to current measurements, radiation in Hungary is far from the harmful level […] the 
experts recommend drinking inspected milk and washing lettuce thoroughly (Népszabadság,  
4 May 1986, p. 5).

The director of the Frédéric Joliot-Curie Radiation Biology Institute of Hungary said […] that 
there was radioactive iodic isotope in the Hungarian atmosphere […] the radioactive iodine pol-
luted the grass, spread to the ground, and eventually every radioactive particle settles (Népszabad-
ság, 5 May 1986, p. 3).

These articles were published on successive days a week after the accident. Even 
a superficial comparison discloses a great deal of dissonance between the two: while 
the first referred to official measurement data claiming that “there was no harmful 
radiation in Hungary”. The second cited an expert saying that “radioactive iodic 
isotopes were found everywhere”. 

There was only one more article which hinted at the increase in the level of 
radiation. It read that “the increase of radioactivity in the atmosphere and environ-
ment is not significant”. (Népszabadság, 1 May 1986). However, the headline on the 
previous day was this: “Radioactivity did not increase in Hungary’s atmosphere” 
(Népszabadság, 30 April 1986, p. 4). Comparing the two articles, it is clear that 
stating that something did not significantly increase, does not mean that it did not 
increase at all.

In terms of the position of the articles published in Népszabadság, there were 
seven front-page reports about Chernobyl, of which only three had a Hungarian 
relevance. The rest of them mentioned Hungary only on the internal page. The first 
front-page article was published ten days after the accident, the second one five days 
later, and the third one came out on 16 May. The first article, covering one quarter 
of the front page, was a report from an international press conference where experts 
stated that measurements were permanently being made, but the Soviets did not 
know what exactly had happened. This text devoted 37 words to Hungary. In this 
article the vice-chairman of the Soviet Meteorological State Committee said that  
“[t]he Chernobyl accident did not endanger the Hungarian population” (Népszabad-
ság, 7 May, 1986). The article continued on page 3 with a 153-word-long report 
about current radiation data. According to this, “nuclear radiation in Hungarian 
airspace was very low, and has been reducing in the two previous days”. 

The next front-page article, covering one quarter of the page, was published on 
12 May with a Hungarian-related 74-word-long section. Its subheader suggested 
that “[r]adioactivity has further decreased in Hungarian airspace” (Népszabadság, 
12 May, 1986). This was the only front-page article with a photo of the exploded 

cej 12.1.indb   85 2019-04-30   15:09:31

Central European Journal of Communication vol. 12, no 1 (22), Spring 2019 
© for this edition by CNS



Dalma Kékesdi-Boldog

86               CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2019)

power plant. There was also a long article on page 3, filling almost half of the page, 
with one-third of the text including information relevant for Hungary. At first sight, 
it was a precise, 440-words-long statement of two Hungarian experts. They used 
three different kinds of measurement units to express how low the level of radiation 
was in Hungary, but this was more confusing than calming.

The last front-page article was released on 16 May, covering one third of the 
page, summarising the circumstances and medical effects of the nuclear accident in  
698 words, devoting 25 words to Hungarian measurement data and stating that 
“natural background radiation has decreased to the pre-accident value” (Népszabad-
ság, 16 May, 1986).

Despite the repeated underlining of the reducing level of nuclear radiation, three 
articles completely denied the fact of radiation. One day after the accident was an-
nounced in Hungary, Népszabadság published the following sentences: “Air meas-
urements data showed no differences after the Chernobyl accident in the Hungarian 
atmosphere. According to experts, the damage in the reactor would not endanger 
the Hungarian people and nature” (Népszabadság, 30 April 1986, p. 4). One day 
later, experts of the National Civil Defence said that according to the measurement 
data “the increase in nuclear radiation was not remarkable, the measured values 
are very similar to the usual ones” (Népszabadság, 1 May 1986, p. 4). A week later, 
there was an article on the front page about an international press conference held 
in Moscow. The first lines said that Hungary was not endangered by the Chernobyl 
accident in terms of radiant molecules (Népszabadság, 7 May 1986). The last article 
was published two days later with Soviet experts highlighting this on the front page: 
“There was no nuclear explosion in Chernobyl, the amount of the fall-out was over-
reacted by the western press” (Népszabadság, 9 May 1986, p. 1).

In terms of the wording, one article said that radiation in Hungary “has not 
increased, and another that it has not increased significantly”. Three of them wrote 
about “fluctuation”, five of them asserted that radiation had been “continuously de-
creasing”. One article mentioned that “radiation was at a low level”. Finally, four 
articles said that radiation had “actually decreased” to pre-accident values. In sum, 
most of the statements created a relational system with a former higher value and 
the current value that was lower than the previous one. This suggested, between the 
lines, that the radiation had increased in the previous period.

The recommendations of the National Civil Defence — people should drink 
inspected milk only and wash lettuce thoroughly because of the settled pollution 
— were continuously published, even when the World Health Organization already 
stated that raw milk was potable (Népszabadság, 8 May 1986, p. 3).

Public opinion

The Mass Communication Research Centre conducted two opinion polls about 
the disaster. The first survey was made on 5 and 6 May, one week after Chernobyl  
(HU OSA-420-2-2:1 A8203) on a sample of 413 people in Budapest. This sample 

cej 12.1.indb   86 2019-04-30   15:09:31

Central European Journal of Communication vol. 12, no 1 (22), Spring 2019 
© for this edition by CNS



The Chernobyl disaster: A case study on the information policy of the Kádár regime

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2019)               87

was non-representative, but offered meaningful information in terms of some 
specific social groups (under and over 40 years of age, white and blue collar work-
ers, pensioners). The survey disclosed that people were gathering information more 
intensely than before the accident: 79 percent of the interviewees said that they were 
paying more attention to the news; one third of them also listened to ‘Western’ radio 
stations too, such as Radio Free Europe, BBC World and the Voice of America. 
Some 67 percent of the respondents were partly or wholly dissatisfied with the news 
reports of the Hungarian media. Almost every second person had doubts about the 
reliability of official information. Those dissatisfied mentioned the following causes: 
the information was deficient, belated and relied on Soviet sources only, it was not 
accurate, and hushed up the facts and misled the people.

The second survey was conducted two weeks later, on 16 and 18 May (HU OSA-
420-2-2:1 A8204) on a sample of 414 people in Budapest. It was based on the same 
social groups, and disclosed changes in public opinion. Information gathering was 
intense: 67 percent of respondents said that they were actively monitoring the news, 
and 83 percent considered the nuclear accident the most important event of previous 
weeks. In terms of the national mass media, the number of those dissatisfied decreased, 
but the amount of those partly satisfied increased. Half of the respondents considered 
that the actual danger was higher in reality than the picture drawn by the mass media 
suggested. Some new problems were also mentioned: rumours and uncertain or ques-
tionable statements (serious health-damage effects, the temporary closing of schools, 
separated hospital wards) were disturbing for more than every second interviewee; 
22 percent said that they had gathered information from a competent person (like a 
kindergarten teacher, a greengrocer, a healthcare worker or a scientist).

SUMMARY AND CONCLUSIONS

This study looked into the communication of the Chernobyl nuclear disaster in 
state-socialist Hungary at three different levels. It sought to reveal how information 
policymakers reacted to this unusual and politically highly sensitive case and what 
considerations may have affected their decisions. Based on the narrative analysis of 
the press, it is safe to conclude that the communication of the party newspaper was 
motivated by party loyalty rather than accuracy. During the studied period — with 
two notable exceptions — Népszabadság did not mention the rising levels of radia-
tion but permanently informed readers about its reduction.

The findings obtained so far also highlight some of the characteristics of the au-
thoritarian theory of the press (Siebert et al., 1956). In this approach, the press is a 
servant of the (party) state which is responsible for its content (ibid., pp. 9–37). The 
communiqués of the Hungarian Socialist Workers’ Party showed that the Hungar-
ian leadership was informed early on, but party leaders did not let the press pub-
licise the news. Comparing official, top secret sources with public information in 
newspaper articles, the most remarkable thing is “permanent uncertainty”. Leaders 

cej 12.1.indb   87 2019-04-30   15:09:31

Central European Journal of Communication vol. 12, no 1 (22), Spring 2019 
© for this edition by CNS



Dalma Kékesdi-Boldog

88               CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2019)

did not know what to communicate and how to communicate it. They had no crisis 
communication strategy to hand. Even though they received sufficient official in-
formation about the nuclear disaster and mentioned repeatedly that they must  
inform the people, they held back the facts from the public for several days. Despite 
the establishment of an expert group early on and discussions of the accident and 
its anticipated after effects by various party organisations, it is clear now that those 
most concerned, that is, the people, were not informed about the facts.

The party newspaper was “three days late” in reporting the disaster. Out of seven 
Chernobyl-themed front-page articles, only three had Hungarian relevance. From the 
studied eighteen articles, only two mentioned the rise in radiation, and three denied 
the existence of it. When nuclear radiation in the air was several thousand times above 
normal, the press published sentences like these: “there was no change in the measure-
ment data” (Népszabadság, 30 April 1986, p. 4) or “the contamination of the air and 
of nature was not significant” (Népszabadság, 1 May 1986, p. 4). In the articles, the 
“indirect wording” was general. Some of them did not literally state that there was an 
increase in nuclear radiation, but the predication implied that the level of radiation 
had risen. The first accurate article was published “three weeks after the accident” on 
19 May. By this time, the largest dose of harmful nuclear radiation had already left 
Hungary.

The uncertainty manifested itself in the opinion polls as “fear”: half of the people 
were worried. According to the second poll, even though there was some positive 
news since the first survey — the level of nuclear radiation had reduced, the fire 
had been extinguished , expert statements and official reports were published and 
multiplied the number of the articles, showing a reduction in radiation in Hun-
gary — people had not been calmed. Most interviewees complained about different 
kinds of anxiety and fear because of the accident and its unpredictable effects, and 
were not satisfied with the information provided. The insecure information guided 
people to gather information from alternative sources, and it generated disquieting 
rumour and gossip. In this respect, the communication of the incident did not have 
its intended effect but in fact was rather counterproductive.

The Chernobyl case suggests that Hungarian information policy showed min-
imal attribution of flexibility — it kept repeating the same health-protection in-
structions, publishing two articles which mentioned that harmful radiation had 
reached Hungary — “Not even a fatal accident could break the authoritarian media 
system”; because of the propaganda regime, the party leadership could not manage 
efficient communication and accurate information. They could not integrate this 
complex, geopolitical/social/healthcare case into an ideologically highly-charged 
discourse. As a result, people experienced a reality gap caused by the malfunctions 
of the information policy and felt angst. The main reason why decision-makers 
did not let the press publicise real measurement data was that confessing that the 
nuclear disaster was a sign of Soviet human and technological failure would have 
been at odds with the ruling ideological narrative. The Hungarian leadership was 

cej 12.1.indb   88 2019-04-30   15:09:31

Central European Journal of Communication vol. 12, no 1 (22), Spring 2019 
© for this edition by CNS



The Chernobyl disaster: A case study on the information policy of the Kádár regime

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2019)               89

under pressure and sought not to damage the Soviet fair-weather relationship by 
reporting real facts.

This paper does not offer a representative picture on the information policy of 
the Kádár regime, but a little, yet important, segment of it. The case of Chernobyl 
has been chosen because it shows the dangerous consequences that propaganda had 
in Hungary. Further research is needed, including an extensive mass media content 
analysis for more generalisable findings to be obtained.

REFERENCES 

1986. évi II. törvény a sajtóról [Press law 1986/II.] (1986). Retrieved February 11, 2017, from http://
www.okm.gov.hu/letolt/elektronikus_ugyintezes/ 1986evi2tv.pdf.

A WHO helyteleníti a reaktorbaleset miatti indokolatlan óvintézkedéseket. A világszervezet tájékoz-
tatta az európai egészségügyi minisztereket [The WHO deplores unreasonable precautionary 
measures for reactor accidents. The World Health Organization informed the European health 
ministers] (May 8, 1986). Népszabadság.

Aszódi, A. (2006). Csernobil 20 éve [20 years of Chernobyl]. Fizikai Szemle, 4. Retrieved November 2, 
2017 from http://fizikaiszemle.hu/archivum/fsz0604/aszodi0604. html. 

Bajomi-Lázár, P. (2005). Médiapolitika [Media Policy]. In: P. Bajomi-Lázár (ed.), Magyar médiatörté-
net a késő Kádár-kortól az ezredfordulóig [Hungarian media history from the late Kádár-era until 
the millennium]. Budapest: Akadémiai Kiadó, pp. 19–51.

Beck, U. (1987). The anthropological shock: Chernobyl and the contours of the risk society. Berkeley 
Journal of Sociology, 32, pp. 153–165.

Csizmadia, E. (2012). Hatalom és ellenzék a Kádár-rendszerben. Az 1980-as első ellenzékről szóló 
határozat kontextusa [Power and opposition in the Kádár system. The context of the decision on 
the first opposition from 1980]. In: G. Földes & M. Mitrovits (eds.), Kádár János és a 20. századi 
magyar történelem [János Kádár and 20th century Hungarian history], Politikatörténeti Füzetek 
33. Budapest: Napvilág Kiadó, pp. 185–204. 

Földes, G. (2012). Kádár János és a magyar desztalinizáció [János Kádár and the Hungarian de-Stalin-
isation]. Múltunk, 57(2), pp. 192–214.

Fordulópont a csernobili atomerőmű mentőmunkálataiban [A turning point in the rescue work of the 
Chernobyl nuclear power plant] (May 12, 1986). Népszabadság.

Harper, K. (2001). Chernobyl stories and anthropological shock in Hungary. Anthropological Quar-
terly, 74, pp. 114–123. 

Határozott intézkedések a sugárveszély elhárítására. Nemzetközi sajtóértekezlet Moszkvában az ukra-
jnai erőmű-szerencsétlenségről [Determined measures are radiation hazard remediation. Inter-
national press conference in Moscow on power plant catastrophe in Ukraine] (May 7, 1986). 
Népszabadság.

Hazánk légterében nem növekedett számottevően a radioaktivitás. Szakértői értekezlet a Polgári Vé-
delem Országos Parancsnokságán [Radioactivity in our airspace has not increased significantly. 
Expert meeting at the National Civil Defense] (May 1, 1986). Népszabadság.

Hazánkban tovább csökkent a radioaktivitás [Radioactivity is further reduced in Hungary] (May 6, 
1986). Népszabadság. 

Hegedűs, I. (2001). Sajtó és irányítás a Kádár-korszak végén [Press and control in the end of the 
Kádár regime]. Médiakutató, 2, pp. 45–60.

HU OSA-420-2-2:1 A8203 (1986). Közvéleménykutatás a csernobili szerencsétlenség után [Opinion 
poll after the Chernobyl accident].

cej 12.1.indb   89 2019-04-30   15:09:31

Central European Journal of Communication vol. 12, no 1 (22), Spring 2019 
© for this edition by CNS



Dalma Kékesdi-Boldog

90               CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2019)

HU OSA-420-2-2:1 A8204 (1986). Újabb közvéleménykutatás a csernobili szerencsétlenség után [Opin-
ion poll after the Chernobyl accident]. 

INSAG-7 (1992). The Chernobyl accident: Updating of INSAG-1, A report by the International Nu-
clear Safety Advisory Group. Safety Series, 75. Vienna: International Atomic Energy Agency, pp. 
51–89.

Intézkedések a helyreállítás meggyorsítására. Szovjet párt- és állami vezetők látogatása Csernobilban 
[Measures to speed up recovery. Soviet party and state leaders visit Chernobyl] (May 4, 1986). 
Népszabadság. 

Jakubowicz, K. (2011). Media Revolution in Europe: Ahead of the Curve. Strasbourg: Council of Europe 
Publishing.

Jelentés a hazai mérések eredményeiről [Report on the results of national measurements] (May 8, 
1986). Népszabadság.

Jelentés a pénteki hazai sugárszintmérésről [Report on Friday’s measurement data] (May 10, 1986). 
Népszabadság.

Külföldi állásfoglalások és intézkedések [Foreign statements and instructions] (May 15, 1986). 
Népszabadság.

Lehülőfélben a csernobili reaktor. Összefoglaló a hazai sugárszintmérésekről [Chernobyl reactor is 
getting cool. Summary of the Hungarian measurement data] (May 19, 1986). Népszabadság. 

MNL OL M-KS- 288. f. 22. cs. 86. ő.e.-1986 (May 16, 1986). Tájékoztató a Gazdasági Bizottság üléséről 
[Report on the meeting of the Economic Committee], pp. 689–694.

MNL OL M-KS- 288. f. 5. cs. 968. ő.e.-1986 4/b (appendix) (1986). Összehasonlító táblázat és megje-
gyzések (Összeállításra került a Műszaki Tanács közreműködésével.) [Comparative table and notes. 
(Report by the Hungarian Technical Council)]. 

MNL OL M-KS- 288. f. 5. cs. 968. ő.e.-1986. 4/b (May 6, 1986). Tájékoztató a Politikai Bizottság 1986. 
május 6-án megtartott ülésének 10. napirendi pontjához [Report to the agenda item No. 10 of the 
Political Committee’s meeting held on 6 May]. 

MNL OL M-KS- 288. f. 5. cs. 968. ő.e.-1986. 4/c (May 6, 1986). Szó szerinti jegyzőkönyv a Politikai 
Bizottság üléséről (1986. május 6.) [Literal report on the Political Committee meeting]. 

MNL OL XIX-A-2af-Ma-00147-VII-szn/1986. (IpM M-2523) (April 29, 1986). Kapolyi László ipari 
miniszternek a csernobili atomerőmű balesetről szóló első tájékoztatása Marjai József miniszterel-
nök-helyettes részére (1986. április 29.) [László Kapolyi industrial minister’s first information about 
the Chernobyl nuclear power plant accident to József Marjai Deputy Prime Minister]. 

MNL OL XIX-A-41-II. sorozat-Elnöki iratok-10/III. t.-sz. n.-Feljegyzés 1986. május 5 (May 5, 
1986). Összefoglaló jelentés a csernobili atomerőműben bekövetkezett balesetről, annak hazai 
következményeiről, és elhárításukra tett intézkedésekről. In. Jelentés a csernobili balesetről, annak 
magyarországi hatásairól és a magyar hatóságok intézkedéséről (1986. május 5.) [Summary report 
on the Chernobyl nuclear accident, its national consequences and measures]. 

MNL OL XIX-A-41–II. sorozat–Elnöki iratok–10/III. t.– sz.n.–1986. május 8 (May 8, 1986). Az 
Országos Atomenergia Bizottság Titkárságának feljegyzése az atomerőmű-baleset várható mag-
yarországi hatásairól (1986. május 8.) [A note from the Secretariat of the National Atomic Energy 
Commission on the expected impacts of the nuclear accident in Hungary]. 

MNL OL XIX-A-83-a-848. jkv-5. np.-1986. 5/c (1986). Jelentés a Minisztertanács részére [Report to 
the Council of Ministers]. 

MNL OL XIX-A-83-a-848. jkv-5. np.-1986. (1986). Szó szerinti jegyzőkönyv a Minisztertanács üléséről 
(1986. május 8.) [Literal report on the Cabinet’s meeting]. 

MNL OL XIX-B-1-ai-1-a-579/1986. (April 30, 1986). Berki M. a Polgári Védelem Országos Törzsparanc-
snokának jelentése Kárpáti Ferenc honvédelmi miniszter részére az atomerőműben történt balesetről 
(1986. április 30.) [Berki, M. Commander of National Civil Defense’s report about the Chernobyl 
nuclear power plant accident to Ferenc Kárpáti, Minister of Defense].

cej 12.1.indb   90 2019-04-30   15:09:31

Central European Journal of Communication vol. 12, no 1 (22), Spring 2019 
© for this edition by CNS



The Chernobyl disaster: A case study on the information policy of the Kádár regime

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2019)               91

MNL OL XIX-B-1-y-1986.05.12. 7/b (May 12, 1986). Részlet belügyminiszteri értekezlet szó szerinti 
jegyzőkönyvéből (1986. május 12.) [Detail from the Ministry of the Interiors report].

Normalizálódik a légkör sugárszintje a csernobili atomszerencsétlenség után. Természetes érték a 
levegőben [Radiation of the atmosphere is normalized after Chernobyl nuclear disaster. Natural 
value is airborne] (13 May, 1986). Népszabadság. 

Romsics, I. (1999). A Kádár-korszak. In: I. Romsics (ed.), Magyarország története a XX. században. 
Budapest: Osiris Kiad, pp. 269–380. 

Sajtóértekezlet Moszkvában Csernobil orvosi vonatkozásairól [Press conference in Moscow about the 
medical aspects of Chernobyl] (May 16, 1986). Népszabadság.

Siebert, F. S., Peterson, T., & Schramm, W. (eds.). (1956). Four Theories of the Press. Urbana–Chicago: 
Chicago University Press.

Sipos, B. (2010). Média és demokrácia Magyarországon. A politikai média jelenkortörténete. [Media and 
democracy in Hungary. The contemporary history of political media]. Budapest: Napvilág Kiadó.

Sipos, B. (2015). Szempontok a Horthy-kor és a Kádár-kor nyilvánosságának vizsgálatához-össze-
hasonlításához [Viewpoints for comparing the publicity of Horthy and the Kádár era]. Me.Dok: 
Média-Történet-Kommunikáció, 3, pp. 27–42.

Szatmáry, Z., & Aszódi, A. (2005). Csernobil. Tények, okok, hiedelmek [Chernobyl. Facts, reasons, 
beliefs]. Budapest: Typotex.

Szerencsétlenség egy szovjet atomerőműben [Trouble in a Soviet nuclear power plant] (April 29, 
1986). Népszabadság.

Szovjet állásfoglalás a Csernobil körüli nyugati propagandakampányról. A kormány köszönete a kül-
föld segítőkészségéért [Soviet resolution on the Western propaganda campaign around Cherno- 
byl. The government thanks for the help of the rest of the country] (May 5, 1986). Népszabadság.

Takács, R. (2009). A sajtóirányítás szervezete a Kádár-korszakban [Institutionalization of the press 
control during the Kádár era]. Médiakutató. Retrieved April 11, 2017 from http://www.mediaku-
tato.hu/cikk/2009_03_osz/07_sajtoiranyitas_kadar/.

Takács, R. (2012). Politikai újságírás a Kádár-korban. Hatalom és újságírás viszonya 1956–1988 [Politi-
cal journalism in the Kádár era. Relationship between power and journalism 1956–1988]. Buda-
pest: Napvilág Kiadó.

Takács, R. (2013). Desztalinizáció Közép- és Kelet-Európában [De-Stalinization in Central and East-
ern Europe]. Múltunk, 3, pp. 68–103.

Tart a küzdelem a csernobili atomerőműnél [Continuous struggle at the Chernobyl nuclear power 
plant] (May 9, 1986). Népszabadság.

Terestyéni, T. (2009). Volt egyszer egy Tömegkommunikációs Kutatóközpont… [Once upon a time there 
was a Mass Media Research Center of Hungary]. Retrieved April 15, 2017 from http://communi-
catio.hu/mktt/hirek/konferenciak/2009/tk40/nyitoeloadas.htm.

Újabb jelentés a csernobili atomszerencsétlenségről. Szovjet intézkedések a sugárszennyeződés ellen. 
Hazánk légkörében nem növekedett a radioaktivitás [Another report on Chernobyl nuclear disas-
ter. Soviet measures against radiation contamination. Radioactivity did not increase in Hungary’s 
atmosphere] (April 30, 1986). Népszabadság.

Valuch, T. (2005). A „gulyáskommunizmus” [Goulash communism]. In: I. Romsics (ed.). Mítoszok, 
legendák, tévhitek a 20. századi magyar történelemről [Myths, legends, and misbeliefs about 20th 
century Hungarian history]. Budapest: Osiris Kiadó, pp. 361–390. 

Vásárhelyi, M. (2016). Média- és közvélemény-kutatás a Kádár-korszakban [Media and opinion polls 
in the Kádár era]. Médiakutató, 1, pp. 93–96.

cej 12.1.indb   91 2019-04-30   15:09:31

Central European Journal of Communication vol. 12, no 1 (22), Spring 2019 
© for this edition by CNS




