
Central European Journal of Communication 2 (29) · FALL 2021 305 305

ORIGINAL ARTICLE

DOI: 10.51480/1899-5101.14.2(29).6

The Mass Media’s Systemic Contribution 
to Political Transformation : Coverage of  the 1956 

Uprising in Hungarian Print Media  
(June 1988–June 1989)

Indira Dupuis
 B ORCID: 0000-0003-0877-7183

Free University Berlin, Germany

ABSTRACT: The article is aimed at contributing to the discussion of the role of the mass media 
system in political transformation. For this purpose, reporting on a political issue relevant to the 
transformation was selected for tracing the theoretical assumption along empirical results: the hith-
erto taboo topic of Hungarian uprising in 1956. I studied how 1956 was reported in Hungary’s main 
print media, Népszabadság and Magyar Nemzet, from June 1988 to June 1989. These newspapers, 
despite still being controlled by the government in the dissolving socialist system of the end 1980s, 
helped a functional public sphere emerging. The newspapers broadened the interpretive scope 
by facilitating dissenting opinions and enabled a hitherto suppressed discourse about Kadar’s role 
in the historical events of 1956. The results suggest the newspapers acted as professional medi-
ators and had a systemic stabilising effect on Hungarian society in this smouldering conflict.

KEYWORDS: mass media, political transformation, professional journalism, Socialism, 1956.

INTRODUCTION

On the systemic level, the effects of political and economic functionality in the 
change of institutions and organisational roles have well been researched, espe-
cially concerning the systemic change from socialist systems of soviet type 
to democracies in Eastern Europe (Merkel, 1996; 2010) as well as the organisa-
tional changes of the national media systems in Eastern Europe (O’Neil, 1997; 
Aumente, 1999; Thomaß & Tzankoff, 2001; 2015). However, effects of mass media 
functionality in the transformation have been less researched.

With my research, I want to contribute knowledge about the mass media’s social 
functionality as having been an important factor in the political transformation 



306 Central European Journal of Communication 2 (29) · FALL 2021

INDIRA DUPUIS

process in the Hungary of the late 1980s.1 Based on system theory, I assume 
a dominance of functional logic in the modern, institutionalised social order that 
informs journalists and provides room to manoeuvre even in firmly politically 
controlled work environments. In the political systems in Eastern Europe that 
developed after World War II within the sphere of power of the Soviet Union, 
the political and economic freedoms, including the freedom of the press, were 
restricted. On the other hand, these systems embraced professional excellence 
in journalism (Huxable, 2018) and – at least officially – self-criticism, among 
others from mass media, which was also a legitimising basis of the one party 
rule.2 Because of the latter, I assume that the mass media in the states of Eastern 
Europe more or less functionally mediated the current conflicts, in terms 
of a normatively aspired but differently developed professionalism of journalism, 
and accordingly were able to assume a more or less stabilizing role in the course 
of the systemic transformation.3

In Hungary, one of these main conflicting issues were the notable political 
events of 1956 around the Hungarian uprising that was later suppressed with 
the help of the Soviet military. In 1958, former prime minister Imre Nagy 
and members of the 1956-government were disgracefully hanged and buried 
in unmarked graves. In the Hungary of Kádár, the events of 1956 were taboo. 
Thus, in 1989 the ceremonial re-burial of Nagy and the other victims was the 
hard-earned success of the relatives and members of the opposition.

In the following, after outlining my theoretical argument, I will present find-
ings from the content analysis of the related reporting from the 30th anniversary 
of Imre Nagy’s death in June 1988 until re-burial with full honours of him and four 
others in June 1989 in two major newspapers: Népszabadság and Magyar Nemzet.

THEORETICAL BACKGROUND

In order to analyse a mass media impact in political transformation, a theoret-
ical definition of mass media as a functional-structural, social system, in which 
information is processed (Luhmann, 2000) seems to be appropriate, because the 
theory focusses on communication as the basis of social order in the constant 
integration process of society (Fehr, 1977; Imhof, 2002). In order to manage 

1 The research project from which the results on the reporting of a transformation issue in Hungary 
are presented here had a comparative approach (see https://gepris.dfg.de/gepris/projekt/273811628).

2 Marx already considered self-criticism a prerequisite for a successful workers’ movement, even 
if it was later cultivated in the real, Marxist-Leninist systems largely only as a ritual in the en-
trenched one-party system. c.f. Mommsen 1989.

3 Besides the evidence for mass media functionality presented in this article, I found evidence 
in Poland (c.f. Dupuis, 2020) but not in Romania.



Central European Journal of Communication 2 (29) · FALL 2021 307

THE MASS MEDIA’S SYSTEMIC CONTRIBUTION TO POLITICAL TRANSFORMATION

the growing complexity of societies, these have developed divisions of labour 
and functional systems (i.e. symbolically generalising communication structures). 
The structure of these functional systems surpasses, by inherent force of utility, 
or functionality, the anachronistic structure of social rule that is based on hered-
itary hierarchies and the segmentation of social groups (Luhmann, 1987).4

Around the function of the successful society-wide exchange of information 
have developed contingent organisational structures of mass media systems 
in mainly national regulation systems. The journalistic subsystem of mass media 
serves the reporting on current affairs following professional programmes within 
work-sharing editorial organisations (Blöbaum, 1994). However, individual jour-
nalists are part of the functional systems that are intertwined in mass media 
organisations. They are professional journalists in mass media and economically 
dependent in their role as employees – as well as citizen with political interests 
in the political realm (Dupuis, 2012, p. 76).

In whatever organisational context, the operative functionality of mass media 
is important for maintaining stability in modern society (Luhmann, 1970). A func-
tional mass media structure imposes functionality onto the public discourse 
concerning the relevance of certain issues and their representation (Luhmann, 
2000). This explains the institutionalisation of mass media particularly in demo-
cratic systems and an according recognition of professional authority that grants 
a certain systemic autonomy (Scholl, 1997).5

Ceasing information exchange as well as the withdrawing of allegiance is the 
main threat to authoritarian governments that control mass media organisations. 
Gorbačev correctly detected this problem and addressed it with his glasnost’ 
programme (1990). Governments that try to control the public are vulnerable 
to a lack of bottom-up information and more genuine, clandestine or trans-
national, public discourses within alternative, and more functional, secretly 
organised media structures that the government cannot access (Asen, 2000).

I assume that in Hungary, in the striving for political autonomy professional 
journalism stabilised the social order during political transformation. This should 
be recognizable in main mass media events that were concerned with transforma-
tion issues during that time. I assume that we can see a mediating communication 
developing in mass media, which − different from political communication − was 
not unidirectional and mobilizing, but according to the social function of mass 
media more striving to represent the different existing relevant conflicting semantic 
frameworks of political legitimacy (as defined by Klein, 1989, 2016).

4 However, the semantic structure of the older social order, even if it is challenged and dismantled by func-
tional order, remains a reusable structure of social order in the collective memory, c.f. Holl (2003).

5 However, Mobilisation is not a function of mass media but the function of the ad hoc system 
of public opinion (Luhmann and Hellmann, 2004), even if today it emerges mainly in mass media 
(Gerhards, 2002)



308 Central European Journal of Communication 2 (29) · FALL 2021

INDIRA DUPUIS

HISTORICAL CONTEXT

In the political systems of the Soviet model that were established in Eastern 
Europe after World War II, the mass media organisations were not supposed 
to be organisationally independent of the political system. Like all other profes-
sional organisations, mass media organisations were a part of the ideological 
transmission belt system of society (Goban-Klas, 1997) and directed by the 
governing communist or socialist party respectively in a one-party system. 
In Hungary, during the Kádár era 1956–1988, the Minister of culture and the 
representative of cultural affairs György Acél loosened the organisational ties. 
He had an erratic way of controlling all intellectual life using “manual control” 
(“kézivezérlés”) and favouritism (“kegygazdálkodás”) or “the policies of the 

“three t’s (tiltás (ban); türes (toleration), támogatás (support)” (Tőkés, 1996: 16, see 
also Bajomi-Lázár & Kékesdi-Boldog, 2018). Generally, this meant that cultural 
organisations and the mass media in Hungary were less rigidly controlled 
as those in other communist systems ((Havliček & Kende, 1985). But, also that 
journalism was more determined by informal decision making and personal 
contacts (Takács, 2012).

During the timespan covered by my analysis at the end of the communist 
era in Eastern Europe the mass media system changed continuously, becoming 
more liberal concerning the editorial independence of political actors from civil 
society and their opportunities to reach the public. In November 1988, the Central 
Committee voted for the lifting of censorship. Furthermore, a service for the 
publication of press releases and declarations from the developing proto-parties 
and groups of the civil society was introduced (c.f. Sükösd 2000): the Országos 
Sajtószolgálat (OS, National Press Service).

At the same time, the communist world was not only economically collapsing 
and facing enormous and complex systemic difficulties (Goldman, 1997), but 
was already abandoned when Gorbačev cancelled the Brezhnev doctrine. At the 
beginning of 1988, Kádár after 30 years of governing had been forced out of the 
leading positions in the Magyar Szocialista Munkáspárt (MSZMP, Hungarian 
Socialist Worker Party) because of the government’s weakness in solving the 
enormous economic troubles of the declining communist regime (Fowkes, 1995, 
p. 182). The elites agreed on the necessity of reform but were fragmented when 
it came to the different concepts of these reforms and their ultimate goals (Bozóki, 
2002, p. 3ff.). Thus, the Communist Party dissolved into fractions around the 
members of the Central Committee.

The leading actors had privileged access to the main print media outlets via 
office and owing to the political leanings and sympathies of those in charge 
of them (O’Neil, 1997, p. 16). Károly Grósz, the pragmatic reformer of the economy 
but staunch communist who disapproved of the pace and direction of reforms 



Central European Journal of Communication 2 (29) · FALL 2021 309

THE MASS MEDIA’S SYSTEMIC CONTRIBUTION TO POLITICAL TRANSFORMATION

to secure systemic change, in his role as Party leader. Grósz had direct access 
to the Népszabadság until November 24th, 1988, when he was replaced by the 
reformer Miklós Németh.6 As the Secretary-General of the Party’s mass orga-
nization –Hazafias Népfront (HNF, Patriotic People’s Front), Imre Pozsgay had 
control of the daily newspaper that organisation published – Magyar Nemzet.

When he became Minister of the State within the cabinet of Grósz in 1988, 
Pozsgay, pushing for reform, became a central actor of political transforma-
tion.7 In 1987, he participated in the conference A Magyarság esélyei in Lakitelek 
where the proto-party Magyar Demokrata Fórum (MDF – Hungarian Democratic 
Forum) was founded by opposing intellectuals and he made sure that the decla-
ration was published in Magyar Nemzet on November 14, 1987. He strategically 
employed the 1956 issue in his public communication, notably in his radio 
interview on January 28, 1989 (see below), but the “explosive reactions” to this 
strategic step exceeded his expectations (Rainer, 2002, p. 214).

The 30th anniversary year of the secret trials against former Prime Minister 
Imre Nagy and his associates and their executions took place in 1988. Nagy was 
a reformer who opted for a liberal and national discourse. Nagy took office for 
a second time in the autumn of 1956 only to be expelled a few days later when 
the Soviet invasion crushed the uprising. János Kádár, who ruled the country for 
the ensuing three decades, was deeply involved in these events. Thus, under his 
otherwise quite liberal regime, the violent events in 1956 and the later convictions 
or emigration of thousands of Hungarians were strictly banned from public and 
were erased from all history books. However, as Gyáni (2006, p. 1200) wrote:

“Awareness of the origins—the original sin—of the regime was not going 
to be expunged, not even by the compromise that it made with the majority 
of society in the 1960s, when it relied on systematically depoliticising everyday 
life and creating a private sphere for economic and cultural activity.”

In 1988, the claims of the relatives of Nagy8 and his associates for an appropriate 
burial of the convicted became public in underground circles, fuelled by their 

6 The influence they gained from this access was reinforced by the essential Communist Par-
ty’s separate telecommunication network in the inner circle of nomenclature, the so-called 
‘K-system’. Later, Miklos Nemeth, who replaced Grósz as the Prime Minister in November 1988, 
communicated his views via Magyar Hírlap (O’Neil 1997, 16). Because he did not exactly employ 
the 1956 issue in his political rhetoric, I did not include Magyar Hírlap in the content analysis.

7 The second political actor who used this issue for his political profile was Viktor Orbán, but he en-
tered the public discourse only at the moment of the funeral, and the political power he gained 
from his positioning in this discourse unfolded only later – and could even be considered to still 
be ongoing until today, c.f. Szilágyi and Bozóki (2015).

8 Notably from Erzsébet Nagy, the daughter of Imre Nagy, whose semi-public speech in a private 
home of dissidents was later published in the underground magazine Beszelő (Nagy, 1987)



310 Central European Journal of Communication 2 (29) · FALL 2021

INDIRA DUPUIS

international recognition.9 Historians were the first to object publicly to the 
restrictions on evaluating the recent past (Nyyssönen, 1999, 2003). As reaction 
and for keeping control, the MSZMP established a committee of historians and 
Party members for analysing Hungary’s political, economic and social devel-
opment after World War II. On January 27, 1989, this committee declared that 
the events in 1956 were a “people’s uprising”. The next day, Pozsgay, the head 
of the committee, announced this idea on a morning news programme as well 
as on the political radio broadcast 168 Óra. Pozsgay made this announcement 
single-handedly, while Grósz was out of the country and without any prior 
consultation with the other leaders of the Central Committee of the MSZMP, 
which caused a severe crisis within the political leadership.10

During 1989 ongoing public reappraisal of the 1956 events and the general 
liberalisation process, injustices against those convicted for participating 
in the uprising began to emerge. For example, from January 1988 onward, all 
Hungarians could apply for a passport for regular travel, but people convicted 
for their involvement in the 1956 events were denied these documents. Besides 
the historical grievances, these factual discriminations fuelled the grief in society 
about the ongoing violation of human rights in the name of communist ideology.

CONTENT ANALYSIS

METHOD
This research focusses on the impact by the systemic functionality of mass media. 
The socio-systemic functionality of information and mediation regarding poli-
tics is professionally most strongly institutionalized in the subsystem of news 
reporting (Jarren & Steininger, 2016). Thus, I conducted content analysis of the 
two leading Hungarian newspapers in terms of importance to the official polit-
ical discourse (Gálik & James, 1999, p. 79). The party organ Népszabadság (NSZ, 
Freedom of the People) was published by the MSZMP) and Magyar Nemzet 
(MN, Hungarian Nation) was the organ of Hazafias Népfront (HNF, the Patriotic 
People’s Front), Madyar Nemzet. In January 1989, Népszabadság had a circulation 
of 460,000 and Magyar Nemzet a circulation of 132,000 (Bajomi-Lázár, 1999, p. 36).

For the content analysis, I have included all articles (N=367) that mention 
the 1956 uprising, the events and the people involved, from the 30th anniver-
sary of the execution of Imre Nagy on June 16, 1988, until the national funeral 

9 In Paris, at the cemetery of Pere Lachaise, a symbolical grave was erected and pictures circulated 
the underground press.

10 This crisis is documented in the minutes of the Meeting of the HSWP CC Political Committee, 
http://chnm.gmu.edu/1989/archive/files/hungarian-1956-uprising_1705379738.pdf



Central European Journal of Communication 2 (29) · FALL 2021 311

THE MASS MEDIA’S SYSTEMIC CONTRIBUTION TO POLITICAL TRANSFORMATION

on June 16, 1989. The Népszabadság produced 143 articles spread over 157 pages 
and Magyar Nemzet produced 202 articles spread over 210 pages.

CONDUCTION OF  RESEARCH
In order to analyse the collected newspaper articles,11 I used a mixed method 
approach (Kuckartz, 2014). First, I conducted a quantitative frequency analysis 
of the articles. Second, I worked with case summaries that noted the overall 
message in the articles and the arguments of the cited actors or the author. 
To evaluate the selection of the 1956 uprising for reporting in the context of the 
current events I applied news value theory. In the second step, I analysed the 
width of the journalists’ argumentations and their selection of other voices (guest 
authors, interview partners, etc.). I noted the individual organizational affilia-
tions of the communicators, but I often present these only in broad categories 
in the findings, such as party officials, experts in central functions, members 
of the opposition.

FINDINGS

First, I studied the issue attention cycle over the timespan included in my research 
concerning the frequency and extent of reporting (see Figure 1). I added important 
political events in note form as well as the transformation of journalistic practice 
in the reporting. According to the newsworthiness and career potential of the 
event, I expected a sudden rise of attention from January 28, 1989, onwards. This 
was after Imre Pozsgay went public after the historical committee had finished 
its work on re-evaluating recent history to call the former “counter-revolution” 
of 1956 a “national uprising”. This event proved to be a pivotal point according 
to the number of articles. However, as we can see in the Figure 1, the newspapers 
had already paid attention to activities concerning this issue before that event.

The studied print media payed attention to the 1956-issue as early as June 
1988, irrespective of the minor relevance of the incident: Népszabadság published 
a Budapest police press report about an illegal demonstration on June 16, 1988. 
The organisers, some of them would have been formerly involved in “subversive 
activities” in 1956, were accused of trying to influence the around 350 to 400 

11 Unfortunately, at the beginning we only had access to the printed newspaper holdings of Staats-
bibliothek Berlin. We later checked our selection of articles for completeness via the Hungarian 
digital database Arcanum, which in the meantime had expanded its holdings to include the news-
papers we needed. Accordingly, we could not automatically select the articles but had to read the 
printed copies of the newspaper for selecting all articles dealing with the issue of 1956. I would 
like to take this opportunity to thank my Hungarian assistant Alexandra Bayer for her great help. 
We coded the page, the newspaper section, the headline and added a case summary, including 
the authors’ as well as the political actors’ positions that were reported upon or interviewed.



312 Central European Journal of Communication 2 (29) · FALL 2021

INDIRA DUPUIS

present people and would face trial. Magyar Nemzet did not publish that press 
release. Rather it reviewed on June 17, 1988, a live-radio broadcast on the same 
day of Kossuth Rádió in cooperation with Voice of America, produced by the 
head of the political department of Magyar Rádió, Laszlo Zeley, on the topic 
of Hungarian history after 1948. The broadcast featured guests from the scien-
tific and intellectual communities in Hungary and the USA.

From then on, the newspapers published articles that touch on the subject 
of the re-evaluation of the Hungarian past and frame it in different political 
contexts. Members of the nomenclature were given the opportunity to speak 
about the recent history: Imre Pozsgay, who claimed the re-evaluation of the 
Hungarian past already at this early stage (MN 5.7.1988). Rező Nyers, just before 
was re-elected into the Central Committee of th MSZMP, who condemned the 
Hungarian politics from the 1940s and 1950 (Nsz 9.7.1988).

Otherwise, routine reporting of the official agenda such as: Prime Minister 
Grosz in the international press who criticised the demonstrators from June 16 for 
initiating fascist propaganda (a translated article from the US news magazine 
Newsweek, Nsz 12.7.1988); Grósz on a visit in the USA, where he promised the 
families of the executed for participating in the 1956 events that he would permit 
a re-burial, but deny the victims any rehabilitation (26.7.1988); Károly Grósz 
criticising journalists who were on a hunger strike to demonstrate against travel 
restrictions relating to their 1956 convictions because of the already ongoing 
legislative procedure of the amnesty law (MN 23.7.1988); In an interview Jenő 
Laszló, the head of the department of the Ministry of Justice, explained about 
the current distinct drafts for either an individual or a collective amnesty by the 
government (MN 29.7.1988).

But already in August 1988, in an op-ed piece in Magyar Nemzet, the historian 
Andras Gerö re-interpreted the events of 1956 as an outcome of the events of 1948 
(MN 20.8.1988). The newspaper also published a review about current historical 
publications on 1956 (24.8.1988). Népszabadság followed with interviewing the 
new director of the Institute of Party History of the MSZMP, Sandor Balogh, who 
claimed a “new historiographic approach” that he intended to establish (Nsz 
27.8.1988) as well as an op-ed by Ferenc Glatz who called for more autonomy for 
historians (1.10.1988). At the end of October 1988, Népszabadság printed an inter-
view with Gyula Boric, state secretary at the ministry of justice, titled “Where 
are the files”, i.e. the files of the secret trials of Nagy and his associates. In addi-
tion, a press release of the Budapest Police that there were no misdemeanours 
to report on October 23, 1988, the anniversary of the national uprising in 1956.

Meanwhile, Magyar Nemzet published an interview with Pál Demény, a prom-
inent early Communist who suffered political persecution in the 1940s and after 
1956 (15.10.1988) as well as an op-ed piece by the sociologist György Csepeli 
(21.10.1988) and another with Isvan Horany from the Hungarian Institute 



Central European Journal of Communication 2 (29) · FALL 2021 313

THE MASS MEDIA’S SYSTEMIC CONTRIBUTION TO POLITICAL TRANSFORMATION

of Pedagogy, about the need to teach “historical competencies” (24.10.1988). 
These broadened the spectrum of voices in public who claimed to be able to judge 
the events competently.

Routinely, the hearings and adoption of the legislative decree on the suspension 
of convictions between October 23, 1956, and May 1, 1957 were reported in both 
newspapers (MN 8.9.1988, MN and NSZ 1.10.1988), but only Magyar Nemzet 
reported in December the numbers of people amnestied by then (31.12.1988). 
This goes as well for reporting Grósz’s return from Austria where he had talked 
to émigrés and a statement by Grósz about Imre Nagy in an interview in the 
Spanish press (8. and 14.11.1988). Also the fact that the MSZMP incidentally 
stated in a press release announcing that the 1956 events brought a momentum 
for reform (4.11.1988) and a wreath ceremony took place paying tribute to the 
soldiers who were killed fighting the counter-revolution in 1956, this was reported 
in Magyar Nemzet only (5.11.1988).

On the other hand, Népszabadság routinely published a press release from the 
Budapest police that no noteworthy protests took place on November 23, the 
anniversary of the uprising that showed the current issues, and the high poten-
tial of political mobilisation (24.11.1988). Furthermore, the speech of Károly 
Grósz to the Party members in Budapest on November 29 in full, in which 
he promoted the ongoing reforms within the socialist system and aggressively 
warned of sliding into counter-revolution (30.11.1988).

From December 1988 onwards, there is a change of tone in both print media’s repre-
sentation of the discourse. Magyar Nemzet started publishing longer news features 
about 1956-related people, places and current events (23. and 24.12.1988). Meanwhile, 
Népszabadság published two very personal comments from prominent journalists 
(7.1. and 21.1.1989).) and a long article about a meeting of the Council of Ministers 
that decided on the re-burial in Rákoskeresztúr cemetery (27.1.1989).

After the famous interview, when Imre Posgay, in his competence as chairman 
of the party’s 1956 reappraisal commission, called it a „popular uprising” instead 
of the hitherto “counter-revolution”, the reporting intensified and opened 
to a much wider scope of voices than before. In the following, I will qualita-
tively analyse the content of reporting and style of journalism referring to rele-
vant, but not all articles in the corpus of material, documented in Figure 1, due 
to space limitations.



314 Central European Journal of Communication 2 (29) · FALL 2021

INDIRA DUPUIS

Figure 1. Quantity of reporting (June 14, 1988 – June 16, 1989, articles + continuing pages) 

02468101214161820222426 14
.0

6.
19

88
14

.0
7.

19
88

14
.0

8.
19

88
14

.0
9.

19
88

14
.1

0.
19

88
14

.1
1.

19
88

14
.1

2.
19

88
14

.0
1.

19
89

14
.0

2.
19

89
14

.0
3.

19
89

14
.0

4.
19

89
14

.0
5.

19
89

14
.0

6.
19

89

articles & continuing pages

Ty
tu

ł o
si

Q
ua

nt
ity

 o
f r

ep
or

tin
g 

(1
4.

6.
19

88
-1

6.
6.

19
89

, a
rt

ic
le

s a
nd

 c
on

tin
ui

ng
 p

ag
es

)

N
ép

sz
ab

ad
zá

g
M

ag
ya

r N
em

ze
t

N
ew

s:
 "

N
o 

de
m

on
st

ra
tio

ns
" 

(s
ic

) 
on

 2
3.

11
.8

8

15
.3

.1
98

9
pa

ra
lle

l 
ce

le
br

at
io

ns
 o

f p
ar

ty
 

an
d 

op
os

si
tio

n 
co

m
m

em
or

at
in

g 
15

.3
.1

84
8

12
-1

3.
2.

19
89

: 
Ex

tr
ao

rd
in

ar
y

M
ee

tin
g 

of
 M

SZ
M

P 

Se
pt

em
be

r1
98

8

am
ne

st
y 

de
cr

ee
: 

in
di

vi
du

al
, n

ot
 g

en
er

al
 

am
ne

st
y 

fo
r 1

95
6'

s:
 

be
gi

nn
in

g 
of

 e
va

lu
at

io
n 

of
 

si
ng

le
 c

as
es

 

Es
ta

bl
is

hm
en

t o
f t

he
 

hi
st

or
ic

al
 P

ar
ty

 c
om

m
itt

ee
 

fo
r r

e-
ev

al
ua

tio
n 

of
 h

is
to

ry

24
.1

2.
19

88
Iv

án
 T

. 
B

er
en

d,
he

ad
of

 th
e 

hi
st

or
ic

al
 c

om
m

itt
ee

 o
f 

th
e 

M
SZ

M
P,

 th
at

 
an

al
ys

ed
 th

e 
19

56
 

ev
en

ts
 re

ve
al

ed
 in

 
M

ag
ya

r N
em

ze
t t

ha
t 

K
ád

ár
 h

ad
 c

al
le

d 
fo

r 
M

os
co

w
’s

 h
el

p 
in

 
N

ov
em

be
r 1

95
6.

 

16
.0

7.
19

88
,

30
 a

nn
iv

er
sa

ry
 o

f t
he

 
ex

ec
ut

io
n 

of
 Im

re
 N

ag
y

16
.0

7.
19

89
,

re
-b

ur
ria

l o
f I

m
re

 N
ag

y

Ju
ly

 1
98

8 
G

ró
sz

 in
 U

SA
 p

ro
m

is
es

 
fa

m
ili

es
 o

f c
on

vi
ct

ed
 

19
56

’s
 a

 re
-b

ur
ria

l 

H
is

to
ria

ns
 st

ar
t c

la
im

in
g 

in
te

rp
re

ta
tiv

e 
au

to
no

m
y 

  

21
.1

2.
88

. G
ró

sz
 a

nd
 

H
uz

sá
r i

ni
tia

te
 n

at
io

na
l 

ho
lid

ay
 o

f M
ar

ch
 1

5 
(1

94
8)

 

28
.1

.1
98

9.
 P

oz
sg

ay
 in

 
16

8 
or

á:
 1

95
6-

ev
en

ts
 

w
er

e 
a 

"n
at

io
na

l 
up

ris
in

g"
 

Sp
ec

ia
l e

di
tio

n 
N

ép
sz

ab
ad

sá
g 

Both newspapers published in detail Pozsgay’s statement. Magyar Nemzet 
gave broad attention to reactions reported in the international press, especially 



Central European Journal of Communication 2 (29) · FALL 2021 315

THE MASS MEDIA’S SYSTEMIC CONTRIBUTION TO POLITICAL TRANSFORMATION

in February 1989. Thus, the Magyar Nemzet paper broadened into the realm beyond 
the previous national discourse. Previously, Népszabazág only once reported 
international political reactions in the Soviet Union with citing cuttings from 
the Soviet press (1.1.1989) and continued to publish some international press 
reviews; for example, it did so on February 13, 1989, after the special meeting 
of the Central Committee, but it did so far less frequently in general.

In the course of the events, both newspapers published the important news 
of the day concerning the 1956 issue. Especially Népszabadság followed the activ-
ities of the NGO of the relatives of 1956, the Committee for Historical Justice that 
was permitted but also burdened with the preparations for the re-burial ceremo-
nies. Magyar Nemzet paid more attention to oppositional claims regarding the 
events of 1956 and the government’s reactions; for example, the announcement 
of the spokesperson of the government, György Marosan, that all documents 
from the revision of the Imre Nagy trial will be published. Népszabadság printed 
more newswires from the two Hungarian news agencies, Magyar Távirati Iroda 
(MTI, Hungarian Telegraphic Office) and Országos Sajtószolgálat (OS, National 
Press Service), concerning the tough but respectful political negotiations between 
the Committee for Historical Justice and the MSZMP. Thus, the political posi-
tions and strategies that finally enabled the participation of two members of the 
Hungarian government in the funeral only after the government had publicly 
acknowledged the illegality of the Nagy trial became public. Magyar Nemzet 
did not cover this in so much detail but instead offered more information about 
discourses on further issues related to the 1956 events in Hungarian history 
in local and regional political circles in and outside the Communist Party. The 
paper also published a range of comments from oppositional political actors.

Generally, Népszabadság mainly took a more detached position when covering 
the events of 1956, reporting on newswires reports or publishing its own news. 
The paper published fewer opinionated comments from guest authors, and even 
fewer comments from its own staff, than Magyar Nemzet, which developed a more 
emotional and narrational journalistic style of reporting. From December 1988 
onwards, Magyar Nemzet regularly published long features. The stories about 
plot 301 in Rákoskeresztúr Cemetery became famous for their investigative and 
suspenseful approaches, partly due to their being published in a time of transi-
tion when the extent of state control or secret service measures was not clear.12

Overall, Magyar Nemzet took a more moral position towards the 1956 issue 
and focussed on the question of guilt and atonement, whereas Népszabadság 

12 For example, in an interview with the former director of the cemetery Attila Balázs the editor 
Béla Kurcz found out details – which he published – about those buried. Among other things, 
a register of names was disclosed in this interview, and after Balázs withdrew his statements 
in a phone call at the editorial office, his complaints were recorded and published as well (source: 
interview with Béla Kurcz on 31.5.2018).



316 Central European Journal of Communication 2 (29) · FALL 2021

INDIRA DUPUIS

adopted a position − first aligned with the government, later more independently 
in argumentation − to seek reconciliation. Furthermore, it published a number 
of interviews with notable personalities that were directly involved in the events 
and historical documentation, especially in special sections from June 10 and 
15, 1989, dedicated to the 1956 issues. In the course of the events, Népszabadság 
showed that an increasing level of self-reflection was occurring in its editorial 
office. For example, the newspaper apologised for not publishing the letter to the 
editor by Antal Gyenes that had been published in Magyar Nemzet. On July 
10, 1989, the paper, announced the foundation of an in-house think-tank for 
the analysis and discussion of current affairs.

Magyar Nemzet focussed on the radical reformers and paid attention to, but did 
not grant much reporting space, the perspective of the more cautious reformers 
of the Central Committee that did not want to touch the communist foundation 
of the country. Rather, it opened a wide debate to a range of actors from civil 
society or proto-parties respectively and gave a voice to the people concerned. 
This was also the focus of Népszabadság, which reported on the positions of the 
involved actors of civil society but less of the proto-party-oppositional forces.

CONCLUSIONS

The aim of this study was to illustrate an abstract assumption with systemati-
cally collected, mainly qualitative empirical findings on print media coverage. 
However, the decision making in the editorial offices that led to the media 
coverage studied cannot be factually traced back on the basis of the product 
of this decision making. The interviews that I conducted with some profes-
sional journalists and members of the opposition who were working in media 
or respectively underground media at that time helped to estimate the situa-
tion. I would like to express my sincere gratitude for their willingness to recall 
detailed information.13

Anyway, the results of the content analysis shows the strengthening profes-
sional journalistic approach in the late 1980s as reporting went beyond the hith-
erto effective political interpretation of the Hungarian uprising in 1956 in the 
selected print media. As early as July 1988, both newspapers already published 
interviews, which included critical comments on the Party’s handling of the 
1956 events. By publishing articles by historians that were claiming their profes-
sional autonomy and among others access to concealed historical documents, 
the newspapers helped questioning the discourse hegemony of the party. This 

13 Erzsébet Békés, Pál Eötvös, Laszló Faragó, Zoltán Farkas, János Haidú, Miklós Haraszti, János 
Horvát, Béla Kurcz, Pál Léderer, Gábor Nemes, Péter Pallai.



Central European Journal of Communication 2 (29) · FALL 2021 317

THE MASS MEDIA’S SYSTEMIC CONTRIBUTION TO POLITICAL TRANSFORMATION

allowed a broader discourse on negative consequences that had resulted from 
rendering as taboo undesirable historical knowledge. The deep cleavage around 
party or respectively fraction affiliation and, more general, the deep split between 
private and public life in Hungary came into the picture, as well as an aware-
ness of the loss of the ability to judge current events based on knowledge from 
professional analysis of history.

The print medias’ representation of the political discourse surrounding the 
selected issue changed over the course of the events, significantly in January 
1989; the scope for the perception of more deviant voices that made themselves 
heard in public was continuously widened, and evermore related information 
(more trials, more details, etc.) entered the public discourse.

Organisational affiliation and the siding of the newspapers with certain public 
voices became more visible. Especially Magyar Nemzet opened the debate to radi-
cally critical voices and covered more international reactions. Népszabadság 
gave more attention to the current negotiation among the involved players: 
between the party and relatives, notably the Committee for Historical Justice 
that was organising the funeral, thus also publicly revealing the defeat of the 
MSZMP to this committee by agreeing to an international announcement 
of the party’s failure in history. The newspaper developed a more detached style 
of political reporting whereas Magyar Nemzet implemented a more advocate style 
of journalism. Finally, on the approaching event of the funeral of Imre Nagy 
and his peers, the editorial office of Népszabadság seemed to traverse a certain 
catharsis by publishing many pages that contributed to its own self-reflection 
and by founding a think-tank for future public debate.

Summarising, over the time period of examination, the two studied mass 
media outlets increased their functionality by delivering more comprehensive 
information services for an integrating, albeit conflicted, public sphere as I have 
theoretically considered and, based on the historical context, also thought possible. 
The Hungarian media system provided a relatively advantageous starting point 
for transformation. At least theoretically, mass media were assigned professional 
autonomy. Furthermore, journalists enjoyed leeway within the personalised 
erratic structure of Hungarian media control during the Kádár era. Thus, mass 
media could quickly adapt to facilitating the transformation discourse among 
the elites dissolving into antagonist political currents. The coverage embedded 
pictorial TV coverage and its effects that we already know about from previous 
research of the live broadcasting of media events. This is showing a quite func-
tional mass media impulse in the political transformation, the investigated key 
mass media as having been a systemically preserving structure of social order 
in times of political crisis.



318 Central European Journal of Communication 2 (29) · FALL 2021

INDIRA DUPUIS

REFERENCES

Asen, R. (2000). Seeking the „Counter” in Counterpublics. Communication Theory, 10(4), 424–446.
Aumente, J. (ed.) (1999). Eastern European journalism. Before, during and after communism. Hampton, 

Cresskill, NJ.
Bajomi-Lázár, P. (1999). Press Freedom in Hungary, 1988–1998. Budapest: OSI-IPF Draft Working Pa-

pers. http://www.osi.hu/ipf/pubs.html
Bajomi-Lázár, P. & Kékesdi-Boldog, D. (2018). Zurück in die Zukunft: Autoritäre Medienpolitik 

in Ungarn [Back to the Future: Authoritarian Media Policy in Hungary]. Osteuropa, 3–5, 273–282.
Blöbaum, B. (1994). Journalismus als soziales System: Geschichte, Ausdifferenzierung und Verselbständi-

gung [Journalism as a social system: history, differentiation and independence]. Westdeutscher Verlag.
Bozóki, A. (ed) (2002). The Roundtable Talks of 1989: The genesis of Hungarian democracy analysis and 

documents. Central European University Press.
Dupuis, I. (2012). Transnationalisierung der Öffentlichkeit in Mittelosteuropa. Eine Befragung von Jour-

nalisten zur EU-Berichterstattung [Transnationalization of the public sphere in Central Eastern Europe. 
A survey of journalists on the EU-reporting]. Nomos.

Dupuis, I. (2020). The de-legitimization of general Jaruzelski’s government by official mass media, 
Communist and Post-Communist Studies, 53(2), 93–112.

Fehr, H. (1977). Soziale Kontinuität und sozialer Wandel [Social continuity and social change]. Campus 
Verlag.

Fowkes, B. (1995). Rise and fall of communism in Eastern Europe. Palgrave Macmillan.
Gálik, M. & James, B. (1999). Ownership and control of the Hungarian press. Javnost – The Public, 

6(2), 75–91.
Gerhards, J. (2002). Öffentlichkeit [The public]. In I. Neverla, E. Grittmann & M. Pater (Eds.) (2002). 

Grundlagentexte zur Journalistik [Basic texts for journalism] (pp. 128–138). UVK Verl.-Gesellschaft.
Goban-Klas, T. (1997). Stalinism and the press. Soviet patterns and Polish variations. In E. Mühle (ed.) 

Vom Instrument der Partei zur „Vierten Gewalt”: Die ostmitteleuropäische Presse als zeithistorische 
Quelle [From the instrument of the party to the “ fourth estate”: The East Central European press as a 
historical source] (pp.13–14). Herder-Institut.

Goldman, M. F. (1997). Revolution and change in Central and Eastern Europe: Political, economic, and 
social challenges. M.E. Sharpe.

Gorbačev, M. (Ed.) (1990). Glasnost: Das neue Denken [Glasnost: The new way of thinking]. Ullstein.
Gyáni, G. (2006). Memory and discourse on the 1956 Hungarian revolution. Europe-Asia Studies, 

58(8), 1199–1208.
Havliček, D. and Kende, P. (1985). Die öffentliche Information in den sowjetischen politischen Systemen: 

Zensur in Ungarn [Public information in Soviet political systems: Censorship in Hungary]. Verlag: Index e.V.
Holl, M.-K. (2003). Semantik und soziales Gedächtnis: Die Systemtheorie Niklas Luhmanns und die 

Gedächtnistheorie von Aleida und Jan Assmann [Semantics and social memory: Niklas Luhmann’s 
systems theory and Aleida and Jan Assmann’s memory theory]. Königshausen & Neumann.

Huxable, S. (2018). Making News Soviet: Rethinking Journalistic Professionalism after Stalin, 1953–
1970. Contemporary European History, 27(1), 59–84.



Central European Journal of Communication 2 (29) · FALL 2021 319

THE MASS MEDIA’S SYSTEMIC CONTRIBUTION TO POLITICAL TRANSFORMATION

Imhof, K. (2002). Integration und Medien [Integration and media]. Westdeutscher Verlag.
Jarren, O. & Steininger, Ch. (2016). Journalismus jenseits von Markt und Staat, Institutionentheoretische 

Ansätze und Konzepte in der Publizistik – und Kommunikationswissenschaft [Journalism beyond mar-
ket and state, institutional theoretical approaches and concepts in journalism – and communication 
studies]. Nomos.

Klein, J. (2016). Politische Semantik/semantische Kämpfe [Political semantics/semantic struggles]. 
In L. Jäger, et al. (Eds.) (2016). Sprache – Kultur – Kommunikation / Language – Culture – Commu-
nication (pp. 607–616). De Gruyter.

Klein, J. (Ed.) (1989). Politische Semantik: Bedeutungsanalytische und sprachkritische Beiträge zur 
politischen Sprachverwendung [Political semantics: meaning-analytic and language-critical contribu-
tions to political language use]. Westdeutscher Verlag.

Kuckartz, U. (2014). Qualitative text analysis: A guide to methods, practice & using software. Sage.
Luhmann, N. (1973). Institutionalisierung – Funktion und Mechanismus im sozialen System der 

Gesellschaft [Institutionalization – function and mechanism in the social system of society]. 
In H. Schelsky (Ed.) Zur Theorie der Institution [On the theory of the institution] (pp. 27–42). Ber-
telsmann Universitätsverlag.

Luhmann, N. (2000). The reality of the mass media. Stanford University Press.
Luhmann, N. (1987). Soziale Systeme. Grundriss einer allgemeinen Theorie [Social systems. Outline of a 

general theory]. Suhrkamp.
Luhmann, N. & Hellmann, K.-U. (Eds.) (2004). Protest. Systemtheorie und soziale Bewegungen [Protest. 

Systems theory and social movements]. Suhrkamp.
Merkel, W. (Ed.) (1996). Systemwechsel 1. Theorien, Ansätze und Konzepte der Transitionsforschung [System 

change 1. Theories, approaches and concepts of transition research]. VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Merkel, W. (2010). Systemtransformation. Eine Einführung in die Theorie und Empirie der Transforma-

tionsforschung [System Transformation. An introduction to the theory and empirics of transformation 
research]. VS Verl. für Sozialwissenschaften.

Mommsen, M. (1989). Glasnost in der UdSSR. Von systemimmanenter „Kritik und Selbstkritik” zum 
systemüberwindenden Offentlichen Diskurs [Glasnost in the USSR. From system-immanent “crit-
icism and self-criticism” to system-transcending public discourse]. In: R. Rytlewski (Ed.), Politik 
und Gesellschaft in sozialistischen Ländern [Politics and society in socialist countries]. VS Verl. für 
Sozialwissenschaften.

Nagy, E. (1987). Temetetlen Holtak [The unburied dead]. Beszélő (3). Retrieved from http://beszelo.
c3.hu/cikkek/temetetlen-holtak.

Nyyssönen, H. (1999). The presence of the past in politics: 1956 after 1956 in Hungary. University of Jyväskylä.
Nyyssönen, H. (2003). Rememberance and oblivion: 1956 and the politics of memory in Hungary. 

In G.T. Rittersporn (Ed.) (2003). Sphären von Öffentlichkeit in Gesellschaften sowjetischen Typs: 
Zwischen parteistaatlicher Selbstinszenierung und kirchlichen Gegenwelten [Spheres of the public sphere 
in Soviet-type societies: Between party-state self-staging and Church counterworlds]. Public spheres 
in Soviet type societies (pp. 335–355). Lang.

O’Neil, P. H. (Ed.) (1997). Post-communism and the media in Eastern Europe. Cass.



320 Central European Journal of Communication 2 (29) · FALL 2021

INDIRA DUPUIS

Rainer, J. M. (2002). Regime change and the Tradition of 1956. In A. Bozóki A (Ed.) The Roundtable 
Talks of 1989: The genesis of Hungarian democracy analysis and documents (pp. 211–222). Central 
European University Press.

Scholl, A. (1997). Autonomie und Informationsverhalten im Journalismus [Autonomy and information 
behavior in journalism]. In G. Bentele (Ed.) (1997). Aktuelle Entstehung von Öffentlichkeit: Akteure 

– Strukturen – Veränderungen [Current emergence of the public sphere: actors – structures – changes]
(pp. 127–139). UVK-Medien.

Szilágyi, A. & Bozóki, A. (2015). Playing it again in post-communism: The revolutionary rhetoric 
of Viktor Orbán in Hungary. Advances in the History of Rhetoric, 18 (sup1), 153–166.

Takács, R. (2012). Politikai újságírás a Kádár-korban [Political journalism in the Kádár era]. Napvilág.
Thomaß, B. (2015). Massenmedien [Mass media]. In R. Kollmorgen, W. Merkel, & H.-J. Wagener 

(Eds.) Handbuch Transformationsforschung [Handbook of Transformation Research] (pp. 617–623). 
Springer Fachmedien.

Thomaß, B. & Tzankoff, M. (Eds.) (2001). Medien und Transformation in Osteuropa [Media and trans-
formation in Eastern Europe]. Westdeutscher Verlag; Springer Fachmedien.

Tőkés, R. L. (1996). Hungary’s negotiated revolution: Economic reform, social change, and political suc-
cession, 1957 – 1990. Cambridge University Press.

Verschraegen, G. (2002). Human rights and modern society: A sociological analysis from the perspec-
tive of systems theory. Journal of Law and Society, 29(2), 258–281.


