RESEARCH REPORT
DOI: 10.51480/1899-5101.17.2(36).573

Patronage Media in Post-Communist Mongolia

Undrah Baasanjav
Southern lllinois University Edwardsville, USA
0000-0002-1088-3092

Poul Erik Nielsen
University of Aarhus, Denmark
0000-0002-2988-2540

Munkhmandakh Myagmar
Director of the Press Institute of Mongolia, Mongolia
0009-0007-6600-672X

Abstract: We provide a historically informed analysis of the media in post-communist Mongolia

thirty years after the transition. In 1990, Mongolia chose a peaceful transition towards liberal

democracy following the seventy years of the communist regime. Our analysis first establishes that
amid the challenges and changes since the new constitution was adopted, a plural and commer-
cial media system has undeniably been established. However, only a few established themselves

as independent media with editorial, business, and ethical norms. While the plurality of media

outlets created a media landscape aberrant from the socialist-time propagandistic media, the

media market failures, along with rudimentary legal and professional institutions, contributed

to the media instrumentalization and media capture in Mongolia.

Keywords: media capture, instrumentalization of media, Mongolian media, market failures

Central European Journal of Communication 2 (36) - SPECIAL ISSUE 2024 247


https://orcid.org/0000-0002-1088-3092 
https://orcid.org/0000-0002-2988-2540 
https://orcid.org/0009-0007-6600-672X 
https://doi.org/10.51480/1899-5101.17.2(36).573

UNDRAH BAASANJAV, POUL ERIK NIELSEN, MUNKHMANDAKH MYAGMAR

This article provides a historically informed analysis of the recent media situation
in post-communist Mongolia thirty years after the transition. In 1990, Mongolia
opted for a peaceful transition to liberal democracy, and the Constitution of 1992
adopted the fundamental tenets of liberal representative democracy. Those tenets
included freedom of speech and press and the separation of the legislative, exec-
utive, and judiciary powers. Consequent legislation abolished the Communist
Party’s control of society and dismantled government-run state media. Since
then, this sparsely populated landlocked country between Russia and China has
undergone dramatic social, economic, cultural, and media changes. Political
science researchers have often studied regime change and the post-communist
transition without paying particular attention to the role of the media in these
processes (Voltmer, 2013).

Moreover, media researchers have only sporadically analyzed the long-term
role of the media in consolidating democratic processes (Gross & Jakubowicz,
2013; Hrvatin et al. 2004). This article focuses on the historical role of the media
in the democratization processes in Mongolia and aims to answer two primary
research questions: 1) How have the post-communist context and the media
development mutually shaped one another? 2) To what extent has the media
contributed to democracy in Mongolia and how?

In investigating the above research questions, we first briefly present the
Mongolian context, then employ the theoretical framework of the media system
approach in transitional democracies (Hallin & Mancini, 2004; Voltmer, 2013)
and the concept of “media capture” by political and business interests, as well
as by global digital platforms in Mongolia (Mungiu-Pippidi, 2013; Schiftrin,
2017). After briefly presenting the methodology, we conduct an empirical anal-
ysis of the Mongolian case.

In the last 30 years, the Mongolian economy has grown dramatically, primarily
due to a mining boom and consequently the economy has become resource-de-
pendent on mining, producing 85% of the total exports (World Bank, 2021).
Along with the economic growth, migration from rural to urban areas has
doubled so that almost 70% of the population lives there. The wealth derived
from mining increased social stratification. A small political and financial
elite has exploited the privatization process and mining wealth. A prosperous
middle class in the capital—Ulaanbaatar—contrasts the poverty and depressing
conditions among ordinary people in both rural and urban areas. The influx
of significant foreign investments into mining also relates to a geopolitical
notion of ‘the third neighbor’ policy to attract Western investment to coun-
terbalance the country’s dependency on the two giant neighboring economies,
Russia and China. These specifics of the Mongolian context of post-socialism,
mining dependency, “third neighbor policy,” and rampant social stratification
will be interwoven into our analysis. The rapid integration of the country into

248 Central European Journal of Communication 2 (36) - SPECIAL ISSUE 2024



PATRONAGE MEDIA IN POST-COMMUNIST MONGOLIA

the world market economy with digital social media and significant mining
investments further accelerates the transformation of media spheres.

THEORETICAL FRAMEWORK

The role of media in a democratization process and democracy has been fiercely
contested, especially in transitional countries. As Voltmer (2013) points out,
“neither democracy nor the notion of a democratic media - nor that of related
ideas such as press freedom, objectivity, and the watchdog role - has a fixed
meaning” (p. 233). The domestication and reinterpretation of Western models
of democracy and democratic processes, in general, are not fixed or static, even
within long-established consolidated democracies

Considering the varying notions of the democratization process, we analyzed
the media’s role in the Mongolian democratization processes following the
media system approach proposed by Hallin and Mancini (2004), that involves
four dimensions:

“(1) the development of media markets; (2) political parallelism, that is, the
degree and nature of the links between the media and political parties; (3) the
development of journalistic professionalism; and (4) the degree and nature
of state intervention in the media system” (p. 21).

Hallin & Mancini (2004) define the three core elements of professionaliza-
tion in journalism. i) journalists’ relative autonomy that justifies control over
their work processes within the media organizations. ii) a set of distinct shared
professional norms, e.g., codes of ethics and “to maintain a separation between
advertising and editorial content” (p. 35). iii) public service orientation to secure
public trust. Hallin and Mancini (2004) further juxtapose professionalization
with instrumentalization, where journalism is controlled by specific external
interests rather than public trust.

Scholars have applied the framework by Hallin & Mancini in the analyses
of media systems in the democratization process of Eastern Europe (Voltmer,
2008), Brazil (de Albuquerque, 2005), East Asia, and Sub-Saharan Africa
(Voltmer, 2013) and South America (Mellado & Lagos, 2013) despite criticism
of the model’s shortcomings (Humphreys, 2009; Norris, 2009). Hallin & Mancini
(2012) endorse the raised criticism of shortcomings and invite other researchers
to develop the framework further (p. 207). Voltmer (2013) has, in her work
on media and democratization processes in transitional countries, further devel-
oped the framework in a way that stresses the importance of the notion of ‘path

Central European Journal of Communication 2 (36) - SPECIAL ISSUE 2024 249



UNDRAH BAASANJAV, POUL ERIK NIELSEN, MUNKHMANDAKH MYAGMAR

dependency’ among other issues. “Path dependency” focuses on how charac-
teristics of the old regime mold the democratization processes in various ways.

The Mongolian media system has been characterized by a high level of media
instrumentalization, external pluralism with various outlets, a lower degree
of professional journalism, and the continued socialist-time tendency of state
control of media in the last three decades. These commonalities of media
development characteristics resemble some of those of the media systems
in southern Europe, which differ from northern European and Anglo-American
versions, which are characterized by: long-standing media rules, established
journalistic autonomy, and rational-legal authority (Hallin & Mancini, 2004,
p.73), In Mongolia’s media system, political parallelism distinguishes political
control of media from that of economic regulation. Hallin and Mancini (2004,
p.37) refer to the former as instrumentalization and the latter as commercial-
ization. We argue that neither is immediately applicable in Mongolia because
the media rarely support specific parties or party ideologies, but instead mainly
serve the interest of specific politicians, who often possess both political and
commercial powers. Instead, politicians on all political spectrums instrumen-
talize the media for their political and business interests. In that sense, the “media
capture” concept, defined as controlling the media by political and business
interests to serve their interests, is more useful in our analyses.

We take Hallin & Mancini’s (2004) framework as a point of departure and
provide empirical analyses of these characteristics concerning political clientelism,
journalistic integrity, market failures, and social media influences. Hallin and
Mancini’s define clientelism as a “system where patrons control social resources
and deliver to clients for support and exchange” (2004, p. 58) without formal
rules and no qualms for serving the common interest. This definition provides
a valuable explanation for our analysis of the linkages between media organi-
zations and the government in obtaining government contracts and conces-
sions in Mongolia. Additionally, we apply the media capture concept that helps
render the colluded political and business interests that deter the media from
performing their watchdog functions and informing the public (Mabweazara,
Muneri & Ndlovu, 2020; Nelson, 2021; Schiffrin, 2017). Both theoretical
approaches have overlaps when defining media capture, the instrumentaliza-
tion of media, and clientelism. Hallin and Mancini (2004) juxtapose journal-
istic professionalism against the instrumentalization of media by political and
business interests, a classical form of media capture. News media’s economic
vulnerability that incentivizes plutocratic interests to take over news business
and disseminate propaganda, distraction, and opinion manipulation (Nelson,
2021), is reflected in our analysis of the Mongolian media market, as suggested
by Hallin & Mancini (2004).

250 Central European Journal of Communication 2 (36) - SPECIAL ISSUE 2024



PATRONAGE MEDIA IN POST-COMMUNIST MONGOLIA

We also elaborated upon Mellado and Lagos’ (2013) inclusion of the impact
of technology and social media in our analysis and how the oligopolistic digital
platforms, Facebook and Google, siphon off the funding from local media, which
are already struggling. Their approach emphasizes how the exponential growth
of smartphones, tablets, and social media in developing countries changed
media by encouraging more independent news analyses and counter-narra-
tives. Mongolian institutions’ practices and media organizations’ norms are
being shaped in previously uncharted, uncertain political contexts and amidst
digital acceleration that was not the case in media and journalistic develop-
ment in other established democracies. Anya Schiftrin (2021) explains how the
low entrance threshold for digital media increased the number of online media
outlets globally, which compete for purportedly infinite ads, thus lowering the
cost of advertisement. This condition makes news media economically vulner-
able and easy to capture.

Furthermore, unfettered oligopolistic platforms, Facebook and Google,
have facilitated media capture policies worldwide, increasing pressure on local
media’s content and self-censorship. In the digital age, traditional media’s role and
gatekeeping function are circumvented, and scholars caution that even though
social networks have increased viral communication and deliberative possibil-
ities, social media use contributes to “the digital capture” by Facebook, Apple,
and Google around the world (Schiftrin, 2017). Because of social media’s mode
of operation, emotionally charged, polarized, and sensationalized information
tends to circulate virally and widely, contributing to the “echo chamber” and
disinformation order that distorts and distracts news media’s roles and functions.

NOTES ON METHODOLOGY

The case study used the following resources: available academic historical studies,
various Mongolian and international reports on the Mongolian media situa-
tion, systematic monitoring of the Mongolian media landscape since 1999, and
relevant media legislation. Additionally, in May 2022, the authors conducted
14 interviews (30 to 90 minutes) with media experts who are journalists, editors,
university researchers, television executives, former board members, and leaders
and employees in non-governmental organizations. The interviewees were chosen
for their expertise in various aspects of Mongolia’s media systems. The inter-
views supplemented each other and in some cases, one interview led to the next.
Finally, the interviews were analyzed and interwoven in the context!.

1 The interviews were transcribed and translated by the authors.

Central European Journal of Communication 2 (36) - SPECIAL ISSUE 2024 251



UNDRAH BAASANJAV, POUL ERIK NIELSEN, MUNKHMANDAKH MYAGMAR

MEDIA DEVELOPMENT AND MEDIA MARKET

Throughout the post-Communist era, the Mongolian media market has had
a great variety of media outlets and content indicating intrinsic plurality.

As of January 2022, there were 428 media outlets, including 7 national daily
newspapers, 135 television stations (of which 20 are national), 50 radio stations
(7 national), and 191 online news websites (PIM, 2022). Behind these statistics
is a media market undergoing fundamental, complex, and ambivalent changes.

PRINT PRESS

The number of legacy media, especially print media, has steadily decreased
over the last decade. Newspapers were the first independent media that took
advantage of the new freedom of expression and broke the strict government
and Communist-party control of the media. The first independent newspaper,
Shine Toly, was launched in February1990, followed by a plethora of political
newspapers. However, unlike other post-communist countries like Poland and
Estonia, the independent and oppositional print media achieved limited impact,
as Myagmar and Nielsen explain:

The new independent newspapers were financially vulnerable, while the
government media enjoyed considerable material and financial support ...
Newsprint became a scarce commodity because of the suspension of supplies
from Russia in 1993, and the rationing of newsprint, predictably, favored
government newspapers since the primary publisher in Mongolia at that time
was the state-owned Suhbaatar Publishing House, which published about
70% of Mongolia’s printed material. (Myagmar and Nielsen 2001, p. 4)

Because market failures render free and fair competition impossible, the
government-run daily newspapers Ardyn Erkh and Zasgiin Gazryn Medee, the
off-shoots of former government newspapers, maintained their dominant
market share throughout the 1990s. Following the adoption of the Law on Media
Freedom in 1998, which prohibited government-owned media, both newspa-
pers were privatized and renamed respectively Udriin Sonin and Zuuny Medee.
Despite some growth in titles and circulation till 2006, the daily newspapers
did not manage to create mass circulation. The total circulation of daily news-
papers was by 2021 only 27,700. The limited circulation and a moderate print
advertisement market indicate that newspapers were established to serve mostly
political interests. Except for a few weekly newspapers such as Khumuus (estab-
lished in 1997) and Seeruleg (established in 1996), which had significant circu-
lations of 35,000 and 26,200 at some point around 2006, newspapers have not
established themselves as media businesses. Instead, they serve the political and

252 Central European Journal of Communication 2 (36) - SPECIAL ISSUE 2024



PATRONAGE MEDIA IN POST-COMMUNIST MONGOLIA

business interests of patrons, or individual politicians because many of them
operate as smaller units in business corporations.

The total number of newspapers and magazines by titles has dropped by 50% in each
of the past two decades, and the annual sales of newspapers have dropped
by 300%, while that of magazines has dropped by 1800%. Despite the declining
exposure among the public, the few remaining print newspapers still impact
the political agenda among public administrators and business decision-makers,
owing to the institutional subscription and online circulation on social media.
Bayarmagnai, the general manager of the second largest newspaper Unuudur,
explains how the newspaper is distributed nationwide and how subscription
is prevalent in public administration by saying:

Even though our newspaper subscription in print has declined in recent years,
ninety percent [90%)] of the readers of the print versions are decision-makers,
including local sum (province administrative units) governors, principals
of schools, directors of kindergartens, and business managers. Subscribers are
different from readers or kiosk buyers demographically (Bayarmagnai, inter-
view, May 11 2022).

The reduction in the number of kiosk sales has resulted in a significant decline
in the newspapers’ advertising revenue and has been reflected in changes in poli-
ticians’ election campaigns. Most existing newspapers have disassociated them-
selves from political party affiliations. Nevertheless, the advantages of having
a political affiliation with the Mongolian People’s Party (MPP), has allowed
a few newspapers to survive while other newspapers gone bankrupt. The share
of election advertisements in newspapers has decreased by 75 percent from the
election in 2012 to the election in 20202, and the candidates for the 2021 presi-
dential election neglected the use of daily newspapers as a platform for adver-
tising and focused mainly on social media campaigns.

BROADCAST MEDIA

The broadcast media in the 1990s followed the path of the printed media. The
government-run Mongolian National Broadcaster (MNB) maintained a stronghold
in national broadcasting. Since the 2000s, television has become the dominant
medium, and MNB lost its stronghold, especially in the capital Ulaanbaatar. From
2003 to 2006, 11 new private television stations were launched in Ulaanbaatar,
a few of which had high-profile in-house news production, including T'V5, TVS,
and TV9, while others were low-budget cable-fed stations distributed by newly
established cable operators that also provided neighboring and international

2 PIM (2020). Election information monitoring during the Parliamentary Elections 2020.

Central European Journal of Communication 2 (36) - SPECIAL ISSUE 2024 253



UNDRAH BAASANJAV, POUL ERIK NIELSEN, MUNKHMANDAKH MYAGMAR

television. Since 2004, 4 private Ulaanbaatar TV stations began broadcasting
nationwide via satellite distribution, which led to MNB losing its dominance
in the country. In 2005, MNB was transformed into a public service entity,
which we discuss below.

Mongolian households have experienced a dramatic boom in access to a plethora
of local, national, and international television stations thanks to the newly
launched stations, high penetration of cable subscriptions in urban areas, and
satellite distribution in rural areas. The national and Ulaanbaatar’s major televi-
sion stations have produced comprehensive news and entertainment programs,
and recently the television sector has successfully managed the digital transition
(Baasanjav, 2016). Additionally, most stations have an active online presence:
83 percent of them have their own Facebook page, and most stations re-post
programs online on a daily basis.

The television sector has consolidated, yet many stations do not have sufficient
income to spend on expensive equipment and program production due to imma-
ture and limited advertisement markets. Revenues of television stations that are
generated by private and government advertisements as well as fees collected from
cable service providers are often insufficient, so most stations are still supported
by and serve political and secondary business interests. As we will show in the
next subsection, this lack of finance for television stations makes them vulner-
able to political instrumentalization. Indeed, a few television stations are affil-
iated with politicians through their owners and founders, and some make the
most income during elections. The Law on Broadcasting established a broadcast
development fund collected from the fees multichannel cable and satellite oper-
ators must pay for carrying television programs. The provision of the law has
been criticized for privileging broadcasters and disparately treating cable and
multichannel operators. This situation shows the lobbying power of the broad-
casters, who either own television stations or have political connections to them.

ONLINE AND SOCIAL MEDIA

The number of online news media has tripled over the last decade reaching 190
online news sites, indicating that the desire to exploit the freedom of expression
has endured over the years. Around half of the online news media have their own
editorial offices and provide journalistic content and few even produce excellent
investigative journalism. The remaining news websites re-cycle national and
international content already disseminated by other media. The fundamental

254 Central European Journal of Communication 2 (36) - SPECIAL ISSUE 2024



PATRONAGE MEDIA IN POST-COMMUNIST MONGOLIA

changes in demand for news are technology driven, mainly due to the high
penetration of mobile phones?® and Internet access.

Mongolians have enjoyed unrestricted Internet access since its arrival in 1996
and internet use has dramatically increased because of the improved mobile
phone technology and new inexpensive services. Facebook has in collaboration
with the main mobile phone service providers offered free of charge access
to Facebook Basics, a limited text-only version of Facebook*. Consequently,
Facebook is hugely popular with 2.1 million Mongolians having a Facebook
account. According to a Press Institute survey, a majority of people consider
Facebook the most important source of domestic information (PIM, 2022). The
dependence on Facebook as the main source of news and information chal-
lenges the role of legacy media as gatekeepers. To a limited extent, the exponen-
tial growth of smartphones and social media in Mongolia contributes to more
independent news analyses and counter-narratives in line with Mellado and
Lagos’ (2013) study, as discussed below in the section on investigative journalism.
While Facebook’s features afford some civic discourses and online deliberations,
the dependency on Facebook as the foremost news source leads to an increase
in unsubstantiated, emotionally charged, and sensationalized news. Furthermore,
Facebook Basics creates an infra-structural dependency on Facebook and has
internationally been criticized for violating the “net neutrality” principle, for
surveillance of users, and distorting the advertisement market for news and
journalism (Pickard, 2022).

As was the case in print media, there is little information about the sources
of income of the websites, but besides a few exceptions based on the content
and personal interviews with owners of news sites, almost all the sites in addi-
tion to advertisements are financed by politicians and businesspeople based
on contracts and ‘collaborations’ for mutual interests.

LEGISLATIVE AND REGULATORY CAPTURE OF MEDIA

The Mongolian Constitution of 1992 and the subsequent media laws secured
the freedom of expression and created the legal framework conducive to liberal
democracy. Nevertheless, several setbacks have taken place in media freedom,
including defamation, curtailments of freedom of information, lack of access
to ownership, and more seriously, poor implementation of media legislation.

3 According to the annual report from CRC in 2020, the mobile phone subscriptions (3,8 million)
significantly exceed the total population (CRC 2020)
4 Zero Rating-Mongolia, Accessed Sep 6 2022 at https://zerorating.wordpress.com/mongolia/

Central European Journal of Communication 2 (36) - SPECIAL ISSUE 2024 255



UNDRAH BAASANJAV, POUL ERIK NIELSEN, MUNKHMANDAKH MYAGMAR

Parallel with the specific media legislation, several other laws have impacted
media freedom. The Law on State Secrecy of 2002 allowed broad and nontrans-
parent secrecy classifications to be applied to government records to limit disclo-
sures, and these secrecy classifications of government records remained in the
revised law of 2016, the Law on State and Official Secrecy. Additionally, a new
category, “official secrecy”, was included, defined as information safe-guarded
the government, which, if disclosed, can potentially harm the interests of the
government branch, organization, or other legal entities.

The 2011 Law on Information Transparency and Right to Access Information
obligated public institutions to provide comprehensive and wide-ranging informa-
tion to the public. However, Article 18 of the law prohibits disclosure of informa-
tion detrimental to the “national security and public interest of Mongolia,” thus
providing a loophole for institutions to avoid disclosing any controversial infor-
mation. The law was revised in 2021 into the Public Information Transparency
Law, which balances public institutions’ informational transparency and the
public’s right to access information. The new version of the law introduces the
process by which public information is sought and obtained and provides defini-
tions of relatively new concepts such as personal information protection, consent,
and notification upon disclosure of private information. However, the law left
in place “open,” “closed,” and “restricted” classifications, where restricted and
closed information clauses, along with provisions in the Government and Official
Secrecy Law of 2016 and Private Information Protections Law of 2021, limit infor-
mation access to the state, organizations, and individuals. This law redacts some
advanced provisions regarding the rights to access information by media and
the public in the previous Law. This situation, to some extent, undermines the
media organization’s right to get information exposing corruption and misdeed
by politicians. The state and politicians use national security and corporate secrecy
as an ignoble source to restrict media access and control people.

The defamation legislation has also impeded free and independent media
development. Until January 2017, both criminal and civil law had provisions for
defamation. The Criminal Code considered defamation a crime and contained
provisions to penalize slander (Article 110) and libel (Article 111), with sanc-
tions of up to three months detention, six months in the case of reiteration,
and up to five years in limited cases. In 2017 the Criminal Code was revised,
repealing provisions on defamation and insult, but it is continuously the defen-
dant that bears the burden of proof in libel and slander cases. Additionally,
new amendments made to the Criminal Code in 2020 consider spreading false
information a criminal offense. The Criminal Code Article 13 provides that

»The spread of obviously false information, causing damage to others’ honor,
dignity or business reputation of legal entities, shall be punishable by a fine [...],
240 to 720 hours of forced labor or restrictions upon travel for a period of one

256 Central European Journal of Communication 2 (36) - SPECIAL ISSUE 2024



PATRONAGE MEDIA IN POST-COMMUNIST MONGOLIA

to three months”. The vague and general term ‘obviously false information” and
the significant punishment impede the freedom of expressio and is indicative
of the sheer instrumentalization of media to protect the interests of politicians,
businesses, and power holders.

The legislation on media ownership is premature and inconsistent across
different types of media outlets. There is the freedom to establish and run a print
media outlet; but apart from formal company registration, there is no requirement
to disclose ownership. The same goes for online news media, which are required
to register with the Communication Regulatory Commission (CRC), but are not
obliged to disclose ownership. By contrast, radio and television broadcasters
and cable channels, according to a Law on Broadcasting from 2019, are obli-
gated to disclose their owner and holders of more than five percent of the shares.

Despite the lack of publicly available records of ownership a joint study
by Reporters Without Borders (RSF, 2016a) and the Press Institute of Mongolia,
was able to expose the ownership of 39 of the major media outlets. None of the
owners had a dominant position within print or broadcast media, and despite
a few of the owners controlling both newspaper and television stations, media
concentration is not a threat to media pluralism or a major concern. However,
the study revealed that 29 out of the 39 major media outlets had “political affili-
ations through their founders and/or owners.” Consequently, the links between
politics and businesses result in multiple pressures on media outlets and jour-
nalists. If media outlets are politically or financially dependent, it puts them
in the position of serving the owners and particular political interests rather
than the public. Hallin and Mancini (2004) and other scholars convincingly
argue in regard to the weaker rational-legal authority that enables clientelism.
Television stations have strong ties to patrons and the extent to which the latter
instrumentalize the most used electronic media have consequences for public
discourse and debates. The major concern is that most media outlets are instru-
mental to political and business interests without considering either journalistic
integrity or standards.

STATE INTERVENTION AND CAPTURE

The general idea behind the law on Media Freedom from 1998 was to dismantle
government control of the media. However, the implementation of the law has
been slow and insufficient both in relation to dismantling ownership and more
broadly in relation to the intention of setting the media free of government control.
Despite the legislation, the state control of major media institutions continues.

The state-run MONTSAME, National News Agency established in 1921, has
not been dismantled. Previously the director was politically appointed by the

Central European Journal of Communication 2 (36) - SPECIAL ISSUE 2024 257



UNDRAH BAASANJAV, POUL ERIK NIELSEN, MUNKHMANDAKH MYAGMAR

Prime Minister, but in December 2021, the Government decided to transfer the
MONTSAME agency to the Office of the President of Mongolia. Immediately
after this transition, the head of the Policy and Implementation Department
of the President’s Office became the Director of MONTSAME.

MONTSAME acts as a mouthpiece for the government and publishes foreign
language weekly newspapers in Russian, Mandarin, Japanese, and English and
a website in Mongolian. Despite the high profile of the organizational struc-
ture, it has limited impact as a proper news agency in relation to the private
Mongolian media. Along with the government news agency, several professional
magazines are still owned by government organizations, and some local news
media are under the jurisdiction of local governments.

The transformation of another state-run media, the Mongolian National
Broadcaster (MNB), into a public service entity began right after the Law on Public
Service Broadcasting Radio and Television of 2005. Although MNB is guaran-
teed independence, according to the law, the political party in power has a strong
political grip on the governing body, the selection of senior management, the
funding, and even the editorial policies. The MNB provides four national televi-
sion channels, two national and one international radio channel, and has a strong
presence on the Internet with a website and YouTube and Facebook channels.
The MNB receives funding from the state budget, in addition to license fees, and
a small income from advertising it generates and is governed by the National
Council for Public Radio and Television, consisting of 15 members (4 nominated
by the President, 7 by the Parliament, and 4 by the Prime Minister’s Cabinet)
appointed for a six-year term. The National Council is heavily politicized and
usually appoints the Director General and key management in line with party
affiliations. The former chairperson of the National Council of MNB from
2006-2012 explains how the political pressure trickles down to the programs
and newsrooms of MNB:

When the political situation changes, they [politicians] always change the
General Director of MNB. The appointment of the General director has
always been political... All programs of MNB should be independent; no one
should be pressured. But... politicians are interested in MNB and its programs.
Nowadays, MNB programs and most news, for example, are of Overkhangai
province or about Overkhangai province [laughs] because the General
Director [of MNB], the chairman of the party group in the parliament and
a few parliamentarians are from Overkhangiai province (Enkhmandakh,
interview, May 11, 2022).

The state also intervenes in media by allocating substantial national and local
government spending on advertisements and public announcements in the

258 Central European Journal of Communication 2 (36) - SPECIAL ISSUE 2024



PATRONAGE MEDIA IN POST-COMMUNIST MONGOLIA

private media. The ministries sign closing agreements with private media outlets,
so-called collaboration contracts, where the media outlets agree to publish infor-
mation fed by the ministry and refrain from publishing any negative stories.
NewsTV revealed on March 16, 2022,5 the specifics of the signed “collaboration”
contract between the Ministry of Mining and Heavy Industries and 13 named

media outlets (5 television stations, 7 news sites and 1 newspaper) in January 2022.
Each media outlet was awarded 20 million Tugriks (6,000US$) for publishing
“information directly related to the activities of the Government and the Ministry
of Mining and Heavy Industry.” The media outlets were obliged to “not publish

any negative information that may be detrimental to the client’s [the Ministry

of Mining and Heavy Industries] reputation.” NewsTV further documented that

there were close political and business affiliations between the government and

some media outlets.

Due to dire financial conditions in the media market, many media outlets are
financially dependent on revenues from government spending. Several inter-
viewees in this study have confirmed that this practice of collaboration contracts
is widely used between government agencies and media. The General manager
of the second largest newspaper Unuudur acknowledges this contract by saying:

It is the responsibility of newspapers to support the government by spreading
the government’s words out to the public. At the same time, newspapers are
not a charity, and the government should pay newspapers to educate the
public on issues... In general, the collaboration contract with the government
is minor, in the amount of 5-10 million tugriks a year [1,500-3,000USs]. That
runs out after placing two presidential greetings a year. (Bayarmagnai, inter-
view, May 10, 2022)

Tsoojchuluuntseteg, the editor of the oldest daily newspaper Unen, points out
how entrenched and extensive is the practice of collaboration contracts and how
government interventions directly influence media content:

Because of money shortage and thanks to the Government Procurement
Law, which requires public agencies to place their procurement ads in daily
newspapers, almost half of the text in daily newspapers could be government
announcements (Tsoojchuluuntseteg, interview, May 29, 2022).

The state extends its intervention in the media by making private media
dependent financially and editorially on government spending, thus making

5 NewsTV (2022, March 16) Evidence [bapumr]. Accessed June 8 2022 at https://www.newstv.
mn/a/2116.

Central European Journal of Communication 2 (36) - SPECIAL ISSUE 2024 259



UNDRAH BAASANJAV, POUL ERIK NIELSEN, MUNKHMANDAKH MYAGMAR

it difficult for the media to fulfill their democratic watchdog role to investigate
and expose wrongdoings in public administration. Government contracts and
concessions make a significant portion of income, this situation and the social-
ist-time culture that leverages party and provincial connections (nutag) still play
a role in allocating public resources to clients for favors and benefits.

Established in 1995, the purportedly independent Communication Regulatory
Committee of Mongolia (CRC) implements communication and media legis-
lation on behalf of the government. The government appoints the chair and
members of the CRC, who grant television and radio broadcast licenses. Via
this personnel appointment, the government retains control of the CRC, distrib-
uting state funds for supporting commercial broadcasters and managing broad-
cast licenses. In recent years, the CRC imposed restrictions on digital content,
television, and radio content in a broad sense, while it did not clearly define
what restricted content was. During the COVID-19 pandemic, the CRC along
with the police, created a directive limiting access to information sites deemed
by the authorities to have spread pandemic-related falsehoods. Those considered
to have spread Covid-related false information were fined two million tugriks
(around 600 USS$). These cases involving journalists and individuals posting
on social media, especially during the elections, reveal uncertainties regarding
the protection of media and free speech and equal protection under the law
when public figures sue for libel.

The above-discussed state capture in Mongolian media reveals a fundamental
schism between the ideals of free and independent media, expressed in the media
legislation, and the actual political culture of clientelism at all levels of public
administration.

RENEGOTIATED JOURNALISTIC PROFESSIONALISM AND INVESTIGATION

Despite the apparent need for critical investigative reporting in Mongolian
society, prone to corruption, clientelism, and an obscure confusion of political
and business interests, investigative journalism is in short supply due to the
lack of professional norms. International donors have provided much training
in investigative journalism in Mongolia, yet many media outlets and journalists
pay lip service to the benefit of investigative reporting.

Consequently, Mongolian journalists work within two conflicting professional
and ethical principles without distinct shared professional norms. A few strive
to adhere to the basic principles of Western professional journalism. At the same
time, many journalists have ,renegotiated’ the norms of journalism by accepting
the economic and political “reality” in the media. The latter ,renegotiated

260 Central European Journal of Communication 2 (36) - SPECIAL ISSUE 2024



PATRONAGE MEDIA IN POST-COMMUNIST MONGOLIA

journalistic professionalism’ is characterized by a general acceptance of instru-
mentalization and clientelism.

When we interviewed rising investigative journalist Budragchaa, known for his
reports of sexual harassment of young girls in the national under-15 women’s foot-
ball team that the National Soccer Federation covered up on LiveT V.mn, and
recently on his independent journalistic website nuuts.mn, he explained the
reality of investigative journalism by saying:

Only a handful of journalists in Mongolia do genuine investigative jour-
nalism... because the pressure and threats on journalists from mighty poli-
ticians and business people are insurmountable (Budragchaa, interview, May
16, 2022).

The mainstream media do not pick up the story or amplify the reports, and
they rarely invest money and time in producing genuine investigative reports,
partly due to the self-censorship they impose upon themselves and partly due
to the pressure exerted on the media by the elite. Budragchaa’s report on sexual
assault and harassment was picked up by mainstream media only after the
British newspaper The Guardian critiqued the international football association
FIFA’s handling of the case (Aarons & Molina, 2021). Furthermore, Budragchaa
faced five libel and defamation cases filed against him after he published another
investigative report in 2022 about the corruption and public fund abuse case
by the principal of the reputable joint Mongolian-Russian School in Ulaanbaatar.
The school’s principal and her cronies, including her influential lawyer husband,
their judicial friends, and police officers, offered an unsuccessful bribe, after
which they threatened and harassed him physically and verbally. Often, the
police side with the people under accusation in the reports, and they are reluc-
tant to initiate additional investigations. Instead, the police often tend to intim-
idate the journalists. All defamation cases against journalist Budragchaa were
dropped because facts and evidence sufficiently backed his report. This brute
exercise of power by the venal public and private officials to deter the media from
informing the public about their wrongdoing has been on the rise in Mongolia.

Further, the judicial system might open court cases but drags the decisions
and rarely imposes penalties on the disclosed misdeeds. In 2016, the chief editor
of the private, independent television station Mongol TV, Lkhagva Erdene, worked
with the international consortium of investigative journalists (ICIJ) on the case
of the leaked Panama Papers. The investigative report “documented that many
Mongolian politicians and public officials, including former Prime Minister
S. Batbold, a foreign affairs advisor to the President and the son of the former
mayor of Ulaanbaatar, were linked to offshore companies” (RSF, 2016b). However,
the disclosures did not result in substantial political or judicial consequences for

Central European Journal of Communication 2 (36) - SPECIAL ISSUE 2024 261



UNDRAH BAASANJAV, POUL ERIK NIELSEN, MUNKHMANDAKH MYAGMAR

those involved. Lkhagva Erdene recounted that in the parliament, “the impli-
cated politicians and their party supporters condemned the reports, threatened
to take us to court and tried to discredit the editorial team and reporters” (RSF,
2016b). This is the negative outcome of media capture by plutocracy by increasing
censorship and lessening critical investigative reports.

Journalists cannot establish sufficient autonomy in their daily work practice
under these conditions. Many journalists individually agree to write ‘paid stories’
to promote business and political interests or discredit other claims, or they
agree to be paid off for not publishing critical stories. With few guiding basic
professional principles, journalists refrain from publishing critical reports and
are incentivized to accept bribes from corrupt authorities. The media organi-
zations’” economic dependency and poor pay for journalists make them venal.
That is why collaboration contracts are prevalent not only between govern-
ment agencies and the media but also between political and business interests
and the media. These contracts fundamentally challenge the journalists and
the media’s self-determination, thus making the media outlets instrumental
to specific external interests. The journalists are imposed upon to publish certain
information on demand from the client uncritically, thus wholly obliterating the
distinction between journalism, public relations, and advertisement.

Journalists are restrained or discouraged from publishing any critical news
stories that could be detrimental to the client, thus potentially concealing
vital information from the public. According to an opinion poll study among
300 journalists from rural and urban media conducted in 2020 by the Press
Institute of Mongolia, every second journalist stated they face restrictions when
publishing the stories they produce. Most news stories denied from publica-
tion or significantly edited were related to conflicts of interest concerning the
‘partners’ of the media organization. In 2019, the Parliamentary Election Law
prohibited the signing of “silence contracts” by stating, “It is prohibited for any
media organization to publish news or information about any party, coalition
or candidate during the election campaign or to make a promise not to publish
it or to conclude an agreement.” Nevertheless, according to the abovementioned
opinion poll during the 2020 Parliamentary election, over 70 percent of elec-
tion-related content on primetime news programs was paid-for content surrep-
titiously promoting candidates.

Subpar journalism gets amplified and distributed faster online in the age
of digital platforms. Journalists in Mongolia are ill-equipped for fact-checking
and discerning falsehood in stories, constructed images, and deep-fake videos
on social media. Nevertheless, they bear most of the burden and accept all the
consequences of their reports, while media organizations dismayed by the
digital platforms are in no position to provide policies and guidelines for
journalists about dealing with either of both mis — and disinformation. The

262 Central European Journal of Communication 2 (36) - SPECIAL ISSUE 2024



PATRONAGE MEDIA IN POST-COMMUNIST MONGOLIA

political elites invited a Facebook representative in 2019 and have collabo-
rated with Facebook to alleviate disinformation and misinformation on social
media. Young journalists Nara and Duya have started a third-party fact-
checking service on Meta’s Facebook, Instagram, and Messenger at http://www.
mfcc.mn, by checking suspected mis/disinformation submissions. However,
Facebook’s limited financial support for fact-checking startups is more deflec-
tive of the criticism against the company than a healthy support for indepen-
dent media and journalists. Meta’s external influences on local journalism have
been criticized because the company siphons off advertising dollars from the
local media it purportedly supports and creates infra-structural dependency
with its Facebook Basic in other countries (Pickard, 2022).

The consequences of these conflicting professional standards in journalism
diminish public trust in the news media. This confusion and mistrust even
shadow journalism that adheres to Western professional norms because it can
be almost impossible for media users to distinguish it from instrumental jour-
nalism, and sometimes even difficult to distinguish between accurate and
distorted information. The structural economic and professional deficiencies
are often further exacerbated on digital platforms.

CONCLUSIONS

The paper analyzed how the post-communist context in Mongolia shapes the
media and how the media, in return, contributes to the country’s young democ-
racy. Our analysis first establishes that a pluralist and commercial media system
has undeniably been established amid the challenges and changes since the new
constitution was adopted. However, only a few established themselves as inde-
pendent media with editorial, business, and ethical norms. We analyzed the
hypes and troughs of newspapers and magazines starting in the 1990s, commer-
cial television stations in the 2010s, and online news sites in the 2020s. The
newspapers did not establish any form of mass circulation, and many local and
national television stations have become politically affiliated and financially
unviable. Many digital-born sites and legacy media online news sites operate
on a shoestring budget unless funded by specific political or business interests.

These developments show that while the external plurality of media outlets
created a media landscape aberrant from the socialist-time propagandistic
media, the media market failures, along with rudimentary legal and profes-
sional institutions, contributed to the prevalent media instrumentalization
in Mongolia as Hallin & Mancini (2004) and Voltmer (2008) warned. Hallin
and Mancini’s analytical frameworks, along with the notion of captured media,
have both been helpful in our analysis of the media system in Mongolia, with

Central European Journal of Communication 2 (36) - SPECIAL ISSUE 2024 263



UNDRAH BAASANJAV, POUL ERIK NIELSEN, MUNKHMANDAKH MYAGMAR

a short history of democratic politics, market economy, and media institutions.
The drastic shift toward liberal media and economy, along with the convergence
into digital media, has created unprecedented challenges to the analyses of the
media system in Mongolia. The discernable “path dependency” of the commu-
nist past persists in the media sphere, as was seen in other post-communist
countries where clientelism and patronage play essential roles in issuing media
licenses and appointing the cadres in the media organization’s boards and staff.
Even though state ownership has been prohibited since 1998, the governments
influence the public broadcaster MNB, news wire services MONTSAME, and
independent communication regulator CRC on all levels, from selecting the
board’s chairman to programming and licensing policies.

Private ownership and the multiplicity of commercial media outlets do not
bulwark against the instrumentalization of the media. On the contrary, as the
market economy deepens, the media has been captured by entrenched political
and business interests, which deter the media from functioning in society’s inter-
ests. Our analysis shows that state and private actors capture the media as media
scholars warn (Schiffrin, 2017; Nelson, 2021). Local and national government
agencies enter “collaboration contracts” with the media to advance desirable
information for patrons and silence criticism against patrons. Government
advertisement and procurement laws are utilized to distribute public resources
to media organizations and clients for their political gains and benefits. The
plurality of media and private ownership does not fend off against the instrumen-
talization of media. On the contrary, new elites who often have risen from the
‘traditional” state institutions, now possess both political and economic powers
and they have captured the media and instrumentalized them with no qualms
about the media’s normative expectations of informing the public. In this sense,
the media capture concept renders better the media systems in Mongolia when
analyzing the instrumentalization of media and clientelism in Mongolia than
Hallin and Mancini’s (2004) original framework emphasizing political paral-
lelism focusing on the linkage between political ideology and partisanship press.
In the Mongolian political context, the ideological and political differences
between major political parties—the ruling Mongolian People’s Party and the
oppositional Democratic Party - are less pronounced, partly due to the election
system with a single-member constituency that underpins the process.

Our second research question asks whether the media has contributed
to the country’s young democracy and how. Even though a few media operate
as economically free and independent media companies, they are increasingly
owned by politicians and business people, who blatantly use the media for
their political and business benefits. These media practices mirror a current
political and business culture, where clientelism is pronounced and corruption
is ingrained. In Mongolia’s loosely regulated free market and unsettled political

[<

264 Central European Journal of Communication 2 (36) - SPECIAL ISSUE 2024



PATRONAGE MEDIA IN POST-COMMUNIST MONGOLIA

system, a powerful elite lobbies the parliament for their business interests,
as seen in the Broadcast Law case, and the elite openly uses every tool available
to manipulate the legal system and corrupt authorities. The immature legal and
regulatory environment and market failures push media organizations and their
editors and journalists to serve a few patrons only, who advance their political
and commercial interests similar to captured media practices in other countries
(Schiffrin, 2017, 2021). In the newsrooms, editors and journalists compromise
ethics and professionalism under patron pressures, and consequently, the public
has never found genuine trust in the news media. The media’s democratic role
as watchdogs has increasingly been pushed to the margins.

Furthermore, digital capture by big multinationals is starting to manifest
in Mongolia, similar to other countries (Schiffrin, 2021). Even though the
Internet and mobile phones have increased new online news providers, including
exemplary investigations by then journalist Erdene in collaboration with ICIJ
and Budragchaa’s reports on livetv.mn, with few exceptions, online news sites
have inherited and amplified the shortcomings of legacy media. The main-
stream media rarely follow up on investigative revelations, and the political
and economic elite often manage to contain their influence. Online news sites,
mainly in the capital, have increasingly replaced local news, diverting attention
from local issues. More locals receive news primarily on social media thanks
to Facebook Basic, which replaces essential communication in the countryside.
Because of these replacements of local news, news deserts in the countryside
are one of the rising issues. Besides, online media face even more challenges
because the news sites must share sparse advertisement revenue with the big
tech companies Google and Facebook / Meta (Nelson, 2021; Schiffrin, 2021;
Pickard, 2022). Facebook’s collaboration with local authorities must be watched
as it serves politicians more at their request.

REFERENCES

Baasanjav, U. (2016). The public interest and Mongolian digital television transition. International
Journal of Digital Television, 7(1), 7-22.

CRC. (2020). Xapuaa X0n000HBI TYCTaii 30BIIOOPOITIN YHITIHIT) SPXIITYAMITH YHACIH Y3YYIITY Y,
2020. [Key indicators of communication service providers, 2020]. Accessed from https://crc.gov.
mn/articles/slug12010/en

de Albuquerque, A. (2005). Another ‘Fourth Branch’: Press and political culture in Brazil. Journalism,
6(4), 486-504. https://doi-org.libproxy.siue.edu/10.1177/1464884905056817

Gross, P., & Jakubowicz, K. (Eds.). (2013). Media Transformations in the Post-communist World: Eastern
Europe’s Tortured Path to Change. Rowman & Littlefield.

Central European Journal of Communication 2 (36) - SPECIAL ISSUE 2024 265



UNDRAH BAASANJAV, POUL ERIK NIELSEN, MUNKHMANDAKH MYAGMAR

Gruska, U, Dreyer, C., & Renzenbrink, A. (2016, December 8). Who owns the media in Mongolia?
RSEF. Retrieved September 22, 2022, from https://rsf.org/en/who-owns-media-mongolia

Hallin, D. C., & Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems: Three models of Media and Politics.
Cambridge University Press.

Hallin, D. C., & Mancini, P. (Eds.) (2012). Comparing Media Systems Beyond the Western World.
Cambridge: Cambridge University Press.

Hrvatin, S. B., Kucic, L. J., & Petkovic, B. (Eds.). (2004). Media ownership: Impact on media independence
and pluralism in Slovenia and other post-socialist European countries. Ljubljana: Peace Institute.
Humphreys, P. (2009). A Political Scientist’s Contribution to the Comparative Study of Media
Systems in Europe: A Response to Hallin and Mancini. Paper at workshop at Institute for Mass

Communication and Media Research, University of Zurich, Switzerland

Mabweazara, H. M., Muneri C. T., & Ndlovu, F. (2020) News “Media Capture”, Relations of Patronage
and Clientelist Practices in Sub-Saharan Africa: An Interpretive Qualitative Analysis, Journalism
Studies, 21:15, 2154-2175, DOI: 10.1080/1461670X.2020.1816489

Mellado, C., & Lagos, C. (2013). Redefining comparative analyses of media systems from the perspective
of new democracies. CommunicationéSociety/Comunicacion y Sociedad, 26 (4), 1-24.

Aarons, E., & Molina, R. M. (2021, October 21). FIFA criticised over handling of sexual harassment
case in Mongolia. The Guardian. Retrieved September 22, 2022, from https://www.theguardian.
com/football/2021/oct/21/fifa-criticised-over-handling-of-sexual-harassment-case-in-
mongolia?+%28Accessed+June+30%2C+2022%29

Mungiu-Pippidi, A. (2013). How Media and Politics Shape Each Other in the New Europe. In K. Jakubowicz
and M. Siikosd (Eds.), Finding the Right Place on the Map: Central and Eastern European Media
Change in Global Perspective (pp. 87-101). Bristol: Intellect.

Myagmar, M., & Nielsen, P. E. (2001). The Mongolian media landscape in transition. Nordicom
Review, 22 (2), 3-13.

Nelson, M. M. (2021). What is to be done? Options for combating the menace of media capture.
In Schiffrin, A. (Ed.). Media Capture: How money, digital platforms, and governments control the
news (pp. 143-162). NYC: Columbia University Press.

Newstv. (2022, March 16). Bapuyim: 1.010y1-3p0ans, I.Endon nap xsenan, caiimyyomaii 260 cas meepozoop

“xaanmoin 29p33” 6auzyynxca. Accessed September 22, 2022, from https://www.newstv.mn/a/2116

Norris, P. (2009) Comparative political communications: Common frameworks or Babelian confusion?
Government and Opposition, vol. 44, n° 3, 321-340.

Pickard, V. (2022). Can Journalism Survive in the Age of Platform Monopolies? Confronting
Facebook’s Negative Externalities. In T. Flew & F. Martin (Eds.) Digital platform regulation: Global
perspectives on Internet governance (pp. 24-43). Palgrave.

PIM [Press Institute of Mongolia]. (2020). 2020 onet YHX-bin coneyynuiin yeap my2aocon MI0IANUliH
monumopune [Media Monitoring of the 2020 Parliamentary Election].

PIM [Press Institute of Mongolia]. (2022): Mongolian Media Monitorings. Ulaanbaatar.

RSF (Reporters sans Frontiéres) [Reporters Without Borders]. (2016a). Who owns the Media in Mongolia?
Accessed 26 April 2022 https://mongolia.mom-rsf.org/en/findings/ownership

266 Central European Journal of Communication 2 (36) - SPECIAL ISSUE 2024



PATRONAGE MEDIA IN POST-COMMUNIST MONGOLIA

RSF (Reporters sans Frontiéres) [Reporters Without Borders]. (2016b). Big Business & Washed News.
Accessed May 15, 2022, from https://mongolia.mom-rsf.org/en/findings/washednews

Schiffrin, A. (Ed.). (2021). Media Capture: How money, digital platforms, and governments control the
news. NYC: Columbia University Press.

Schiffrin, A. (Ed.). (2017). In the Service of Power: Media Capture and the Threat to Democracy. NYC:
National Endowment for Democracy.

Voltmer, K. (2008). Comparing media systems in new democracies: East meets South meets West,
Central European Journal of Communication, Vol.1 (1), 23-40.

Voltmer, K. (2013). The media in transitional democracies. John Wiley & Sons.

World Bank. (2021). The Role of the State in Mongolia’s Mining Sector. Washington, DC. https://
openknowledge.worldbank.org/handle/10986/37298 License: CC BY 3.0 IGO.”

Central European Journal of Communication 2 (36) - SPECIAL ISSUE 2024 267



