
Central European Journal of Communication 2 (36) · SPECIAL ISSUE 2024 185 185

Bulgarian Media Since 1989: 
From  Instrumentalization to Capture

Ivo Indzhov
 B 0000-0002-3870-7015 

Freelance Researcher, Bulgaria

Abstract: In the second decade of the 21st century, Bulgaria earned the unsavory reputation 
of having the least media freedom in the EU’s (Reporters Without Borders). This paper exam-
ines the current state of Bulgarian media based on two research concepts: for instrumentaliza-
tion, respectively the capture of media. The latter, especially when talking about the specifics and 
consequences of political-oligarchic pressure on media, is more appropriate for countries with 
serious deficits in their democratic development. The main purpose of the paper is to study media 
capture in Bulgaria at a structural level: regulatory capture, control of public service media, use 
of state financing as a control tool, ownership takeover (based on concepts by Dragomir, 2019, IPI, 
n. D.), including appropriate cases. The analysis makes use of material from to scientific articles, 
media publications, other publicly available sources, expert interviews.

Keywords: Bulgaria; transition; media; instrumentalization; capture.

INTRODUCTION: MEDIA IN  BULGARIA – FREE BUT NOT INDEPENDENT

Thirty-five years after the beginning of the democratic transition in Bulgaria, 
there has been a constitutional and legally guaranteed freedom of the media, 
but also serious problems with their independence. The state of the media envi-
ronment deteriorated during the right-of-center GERB party administration 
between 2009 and 2021 (with small interruptions) – a clientelist formation, led 
almost solely by the three-time Prime Minister Boyko Borissov.

In their “Nations in Transit 2022” annual report, Freedom House found that 
in Bulgaria, a country with a “semi-consolidated democracy”, special interests 

“exert influence” on media and editorial independence and can lead to self-cen-
sorship despite the independence of media in general. These weaknesses were 
established against the backdrop of models of political patronage, conflicts 

ORIGINAL ARTICLE
DOI: 10.51480/1899-5101.17.2(36).591

https://doi.org/10.51480/1899-5101.17.2(36).591 


186 Central European Journal of Communication 2 (36) · SPECIAL ISSUE 2024

IVO INDZHOV

of interest and opaque contracts by the former GERB administration (Petrov, 
2022). For a long time, Bulgaria has ranked the worst out of all EU member 
states on the Reporters Without Borders (RWB) World Press Freedom Index. 
In 2010, at the beginning of the GERB rule, Bulgaria ranked 70th. In 2021, the 
last year in which GERB was in power Bulgaria ranked 112.1 Reporters Without 
Borders then found Bulgaria’s media environment was in a dire situation, for 
which there were several reasons as Fileva (2021) notes. First, the few indepen-
dent journalists that existed were not only subjected to defamatory campaigns 
and harassment by the state, but they were also the subject of intimidation and 
violence. Secondly, politicians and oligarchs had corrupted pro-government 
media. Thirdly, the government distributed European and other public service 
media funding with a complete lack of transparency, allowing the ruling party 
to ‘buy’ favorable media reflection. Fourthly, judicial harassment of independent 
media such as Bivol and the Economedia group posed a constant threat to press 
freedom2 (Filevа, 2021).

Against the backdrop of the presence of domestic public interest “watchdogs” 
in Bulgaria, the poorest in the EU with major flaws in the field of the supremacy 
of law, high levels of corruption are not surprising. In 2022, the country ranked 
72nd in Corruption Perceptions Index on Transparency International (TI), 
second to last in the EU (just ahead of Hungary), and remained an example 

“of a systematic problem with corruption and of ineffective fight to tackle 
it” (TI Bulgaria, 2022).

The focus of this article will be the issues that worsened at the end of the first 
decade of the 21st century. The analysis will be done through the prism of two 
concepts established in international media studies: instrumentalization and 
capture of media. In the theoretical part, the article will try to prove that although 
these two concepts are often viewed as both sides of a coin, there are significant 
differences between them. Instrumentalization is the more versatile concept 
prevalent in, for example, Southern European countries. Media capture is more 
adequate when researching the state of media in countries such as former commu-
nist countries in Europe, which, although EU member states have serious flaws 
in their democratic development. The main objective of the article is to study 
the media in Bulgaria at the structural level (regulation, financing, ownership) 

1 In 2022 and 2023, as a result of a change in the methodology of the index, Bulgaria significantly 
improved its ranking – from 112 to 91, respectively to 71st place. The higher assessment is most 
likely also a consequence of the political change in 2021 and 2022, but Reporters without Borders 
found that the authorities have failed to implement systematic measures to improve press freedom 
(see e.g. Fileva, 2023).

2 SLAPP cases are becoming an increasingly serious problem for Bulgarian journalists and media. 
The insurance company “Lev Ins” has filed a lawsuit in the Sofia City Court against Mediapool for 
BGN 1 million (approximately EUR 500 thousand) on the grounds that it felt affected by material 
that quotes and retells a transcript of a meeting of the Council of Ministers (Mediapool.bg, 2023).



Central European Journal of Communication 2 (36) · SPECIAL ISSUE 2024 187

BULGARIAN MEDIA SINCE 1989: FROM INSTRUMENTALIZATION TO CAPTURE

as a prerequisite for influence on media content. The article also aims to tackle 
a more specific task – to create a typology of the capture of Bulgarian media, 
discussing specific cases, based on the available information in scientific articles, 
media publications, other publicly available sources, expert interviews.

THEORY: MEDIA INSTRUMENTALIZATION VERSUS MEDIA CAPTURE

As stated earlier, clarifying the difference between these two terms is the key 
for this analysis. First, it is necessary to note that the two terms, which are used 
both about democracies in transition (from or to authoritarianism), and about 
established democracies, will be distinguished between the stringent control 
exercised over media in authoritarian regimes. Secondly, both concepts refer 
to a negative impact on media organizations, most often from external factors, 
although the threat may come from “within”. Some authors, in practice, view 
them as synonyms. Rasmus Kleis Nielsen cites Hallin and Papathanassopoulos 
(2002) argument that media capture is synonymous with the concept jour-
nalism research called instrumentalization, and that capture involves “media 
being operated not for profit or for public service, but as an instrument for the 
pursuit of other interests, either purely political or tangled up between politics 
and commerce” (Nielsen, 2017, p. 38).

Secondly, in their landmark work, “Comparing Media Systems: Three Models 
of Media and Politics”, Hallin and Mancini (2004) popularized the existing 
concept of the instrumentalization of the media and characterize it as “control 
of the media by outside actors – parties, politicians, social groups or movements, 
or economic actors seeking political influence – who use them to intervene in the 
world of politics” (Hallin & Mancini, 2004, p. 37). Anya Schiffrin (2021) views 
this definition of Hallin and Mancini of instrumentalization of the media as one 
of the most important definitions of media capture. Other authors, however, find 
more traditional threats of instrumentalization to the media in democratic soci-
eties. Jarren and Donges (2002) cite Schatz (1997) and Langenbuher (1983) to list 
how political systems in democratic societies try to instrumentalize the media 
system, through “the direct or indirect influence on the media, the expansion 
of press offices, the professionalization of political public relations, the develop-
ment of persuasive PR strategies, etc.” (Jarren & Donges, 2002, p. 27).

Thirdly, although both terms began to be actively used in the first decade of the 
21st century, media capture came to be more preferred in the second decade 
in research into the serious flaws in media systems transitioning to democracy. 
Compared to the “instrumentalization of media” in Mediterranean countries 
(Hallin & Mancini, 2004), the problems of media in the former communist 



188 Central European Journal of Communication 2 (36) · SPECIAL ISSUE 2024

IVO INDZHOV

countries in Central and Eastern Europe were presented more as media capture, 
as being much deeper and more systemic.

Hallin and Mancini link the term instrumentalization specifically to the 
political condition of the media, but also add that they can be instrumentalized 
because of commercial pressure (commercialization). Both types of instrumental-
ization, which in many cases act at the same time, can endanger the profession-
alization of journalism in its three components: limiting its autonomy; political 
criteria become prevalent over independent journalistic norms and rules; media 
mainly serves private interests instead of offering public service journalism 
(Hallin & and Mancini, 2004, p. 37). The professionalization of journalism 
is one of the four characteristics that Hallin and Mancini used to typologize 
18 media systems in Western Europe and North America3 and distinguish them 
into “three models of media and politics”: Mediterranean or Polarized Pluralist 
Model; North/Central Europe or Democratic Corporatist Model; North Atlantic 
or Liberal Model (2004, pp. 67–68)4.

The instrumentalization of media is more widely practiced in countries with 
traditions of clientelism. Hallin and Papathanassopoulos (2002) consider political 
clientelism as the cause of the vulnerable position of media in Mediterranean 
countries, and especially in “kinship with” Latin America, where powerful 
economic circles have entered politics. Political clientelism:

is a particularistic form of social organization, in which formal rules are less 
important relative to personal connections or, in later forms of clientelism, 
connections mediated through political parties, the Church, and other orga-
nizations. While rational-legal authority tends to be associated with a political 
culture that enshrines the notion of the “common good” or “public interest” 
(…) in a clientelist system commitment to particular interests is stronger and 
the notion of the “common good” weaker. (Hallin & Mancini, 2004, p. 58).

Clientelism is associated with the instrumentalization of media, both in public 
(prioritizing political loyalty over professional criteria), as well as private 
(the political ties of the owners are decisive for obtaining state contracts and 

3 The remaining three characteristics are: structure of the media market with an emphasis on the 
development of the mass press; political parallelism, describing the level of political orientation 
of the press in different countries; the role of the state in relation to the media system. Hallin 
and Mancini’s conceptual framework for analyzing media systems also includes an additional 
component – their political context, which is examined using five other characteristics (Hallin 
& Mancini, 2004, pp. 21–45, pp. 46–65).

4 There are justified criticisms of this typology, including that it is not applicable to non-Western 
media systems. Nevertheless, the “three models” and especially the “Mediterranean” are the 
starting point for comparative studies and typolizing of media systems in Eastern Europe and 
other regions of the world.



Central European Journal of Communication 2 (36) · SPECIAL ISSUE 2024 189

BULGARIAN MEDIA SINCE 1989: FROM INSTRUMENTALIZATION TO CAPTURE

concessions, including broadcast licenses; owners use their media to influence 
politics) (Hallin & Mancini, 2004, p. 58)

Spassov (n.d.) argues clientelism is one of the main problems of media, partic-
ularly combined with the political system of “semi-consolidated” democracy 
like Bulgaria. There is a direct correlation between the weaknesses of the polit-
ical system (also marked by widespread corruption in the government) and the 
flaws of the media system, characterized by the lack of autonomy. “There are 
almost no independent media in Bulgaria and most of them – like most of the 
political parties – are characterized by clientelism” (Spassov, n.d.)

Clientelism creates a favorable environment for corruption practices, especially 
in the context of highly developed networking dependencies between politics, 
business and media. But not every form of corruption is clientelism. If clientelism 
is a chronic disease, corruption is acute pain. Media corruption illustrates the 
capture of media by private, corporate or political-oligarchic interests.

The concept of media capture is a complement to the base phenomenon 
state capture. The latter term was first used by the World Bank in the early 21st 
century to refer to former communist countries in Central Asia. Transparency 
International defines state capture as:

one of the most pervasive forms of corruption, where companies, institutions 
or powerful individuals use corruption such as the buying of laws, amend-
ments, decrees or sentences, as well as illegal contributions to political parties 
and candidates, to influence and shape a country’s policy, legal environment 
and economy to their own interests. (Martini, 2014, p. 1).

Mungiu -Pippidi (2013, p. 36) views systemic corruption as a major problem 
for post-communist countries, as “a form of particularistic social organization 
where the norm is corruption itself” also being the foundation of “systemic media 
corruption”. Mungiu -Pippidi uses the term media capture with regard to media 
systems in the former communist countries in Eastern Europe.

By ‘media capture’ I mean a situation in which the media have not succeeded 
in becoming autonomous in manifesting a will of their own, nor able to exer-
cise their main function, notably of informing people. Instead, they have 
persisted in an intermediate state, with vested interests, and not just the 
government, using them for other purposes. (Mungiu -Pippidi, 2013, pp. 40–41).

She distinguishes three paths of development of Eastern European media 
systems after the fall of communism: (i) open competition, independent media 
and media pluralism; (ii) controlled, limited competition and media capture 



190 Central European Journal of Communication 2 (36) · SPECIAL ISSUE 2024

IVO INDZHOV

by political and economic interests; (iii) a return to censorship and media control 
(Mungiu -Pippidi, 2013, p. 40).

Guerrero and Márquez -Ramírez (2014) explore the ‘captured liberal’ model 
of media systems in Latin America and distinguish two key aspects of the capture 
of media in the region, although with varying degrees: the degree of regulatory 
(in)efficiency” and “the (limited) watchdog role of media”. Guerrero (2017, p.123) 
describes two aspects as: “low regulatory efficiency” and “high degree of instru-
mentalization of the normative function of the media”. There is a dichotomy here: 
after the transition from authoritarian to democratic systems and a neoliberal 
market model, instead of establishing autonomous and professional media, the 
commercial media “were captured by particular actors who often fused political 
and economic power” as the authors claim (Hallin, 2016).

Daniel C. Hallin (2016) criticizes the concept of the captured liberal model 
for being too general to describe Latin America in view of the diversity of media 
systems in the region and varying degrees of capture and independence of the 
media. At the same time, Hallin (2016) considers aspects of the captured liberal 
model with the flaws pointed out by Guerrero and Márquez -Ramírez (2014) may 
also be relevant to analyze other parts of the world. Aspects such as: control 
of many media outlets through their dependence on government advertising; 
providing broadcasting licenses as a patronage tool; the involvement of political 
actors in private media takeover schemes.

Marius Dragomir (2019) addresses the problem of media capture within the 
interactions between politicians and oligarchs in Eastern Europe. Dragomir in the 
context of the well-known flaws of the media systems in the region, he refers 
to a weakness of public media, an uncontrolled concentration of media property, 
increased importance of government-sponsored media, which could be closer 
related to the more traditional “instrumentalization” of media. In this context, 
Dragomir highlights the new trends, of the capture of media:

[T]he collusion between the political class and media owners has reached 
unprecedented levels, leading to a phenomenon known as media capture, 
a situation where most or all of the news media institutions are operating 
as part of a government-business cartel that controls and manipulates the flow 
of information with the aim of protecting their unrestricted and exclusive 
access to public resources. (Dragomir, 2019, p. 1).

On the interweaving the traditional state media control with control by busi-
ness interests (see also Schiffrin, 2017, pp. 2–3).

The intensity of media capture in a national context can be analyzed by a four-com-
ponent model, created by the Center for Media, Data and Society (CMDS) and 
based on research in over 30 countries (Dragomir, 2019, pp. 8–13): “regulatory 



Central European Journal of Communication 2 (36) · SPECIAL ISSUE 2024 191

BULGARIAN MEDIA SINCE 1989: FROM INSTRUMENTALIZATION TO CAPTURE

capture, control of public service media, use of state financing as a control tool, 
ownership takeover”. The International Press Institute formulate four compo-
nents of media capture in liberal and non-liberal democracies in Europe similar 
to this classification:

[T]urning public broadcasters into government mouthpieces; capturing and 
instrumentalizing media regulatory bodies with political appointees; abusing 
state resources to distort the media market in favor of pro-government media; 
and creating a circle of loyal oligarchs to run private media in the govern-
ment’s interest. (IPI, n.d.).

Dragomir points out that:

in the most extreme cases of capture, state institutions act as a private enter-
prise and at the same time oligarch-controlled media become an active 
user of public resources. Sometimes it is hard to distinguish between the 
two. In such an environment, it is nearly impossible for independent media 
to operate as their access to public resources (broadcast licenses, frequen-
cies or state subsidies) is blocked and the market is captured by a handful 
of companies, a situation in which the space for fair competition is dramati-
cally reduced and independent journalism ends up on the fringes (if it survives 
at all). (Dragomir 2019, p. 9).

THE MEDIA CAPTURE IN  BULGARIA – TYPOLOGY AND CASES

There is not always a clear distinction between instrumentalization and capture 
of media in Bulgaria. However, the period of systematic capture of media began 
at the end of the first decade of the 21st century and could be referred to as “polit-
ical-oligarchic” (the preceding two periods are the ‘democratic’ and the ‘market’; 
clear boundaries cannot always be drawn between the three periods).5

During the first two decades of the democratic transition, there were objective 
factors that predetermined the lower degree of pressure on media and its rather 
unsystematic character. In the 1990s (the “democratic” period), media was released 
from authoritarian control, media pluralism arose in the face of increasing market 
competition and media legislation was introduced, complying with Western 

5 Media researcher Georgi Lozanov came up with a somewhat similar periodization of the media 
transition in Bulgaria. He distinguishes three periods: “romantic”, “market” and “corporate” 
(Lozanov, 2014).



192 Central European Journal of Communication 2 (36) · SPECIAL ISSUE 2024

IVO INDZHOV

European standards as a whole. There are also some acute but rare attempts 
by politicians to control media – for example, the war of the first democratic 
government (1992) with leading daily newspapers and the severe pressure of the 
socialist government (1995–1996) over the then state media Bulgarian National 
Television (BNT) and Bulgarian National Radio (BNR).

During the 2000s (the “market” period), powerful foreign media investors 
came into play. These included the German press group WAZ (1996), News Corp 
and the Scandinavian MTG in the field of TV business that introduced profit-
able business models; the foundations of media self-regulation were laid, but the 
Code of Ethics still remained a fig leaf to conceal systemic media transgressions.

At the end of the first decade of the 21st century (the conditional beginning 
of the “political-oligarchic period” of media in Bulgaria), key foreign media inves-
tors began to leave Southeastern Europe as a result of the global financial crisis, 
but also because of increasing political pressure. By 2020, leading media inves-
tors had already left Bulgaria. Their places were occupied by new owners, often 
Bulgarian. Crucial media were captured to serve political-oligarchic interests. 
Threats and judicial harassment against critical journalists and media became 
more common. During this period, self-censorship in journalism increased 
(CID, 2015; Valkov, 2022).

However, Dzhambazova (2022) identifies two key elements that distinguish the 
capture of media in Bulgaria from the classic “Hungarian” case. Firstly, media 
ownership as well as the business interests of key media owners remain largely 
opaque due to a weak regulatory framework. Secondly, there are competing 
centers of power in condition of media-political symbiosis – phenomena facilitated 
by high levels of corruption and weak democratic institutions (Dzhambazova, 
2022, p. 6). The four-component model of media capture (Dragomir 2019, IPI, 
n. D.) is also applicable to Bulgaria indeed Dzhambazova (2022) also uses it.

REGULATORY CAPTURE
Regulatory capture is achieved through political control over the formally inde-
pendent regulatory organ for radio and television operators and “weaponizing 
the financial supervision commission (Dzhambazova, 2022, pp. 20–22), and 
influence on the formally independent antitrust commission (concerning its 
part in “ownership takeover”).

The Council for Electronic Media (CEM) issues licenses to radio and televi-
sion operators to broadcast content (recently it has gained regulatory functions 
over video sharing platforms) and appoints and dismisses the CEOs of both 
BNR and BNT. Three of the CEM’s members are elected by parliament, two are 
appointed by the president, there is no “civil” quota. Reporters Without Borders 
finds in Bulgaria that “the political affiliation of the members of the Council 
for Electronic Media negatively affects the editorial independence of the public 



Central European Journal of Communication 2 (36) · SPECIAL ISSUE 2024 193

BULGARIAN MEDIA SINCE 1989: FROM INSTRUMENTALIZATION TO CAPTURE

media, while the independence of private media is threatened by their owners’ 
interests in regulated sectors” (RWB, 2023).

In 2019, four of the five members of the CEM “having been nominated directly 
or by people close to GERB” – the ruling party (Dzhambazova, 2022, pp. 20–21). 
In the same year, under GERB’s government, we witnessed emblematic actions 
to capture BNT through the regulatory authority. The CEM appointed the 
former politician, TV producer and private television anchor Emil Koshlukov 
as CEO. He, however, had worked for Nationalist Party Ataka’s Alpha TV and 
was considered to be close to GERB and the now former Prime Minister Borissov. 

“Koshlukov was installed to present the work of the ruling party in a positive 
way,” media researcher Orlin Spassov said (Dzhambazova, 2022, p. 19). The 
OSCE observers for the elections on July 11, 2021, when the Borissov party was 
no longer in power, found that “GERB received a greater coverage on BNT during 
the election campaign” (Penkova, 2021). In 2022, the CEM failed to appoint 
a new CEO, and Koshlukov continued to hold the position temporarily.

There are also more powerful institutional “clubs” against media. Reporters 
without Borders called the Financial Supervision Commission (FSC) a “media 
police” because of the fines it imposed demanding that journalists disclose their 
sources and thus preventing them from shedding more light on banks’ prob-
lems and the regulation in the banking system of the country (Ureport, 2016). 
These are of course the massive sanctions (amounts equivalent to 25–50 thou-
sand euros) that the FSC imposed in 2015 over several publications in editions 
of the authoritative media group Economedia and two other regional editions.

Political scientist Anthony Todorov (Indzhov, 2020a, expert interview) explains 
the behavior of the regulatory authorities toward the media should be consid-
ered within the broader framework of replacing the traditional statism approach 
of the Bulgarian state in various public spheres. The approach uses regulation 

“as a pressure apparatus” against the media particularly “when some political 
actor literally captures it”. According to sociologist Zhivko Georgiev (Indzhov, 
2020b, expert interview) the state (the ruling majority) continues to influence 
media “through some regulatory functions it has retained as well.” Occasionally, 
the state selectively uses tools such as the formally independent Council for 
Electronic Media, as well as “the dependent judiciary branch to solve certain 
problems” (Indzhov, 2020b, expert interview).

CONTROL OF  PUBLIC SERVICE MEDIA
The transition of former state radio and television in Bulgaria to public media 
is incomplete. Apart from their CEOs being appointed by the politically depen-
dent CEM, the Western Europe-approved model for funding radio and televi-
sion through fees paid by each household was never introduced. Both BNT and 
BNR are underfunded, and simultaneously dependent on the state, or, more 



194 Central European Journal of Communication 2 (36) · SPECIAL ISSUE 2024

IVO INDZHOV

precisely, on the ruling majority, which could act against them with an iron fist 
in a velvet glove. The almost complete dependence of the two national media 
on the state budget affects their editorial independence differently. While BNR 
has achieved the status of a more autonomous media organization and practices 
more independent journalism, BNT has been adorned with the unenviable fame 
of acting as pro-government television.6

At the same time, as with the pressure experienced in the 1990s, BNR managed 
to mobilize against the attempts of power centers to take the reins. On September 
13, 2019, BNR’s lead station, Horizont, stopped broadcasting for five hours. This 
was a first in the history of BNR, supposedly because of “technical issues”. The 
interruption was obviously related to the removal of journalist Sylvia Velikova 
as host the previous day. Many of her colleagues suspected that the BNR CEO 
had been pressured to dismiss her because of her criticism of the only candidate 
for the attorney general, considered to be close to the ruling party. Following 
a protest by BNR journalists (and Prime Minister Borissov’s intervention), she 
was restored as a host. The CEM later fired the CEO because of the broadcast 
interruption.

USE OF  STATE FINANCING AS  A  CONTROL TOOL
Reporters Without Borders found that in Bulgaria:

The media are almost entirely dependent on income from advertising, in which 
the state plays an important role. Distribution of national and EU funds to the 
media by the government is completely non-transparent, which allows the 
trading of public funding for favorable coverage. (RWB, 2023: Bulgaria).

The criticism in the report of The European Commission “2022 Rule of Law 
Report” is more diplomatic but similar: “The lack of a clear regulatory framework 
to ensure transparency in the allocation of state advertising remains a concern, 
despite some measures having been taken to improve transparency” (European 
Commission, 2022, p. 1).

The role of the state as an advertiser increases during periods of crises in the 
advertising market. Certainly, as Club Z reveals, Bulgarian television and radio 
stations have received more than BGN 68 million (approximately EUR 34 million) 
through direct negotiation with the government to promote various European 
programs between 2007 and 2021 (Valkov, 2021). Among the recipients during 

6 BNT 1 has a very low market share compared to its two large private competitors – 9% vs. 23% for 
Nova TV and 25% for bTV (data is for the first half of 2021; 18+). In the highly fragmented radio 
market, BNR fares significantly better with an 18% market share, slightly behind music radio 
Vesselina, but more than twice ahead of its main competitor Darik Radio (June 2021; 15–69). 
(Source: GARB, 2021, in Media Club 2021, p. 16, p. 26)



Central European Journal of Communication 2 (36) · SPECIAL ISSUE 2024 195

BULGARIAN MEDIA SINCE 1989: FROM INSTRUMENTALIZATION TO CAPTURE

the first programming period (2007–2013), when most of the money were 
distributed, the media such as TV7, TV Europe, Channel 3, Radio Focus, Radio 
K2, which generally supported the government of GERB, but did not have big 
audiences. Media law expert Nelly Ognyanova is of the opinion that “that the 
existence of such budgets pushes media to be permanently dependent on the 
government”. She also believes that this is also one of the reasons for the rise 
of custom journalism in the country, although the main reason should be the 

“captured state” (Free Europe, 2019). The total amount for promoting European 
programs is certainly much greater because the cited amounts do not include the 
money given to advertising and PR agencies, which then distribute sums to all 
types of media. Sociologist Zhivko Georgiev is of the opinion that the EU funds 
have led to a large-scale corruption and the power-oligarchic symbiosis: “(…) 
EU membership enabled the government to receive foreign money to buy loyal 
media and media service” (Indzhov, 2020b, expert interview).

Media, most notably the regional media, are also subjugated by municipal 
governments through contracts the so-called “media service”, which have turned 
the notion of independent and objective journalism on its head. Between 2013 
and 2015, for example, 10 Bulgarian municipalities both large and small, spent 
over BNG 2.7 million (approximately EUR 1.35 million) to buy media influence 
and control the content of publications on “municipal” topics, found a study 
by online media Dnevnik (Spassov, 2016) There are 265 municipalities in Bulgaria.

OWNERSHIP TAKEOVER
Taking over private media by political-oligarchic interests will be discussed using 
four cases, occurring almost entirely during the second decade of the 21st century:

THE BANK OF  POWER AND THE MEDIA OF  POWER
In 2014, the Corporate Commercial Bank (CCB) with majority owner Tzvetan 
Vassilev went bankrupt. It was also associated with media mogul Delyan Peevski, 
who was member of the party of Bulgarian Turks DPS. Under Borissov’s first 
government (2009–2013), state-owned companies deposited most of their money 
in the CCB despite the low interest rates; this process had begun during the 
previous coalition government. In 2014, a public clash between Peevski and his 
alleged former ally Vassilev following the bankruptcy of this captured bank:

led to revelations about how the two men had used the bank for personal 
gain, and funds for the media aligned with them. (…) Prior to the collapse 
Peevski’s media had attacked the CCB’s viability which may have contributed 
to the loss of confidence and subsequent bank run. (Dzhambazova, 2022, p. 11).



196 Central European Journal of Communication 2 (36) · SPECIAL ISSUE 2024

IVO INDZHOV

In 2020, the Anti -Corruption Fund (ACF), published revelations about 
siphoning off the bankrupt CCB. The ACF claims

that investors’ money of the in CCB, disappeared without a trace in the 
Bulgarian media, is between BGN 350 and 500 million leva (approximately 
EUR 175 – 250 million). CCB funders include publishers of over 50 newspa-
pers, over 20 popular internet sites and at least three national private tele-
vision stations with offshore ultimate owners. With one small exception, all 
these media provide media comfort to the Bulgarian prosecutor’s office, which 
must investigate them as part of the scheme that led to the bankruptcy of CCB 
(Dnevnik, 2020).

Most of these media supported Borissov and GERB. The bank credits were 
not paid off.

DELYAN PEEVSKI: FROM MEDIA “EMPIRE” TO  THE “MAGNITSKY” LIST
In 2007, the newspapers controlled and later owned by Delyan Peevski were also 
bought with loans from CCB. Among them is the daily Telegraf, which subsequently 
had the largest circulation in Bulgaria. Although it sounds schizophrenic, when 
the party of Delyan Peevski was in opposition, his publications supported Prime 
Minister Borissov (GERB) and at the same time carried out black PR campaigns 
against opponents of himself and Borissov. Galya Prokopieva, managing 
director of Economedia, called Peevski “one of the architects” of media capture 
in Bulgaria (Dzhambazova, 2022, p. 10). Indeed, “[w]hile GERB campaigned 
on ending corruption, Borissov built a strong network of patronage supported 
by oligarch-owned media. And as Borissov was enjoying the loyal support of the 
media, Peevski’s accumulation of wealth, power and influence appeared to grow 
(Dzhambazova, 2022, p. 11).

At various times, Peevski’s influence had been mentioned in relation to other 
newspapers and websites, and three smaller television channels. An analysis 
by the Center for the Study of Democracy (CSD) reported that:

The ‘Empire’ became more prominent after the Peevski -Krasteva7 – CCB 
configuration acquired the largest printing house in the Balkans – IPC 

“Rodina”. The Empire became formidable the moment it acquired about 
70–80% of the firms that distribute print publications. (Bezlov et al., 2016, 
p. 15).

7 Peevski’s mother.



Central European Journal of Communication 2 (36) · SPECIAL ISSUE 2024 197

BULGARIAN MEDIA SINCE 1989: FROM INSTRUMENTALIZATION TO CAPTURE

In 2013, Peevski as a Member of Parliament, was at the epicenter of a huge 
scandal. He was elected head of the State Agency for National Security by the 
then-majority in which his party was junior partner to the socialists, but 
resigned a day later after mass protests that turned into year-long anti-corrup-
tion demonstrations. In June 2021, he was sanctioned under the Magnitsky 
global anti-corruption law. The U.S. Department of the Treasury press release 
described Peevski as:

an oligarch who previously served as a Bulgarian MP and media mogul and 
has regularly engaged in corruption, using influence peddling and bribes 
to protect himself from public scrutiny and exert control over key institutions 
and sectors in Bulgarian society. (U.S. Department of the Treasury, 2021)8.

Another “character” from the “Magnitsky” list is the gambling entrepre-
neur Vassil Bozhkov, adjacent to political power, especially to the then GERB 
government, whom the US Department of Treasury describes as “a Bulgarian 
businessman and oligarch, has bribed government officials on several occasions. 
These officials include a current political leader and the former Chairman of the 
now-abolished State Commission on Gambling (SCG)” (U.S. Department of the 
Treasury, 2021). In 2020, Bozhkov had his gambling business “taken over” by the 
state, had numerous charges raised against him and re-located to Dubai. Bozhkov 
announced that under the pressure from Prime Minister Borissov and Finance 
Minister Goranov, he had promised BGN 200 million (approximately EUR 100 
million) in advertising for a period of 10 years on Kiril Domuschiev’s Nova 
TV, in return for “full support in the gambling commission with the aim of regu-
lating the business and complying with the laws”. Domuschiev called the note 

“manipulation”, but did not reject its authenticity (Drumeva, 2020)9. The other 
major private broadcaster, bTV, also received large amounts of advertising from 
him, although on paper the law prohibits gambling advertising.

8 In December 2020, seemingly out of the blue, it became known that Peevski was selling his 
newspapers, in the meanwhile with greatly reduced circulation and characterized by their low 
quality at the beginning, to the company that bought Nova TV – the United Group. Most likely, 
the sale was related to his subsequent sanctions under the Magnitsky Act.

9 In December 2023, the prosecutor’s office announced that the case for the blackmail of the 
gambling boss Vasil Bozhkov from former Prime Minister Borissov and his finance minister 
Goranov was terminated. The main motive is a lack of evidence of a crime. 



198 Central European Journal of Communication 2 (36) · SPECIAL ISSUE 2024

IVO INDZHOV

THE CAPTURE OF  NOVA TV  (2019–2021).
Kiril Domuschiev, one of the richest Bulgarian businessmen, with interests in the 
pharmaceutical business, maritime transport, football and other fields, bought 
together with his brother the most powerful media group in Bulgaria – Nova 
Broadcasting Group (NBG), which included the Net Info Group (an online market 
leader) from the Scandinavian MTG in 2019. After the change of ownership of the 
media group, its editorial policy in support of the ruling party GERB, which 
until then was more moderate, became more evident. Domuschiev, who was also 
the chairman of the Confederation of Employers and Industrialists in Bulgaria 
(CEIB), demonstrated close relations with the governing body. “According to the 
Media Pluralism Monitor report, over the past two years, under Domuschiev, 

“the company has dismissed more than 60 people from different departments, 
including prominent anchors, reporters and editors” (Dzhambazova, 2022, p. 13). 
In early 2021, Domuschiev sold NBG to the foreign United Group, which had 
previously acquired Bulgarian telecom Vivacom.

The most scandalous aspect about Domuschiev’s purchase of Nova TV is that 
Czech billionaire Petr Kellner wanted to acquire it before him for the same price 
of 185 million euros.10 Kellner already owned Telenor Telecom in Bulgaria and 
had successful experience in media management in the Czech Republic. The 
deal was not authorized by the Commission for the Protection of Competition 
(CPC), headed by the former deputy mayor of Sofia from GERB, Yulia Nenkova, 
citing the risk of concentrating the advertising market. But in principle, the CPC 
does not effectively counter the high levels of media concentration seen in the 
oligopoly of the two leading TV groups in the advertising market.11

“The captured country also has captured media. Borisov’s state, through its 
close businessman Domuschiev, took over a normal media group and turned 
it into a propaganda one,” Nelly Ognyanova summarized the situation in Nova 
TV for the Bulgarian portal of Free Europe. (Mitov, 2020). Journalist Ivan Bakalov 
explains that in this transaction:

a Bulgarian oligarch bought a television (referring to the acquisition of Nova 
TV by Kiril Domuschiev – I.I.) (…). What is suspected and is obvious is that 
he was made to buy it by the sole feudal lord Boyko Borisov. The strongest 
leader in recent years, who, like Putin, has good and bad oligarchs. (Indzhov, 
2020c, expert interview).

10 In late 2019, Kellner bought bTV Media Group from US media company CME without issue.
11 bTV Media Group and Nova Broadcasting Group account for 92% market share of total gross 

TV advertising revenue. This is equivalent to almost 80% of the entire advertising market. (Data 
is for the first half of 2021, source: GARB, 2021, in Media Club, 2021, p. 12).



Central European Journal of Communication 2 (36) · SPECIAL ISSUE 2024 199

BULGARIAN MEDIA SINCE 1989: FROM INSTRUMENTALIZATION TO CAPTURE

In this regard, the sociologist Zhivko Georgiev, drawing parallels with the 
countries of the Mediterranean media model, comments that because of the 
rule of law, real political pluralism and strong civil societies, with the potential 
to exert pressure, does not exist in any

southern European country in more recent times – after the Franco era and 
the “Regime of the Colonels” in Greece, the state has never had the tools 
to subjugate the media that the states and the ruling elite hold in much 
of Eastern Europe. (Indzhov, 2020b, expert interview).

CAPTURE AND CESSATION OF  THE SMALL TV  BiT.
The TV station BiT started broadcasting in 2015 and was owned by two Bulgarian 
businessmen brothers who emigrated to the USA. Through the quality and 
pluralism of viewpoints on the station’s talk shows, including criticism of GERB, 
the television provided an alternative which was favorable to large televisions. 
However, BiT could not support itself just through advertising. In 2018, it was 
sold to a TV producer, apparently a “straw man” who allegedly wanted to produce 
interactive TV. Soon after the sale, it was gagged: all non-news and sports 
programs were suspended, and sometime later it ceased broadcasting altogether.

THE CAPTURE OF  BULGARIAN MEDIA AS  A  RESEARCH CHALLENGE

The article emphasized, through the methods employed, the differences between 
the two concepts of the subjugation of the media: instrumentalization and capture 
in the Bulgarian context. Based on an international typology (Dragomir, 2019, 
IPI, n. D.), the article distinguished between the four forms of media capture 
in Bulgaria. The first is regulatory capture, such as of the Council for Electronic 
Media, the Financial Supervision Commission and the Commission for the 
Protection of Competition. The second is the control of public service media 
(BNT and by a small degree of BNR). The third is the use of state financing 
as a control tool in the state funding of public service media, state advertising, 
inclusive promotion in line with the EU-programmes and media service 
of municipalities. The fourth is ownership takeover as explained in previous 
section. The articles described how seriously deteriorated is the media environ-
ment in Bulgaria in the second decade of the 21st century. In the future, it could 
be studied whether the increasingly more frequent application of all forms 
of pressure against critical journalists and media (e.g. the “legal harassment 
and the intimidation of media” and “smear campaigns” (Dzhambazova, 2019, 



200 Central European Journal of Communication 2 (36) · SPECIAL ISSUE 2024

IVO INDZHOV

pp. 22–23, pp. 25–26) could be singled out as an independent form of media 
capture, aimed mostly at imposing self-censorship.

The weakness of free media in Bulgaria and their political-oligarchic depen-
dencies show that the key to the study of the Bulgarian media system should 
be sought not only in the specifics of national development but through paral-
lels, especially with some of the former communist countries in Europe, and 
with flawed democracies in other world regions, e.g. Latin America. In such 
countries, media capture is an existential problem for the future of their soci-
eties and democracy, in contrast to the more “traditional” instrumentalization 
of the media in countries such as southern European ones. As sociologist Zhivko 
Georgiev notes, in the countries in Southern Europe, there are:

a developed civil society, developed political pluralism and even, a developed 
corporate media world, which is not an oligarchic one. In our country, there 
is a symbiosis between the political and oligarchic elite and the media elite, 
subordinate to the former two. And there is no rule of law – neither in our 
country, nor in Hungary, nor in Poland, there is hardly any in Slovakia either. 
So, we are a world apart. (Indzhov 2020b, expert interview).

Georgiev emphasized in that interview that “Bulgarian oligarchs without 
a state umbrella and public procurement would be incapacitated economic enti-
ties. That is not like Berlusconi”.

ACKNOWLEDGMENTS

This paper was created within the research project “The Media System and 
Journalistic Culture in Bulgaria”. It was implemented by St. Cyril and St. Methodius 
University of Veliko Tarnovo under the agreement № КP-06-H35/6 – 18.12.2019 
with the Bulgarian Scientific Research Fund.

REFERENCES

Bezlov, T., Ivanov, K., Kutin, L., Marinov, M. (2016): Media and Political Influence (in Bulgarian). Center 
for the Study of Democracy. https://csd.bg/fileadmin/user_upload/publications_library/files/2016/
Medii_i_politichesko_vlianie_BG.pdf

Center for the Study of Democracy (2015, September). Regional media in Bulgaria: Limits 
of survival. Policy Brief No. 57 (in Bulgarian). https://csd.bg/bg/publications/publication/
policy-brief-no-57-regional-media-in-bulgaria-the-limits-of-survival/



Central European Journal of Communication 2 (36) · SPECIAL ISSUE 2024 201

BULGARIAN MEDIA SINCE 1989: FROM INSTRUMENTALIZATION TO CAPTURE

Dnevnik (2020, January 30). The CCB media fleet. How money from CCB entered Bulgarian media and what happened 
to it (in Bulgarian). https://www.dnevnik.bg/video/antikorupcionen_fond/2020/01/30/4023022_kak_ 
pari_ot_ktb_sa_vlizali_v_bulgarski_medii_i_kakvo/

Dragomir, M. (2019). Media Capture in Europa. Media Development Investment Fund. https://www.
mdif.org/wp-content/uploads/2019/07/MDIF -Report-Media-Capture-in-Europe.pdf

Drumeva, I. (2020, May 18). BGN 200 million and “ full support” – Bozhkov included Kiril Domuschiev 
in the “signal” (in Bulgarian). https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2020/05/18/4067950_200_mln_leva_ 
i_pulen_suport_-_bojkov_vkljuchi_v/

Dzhambazova, B. (2022). Media Capture in Bulgaria: Hidden Alliances and Vested Interests. International 
Press Institute. https://ipi.media/wp-content/uploads/2022/03/IPI -Bulgaria-Media-Capture-
Report-24-03-2022.pdf

European Commission (2022, July 13). 2022 Rule of Law Report: Country Chapter on the rule of situation 
in Bulgaria. https://commission.europa.eu/system/files/2022-07/10_1_193975_coun_chap_bulgaria_en.pdf

Fileva, L. (2021, April 20). “Very alarming situation”: Bulgaria is now 112th in terms of freedom 
of speech. (in Bulgarian) https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2021/04/20/4200628_mnogo_ 
trevojna_situaciia_bulgariia_veche_e_112-ta_po/

Fileva, L. (2023, May 3). Reporters Without Borders: Bulgaria climbed the media freedom rankings, but 
did not improve (in Bulgarian) https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2023/05/03/4478436_reporteri_ 
bez_granici_bulgariia_se_izkachi_v/

Guerrero, M. A. (2017) Por qué definir como “liberal capturado” el modelo de sistemas mediáticos 
en América Latina?: Why define the model of media systems in Latin America as “captured liberal”? 
Infoamérica: Iberoamerican Communication Review, 11 / 2017, 97–128. https://www.infoamerica.org/
icr/NUM11/el_modelo_de_sistemas_mediaticos_en_Ameerica_Latina_.pdf

Guerrero, M. A., & Márquez -Ramírez, M. (2014). Media systems and communication policies in Latin 
America. Palgrave Macmillan.

Hallin, D. C. (2021, November 29) (first publication 2016, August 31). Typology of Media Systems. Oxford 
Research Encyclopedias. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228637.013.205

Hallin, D. C., & Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. 
Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511790867

Hallin, D. C., & Papathanassopoulos, S. (2002). Political clientelism and the media: southern Europe 
and Latin America in comparative perspective. Media, Culture & Society, 24 (2). https://doi.
org/10.1177/016344370202400202

Indzhov, I. (2020a). Expert interview with Antony Todorov, political scientist, conducted 
on June 20. Unpublished.

Indzhov, I. (2020b). Expert interview with Zhivko Georgiev, sociologist, conducted on October 8. Unpublished.
Indzhov, I. (2020c). Expert interview with Ivan Bakalov, journalist, conducted on June 24. Unpublished.
International Press Institute (no date). Media Capture in Europe. https://ipi.media/

media-freedom-rapid-response/media-capture-in-europe/
Jarren, O. & Donges, P. (2002). Politische Kommunikation in der Mediengesellschaft: Eine Einführung. 

Band 1: Verständnis, Rahmen und Strukturen (1. Auflage) (Political communication in media society: 
An introduction. Volume 1: Understanding, frameworks and structures (1st edition).. Westdeutscher Verlag.



202 Central European Journal of Communication 2 (36) · SPECIAL ISSUE 2024

IVO INDZHOV

Lozanov, G. (2014, December 29). The three periods of the Bulgarian media (in Bulgarian). https://www.
capital.bg/k_2014_2015/predi_25_godini/2014/12/29/2444429_trite_perioda_na_bulgarskite_medii/

Martini, M. (2014). State Capture: an Overview. https://www.transparency.org/files/content/corruptionqas/
State_capture_an_overview_2014.pdf

Media Club (2021). Media Landscape Bulgaria H1 2021 (in Bulgarian). http://mediaconnection.bg/
report/view/88

Mediapool.bg (2023, March 8). „Lev ins” against Mediapool: Claim for 1 million BGN. (in Bulgarian). 
https://www.mediapool.bg/lev-ins-sreshtu-mediapool-isk-za-1-milion-leva-news345547.html

Mitov, B. (2020, May 2020). „The captured country also has captured media”. How the „full support” model 
produces propaganda machines. (in Bulgarian) https://www.svobodnaevropa.bg/a/30622371.html

Mungiu -Pippidi, A. (2013). Freedom without impartiality: The vicious circle of media capture. 
In P. Gross & K. Jakubowicz (Eds.), Media transformations in the post-communist world: Eastern 
Europe’s tortured path to change, 33–47. Lexington Books.

Nielsen, R. K. (2017). Media capture in the digital age. In A. Schiffrin (Ed.)., In the Service of Power: Media 
Capture and the Threat to Democracy, 33–42. The Center for International Media Assistance at the 
National Endowment for Democracy. https://www.cima.ned.org/wp – content/uploads/2017/08/
CIMA_MediaCaptureBook_F1.pdf

Penkova, S. (2021, August 11). International observers: GERB received greater coverage in BNT in the election 
campaign. (in Bulgarian). https://www.capital.bg/biznes/media_i_reklama/2021/08/11/4241817_ 
mejdunarodni_nabljudateli_gerb_poluchi_po-goliamo/

Petrov, А. (2022, April 20). Freedom House: The change of power in Bulgaria revealed patterns 
of patronage. (in Bulgarian) https://www.dnevnik.bg/sviat/2022/04/20/4338470_friidum_ 
haus_smianata_na_vlastta_v_bulgariia_razkri/

Reporters Without Borders (2023). Bulgaria. https://rsf.org/en/country/bulgaria
Schiffrin, A. (2017). Introduction. In A. Schiffrin (Ed.). In the Service of Power: Media Capture and the 

Threat to Democracy, 1–8. The Center for International Media Assistance at the National Endowment for 
Democracy. https://www.cima.ned.org/wp-content/uploads/2017/08/CIMA_MediaCaptureBook_F1.pdf

Schiffrin, A. (2021, September 22). Media Capture. Oxford Bibliographies. DOI: 10.1093/
obo/9780199756841-0265

Spassov, O. (no date). Ein Mangel an ausreichender Autonomie. (A lack of sufficient autonomy??) Goethe-
-Institut Belgien. https://www.goethe.de/ins/be/de/kul/prj/mfe/22063256.html

Spassov, S. (2016, March 25) Regional journalism in Bulgaria is sold cheaply and bought en masse (in Bulgarian). 
https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2016/03/25/2725257_regionalnata_jurnalistika_v_bulgariia_se_prodava/

Svobodna Evropa (2019, July 10). Media buying. How money from European funds can provide commissioned 
journalism. (in Bulgarian). https://www.svobodnaevropa.bg/a/30047591.html

Transparency International Bulgaria (2022). Transparency International Corruption Perception Index – 
2022. (in Bulgarian). https://transparency.bg/wp-content/uploads/2023/01/CPI_2022_Informatsia.pdf

U.S. Department of the Treasury (2021, June). Treasury Sanctions Influential Bulgarian Individuals 
and Their Expansive Networks for Engaging in Corruption. [Press release] https://home.treasury.
gov/news/press-releases/jy0208



Central European Journal of Communication 2 (36) · SPECIAL ISSUE 2024 203

BULGARIAN MEDIA SINCE 1989: FROM INSTRUMENTALIZATION TO CAPTURE

Ureport (2016, April 20). Bulgaria last in the EU in terms of press freedom. (in Bulgarian). https://ureport.
bg/116214/2016/04/20/politika/bulgaria/bulgaria-posledna-v-es-po-svoboda-na-presata

Valkov, I (2022). Media under fire: for more editorial responsibility. 2022 – annual research on freedom 
of speech in Bulgaria. (in Bulgarian) Association of European Journalists – Bulgaria. https://aej-
bulgaria.org/wp-content/uploads/2022/10/Medii-pod-obstrel_BG.pdf

Valkov, I. (2021, May 28). Over BGN 10 million for media. This is how much power has given in 4 years only 
from European programs (LIST). (in Bulgarian) Club Z. https://clubz.bg/114140-nad_10_miliona_
leva_za_medii_tolkova_e_dala_vlastta_za_4_godini_samo_ot_evropeyski_programi_spisak


