ORIGINAL ARTICLE

DOI: 10.51480/1899-5101.17.3(37).612

Broadcasting a Nuclear Accident: Chernobyl
on the Hungarian Radio

Dalma Boldog

0000-0002-0282-4818
BUDAPEST BUSINESS UNIVERSITY, BUDAPEST, HUNGARY

Abstract: On April 26, 1986 a major nuclear accident occurred in the Soviet Union: Reactor
No. 4 of the Vladimir Ilyich Lenin Nuclear Power Plant exploded and harmful radioactive
fall-out effused. The disaster threatened most of the population of Europe who, however, could
not access timely and appropriate information about the health risks, as most of the media outlets
were under close authoritarian political control in throughout the countries of the Eastern Bloc.
Based on an analysis of archival radio news and of political communiques, this paper describes
how the Hungarian party leadership managed the communication of this crisis domestically
and discusses what information, and when, was aired on Hungarian Radio (HR). Using mixed
research methods, the paper reveals the impacts of loosening political control over a Soviet-type
media system in the last decade of the 20th century. The paper also provides an insight into daily
practices of political and editorial decision making in a communist regime in times of crisis,
which is a currently understudied research field.

Keywords: Chernobyl nuclear disaster, crisis, Hungarian Radio, information policy, Soviet
communist media system

INTRODUCTION: COMMUNICATE A DISASTER

At 01:23 a.m. (Eastern European Time) on 26 April 1986, two explosions shook
the Soviet Nuclear Power Plant near the Ukrainian city of Chernobyl, damaging
Reactor No. 4 and causing a 750 meters high fire that kept burning for the next
ten days (Aszddi, 2006). Owing to the nuclear disaster, harmful radioactive
fall-out effused and polluted an area of over 30,000 square kilometers. The acci-
dent had been caused by contributory negligence (INSAG-7, 1992, pp. 51-89).
Crises must be communicated in a timely and accurate manner, or else misin-
formation spreads, trust decreases, and social anxiety rises. Issues of reputa-
tion management must also be addressed (Heath & O’Hair, 2009, p. 6). Rapid,

Central European Journal of Communication 3 (37) - SPRING 2024 E1)|


https://doi.org/10.51480/1899-5101.17.3(37).612 
https://orcid.org/0000-0002-0282-4818 

DALMA BOLDOG

organized, and conscious communication is essential. By contrast, delayed and
misleading communication may damage the reputation, and in some cases even
the legitimacy, of the communicator. Such communication is carried out after
the negative effects have already emerged, many of which are often unforeseeable.

The media coverage of the Chernobyl disaster was a complex case with various
outcomes. It led to a major continental European healthcare threat, awareness
of the technological failure of the Soviet Union, and had unforeseeable political
consequences such as the declining legitimacy of the communist regime. The
communist propaganda narrative during the Cold War had claimed that only
the Soviet Union (USSR) could win the political and technological competition
with the West, but also that every mistake would weaken the nation’s position.

The prevailing winds over northern Ukraine on the night of the 25/26th April
1986 were from the south and east!, which pushed the nuclear cloud created by the
accident into Belarus within 24 hours, and the Baltics and Scandinavia within
48 hours. Treated initially as a local crisis by the Soviet authorities, it acquired
an international dimension once Swedish scientists at Forsmark in central Sweden
(1000 km from the accident site) analysed the source of the sudden increase
in radiation levels and asked the Soviet authorities if there had been an accident
at a nuclear power plant in Russia. Despite repeated inquiries by Scandinavian
authorities (Plokhy, 2018, pp. 1-3), the Soviet authorities initially denied having
any information about a nuclear accident (“To the Hungarian Services” Folder
3) and confirmed the crisis officially only hours later. More specifically, they did
not use the term crisis; it was the Soviet Official News Agency (TASS) that issued
a brief statement acknowledging that an “accident” had happened at a North-
-Ukrainian power plant, and a party committee was to be founded to manage
the situation (“To the Hungarian Services” Folder 4). By then, the nuclear explo-
sion threatened thousands of lives in Europe. As a result of the tardiness of the
Soviet announcement, affected populations did not receive timely and adequate
information about the health threat.

This paper explores how the crisis was communicated in the countries of the
Eastern Bloc, and how the Soviet communist media system functioned in the
region in this tense situation, while a pan-European crisis was unfolding? This
paper offers a case study of Hungary, a rhetorically loyal, but maverick partner
country of the Soviet Union. The paper discusses how the Chernobyl disaster
was reported on Hungarian Radio. Radio coverage was particularly important,
as this was the news media that operated with the shortest news cycle in 1986,
while under close political supervision. This paper also attempts to answer
the question of whether accuracy or partisanship was more important when
it came to making decisions about the media coverage of the nuclear accident

1 See https://www.livescience.com/planet-earth/nuclear-energy/chernobyl-the-worlds-worst-nuclear-disaster

312 Central European Journal of Communication 3 (37) - SPRING 2024



BROADCASTING A NUCLEAR ACCIDENT: CHERNOBYL ON THE HUNGARIAN RADIO

for the Hungarian public in the last decade of a Soviet-type media system. It also
provides an insight into daily practices of political and editorial decision making
in a communist regime in times of crisis, a currently understudied research field.

THEORETICAL PERSPECTIVE

THE HUNGARIAN MEDIA SYSTEM: A VERSION OF THE SOVIET COMMUNIST
MEDIA SYSTEM

Authoritarian theory of the press considers media as the transmission belt of the
party-state, and the means of mass communication are useful as propaganda
instruments (Siebert et al., 1956/1984, pp. 105-146). The Soviet media system,
a special version of the authoritarian media system, was established throughout
the Eastern Bloc although there was a great deal of variation across the region
in terms of actual practices (Bajomi-Lazar et al., 2019). The Communist Party
of the Soviet Union (CPSU) not only controlled the media system via direct
political guidelines, but all communicational channels, media institutions
as well as their essential infrastructure were owned by the organs of the party-
state (Siebert et al., 1956/1984, pp. 27-28).

The Soviet information policy remained largely unchanged during the nearly
seventy years of existence of the Soviet Union and was based on four main
components: partiinost (communist partisanship); glasnost (transparency); obyek-
tivnost (communist objectivism); and massovost or narodnost (linkage between
the media and the people) (McNair, 1991, pp. 15-24). Just which of these prin-
ciples was emphasized varied over time, depending on the party leadership, the
ruling political concept of the day, and the actual Cold War discourse. After the
demise of Stalinist despotism, mass media gained some political independence
and offered a s more varied content than in the Khrushchev Era (1953-64). The
neo-Stalinist personality cult of Brezhnev (1964-82), however, eliminated the
little autonomy that the media had (Brooks, 2000, p. xiv; Hopkins, 1965, p. 531;
McNair, 1991, pp. 33-35; Sakwa, 1993/2008, pp. 9-10). Glasnost (transparency)
and Perestroika (restructuring), introduced by Gorbachev in 1986, were aimed
at relaxing political pressures on the media and at opening some space for
constructive debates in the public sphere (Gibbs, 1999, pp. 86-89).

The Hungarian media system during Janos Kadar’s leadership (1956-1988)
was less strict than under Soviet rule, albeit with significant variations over time.
On the one hand, the media system was rhetorically committed to the state-so-
cialist ideology and its structure—including its infrastructural and institutional
background, hierarchical organization, content and expected political role—
which reflected the Soviet scheme. On the other, the supervision and control

Central European Journal of Communication 3 (37) - SPRING 2024 313



DALMA BOLDOG

mechanisms of the media were more permissive than elsewhere in Central and
Eastern Europe (Lanczi & O’Neil, 1996, p. 82). The level of direct political control
of the media gradually decreased over the years and gave way to indirect inter-
vention methods such as a state monopoly over intelligence, the paper industry,
the publishing houses, and the infrastructure of the media, as well as the encour-
agement of self-censorship by a differentiated information policy. From the
mid-1960s onwards, the relative flexibility of the political system was reflected
in a different interpretation of the role of journalists compared to previous years:
in addition to acting as propagandists, they were also expected to play a collab-
orative and truth-seeking role (Sipos, 2010, pp. 75-77). The communication
of the Chernobyl disaster, as this paper attempts to show, was a case in point.

Janos Kadar had a permissive outlook in several fields, such as his remarkable
de-Stalinization attitude (Foldes, 2012, pp. 200-214; Takacs, 2013, pp. 84-90).
Kadar also announced a slow democratization and cultural opening process
to the West in the late 1960s in trying to revive the Hungarian economy (Romsics,
1999, pp. 450-456; Valuch, 2005, pp. 67-68).

Media control mechanisms changed further in the late 1970s when Hungary
encountered financial difficulties amidst a recession: the country had to reconsider
its foreign policy and opened up its economy to capitalism as it needed inter-
national (mainly Western) financial support to manage its economic hardships.
Owing to this opening process, media policy was faced with some “unwelcome”
outcomes—as the policy makers put it in official documents—as cultural-ideo-
logical imports increasingly crossed the Iron Curtain (Kékesdi-Boldog, 2022,
p. 185). In 1979, the leaders of the Party officially acknowledged that the policy
of delivering only good news via the media was no longer sustainable, as this
type of information did not meet the population’s information needs. Indeed,
by overemphasizing the good and deliberately hiding the bad news, media were
unable to inform the public about the status of the economy. For this reason, the
Party leadership decided to differentiate between the information and propaganda
functions of the various media outlets. Radio, the medium of the shortest news
cycle, became the primary medium, while television was expected to engage
in popular genres and to broadcast entertainment, educational and cultural
programs. Television was also expected to broadcast reports and interviews
that echoed and reinforced the information first aired on radio. The function
of the long news cycle dailies was to orient people, to help them understand the
political and economic news by delivering longer, “theoretical, summarizing
articles” and “explanatory material” (Az MSZMP Ko6zponti Bizottsdga Politikai
Bizottsdgdnak hatdrozata...1979. III. 27.).

At the 12th Congress of the Hungarian Worker’s Party in 1980, a new media
regulation concept was presented, declaring the need for reliable and timely
reporting. Dialogue with the public also became an important element of media

314 Central European Journal of Communication 3 (37) - SPRING 2024



BROADCASTING A NUCLEAR ACCIDENT: CHERNOBYL ON THE HUNGARIAN RADIO

policy (Berényi, 1980, p. 46). However, these concepts were not translated into
actual practice, and the media continued to be politically instrumentalized until
the very last years of the regime.

Despite the strong political, economic, and military dependence of Hungary
upon the Soviet Union, media could not always act as a means of agitation and
propaganda (cf. Bajomi-Lazar, 2005, p. 24), as outlets had to reflect on everyday
events and specific issues, too — such as the Chernobyl nuclear disaster. At the
time of the catastrophe, glasnost, the Soviet policy of transparency initiated
by Mihail Gorbachev, had been in effect for about a month. Changes in the
Hungarian media occurred in the same year, contributing to a gradual opening
of the public sphere in the late 1980s (Bajomi-Lazar, 2005; Sipos, 2010). The first
Hungarian press law, passed in 1986, was a real breakthrough, and declared
the idea of accuracy instead of partisanship.? In the same year, a major taboo—
the whereabouts of the remains of the martyrs of the Hungarian Revolution
of 1956, buried in unmarked graves for decades—was first broken in the offi-
cial public sphere in the late-night show “Bagoly” (“Night Owl”) by journalist
Miklés Gy6rffy and without consultation with the Party officials of Hungarian
Radio (Gydrfty, 2007, p. 129). The first Hungarian music radio channel Radio
Danubius was also established in 1986, which was the first time that a media
outlet served purely entertainment goals, not propaganda (Bajomi-Lazar, 2005,
p- 29). Radio Danubius was meant to air programs for a specific audience of East
German tourists spending the summer at Lake Balaton. These changes slowly
expanded the borders of the public sphere, the limits of speech, and encouraged
journalists to do their job more professionally. As the following sections will
reveal, the redrawing of these borders was also manifest in the radio coverage
of the Chernobyl disaster.

HUNGARIAN RADIO

Radio was one of the most popular outlets for decades, reaching thousands of people,
and hence the communist leadership paid special attention to it. Institutionally,
Hungarian Radio was separated from Hungarian Television in 1974 by a Declaration
of the Council of Ministers (1047/1974. IX. 18). This statement specified that
there were three main tasks for the broadcast media in Hungary. The first was
to participate in the propaganda activities of the Party, the second was “modern
and fast broadcasting,” and the third was to orient and to educate people via
high quality programs in an effort to “help them build socialism” (Declaration
of the Council of Ministers, 1047/1974. IX. 18).

2 It stated that “[t]he job of the press is to provide authentic, precise and up-to-date information”
(1986. évi II. torvény a sajtorol 2§ (1) [Press law 1986/11 2§ (1)]).

Central European Journal of Communication 3 (37) - SPRING 2024 315



DALMA BOLDOG

Political supervision affected the radio’s newsroom, too, but Hungarian Radio
gradually became a special medium during the last decades of the Kadar era.
There were more live broadcasts from the 1970s onwards, indicating that polit-
ical concerns had declined (Tertinszky, 1998). Some consider Hungarian Radio
an island where the imaginary borders were gradually expanded (Agardi, 2004).
According to the journalists of the broadcaster, Director-General Istvan Hars
was a odd person: one the one hand, he was a faithful communist and a member
of the Central Committee, on the other, he was an open-minded leader who
tried to ban fewer but tolerate more topics on the air (Bolgar, 2014). He slowly
transformed a “propaganda radio into an informative radio” (Farkas, 2014, p. 30).
Cultural mediation was very important for him, therefore he ran a reliable news
service and aired high quality programs with authentic, trustworthy editors,
journalists, and anchors (Agardi, 2004). Hars allowed for a range of viewpoints
to be presented on the air, as a result of which the radio broadcast multicolored
programming (Bolgar, 2009).

Radio in general was an important news source during the Chernobyl crisis:
most people (59 per cent) first heard about the Chernobyl disaster via the airwaves
(HU OSA-420-2-2:1 A8203). This is also including Radio Free Europe, Voice
of America and the BBC, openly available for the Hungarian at that time. People
occasionally used information from these sources to confirm or to complete the
news issued by the official news agencies of the Soviet Bloc as, according to the
party directive, news from other state-socialist countries could only be derived
from the “official” Soviet communiques (I. Bedd, personal communication,
December 4, 2018).

Radio Free Europe (RFE) was founded and financed by American individuals
and its establishment was catalyzed by the Cold War information competition.
According to its own definition, RFE’s task was to provide reliable and free
information to the public of the Eastern Bloc (Cummings, 2009: 10-11). The
importance of RFE lay in broadcasting radio programs in their native languages

- including Hungarian - to the populations of the countries beyond the Iron
Curtain. As a “soft power” or “peaceful propaganda tool,” RFE’s purpose was
to counter the state-socialist governments’ political influence — mainly Soviet
propaganda - in the Eastern Bloc (Holt 1999: 12, Puddington 2000: 5-6, Johnson
2010: 37).

316 Central European Journal of Communication 3 (37) - SPRING 2024



BROADCASTING A NUCLEAR ACCIDENT: CHERNOBYL ON THE HUNGARIAN RADIO

RESEARCH METHODOLOGY

RESEARCH QUESTIONS
The aim of this research project was to disclose when the Hungarian officials
informed the public about the crisis and how the disaster was communicated
in Hungary. To illustrate the specific characteristics of the Hungarian version
of this Soviet-type media system, it focused on three main research questions (RQ):
o RQI: When was the very first piece of news about the accident broadcast
in Hungary? RQ2: What kind of information was shared about the level
of nuclear radiation over Hungary with the public in the studied period?
o RQ3: What health protection recommendations were issued in Hungary?

These were the topics that affected the daily life of the people the most
(HU OSA-420-2-2:1 A8203). Awareness that the nuclear cloud had reached
Hungary’s airspace triggered daily questions concerning decision-making situ-
ations, such as: “should children be allowed to play outside or not,” “should tap
water be drunk or not,” “should one take iodic pills or not,” and “should one eat
fresh vegetables or not.” These dilemmas permanently reminded people of the
danger (Harper, 2001).

DATA-COLLECTION AND LIMITATIONS

To answer these three research questions, a descriptive analysis was conducted
of the sources found in the Archives of Hungarian Radio, the National Archives
of Hungary, and the Historical Archives of the Hungarian State Security, and
coupled with personal interviews made in 2018 with the former chief editor
of Hungarian Radio, Ivan Bedd. In line with Sipos’s argument (2007), the inter-
views were not used to “reveal the truth,” but to interpret and to frame the find-
ings. The information provided by the interviewee was seen as a construction
of the past from the perspective of the present.

The collected data included 238 scripts of radio news and covered the period
between 28 April and 19 May 1986. This interval was chosen because the first
Chernobyl-related news item in Hungary was aired on April 28, and May 19 was the
first day when no daily radiation measurement data were issued by the Hungarian
National Civil Defense (MNL OL-XIX-A-2-af-00147-11-szn/1986.”147/a). Only
the texts relating to Hungary were included in the sample. Consequently, the
sample did not involve official Soviet reports, accounts on the radiation levels
in the other Eastern Bloc countries, nor other news, reports and interviews about
the accident. Because of the uniform information monopoly of the Party, the
three official Hungarian radio channels, controlled by the same person, were
not treated separately.

Central European Journal of Communication 3 (37) - SPRING 2024 317



DALMA BOLDOG

The broadcasts of Radio Free Europe have been preserved and stored at the
Hoover Institution in Stanford but access to them is limited. Hence only two
of the daily boxes of the written material were analyzed (sound recordings being
unavailable). When comparing the contents of Hungarian Radio and of RFE,
two broadcasts and the Hungarian Daily Broadcast Analysis of 28 and 29 April
from this database have been selected.

The sources in the Archives of Hungarian Radio were lacking and difficult
to analyze because the scripts were neither properly catalogued nor numbered.
They were only categorized according to the day of the broadcasting, and the
copies of the newsreaders and those of the news editors were not sorted. This
was an important limitation because the texts may have been changed just before
the newsreader received them to read on air. Further, the first audio records
of the Chernobyl accident were deleted for reasons unknown, and the original
scripts of the news bulletins were rerecorded in 1993.

Because of the missing and mixed archival fonds, a special coding system
was set up to label the sources. References are hereafter made based on the first
letter of the radio channel (K for Kossuth Radio, P for Petofi Radio or URH for
Hungarian Radio), followed by the time and date of broadcasting by Central
European Time, and the last items being the signatures of the news editor and
of the typist. The signatures are important because of the news editing practice
of Hungarian Radio: the editor was on duty from afternoon to morning, and it was
a common method for them to write the news in advance the previous evening.
Whenever something important happened during the night, the prewritten
news item was updated (I. Bed6, personal communication, December 4, 2018).
The titles of the news items are also included in the code.

Almost 40 years after the Chernobyl accident, it was difficult to define which
source was prewritten and which was updated in the process. Further, because
of the missing catalogue and sound record, it was impossible to determine which
news items were actually broadcast.

DATA ANALYSIS

To answer RQ], it was necessary to reconstruct the timing of the information
released, a chronological order of the radio news was set up before a content
analysis could be conducted with a focus on the key information said or repeated
in order. The steps of the Hungarian crisis team, including the very first infor-
mation broadcast on the Hungarian airspace, are displayed on a timeline (see
Figure 1). RQ2 relates to the content of the news and hence focused on the wording
of the scripts. In search of an answer, all the words used to express explicitly
or implicitly changes in nuclear radiation level have been listed, and then the
scripts were categorized into three clusters regarding whether they suggested
that the level of radiation was about to increase, to decrease or to fluctuate. RQ3

318 Central European Journal of Communication 3 (37) - SPRING 2024



BROADCASTING A NUCLEAR ACCIDENT: CHERNOBYL ON THE HUNGARIAN RADIO

examined the health protection recommendations. Here descriptive content
analysis was conducted in order to reveal the repeated topics and the frequency
of these occurrences compared to the entire sample was counted.

FINDINGS

Regarding RQ1, Hungarian officials first issued official information about the
disaster on the night of April 28 (MNL OL XIX-A-83-a-863. jkv.-6.np./1986. 12/b.).
But on April 25, the day before the accident, the Soviets had requested a reduc-
tion in Hungarian electricity imports, referring to the malfunctioning of a Soviet
power plant (MNL OL XIX-A-2-af-Ma-00147-VII-szn/1986. (IpM M-2523).).
At that time, the Hungarian crisis team was still unaware of the accident. They
were informed, unofficially, a day later, on April 26, by Swedish, Finnish, and
Polish sources (MNL OL M-KS-288. f. 5. cs. 968. 8.e.-1986. 4/b.). The Scandinavian
specialists reported that they had identified special chemical substances indi-
cating a zonal damage in a nuclear power plant. According to unofficial Polish
sources, the amount of the radioactive iodine-131 isotope in the Masurian Lake
District had greatly increased (MNL OL XIX-B-1-ai-1-a-579/1). On April 28, the
Civil Defense issued an order for increased readiness in Hungary. On the after-
noon of April 29, the Hungarian Consul General in Kyiv provided information
to the Hungarian leadership in encrypted telegrams marked “urgent” and indi-
cating that a serious power plan disaster had happened, and many people had
been injured (MNL OL XIX-J-1-j-1986-SZU-145-532-002679/1986.), the roof
of the power plant had collapsed, and the level of local nuclear radiation was
very high (MNL OL XIX-]J-1-j-1986-SZU-145-532-002679/1/1986). A Hungarian
expert committee headed by Mihaly Berki, the National Tribal Commander
of Civil Defense, was convened on the afternoon of April 29 to investigate
what had happened in Chernobyl. A crisis management team was set up and
assigned local tasks. As Mihaly Berki put it, “we have no reliable information.
The Soviet comrades do not provide us with information” (MNL OL XIX-B-1-
ai-1-a-579/1986.). From April 30 onwards, news release about the disaster was
managed directly by the Hungarian Information Office and was supervised
by the Hungarian crisis management team (MNL OL XIX-A-2-af-Ma-00147-VI ).

The first relevant news item was aired on Hungarian Radio two days after the
disaster, on 28 April at 9 p.m. It was short and comprised general statements
such as “the injured people were given medical attention” and “a special govern-
ment committee was established” (P 28/4/1986 9:00 PM, LL/Kné). This short
news item was uninformative about the real situation because healthcare and
political activities are general actions in time of crisis, in other words, it did
not warn the public about the real threat. But the end of the report included

Central European Journal of Communication 3 (37) - SPRING 2024 319



DALMA BOLDOG

a remarkable piece of information as it said that nuclear radiation was also
measured in Scandinavia. The first half of the news relied on information issued
by the Soviet News Agency (TASS) and the second half was taken from the
listen-to service of Hungarian Radio (Germuska, 2010, p. 196). At the top of the
programme’s paper was a handwritten “L”, meaning either or both listened-to and
the BBC London. According to the political instructions in effect during the entire
Kadar era, only official Soviet news sources could be cited, but news editor Ivan
Bedd, head of the newsroom in charge of the news about the accident, broke
this rule that night. As he observed later, it was undoubtedly an extraordinary
case which he tried to confirm by using listened-to Western broadcast infor-
mation with Hungarian reporters in Moscow before airing it (I. Bedd, personal
communication, December 4, 2018). Even though he had no more information
than that provided by the BBC, Bed§ decided to let the news be aired.

Radio Free Europe broadcast the first news item about the accident on the very
same day (the time of broadcasting is not known, but presumably it was before
the Hungarian news item was aired). However, in contrast with the Hungarian
news item, it was longer, more detailed, and also mentioned the time-delaying
and information-withholding behavior of the Soviet officials (“To the Hungarian
Services” Radio Free Europe/Radio Liberty broadcast records, Box 3157, Folder 3).

An hour later in Hungary, Bed6 received the official communiqué of the
Hungarian News Agency marked “just for the information of the editors.” This
meant that the news editors could read the news, but could not publicly reveal
any information (Bdnati, 2014). Despite the prohibition, Bed6 let the new
information be aired at 10 p.m. (K 28/4/1986 10:00 PM KM/HAR), repeated
at 11 p.m. (P 28/4/1986 11:00 PM KM/HAR), and repeated yet again an hour later
(K 28/4/1986 24:00 KM/HAR). The first news bulletin was completed with more
details taken from this announcement and included information about the loca-
tion of the power plant: “next to the Rivers Uzh and Pripyat, and near the Kiev
aquifer.” It added that a nuclear cloud was going through Scandinavia’s airspace
and a rise in radiation levels had been measured there. The following sentences
were removed from the script of the news: “It was assumed that the nuclear cloud
did not come from Scandinavian nuclear plants” and “there was no informa-
tion about the actual danger, victims or casualties.” It was also mentioned that,
according to the Soviet Cabinet, “official measures were taken” and “the injured
were given medical attention” (K 28/4/1986 10:00 PM KM/HAR).

At 3:00 a.m. the next day, the original news was reworded, now stressing that
a “serious accident” had happened. It was also added that the nuclear cloud had
quickly moved thousands of kilometers and nuclear contamination was detected
from Denmark to Finland (P 29/4/1986 3:00 a.m. LL/Kné). Ninety minutes later,
the news only said that a nuclear reactor had been damaged and an official
committee established (K 29/4/1986 4:30 AM KM/HAR). Thirty minutes later,

320 Central European Journal of Communication 3 (37) - SPRING 2024



BROADCASTING A NUCLEAR ACCIDENT: CHERNOBYL ON THE HUNGARIAN RADIO

the second news was repeated (K 29/4/1986 5:00 AM KM/HAR). The last news
bulletin was broadcast at 8 a.m. with the content of the 5 a.m. news repeated
(K 29/4/1986 8:00 AM KM/Gné).

One hour later, a new chief editor took over and new kinds of news stories
were broadcast. At 9 a.m., it was only said that a nuclear reactor had been
damaged in Chernobyl and a Soviet committee had been established, and it was
stressed that “there is no power plant in Hungary similar to the one damaged”
(P 29/4/1986 9:00 AM Zp/Kné). This was the last news bulletin about the acci-
dent until that afternoon. The consequences of the accident for Hungary were
first mentioned that night (P 29/4/1986 7:00 PM NGY/vm).

In contrast to this, Radio Free Europe continued to share information on April
29 with a long report, during which the station noted that high level radiation
was measured in Scandinavia on April 27. The RFE also added that although
Sweden had sent diplomatic requests to the Soviets for information, the Soviets
did not respond in time and had tried to hide the facts (“To the Hungarian
Services” Radio Free Europe/Radio Liberty broadcast records, Box 3157, Folder
4). According to the Hungarian Daily Broadcast Analysis of April 29, the RFE
did a Western press review and concluded that there was no reliable information
about the disaster and that experts were only trying to reconstruct what had
happened (Hungarian Daily Broadcast Analysis for Tuesday, 29 April 1986). All
the daily news summaries stated that the Soviet deputy minister - in response
to Western reports — denied having any major losses; according to his claim, the
number of the injured was under one hundred. The report also noted that the
Soviets were criticized for failing to inform the neighboring countries after the
reactor accident (Hungarian Daily Broadcast Analysis for Tuesday, 29 April 1986).

Regarding RQ2, since May 1, the Nuclear Power Plant Accident Response
Committee had been convened on a daily basis at the National Civil Defense
Headquarters. On May 2, a press conference was held and information was
provided on the launch and operation of a Hungarian radiation measurement
system (MNL OL XIX-A-2-af-00147-VII-szn-t4jhiv/1986.).

The available radio scripts make it clear that several terms were used to refer
to nuclear radiation. The following phrases (translated from Hungarian by B. D.)
were found: “(air/radioactive) contamination,”
“air mass contaminated by radioactive substances,” “level of the nuclear radiation,”
“level of radiation,” “level of the radioactive exposure,” “nuclear contamination,”
“radiation level,” “radioactive substances,” “radioactivity,” and “the radioactive

content of the air.” The official radio news did not use consequent measurement
units, nor were exact data of the nuclear radiation level communicated.

Most of the radio news dealt with the “reduction” (34,87 per cent) and the
“fluctuation” (17,65 per cent) of nuclear radiation. The rise in contamination
(8,82 per cent) was often mentioned, either along with a conditional wording,

(natural) background radiation,”

Central European Journal of Communication 3 (37) - SPRING 2024 321



DALMA BOLDOG

or complemented with the phrase “not significant.” Of the analyzed news items,
7,56 per cent said that there was no change in radiation levels. The news that radi-
ation was near the normal, i.e., the pre-accident, level, that the actual radiation
was not significant, or that it was far from the dangerous level, accounted for
26,89 per cent of the total sample. Other news items (4,2 per cent) discussed the

following topics: “no more contamination comes,
inated,” and “the radiation will not rise again.”

vegetables may be contam-

Figure 1. Timeline of the information and the news
coverage of the disaster in CET time zone

‘ April 29

‘ * 3:00 am. HR.
April 28 “serious accident

had happened,

April 25

Soviets had requested
a reduction of
Hungarian electricity
imports

- Hungarian Civil

Defence issued
readiness

+cca 7 pam, (CET)

Official Soviet press
release

* RFE: time-delay and

information withheld
by Soviet officials

+ 9 pm. HR: first

news

« 10 p.m. HR: more

news broadcasted
despite the sign "just
for the information
of the cditors

* 11. pm. HR:

information about
the location

+ 12 pm. HR: there

was no information
about the actual
danger, victims or
casualties

nuclear cloud
reached North-
Europe

* 4:30, 5:00, 8:00 am.

HR: a nuclear
reactor had been
damaged

* RFE: there is no

reliable information
about the disaster

* 9:00 am. HR: new

editor, it was only
said that a nuclear
reactor had been
damaged in
Chemobyl and a
Sovict commitiee
had been established

= 4:15 p.m. Encrypted

telegram: the roof of
the power plant had
fallen off

* 7:30 p.m. Encrvpted

telegram: the level

of local nuclear
radiation was very
high

* Nauonal Tribal
Commander of Civil
Defence was
convened to
investigate what had
happened in
Chemobyl

HR: Hungarian Radio, RFE: Radio Free Europe

Regarding RQ3, the most salient agendas of the National Civil
Defense included nuclear radiation measurement and the precautionary
actions recommended for the protection of the Hungarian population
(MNL OL XIX-A-2-af-00147-VII-szn-tajhiv/1986.).

Of the 238 news bulletins, 95 radio scripts discussed some health protection
recommendations in the studied period, which means that almost 40 per cent
of the radio news gave preventive practical advice. The first piece of informa-
tion—aired at midnight on April 29—specified that a Hungarian expert group
had been established to assess the consequences of the accident (URH 29/4/1986
11:30 PM KL/Gné). From May 1 afternoon to May 2 forenoon, it was repeatedly
noted that, considering the actual “natural background radiation,” it was not
necessary to launch any countermeasures in Hungary (P 1/5/1986 5 PM KM/
Gné; K 2/5/1986 10:00 AM KM/Gné). The first official health protection recom-
mendations were issued on the afternoon of May 2 when it was noted that the

322 Central European Journal of Communication 3 (37) - SPRING 2024



BROADCASTING A NUCLEAR ACCIDENT: CHERNOBYL ON THE HUNGARIAN RADIO

level of radiation had risen for the first time (K 2/5/1986 2:00 PM KM/Gné). This
radio news included two elements: lettuce should be thoroughly washed because
of surface pollution and people should buy inspected packed milk. The same
recommendations were repeated in almost every news bulletin (94,28 per cent
of the Hungarian-related news about the accident) until May 10. The washing
of lettuce was mentioned again—for a total of five times—between May 13 and
14 when the news also said that a pasturage ban had been imposed (P 13/5/1986
9:00 PM ZP/KZS). That “taking medicine or iodic pills was unnecessary” was
highlighted six times (6,31 per cent). That “there was no limitation to drink
water” was mentioned two times (2,1 per cent), and that “all foods were safe
and edible” was mentioned once (1,05 per cent).

The two main recommendations—to wash the vegetables and to drink only
inspected milk—were still in effect “as a precaution” (P 13/5/1986 9:00 PM ZP/
KZS). After that, the World Health Organization (WHO) reported that there
was no surplus radiation in Europe, and it was not necessary to take any further
precautionary measures (MNL OL-XIX-A-2-af-00147-VI-szn/1986).

The analysis of the radio coverage of the Chernobyl disaster was completed
by examination of a weekly political radio magazine called 168 Hours. This was
aired every Saturday afternoon, a highly popular time slot for radio listening,
and had a huge audience. Two weeks after the accident, on May 10, 168 Hours
dedicated more than 40 minutes of the 90-minute show to discussing what had
happened in Chernobyl. A Hungarian news correspondent from Moscow gave
a detailed summary of the incident, noting that “the true significance of what
had happened could not be assessed immediately, and therefore incorrect infor-
mation could reach Moscow.” There was an interview with a radiation biolo-
gist who provided detailed radiation measurement data and talked about the
possible consequences of the increase in radiation levels. Then a genetics expert
information about the taking of iodine tablets and, finally, the show discussed
the restrictions on food export (550026 168 hours 1986. V. 10. Kossuth Radio
16:00-17:30).

One week later, on May 17, the Moscow news correspondent gave more detailed,
and more accurate, information about the accident. Quoting the Hamburg daily
Der Spiegel, he said that according to the president of the Soviet news agency the
party leadership had received information about the accident on April 26, “but
at that time the technical staff of the reactor did not yet know that a serios acci-
dent had happened. They thought they could handle the situation themselves.”
He added that the operators had “made their first decisions randomly, which was
not efficient. Some measures have made the situation worse.” The president of the
news agency admitted that an official government announcement should have
been issued a day earlier. The next topic discussed was the restriction on food
export and the contamination of vegetables. There was also an interview aired

Central European Journal of Communication 3 (37) - SPRING 2024 323



DALMA BOLDOG

with the manager of the tourism association who talked about the negative
impact of the Chernobyl nuclear disaster upon domestic tourism (550342 168
Ora 1986. V. 17).

SUMMARY AND CONCLUSIONS

This paper explored the communication of the Chernobyl nuclear disaster
in Hungary. Based on an analysis of primary sources issued by the Hungarian
Socialist Workers’ Party, and aired on Hungarian Radio, it offered an insight into
the mechanisms of a relatively flexible information management in a time of crisis.

Official documents show that the work of the Hungarian crisis management
team was hampered by several circumstances. The Chernobyl accident was
unprecedented, which explains why there was no crisis management practice
or preventive experience available. Furthermore, there was not even a uniform,
international, example to follow for the units of radiation level measurement.
The Party documents indicated that the information officially communicated
by the Soviets arrived late and provided too few clues about the nature and
magnitude of the accident. It is also clear that the Hungarian party leadership
was not always given an adequate quantity and quality of information and hence
did not initially know how to have the accident reported.

The communication of the catastrophe was a mirror of some of the charac-
teristics of the Hungarian mutation of the authoritarian media system in the
last decade of the regime. Radio news on the issue—just like the official Soviet
statement—was two days late. Considering the official archival sources, there
is a suggestion that the delay in Hungary was not caused by the domestic media
withholding information, but by the lack of information brought about by the
delay of the Soviet officials as well as their efforts to conceal the details of the
accident. Hungarian Radio reported on the disaster immediately after it had
officially been admitted by the Soviets. In the first hours, political interests were
replaced by professional considerations, and radio listeners received news from
several sources, including top secret and Western ones.

Even though the communication of the crisis was under strict and perma-
nent state control, from April 30 onwards (MNL OL XIX-A-2-af-00147-VII-
szn-tajhiv/1986; MNL OL XIX-A-2-af-Ma-00147-VI), the wording of the news
of Hungarian Radio, at that time the only official radio station in the country,
was not regulated at all. The visible aspect is that the news scripts were shortened
and reworded many times by the news editor to fit the actual airtime available.
The interview with the chief editor of Hungarian Radio highlighted one more
aspect about the domestic communication of the accident: the human factor: news
bulletins were repeatedly changed in line with the intentions of the journalist

324 Central European Journal of Communication 3 (37) - SPRING 2024



BROADCASTING A NUCLEAR ACCIDENT: CHERNOBYL ON THE HUNGARIAN RADIO

who was in shift at the time. Most notably, Ivan Bed6, having assessed the situ-
ation on the night of April 28, broke the rules of official information policy and
let confidential, Western, information be aired.

Compared to the Hungarian press, where information was strictly controlled
by the Party and no reference was made to Western news sources at all (Kékesdi-

-Boldog, 2019b), radio news bulletins informed the public about the accident
from a differing perspective. Until the morning of April 29, there was a short
(self-)censorship-free period when radio listeners were given information from
both official Soviet and Western sources. As a result, the public not only heard
about the damage done to Reactor no. 4, but also about the rise in radioactivity
levels, detected thousands of kilometers away. This piece of information may
have helped the audiences understand how serious the accident in Chernobyl
had been.

This decision of the chief editor did not cause any political outrage. He was
not sacked, nor was he publicly shamed, and he could carry on his work a few
days later. Bedd, however, received a disciplinary punishment and a three-month
premium deduction (Germuska, 2010, p. 197). Yet, as he said, this penalty was
not a serious sanction; all it meant was that he could not get any extra jobs for
the ensuing three months (I. Bedd, personal communication, December 4, 2018).
In other words, Hungarian Radio was a sufficiently permissive platform to inform
the audiences about the disaster at this time.

The quantity of news bulletins was relatively high in the studied period. Overall,
238 news bulletins, i.e., more than ten per day, discussed the level of nuclear
radiation in Hungary during the 22 day period studied. Based on the content
analysis of the news, it is safe to conclude that the official state-socialist propa-
ganda was not disrupted by the nuclear disaster. In the age of a bipolar world
system, Soviet fair-weather relationships could not be damaged by the reporting
of the real medical, environmental, and economic consequences of the disaster,
which aspects were not even mentioned at first.

It is important to note that there was not any news blackout in the Hungarian
media. A crisis management team was set up early and presumably, to avoid panic
among the audiences, it chose a communication strategy that was highly concise
in terms of the content of the announcements and formal in terms of their style.

In terms of the wording of Hungarian Radio’s news, equivocation was frequent.
Even though the nuclear cloud had undoubtedly reached Hungary, the radio
news did not clearly mention the rise in radiation levels. Either the phrases about
the rise were formulated in the conditional tense, or they were followed by some
calming statement such as “not significantly” or “far from the harmful level,”
or the news did not use the term “rise” at all but mentioned a radiation level
in fluctuation. When the news told listeners about the contamination, no exact
measurement data of nuclear radiation were provided. The inconsistency of the

Central European Journal of Communication 3 (37) - SPRING 2024 325



DALMA BOLDOG

terms of measurement could be confusing, and it did not help ordinary people
to understand the degree of the threat. Uncertainty was also manifest when
listening to the health protection recommendations issued by the Hungarian
authorities, as these continued to be in effect after the WHO reported that
they were no longer necessary. The news about the unchanged levels of radi-
ation in Hungary was on air as long as the Hungarian expert committee was
uncertain about the details: only from May 1 onwards, i.e., after the Ministry
of Agriculture and Food had ordered a pasturage ban in several counties, did
announcements in the Hungarian media indirectly acknowledge the presence
of harmful substances.

The analysis of Hungarian Radio’s news broadcasts is informative about the
following dynamics in the domestic communication strategy:

The news editor and the journalists of the radio reacted professionally to the
situation as they tried to quickly obtain information about what had happened
and confirmed the news by referring to several sources, to the extent possible,
in the first 24 hours. As a result, all the information available was made public
immediately after the Soviet statement.

Then, however, the Hungarian Party leadership—in part owing to the lack
of information—switched to ‘manual control’ and defined the media’s agenda
and frames, while Hungarian Radio no longer had the chance to deviate from
it. In these days of geopolitical vulnerability, political interests and the prevention
of panic were more important than the dissemination of adequate information.

This changed only two weeks later when the news editors and journalists
of the radio could produce content about topics beyond the official agenda, which
resulted in more details about the disaster and its consequences for Hungary
being revealed, and even the responsible behavior of the nuclear engineers
and of the Soviet officials was seriously questioned. This may have reduced the
uncertainty and fear that arose in society after the accident and its domestic
communication.

The radio coverage of the Chernobyl nuclear disaster highlights two further
features of the Hungarian public sphere. First, the various role interpretations
of the journalists. There were 1) propagandists such as the chief editor on April
29 who, in an effort to avoid conflict, deleted both the Western and the classi-
fied pieces of information from the news, 2) collaborative media professionals
who tried to balance between diverging interests, and 3) truth-seeking journal-
ists who played a decisive part in the dissemination of information and later
in its interpretation. Secondly, the studied news coverage demonstrates that
loosening political control over Hungarian Radio gave radio journalists more
leeway. The editors of Hungarian Radio publicized classified information in a less
controlled evening time slot. As a result, radio provided detailed and accurate
information for a few hours. This kind of journalistic courage that prioritized

326 Central European Journal of Communication 3 (37) - SPRING 2024



BROADCASTING A NUCLEAR ACCIDENT: CHERNOBYL ON THE HUNGARIAN RADIO

accuracy instead of partisanship, appeared again two weeks after the accident
in the weekly political radio magazine. By mentioning that the authorities did
not initially assess the significance of what happened in a proper manner, and
several wrong decisions were made, the authority and integrity of the Soviet
Union were seriously questioned.

REFERENCES

Agardi, P. (2004). A Magyar Radio utolsé 15 éve [The last 15 years of the Hungarian Radio]. Médiakutatd,
5(3), 93-110.

Asz6di, A. (2006). Csernobil 20 éve [20 years of Chernobyl]. Fizikai Szemle, 4, Retrieved from http://
fizikaiszemle.hu/archivum/fsz0604/aszodi0604.html

Bajomi-Lézér, P. (2005). Médiapolitika [Media Policy]. In P. Bajomi-Lézéar (Ed.). (2005). Magyar
médiatorténet a késé Kdddr-kortol az ezredforduldig [Hungarian Media History from the Late Kadar-
era until the Millenium] (pp. 19-51) Budapest: Akadémiai Kiad6

Bajomi-Lézar, P., Balcytiene, A., Dobreva, A., & Klimkiewicz, B. (2019). History of the Media in Central
and Eastern Europe. In K. Arnold, P. Preston, & S. Kinnebrock (Eds.), The Handbook of European
Communication History (pp. 277-298). Wiley. https://doi.org/10.1002/9781119161783.ch15

Béniti, B. (2014). Csernobil-az elhallgatott informdcié [Chernobyl the untold information] KMA-
-MTVA, [video] YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=piR2tEuM88k&t=435s

Bolgar, Gy. (2009). Harselvtars triikkje [The trick of Comrade Hars]. Népszava, 219, 7. https://doi.
0rg/10.15290/bth.2009.07.19

Bolgar, Gy. (2014). A Magyar R4di6 elnéke [The director of the Hungarian Radio]. 168 Ora, 26(50), 38-39.

Brooks, J. (2000). Thank you, Comrade Stalin! Soviet public culture from revolution to Cold War. Princeton,
NJ: Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9781400843923

Cummings, R. H. (2009). Cold War Radio: The Dangerous History of American Broadcasting in Europe,
1950-1989. North Carolin: McFarland.

Farkas, Z. (2014). Az elndk és kora [The director and his era] 168 Ora, 26(37), 30-31.

Foldes, Gy. (2012). Kadar Janos és a magyar desztalinizaci6 [Janos Kadar and the Hungarian De-

-Stalinisation]. Multunk, 57(2),192-214.

Germuska, P (2010). Zapor, zivatar, jégesé [Showers, thunderstorms, hail], In Gy, Kozék (Ed.). Kdddrizmus
dtereszek évkonyv XVIIIL [Kadarism almanac No. XVIII] (pp. 185-220), Budapest: 1956-0s Intézet.

Gibbs, J. (1999). Gorbachev’s Glasnost. The Soviet Media in the First Phase of Perestroika. Texas: College
Station, Texas A&M University Press.

Gyorfty, M. (2007). Ez egy nagy Osszjaték volt. [It was a huge collaboration] In P. Bajomi-Lazar &
A. Monori (Eds.), Rendszervdltds és az uijsdgirék. [Regime Change and Journalists] (pp. 126-136).
Budapest: Antenna Konyvek.

Harper, K. (2001). Chernobyl Stories and Anthropological Shock in Hungary. Anthropological Quarterly,
74, 114-123. https://doi.org/10.1353/anq.2001.0028

Central European Journal of Communication 3 (37) - SPRING 2024 327



DALMA BOLDOG

Heath, R. L., & O’Hair, H. D. (2009). The Significance of Crisis and Risk Communication. In R. L. Heath
& D. O’Hair (Eds.), Handbook of Risk and Crisis Communication (pp. 5-30). Routledge. https://doi.
0rg/10.4324/9781003070726-2

Holt, R. T. (1999). Radio Free Europe. Minneapolis: University Of Minnesota Press.

Hopkins, Mark W. (1965). Lenin, Stalin, Khrushchev: Three Concepts of the Press. Journalism & Mass
Communication Quarterly, 42(4), 523-531. https://doi.org/10.1177/107769906504200401

HU OSA-420-2-2:1 A8203 Kozvéleménykutatas a csernobili szerencsétlenség utan [Opinion poll after
the Chernobyl accident]

HU OSA-420-2-2:1 A8204 Ujabb kozvéleménykutatds a csernobili szerencsétlenség utdn [Another
opinion poll after the Chernobyl accident]

INSAG-7 (1992). The Chernobyl Accident: Updating Of INSAG-1, A report by the International Nuclear
Safety Advisory Group. pp. 51-89. Safety Series No. 75, Vienna: International Atomic Energy Agency.

Johnson, A. R. (2010). Radio Free Europe and Radio Liberty. The CIA Years and Beyond. Washington:
Woodrow Wilson Center Press.

Kékesdi-Boldog, D. (2019b). The Chernobyl Disaster: A Case Study on the Information Policy
of the Kadar Regime. Central European Journal Of Communication, 12(1), 78-91. https://doi.
org/10.19195/1899-5101.12.1(22).5

Kékesdi-Boldog D. (2022). Nyitas és médiapolitika a Kadar-korszakban [Opening and Media Policy
During the Kadar era]. In. R, Takdcs (Ed.). A nyitott zdrt orszdg: Kulturdlis és tudomdnyos érintkezések
az 1970-es és 1980-as években Magyarorszag és a Nyugat kozott. [The open closed country: Cultural
and scientific contacts between Hungary and the West in the 1970s and 1980s] (pp. 175-206)
Budapest: Napvildg Kiado.

Lanczi, A., & H. O’Neil, P. (1996). Pluralization and the politics of media change in Hungary. Journal
of Communist Studies and Transition Politics, 12(4), 82-101. https://doi.org/10.1080/13523279608415324

McNair, B. (1991). Glasnost, Perestroika and the Soviet Media. London: Routledge.

Plokhy, S. (2018). Chernobyl: History of a Tragedy. London: Penguin Books Ltd.

Puddington, A. (2000). Broadcasting Freedom. Kentucky: The University Press of Kentucky.

Romsics, I. (2010): Magyarorszag torténete a XX. szdzadban [The history of Hungary in the XX. centuryg].
Budapest: Osiris.

Sakwa, R. (1993/2008). Russian Politics and Society. London and New York: Routledge. https://doi.
0rg/10.4324/9780203931257

Siebert, F. S., Peterson, T., & Schramm, W. (1956/1984). Four Theories of the Press: The Authoritarian,
Libertarian, Social Responsibility, and Soviet Communist Concepts of What the Press Should be and
do. Chicago University Press.

Sipos, B. (2007). Médiatorténet és az elbeszélt torténelem [Media history and narrated history].
In P. Bajomi-Léazar & A. Monori (Eds.), A rendszervdltds és az tijsdgirék [Regime change and
journalists] (353-376.). PrintX-Budavar.

Sipos, B. (2010). Média és demokrdcia Magyarorszdgon. A politikai média jelenkortorténete. [Media and
Democracy in Hungary. The Contemporary History of Political Media] Budapest: Napvildg Kiadd.

Takécs, R. (2013). Desztalinizacié Kozép- és Kelet-Eurdpaban [De-Stalinization in Central and Eastern
Europe]. Multunk, 3, 68-103.

328 Central European Journal of Communication 3 (37) - SPRING 2024



BROADCASTING A NUCLEAR ACCIDENT: CHERNOBYL ON THE HUNGARIAN RADIO

Tertinszky, E. (1998). A Magyar Radi6 1956-t6l [Hungarian Radio from 1956] In. I. Kollega Tarsoly
(Ed.). Magyarorszdg a XX. szdzadban [Hungary in the XX. century] III. kotet Retrieved from http:/
mek.oszk.hu/02100/02185/html1/504.html

Valuch, T. (2005). A ,,gulydskommunizmus [Goulash Communism]. In I., Romsics (Ed.) Mitoszok,
legendadk, tévhitek a 20. szdzadi magyar torténelemrdl [Myths, legends, misbiliefs about 20th century
Hungarian history] (pp. 361-390.). Budapest: Osiris Kiado.

Party Communiques

Az MSZMP Kozponti Bizottsaga Politikai Bizottsagdnak hatdrozata az agitaciés munka

helyzetérdl, idészert feladatairdl (1979. marcius 27.) [Decision of the Political Committee of the
Central Committee on the timely tasks of the agitation work]. In H., Vass (Ed.) Magyar Szocialista
Munkaspart hatdrozatai és dokumentumai 1975-1980 [Decisions and documents of the Hungarian
Socialist Workers’ Party 1975-1980] (pp. 939-947.). Budapest: Kossuth Kiadd.

1047/1974. (IX. 18.) MT hat4rozat az Allami R4di6 és Televizié Bizottsigrol, valamint a Magyar
Radiordl és a Magyar Televiziérol [Declaration of the Council of Ministers about the National
Radio and Television Committee and about the Hungarian Radio and the Hungarian Television]
In V. Padl (Ed.), A magyarorszdgi médiahdborii torténete. Média és politika 1989-2010 [The history
of the Hungarian media war. Media and policy 1989-2010] (p. 699.) Budapest: Complex Kiado

1986. évi II. torvény a sajtordl 2§ (1) [Press law 1986/11 2§ (1)] Retrieved from https://net.jogtar.hu/
jogszabaly?docid=98600002.TV&txtreferer=A1000185.TV

MNL OL XIX-A-2-af-00147-VII-szn-tajhiv/1986 “A Minisztertanacs Téjékoztatdsi Hivatalanak értékelése
a csernobili reaktor-balesettel kapcsolatos hazai tomegtajékoztatasi munkardl” [An evaluation
of the Hungarian information work about the Chernobyl accident by the Council of Ministers]
(1986. VL. 16.)

MNL OL-XIX-A-2-af-00147-11-szn/1986. “147/a. Emlékeztet6 a csernobili atomerémiiben tortént
balesetbdl adddo feladatok megbeszélésrdl (1986. méjus 16.)” [Reminder of the discussion on the
tasks arising from the accident at the Chernobyl nuclear power plant 16 May 1986]

MNL OL XIX-A-2-af-00147-VI-szn/1986. (WHO 1986. 05. 06.) “Az ENSZ Egészségiigyi Vilagszervezetének
ajanlasa” [Recommendation of the UN’s World Health Organization] (1986. V. 6.)

MNL OL XIX-A-2-af-Ma-00147-VI-Hazai tdjékoztatas- egyéb tdjékoztatdsi munka- Feljegyzés

- 1986.05.05. “A Minisztertanacs Téjékoztatdsi Hivatalinak feljegyzése Marjai J6zsef miniszterelnok-
helyettes részére a kdzvélemény csernobili atomerdmiibalesettel kapcsolatos tdjékoztatasarol” [A note
of the Council of Ministers to Deputy Prime Minister Jézsef Marjai about the public information
of the Chernobyl accident]

MNL OL XIX-A-2-af-Ma-00147-VII-szn/1986. (IpM M-2523). Kapolyi Laszl6 ipari miniszternek
a cserno-bili atomerdm balesetrdl szol6 elsd tdjékoztatdsa Marjai Jozsef miniszterelnok-helyettes
részére (1986. aprilis 29.). [Industry Minister Laszl6 Kapolyi’s first information about the Chernobyl
nuclear power plant accident to Deputy Prime Minister Jozsef Marjai (April 29, 1986).]

MNL OL M-KS-288. f. 5. cs. 968. 6.e.-1986. 4/b. Tajékoztatd a Politikai Bizottsdg 1986. méjus
6-an megtartott tilésének 10. napirendi pontjahoz (1986. majus 6.). [Information sheet for agenda
item 10 of the meeting of the Political Committee held on May 6, 1986 (May 6, 1986).]

Central European Journal of Communication 3 (37) - SPRING 2024 329



DALMA BOLDOG

MNL OL XIX-B-1-ai-1-a-579/1986. MNL OL XIX-B-1-ai-1-a-579/1986 Berki Mihalynak, a Polgari
Védelem Orszagos Torzsparancsnokdnak jelentése Karpati Ferenc honvédelmi miniszter részére
az atomerémiiben tortént balesetrdl (1986. aprilis 30.). [Report of Mihaly Berki, National Chief
of Civil Defence, to Minister of National Defense Ferenc Karpati on the accident at the nuclear
power plant (April 30, 1986).]

MNL OL XIX-A-83-a-863. jkv.-6.np./1986. 12/b. A minisztertandcs iilésének napirendjén szerepld
jelentés a csernobili atomerémiivi baleset hazai kovetkezményeirdl, a szerzett tapasztalatokrol
és kovetkeztetésekrol (1986. november 27.). [The report on the domestic consequences of the
Chernobyl nuclear power plant accident, the experiences gained and conclusions included in the
agenda of the meeting of the Council of Ministers (November 27, 1986).]

MNL OL XIX-J-1-j-1986-SZU-145-532-002679/1986 Monori Istvan kijevi f8konzul rejtjeltavirata
alakossag evakualasara vonatkozo szovjet intézkedésekrdl (1986. dprilis 29.). [Encrypted telegram
of Istvan Monori, Consul General in Kyiv, about Soviet measures for the evacuation of the population
(April 29, 1986).]

MNL OL XIX-J-1-j-1986-SZU-145-532-002679/1/1986 Rejtjeltavirat a szovjet atomerémi meghibasodasardl
(1986. aprilis 29.) [MNL OL XIX-J-1-j-1986-SZU-145-532-002679/1/1986 Code telegram about the
failure of the Soviet nuclear power plant (April 29, 1986)]

MNL OL XIX-A-2-af-Ma-00147-VI-Hazai tajékoztatas-egyéb tdjékoztatasi munka-Feljegyzés

-1986.05.05. [MNL OL XIX-A-2-af-Ma-00147-VI-Domestic information-other information work-
Note - 05.05.1986]

MNL OL XIX-A-2-af-00147-VII-szn-t4jhiv/1986. A Minisztertandcs Tajékoztatdsi Hivatalanak értékelése
a csernobili reaktor-balesettel kapcsolatos hazai tomegtéjékoztatasi munkarol (1986. junius 16.).
[Evaluation of the Information Office of the Council of Ministers on the domestic mass media
work related to the Chernobyl reactor accident (June 16, 1986).]

HU OSA-420-2-1:31 8192 Bolgar Gyorgy: A csernobili szerencsétlenég a Magyar Radioban [Gyorgy
Bolgar: The Chernobyl disaster on Hungarian Radio]

Radio News

550026 168 hours 1986. V. 10. Kossuth Radi6 16:00-17:30, editor: Akos Mester.

550342 168 hours 1986. V. 17. Kossuth Radié 16:00-17:30 editor: Akos Mester.

K2/5/1986 10:00 AM KM/Gné “Magyar jelentés a sugarzasrol” [Hungarian report about the radiation]

K 2/5/1986 2:00 PM KM/Gné “Magyar sugarszint mérések” [Hungarian radiation-measurements]

K28/4/1986 10:00 PM KM/HAR Szerencsétlenség szovjet atomerémiiben [Disaster in a Soviet power
plant]

K 28/4/1986 24:00 KM/HAR “Szovjet atombaleset” [Soviet nuclear accident]

K 29/4/1986 4:30 AM KM/HAR “Szovjet atombaleset” [Soviet nuclear accident]

K 29/4/1986 5:00 AM KM/HAR “Szovjet atombaleset” [Soviet nuclear accident]

K 29/4/1986 8:00 AM KM/Gné “Szovjet atomerdmii baleset” [Soviet power plant accident]

P 1/5/1986 5 PM KM/Gné Szovjet kormanykézlemény [Statement of the Soviet Government]

P 13/5/1986 9:00 PM ZP/KZS Radioaktivitasi szint Magyarorszagon [The level of the radioactivity
in Hungary]

330 Central European Journal of Communication 3 (37) - SPRING 2024



BROADCASTING A NUCLEAR ACCIDENT: CHERNOBYL ON THE HUNGARIAN RADIO

P 28/4/1986 9:00 PM, LL/Kné ,,Robbanas egy szovjet nuklearis erémtiben” [Explosion at a Soviet
nuclear power plant]

P 28/4/1986 11:00 PM KM/HAR “Szerencsétlenség szovjet atomerémiiben” [Disaster in a Soviet
power plant]

P 29/4/1986 3:00 AM LL/Kné “Szovjet nukledris baleset” [Soviet nuclear accident]

P 29/4/1986 7:00 PM NGY/vm “Légszennyezés” [Air pollution]

P 29/4/1986 9:00 AM Zp/Kné “Paksi erémt helyzete” [Situation of the Power Plant of Paks]

P 7/5/1986 7:00 PM KM/ré “Mérések Magyarorszagon + sugarhelyzet és kovetkezményei” [Measurements
in Hungary + radiation and its aftermath]

Hungarian Daily Broadcast Analysis for Monday, 28 April 1986

Hungarian Daily Broadcast Analysis for Tuesday, 29 April 1986

Lovas, Istvan: “To the Hungarian Services”, 1989. IV. 28. Radio Free Europe/Radio Liberty broadcast
records [in Hungarian], Box 3157, Folder 3, Hoover Institution Archives

Szigriszt, Laszl6: “To the Hungarian Services”, 1989. IV. 29. Radio Free Europe/Radio Liberty broadcast
records [in Hungarian], Box 3157, Folder 3, Hoover Institution Archives

URH 29/4/1986 11:30 PM KL/Gné “Magyar kézlemény az atombalesetrdl” [Hungarian report about

the nuclear accident]

Central European Journal of Communication 3 (37) - SPRING 2024 331



