Relations Between the Media and the World of Sports: Sports Events as Media Events

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51480/compress.2021.4-1.279

Keywords:

sport, sport mediatisation, viewership, media event

Abstract

Nowadays, sport is a very important part of media reality. Thanks to the media, sports events can be watched by millions of viewers. The purpose of this article is to illustrate how sports events are perceived as media events as well as to discuss the process of the mediatization of sport and to analyze examples of the most popular sports transmissions on Polish television. In the research, we analyze the ratings of the most popular sports broadcasts in the modern history of Polish television as well as the ratings of selected sports broadcasts after the outbreak of the COVID-19 pandemic. The outcomes show that sports events are very popular among Polish viewers. Additionally, the paper examines solutions used by the media to broadcast sports events during the COVID-19 pandemic. These solutions were supposed to make the sports events more diversified and more like the events held before the outbreak of the epidemic.

Author Biography

Wojciech Skucha, Uniwersytet Jagielloński

Wojciech Skucha (Uniwersytet Jagielloński)

Student dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Jagiellońskim, specjalność: produkcja multimedialna i logistyka mediów. Moje zainteresowania związane są z dziennikarstwem sportowym czy mediami sportowymi.

References

Birrell, S., Loy Jr., J.W. (2003). Sport w mediach: gorący i zimny (przeł. J. Mach). W: A. Gwóźdź (oprac.), Media, eros, przemoc: sport w czasach popkultury (s. 229–252). Kraków: Universitas.

Dayan, D., Katz, E. (2008). Wydarzenia medialne: Historia transmitowana na żywo (przeł. A. Sawisz). Warszawa: Muza.

Gwóźdź, A. (2003). Media i sport. Wprowadzenie. W: A. Gwóźdź (oprac.), Media, eros, przemoc: sport w czasach popkultury (s. 7–20). Kraków: Universitas.

Jakubowska, H. (2017). Emocje. W: H. Jakubowska, P. Nosal (red.), Socjologia sportu (s. 25–34). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kopecka-Piech, K. (2017). Media. W: H. Jakubowska, P. Nosal (red.), Socjologia sportu (s. 75–85). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Marchwiany, R. (2012). Sport w mediach: konteksty społeczne i kulturowe. Wrocław: Presshouse.

Morse, M. (2003). Sport w telewizji: powtórka i przedstawienie na ekranie (przeł. A. Piskorz). W: A. Gwóźdź (oprac.), Media, eros, przemoc: sport w czasach popkultury (s. 21–56). Kraków: Universitas.

Pisarek, W. (red.) (2006). Słownik terminologii medialnej. Kraków: Universitas.

Published

2021-06-14

How to Cite

Skucha, W. (2021). Relations Between the Media and the World of Sports: Sports Events as Media Events. Com.Press, 4(1), 52-67. https://doi.org/10.51480/compress.2021.4-1.279