Związki mediów ze światem sportu - czyli wydarzenia sportowe jako wydarzenia medialne

Autor

DOI:

https://doi.org/10.51480/compress.2021.4-1.279

Słowa kluczowe:

sport, mediatyzacja sportu, wydarzenie medialne, oglądalność

Abstrakt

Sport jest obecnie ważnym elementem rzeczywistości medialnej. Dzięki mediom wydarzenia sportowe mogą być oglądane przez miliony widzów. Celem tego artykułu jest zobrazowanie, w jaki sposób wydarzenia sportowe są postrzegane jako wydarzenia medialne, a także omówienie procesu mediatyzacji sportu i analiza przykładów najpopularniejszych transmisji sportowych w polskiej telewizji. Podstawą badań jest analiza wyników oglądalności najpopularniejszych transmisji sportowych we współczesnej historii polskiej telewizji, ale także analiza wyników oglądalności wybranych transmisji sportowych po wybuchu pandemii COVID-19. Przegląd tychże transmisji pokazał, że wydarzenia sportowe cieszą się ogromną popularnością wśród polskich telewidzów. Opisane zostały również przykłady rozwiązań stosowanych przez media przy okazji transmisji poszczególnych wydarzeń, jakie odbywały się w czasie pandemii COVID-19, które miały je urozmaicić i jak najbardziej upodobnić do wydarzeń sportowych sprzed wybuchu epidemii.

Biogram autora

Wojciech Skucha, Uniwersytet Jagielloński

Wojciech Skucha (Uniwersytet Jagielloński)

Student dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Jagiellońskim, specjalność: produkcja multimedialna i logistyka mediów. Moje zainteresowania związane są z dziennikarstwem sportowym czy mediami sportowymi.

Bibliografia

Birrell, S., Loy Jr., J.W. (2003). Sport w mediach: gorący i zimny (przeł. J. Mach). W: A. Gwóźdź (oprac.), Media, eros, przemoc: sport w czasach popkultury (s. 229–252). Kraków: Universitas.

Dayan, D., Katz, E. (2008). Wydarzenia medialne: Historia transmitowana na żywo (przeł. A. Sawisz). Warszawa: Muza.

Gwóźdź, A. (2003). Media i sport. Wprowadzenie. W: A. Gwóźdź (oprac.), Media, eros, przemoc: sport w czasach popkultury (s. 7–20). Kraków: Universitas.

Jakubowska, H. (2017). Emocje. W: H. Jakubowska, P. Nosal (red.), Socjologia sportu (s. 25–34). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kopecka-Piech, K. (2017). Media. W: H. Jakubowska, P. Nosal (red.), Socjologia sportu (s. 75–85). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Marchwiany, R. (2012). Sport w mediach: konteksty społeczne i kulturowe. Wrocław: Presshouse.

Morse, M. (2003). Sport w telewizji: powtórka i przedstawienie na ekranie (przeł. A. Piskorz). W: A. Gwóźdź (oprac.), Media, eros, przemoc: sport w czasach popkultury (s. 21–56). Kraków: Universitas.

Pisarek, W. (red.) (2006). Słownik terminologii medialnej. Kraków: Universitas.

Downloads

Opublikowane

2021-06-14

Jak cytować

Skucha, W. (2021). Związki mediów ze światem sportu - czyli wydarzenia sportowe jako wydarzenia medialne. Com.Press, 4(1), 52-67. https://doi.org/10.51480/compress.2021.4-1.279

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy