Transmission of social pathologies to the Internet. Threats posed by media activity of patoinfluencers, patostreamers and patousers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51480/compress.2021.4-2.313

Keywords:

pathostreaming, pathostreamer, pathoinfluencer, pathouser, media pathologies

Abstract

The dynamic development of social media, including YouTube which since 2005 enables users to watch and upload video content online, caused a trend of showing one’s everyday life on the Internet. The media reality of today's Internet receivers makes it safe to say that in addition to valuable content posted on social media, one can also find the content that may be considered a threat. In the author's opinion, patho-streaming should certainly be considered as such. This phenomenon consists in sharing one’s privacy in the new media in real time and presenting activities that can be considered deviant. The author of this paper analyzes the activity of senders of obscene content and their receivers using content analysis. The aim of the research is to present the phenomenon of patho-streaming as well as the threats of transmission of social pathologies to the media sphere.

References

Bis, D. (2012). Media a zagadnienia patologii społecznej, [W:] Wyzwania i potrzeby współczesnej szkoły, red. T. Piątek, B. Romanek, Jarosław, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu, s. 12 [dostęp: 10.11.2019].

Dąbrowska, J. (2019). Większość młodzieży ogląda patostreamy z ciekawości i nudy. „Po pierwsze edukować, po drugie okazać dzieciom atencję”. Wirtualne Media. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wiekszosc-mlodziezy-oglada-patostreamy-z-ciekawosci-i-nudy-jak-zwalczac-patotresci-debata [dostęp: 11.06.2021].

Fabjaniak-Czerniak, K. Internetowe media społecznościowe jako narzędzie public relations, http://www.wsp.pl/file/1066_398430210.pdf [dostęp: 15.12.2019].

Goffman, E. (2000). Człowiek w teatrze życia codziennego, tłum. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, Warszawa: Aletheia.

Harbuz, N. (2017). Daniel Magical prawdziwym królem internetu. Pokazuje rodzinę i zarabia na tym pieniądze. WP. https://wiadomosci.wp.pl/daniel-magical-prawdziwym-krolem-internetu-pokazuje-rodzine-i-zarabia-na-tym-pieniadze-6110904302774401a?src01=f1e45 [dostęp: 04.02.2020].

https://ddob.com/ranking/instagram/page/2 (stan na 25.05.2021).

https://www.facebook.com/help/instagram/519522125107875 [dostęp: 25.02.2021].

https://www.instagram.com/linkimaster/?hl=pl [dostęp: 11.06.2021].

https://www.rpo.gov.pl/pl/content/o-patostreamingu-prawnicy-naukowcy-przedstawiciele-w%C5%82adz-organizacji-pozarz%C4%85dowych-i-firm [dostęp: 11.06.2021].

Kmieciak-Goławska, A. (2018). Patostreaming jako narzędzie popularyzacji podkultury przemocy. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Kryminologicznego im. prof. Stanisława Batawii, (25), 171–183.

Krajewski, K. (1987). Koncepcja podkultury przemocy a wyjaśnianie przestępczości agresywnej. Archiwum Kryminologii, (XIV), 7–42.

Mulvey, L. (1989). Visual pleasure and narrative cinema. [In] Visual and other pleasures (s. 14–26). London: Palgrave Macmillan.

Nowecka, N. (2019). Kim jest Daniel Magical? Oto co musicie wiedzieć o najpopularniejszym patostreamerze w Polsce. Antyradio. https://www.antyradio.pl/Technologia/Internet/Kim-jest-Daniel-Magical-Oto-co-musicie-wiedziec-o-najpopularniejszym-patostreamerze-w-Polsce-29261 [dostęp: 04.02.2020].

Oberlan, M. (2019). Streamy Magicala – czy to już koniec? Co z sądowym zakazem dla Daniela Z.? Dziś wraz z matką znów stanął przed sądem. Z jakim skutkiem?. Nowości. Dziennik Toruński. https://nowosci.com.pl/streamy-magicala-czy-to-juz-koniec-co-z-sadowym-zakazem-dla-daniela-z-dzis-wraz-z-matka-znow-stanal-przed-sadem-z-jakim-skutkiem/ar/c1–14445839 [dostęp: 04.02.2020].

Prot, S., Anderson, C.A., Saleem, M., Groves, C.L., Allen, J.J. (2016). Understanding media violence effects. The Social Psychology of Good and Evil, 119–139.

Smith, T. The social media revolution, https://www.social-nety.pl/wpcontent/uploads/2015/01/The_social_media_revolution.pdf [dostęp: 15.12.2019].

Stępnicka, N., & Wiączek, P. (2014) Trendy internetowe 2.0 i ich znaczenie w kształtowaniu zachowań społecznych użytkowników sieci. Media-kultura popularna-polityka. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.

Tomasz, W., Hejmej, A. (2015). Charakterystyka nieformalnych struktur podkultury przestępczej. Państwo i Społeczeństwo, (2), 79–88.

Torcińska, S. (2019). Marta Linkiewicz kto to? Instagram, ile ma lat i kim jest? Patostream i patostreamer – co to?. Polska Times. https://polskatimes.pl/marta-linkiewicz-kto-to-instagram-ile-ma-lat-i-kim-jest-patostream-i-patostreamer-co-to-zdjecia-wideo/ar/c15–13918985 [dostęp: 09.02.2020].

Wieczorek, J. (2014). Okiem podglądacza, czyli zjawisko wojeryzmu w polskich mediach i polityce. Świat Idei i Polityki, Tom 13.

Wojciszke, B. (2009). Człowiek wśród ludzi: zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Wójcik, S. (2013). Korzystanie z internetu przez polską młodzież – studium metodą teorii ugruntowanej. Wyniki badania EU NET ADB. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 12(1), 13–33.

Zajęcka, B. (2012). Internet – przyjaciel czy wróg współczesnej młodzieży? Pedagogika. Studia i Rozprawy, (21), 213–224.

Published

2021-12-28

How to Cite

Kułaga, W. (2021). Transmission of social pathologies to the Internet. Threats posed by media activity of patoinfluencers, patostreamers and patousers . Com.Press, 4(2), 70-89. https://doi.org/10.51480/compress.2021.4-2.313