Monetization of content on the Internet using the example of "Gazeta Wyborcza"

Authors

  • Oliwia Trojanowska Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.51480/compress.2023.6-1.527

Keywords:

Gazeta Wyborcza, monetization, Internet, news website, paywall, advertising revenue, sales revenue

Abstract

In this paper, the author analyzed the monetization strategy of “Gazeta Wyborcza” in the years 2014–2021 – during the period when the title was introduced within his website paywall. The author verified the hypothesis according to which paywall may be an effective way of monetization on the Internet. The study was conducted on the financial results of “Gazeta Wyborcza” in terms of revenues in the years 2014–2021, the circulation of paper editions of the title and the number of subscriptions to the website Wybcza.pl in the years 2014-2021, as well as Individual In-depth Interviews with employees of “Gazeta Wyborcza”.

References

Bajka, Z. (2008). Rynek mediów w Polsce. W: Z. Bauer, E. Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów (s. 183–184). Kraków: Universitas.

Cambridge Dictionary, Termin: paywall. Pobrane z: https://dictionary.cambridge.org/pl/dictionary/english/paywall (20.01.2023).

Dzierżyńska-Mielczarek, J. (2020). Sposoby badania wartości ekonomicznej mediów. Zeszyty prasoznawcze, nr 1 (241), 61–62.

„Gazeta Wyborcza” rezygnuje z osobnych grzbietów wydań w sześciu dużych miastach (2022). Pobrane z: https://www.press.pl/tresc/74101,_gazeta-wyborcza_-rezygnuje-z-osobnych-grzbietow-wydan-w-szesciu-duzych-miastach (16.01.2023).

„Gazeta Wyborcza” z ponad 280 tys. prenumerat cyfrowych na koniec 2021 r. (2021). Pobrane z: https://www.agora.pl/gazeta-wyborcza-z-ponad-280-tys-prenumerat-cyfrowych-na-koniec-2021-r (20.01.2023).

Kępa-Mętrak, J. (2021). Jaka będzie prasa po pandemii? Próba diagnozy wstępnej (stan na styczeń 2021). Media Biznes Kultura, nr 2 (11), 170–173.

Kowalski, J. (2022). „Gazeta Wyborcza” mocno przycina treści lokalne. W dużych miastach znikają codzienne dodatki. Pobrane z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/gazeta-wyborcza-zamyka-lokalne-wydania-kiedy-dlaczego-zwolnienia (16.01.2023).

Kowalski, T. (2006). Media i reklama. W: T. Kowalski, B. Jung (red.), Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów (s. 84–85). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

McQuail, D. (2007). Teoria komunikowania masowego. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN.

Pakiet premium, pakiet klubowy (2023). Pobrane z: https://prenumerata.wyborcza.pl/lp2/0,187138,54255ace-ae63-4a2e-89de-505914e8589f.html?gclid=EAIaIQobChMIouP65am6_AIVF9myCh0BHQWiEAAYASAAEgJ01vD_BwE (09.01.2023).

Pay Models for Online News in the US and Europe: 2019 Update (2019). Pobrane z: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2019-05/Paymodels_for_Online_News_FINAL_1.pdf (21.01.2023).

Prezentacje wyników Agory S.A. w latach 2014–2021 (2014–2021). Pobrane z: https://www.agora.pl/raporty#slide-prezentacje-factsheets (20.01.2023).

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Agora na 31 grudnia 2014 r. i za rok zakończony 31 grudnia 2014 r. (2015). Pobrane z: http://bi.gazeta.pl//im/1/17692/m17692531.pdf (20.01.2023).

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe na 31 grudnia 2015 r. i za rok zakończony 31 grudnia 2015 r. (2016). Pobrane z: http://bi.gazeta.pl//im/8/19853/m19853388.pdf (20.01.2023).

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe na 31 grudnia 2016 r. i za rok zakończony 31 grudnia 2016 r. (2017). Pobrane z: http://bi.gazeta.pl//im/9/21575/m21575349.pdf (20.01.2023).

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe na 31 grudnia 2017 r. i za rok zakończony 31 grudnia 2017 r. (2018). Pobrane z: https://www.agora.pl/raporty#slide-roczne (20.01.2023).

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe na 31 grudnia 2018 r. i za rok zakończony 31 grudnia 2018 r. (2019). Pobrane z: https://www.agora.pl/raporty#slide-roczne (20.01.2023).

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe na 31 grudnia 2019 r. i za rok zakończony 31 grudnia 2019 r. (2020). Pobrane z: https://www.agora.pl/raporty#slide-roczne (20.01.2023).

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe na 31 grudnia 2020 r. i za rok zakończony 31 grudnia 2020 r. (2021). Pobrane z: https://www.agora.pl/raporty#slide-roczne (20.01.2023).

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe na 31 grudnia 2021 r. i za rok zakończony 31 grudnia 2021 r. (2022). Pobrane z: https://www.agora.pl/raporty#slide-roczne (20.01.2023).

Szostak, P. (2020). „Wyborcza” na 10. miejscu w Europie pod względem liczby cyfrowych prenumeratorów. Pobrane z: https://wyborcza.biz/biznes/7,177150,26359696,wyborcza-na-10-miejscu-w-europie-w-liczbie-prenumeratorow.html (21.01.2023).

Szpecht, P. (2022). „Gazeta Wyborcza” po 33 latach: Prasowy tygrys czy zakurzona kanapa? Pobrane z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/urodziny-gazeta-wyborcza-subskrypcja-ceny-promocja-historia-powstania-zalozyciel (21.01.2023).

Szynol, A. (2019). Czy paywall to być albo nie być wydawców prasy codziennej? Zeszyty prasoznawcze, nr 4 (240), 15–16.

The media’s risky paywall experiment: A timeline (2015). Pobrane z: https://theweek.com/articles/492336/medias-risky-paywall-experiment-timeline (20.01.2023).

The Reuters Institute Digital News Report 2021 (2021). Pobrane z: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2021-06/Digital_News_Report_2021_FINAL.pdf (20.01.2023).

The Reuters Institute Digital News Report 2022 (2022). Pobrane z: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2022-06/Digital_News-Report_2022.pdf (20.01.2023).

Turvill, W. (2022). 100k Club: Digital news subscriptions top 30m across largest publishers. Pobrane z: https://pressgazette.co.uk/digital-news-subscriptions-ranking (20.01.2023).

Wojtas, T. (2012). Polscy wydawcy w Piano Media zyskają 100 tys. subskrybentów i 1 mln zł (analiza). Pobrane z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polscy-wydawcy-w-piano-media-zyskaja-100-tys-subskrybentow-i-1-mln-zl-analiza, (20.01.2023).

Wyniki finansowe i rynkowe Grupy Agora za 4. Kwartał 2021 r. (2022). Pobrane z: https://www.agora.pl/raporty#slide-prezentacje-factsheets (20.01.2023).

Published

2023-08-03

How to Cite

Trojanowska, O. (2023). Monetization of content on the Internet using the example of "Gazeta Wyborcza" . Com.Press, 6(1), 6-23. https://doi.org/10.51480/compress.2023.6-1.527