Monetyzacja treści w internecie na przykładzie „Gazety Wyborczej”

Autor

  • Oliwia Trojanowska Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.51480/compress.2023.6-1.527

Słowa kluczowe:

monetyzacja, internet, serwis internetowy, paywall, Gazeta Wyborcza, przychody ze sprzedaży, przychody z reklam

Abstrakt

W niniejszym artykule dokonano analizy strategii monetyzacji „Gazety Wyborczej” w latach 2014–2021, a więc w okresie, w którym tytuł wprowadził w obrębie swojego serwisu internetowego paywall. Postawiona została hipoteza, według której płatna zapora treści zamieszczanych w serwisie może być skutecznym sposobem monetyzacji w internecie. Badaniu poddane zostały wyniki finansowe „Gazety Wyborczej” w odniesieniu do przychodów w latach 2014–2021, liczba nakładów wydań papierowych tytułu oraz liczba subskrypcji serwisu wyborcza.pl w latach 2014–2021, a także przeprowadzono wywiady pogłębione z pracownikami „Gazety Wyborczej”.

Bibliografia

Bajka, Z. (2008). Rynek mediów w Polsce. W: Z. Bauer, E. Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów (s. 183–184). Kraków: Universitas.

Cambridge Dictionary, Termin: paywall. Pobrane z: https://dictionary.cambridge.org/pl/dictionary/english/paywall (20.01.2023).

Dzierżyńska-Mielczarek, J. (2020). Sposoby badania wartości ekonomicznej mediów. Zeszyty prasoznawcze, nr 1 (241), 61–62.

„Gazeta Wyborcza” rezygnuje z osobnych grzbietów wydań w sześciu dużych miastach (2022). Pobrane z: https://www.press.pl/tresc/74101,_gazeta-wyborcza_-rezygnuje-z-osobnych-grzbietow-wydan-w-szesciu-duzych-miastach (16.01.2023).

„Gazeta Wyborcza” z ponad 280 tys. prenumerat cyfrowych na koniec 2021 r. (2021). Pobrane z: https://www.agora.pl/gazeta-wyborcza-z-ponad-280-tys-prenumerat-cyfrowych-na-koniec-2021-r (20.01.2023).

Kępa-Mętrak, J. (2021). Jaka będzie prasa po pandemii? Próba diagnozy wstępnej (stan na styczeń 2021). Media Biznes Kultura, nr 2 (11), 170–173.

Kowalski, J. (2022). „Gazeta Wyborcza” mocno przycina treści lokalne. W dużych miastach znikają codzienne dodatki. Pobrane z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/gazeta-wyborcza-zamyka-lokalne-wydania-kiedy-dlaczego-zwolnienia (16.01.2023).

Kowalski, T. (2006). Media i reklama. W: T. Kowalski, B. Jung (red.), Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów (s. 84–85). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

McQuail, D. (2007). Teoria komunikowania masowego. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN.

Pakiet premium, pakiet klubowy (2023). Pobrane z: https://prenumerata.wyborcza.pl/lp2/0,187138,54255ace-ae63-4a2e-89de-505914e8589f.html?gclid=EAIaIQobChMIouP65am6_AIVF9myCh0BHQWiEAAYASAAEgJ01vD_BwE (09.01.2023).

Pay Models for Online News in the US and Europe: 2019 Update (2019). Pobrane z: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2019-05/Paymodels_for_Online_News_FINAL_1.pdf (21.01.2023).

Prezentacje wyników Agory S.A. w latach 2014–2021 (2014–2021). Pobrane z: https://www.agora.pl/raporty#slide-prezentacje-factsheets (20.01.2023).

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Agora na 31 grudnia 2014 r. i za rok zakończony 31 grudnia 2014 r. (2015). Pobrane z: http://bi.gazeta.pl//im/1/17692/m17692531.pdf (20.01.2023).

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe na 31 grudnia 2015 r. i za rok zakończony 31 grudnia 2015 r. (2016). Pobrane z: http://bi.gazeta.pl//im/8/19853/m19853388.pdf (20.01.2023).

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe na 31 grudnia 2016 r. i za rok zakończony 31 grudnia 2016 r. (2017). Pobrane z: http://bi.gazeta.pl//im/9/21575/m21575349.pdf (20.01.2023).

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe na 31 grudnia 2017 r. i za rok zakończony 31 grudnia 2017 r. (2018). Pobrane z: https://www.agora.pl/raporty#slide-roczne (20.01.2023).

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe na 31 grudnia 2018 r. i za rok zakończony 31 grudnia 2018 r. (2019). Pobrane z: https://www.agora.pl/raporty#slide-roczne (20.01.2023).

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe na 31 grudnia 2019 r. i za rok zakończony 31 grudnia 2019 r. (2020). Pobrane z: https://www.agora.pl/raporty#slide-roczne (20.01.2023).

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe na 31 grudnia 2020 r. i za rok zakończony 31 grudnia 2020 r. (2021). Pobrane z: https://www.agora.pl/raporty#slide-roczne (20.01.2023).

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe na 31 grudnia 2021 r. i za rok zakończony 31 grudnia 2021 r. (2022). Pobrane z: https://www.agora.pl/raporty#slide-roczne (20.01.2023).

Szostak, P. (2020). „Wyborcza” na 10. miejscu w Europie pod względem liczby cyfrowych prenumeratorów. Pobrane z: https://wyborcza.biz/biznes/7,177150,26359696,wyborcza-na-10-miejscu-w-europie-w-liczbie-prenumeratorow.html (21.01.2023).

Szpecht, P. (2022). „Gazeta Wyborcza” po 33 latach: Prasowy tygrys czy zakurzona kanapa? Pobrane z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/urodziny-gazeta-wyborcza-subskrypcja-ceny-promocja-historia-powstania-zalozyciel (21.01.2023).

Szynol, A. (2019). Czy paywall to być albo nie być wydawców prasy codziennej? Zeszyty prasoznawcze, nr 4 (240), 15–16.

The media’s risky paywall experiment: A timeline (2015). Pobrane z: https://theweek.com/articles/492336/medias-risky-paywall-experiment-timeline (20.01.2023).

The Reuters Institute Digital News Report 2021 (2021). Pobrane z: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2021-06/Digital_News_Report_2021_FINAL.pdf (20.01.2023).

The Reuters Institute Digital News Report 2022 (2022). Pobrane z: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2022-06/Digital_News-Report_2022.pdf (20.01.2023).

Turvill, W. (2022). 100k Club: Digital news subscriptions top 30m across largest publishers. Pobrane z: https://pressgazette.co.uk/digital-news-subscriptions-ranking (20.01.2023).

Wojtas, T. (2012). Polscy wydawcy w Piano Media zyskają 100 tys. subskrybentów i 1 mln zł (analiza). Pobrane z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polscy-wydawcy-w-piano-media-zyskaja-100-tys-subskrybentow-i-1-mln-zl-analiza, (20.01.2023).

Wyniki finansowe i rynkowe Grupy Agora za 4. Kwartał 2021 r. (2022). Pobrane z: https://www.agora.pl/raporty#slide-prezentacje-factsheets (20.01.2023).

Downloads

Opublikowane

2023-08-03

Jak cytować

Trojanowska, O. (2023). Monetyzacja treści w internecie na przykładzie „Gazety Wyborczej” . Com.Press, 6(1), 6-23. https://doi.org/10.51480/compress.2023.6-1.527

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy