O sztuce opowiadania historii. Wykorzystanie storytellingu w kampaniach społecznych i reklamach komercyjnych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.51480/compress.2021.4-1.261

Słowa kluczowe:

storytelling, marketing narracyjny, kampania społeczna, komunikacja, marka

Abstrakt

Artykuł stanowi analizę wykorzystania storytellingu przy tworzeniu kampanii społecznych i reklam komercyjnych przez różne podmioty. Storytelling jest sposobem komunikacji i tworzenia relacji opartym na emocjach. To one budują pomiędzy stronami komunikatu zaufanie i zachęcają do wymiany doświadczeń. Dlatego też coraz częściej jest on stosowany jako element strategii wielu firm. Funkcjonuje również w promocji sprzedaży, aby zbudować identyfikację, rozpoznawalność i wzmocnić wiarygodność. Jest też często wykorzystywany przy tworzeniu kampanii społecznych, które są obecnie ważnymi narzędziami współczesnej komunikacji. Kampanie te, realizowane przez różne podmioty, m.in. instytucje, przedsiębiorstwa, organizacje pozarządowe oraz obywateli, przyczyniają się do zmiany rzeczywistości na lepszą. Firmy tworzą kampanie społeczne, aby budować pozytywny wizerunek marki w kontaktach ze społeczeństwem. Marki, która dba nie tylko o zysk i jak największą sprzedaż, ale też o otaczający ją świat.

Bibliografia

Baer, P. (2020). 5 udanych kampanii, które opowiadają niezwykły storytelling. Pobrane z: http://pr-owiec.pl/5-udanych-kampanii-ktore-opowiadaja-niezwykly-storytelling/ (02.02.2020).

Encyklopedia Marketingu (2020). Storytelling. Pobrane z: http://nowymarketing.pl/a/6715,s-storytelling-encyklopedia-marketingu [dostęp 02.02.2020].

Fog, K., Budtz, C., Munch, P., Blanchette, S. (2013). Storytelling. Narracja w reklamie i biznesie. Warszawa: Wydawnictwo Saatchi & Saatchi.

Gołaszewska-Kaczan, U. (2009). Zaangażowanie społeczne przedsiębiorstwa. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Gołaszewska-Kaczan, U. (2013). Marketing społecznie zaangażowany – korzyści i zagrożenia. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Gorbaniuk, O. (2011). Personifikacja marki. Perspektywa psychologiczna i marketingowa. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Kurczewska, I. (2014). Rola mediów społecznościowych w budowaniu przez markę emocjonalnych związków z odbiorcami na przykładzie kampanii Red Bull Stratos. Zarządzanie w Kulturze. 15(2). 169–179.

Lee, N., Kotler, P. (2011). Social Marketing: Influencing Behaviors for Good. USA: SAGE Publications.

Maison, D., Wasilewski, P. (2002). Propaganda Dobrych Serc, czyli pierwszy tom o Reklamie Społecznej. Kraków: Agencja Wasilewski.

Marshall, G. (2020). What is public narrative. Pobrane z: http://comm-org.wisc.edu/syllabi/ganz/WhatisPublicNarrative5.19.08.htm#_ftn1 (01.02.2020).

Mistewicz, E. (2011). Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają. Gliwice: Helion.

Monarth, H. (2020). Nieodparta moc storytellingu jako strategicznego narzędzia biznesowego. Pobrane z: https://www.hbrp.pl/b/nieodparta-moc-storytellingu-jako-strategicznego-narzedzia-biznesowego/1BDQj23gI (02.02.2020).

Neumeier, M. (2017). Odwracanie marki. Dlaczego teraz klienci rządzą firmami – i jak obrócić to na własną korzyść. Warszawa: Studio Emka.

Puszek, K. (2020). Jak tworzyć skuteczny storytelling, który porywa tłumy. Pobrane z: http://marketingibiznes.pl/content-marketing/jak-tworzyc-skuteczny-storytelling-ktory-porywa-tlumy (02.02.2020).

Rose, Ch. (2012). Jak wygrywać kampanie. Komunikacja dla zmian. Łódź: Instytut Spraw Obywatelskich.

Skowronek, I. (2012). Marketing doświadczeń. Od doświadczeń klienta do wizerunku firmy. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.

Staniszewski, M. (2020). 7 zasad mitologizacji marki. Pobrane z: https://www.hbrp.pl/b/7-zasad-mitologizacji-marki/DcYEUBxl (04.02.2020).

Śmigielska, G. (2012). Marketing społecznie zaangażowany – mariaż marketingu i społecznej odpowiedzialności. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu. 26. 459–471.

Pogorzelski, J. (2015). Marka na cztery sposoby. Branding percepcyjny, emocjonalny, społeczny i kulturowy. Warszawa: Wolters Kluwer.

Tarczydło, B. (2012). Kampania społeczna w teorii i praktyce. Kraków: Wydawnictwo Akademii Górniczo-Hutniczej.

Tkaczyk, P. (2020). Storytelling w marketingu. Pobrane z: http://paweltkaczyk.com/pl/storytelling-w-marketingu/ (04.02.2020).

Wasilewski, P. (2007). Szlachetna propaganda dobroci, czyli drugi tom o reklamie społecznej. Kraków: Agencja Wasilewski.

Vogler, Ch. (2018). Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy. Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.

Źródła internetowe

Czeremski, M. (2017). Monomit – od mitu, do filmu i reklamy. Pobrane z: http://markaimit.blogspot.com/2017/04/monomit-od-mitu-do-filmu-i-reklamy.html (04.02.2020).

Fiszer, A. (2016). Storytelling, czyli bajkopisarstwo dla biznesu. Pobrane z: https://marketingdlaludzi.pl/storytelling-czyli-bajkopisarstwo-dla-biznesu/ (04.02.2020).

Ganz, M. (2007). What is public narrative?. Pobrane z: http://comm-org.wisc.edu/syllabi/ganz/WhatisPublicNarrative5.19.08.htm#_ftn1 (04.02.2020).

KampanieSpołeczne.pl (2010). Kampania społeczna – definicja Fundacji Komunikacji Społecznej. Pobrane z: http://kampaniespoleczne.pl/kampania-spoleczna-definicja-fundacji-komunikacji-spolecznej/ (04.02.2020).

Killman, A. (2018). Jak „Gwiezdne wojny” popularyzują monomit. Pobrane z: http://www.killman.pl/gwiezdne-wojny-i-monomit/ (04.02.2020).

Leksiński, M. (2019). Motyw podróży w narracji marketingowej: „pas transmisyjny” wielu uniwersalnych wartości i trend w storytellingu. Pobrane z: http://www.proto.pl/artykuly/motyw-podrozy-w-narracji-marketingowej (04.02.2020).

Maciąga, D. (2015). Opowieść, która zmienia świat. Storytelling jako narzędzie w kampanii. Pobrane z: https://issuu.com/pnrwi/docs/sk_storytelling_petycje_maciaga (04.02.2020).

Majmurek, J. (2012). Monomit w 3D. Pobrane z: https://www.dwutygodnik.com/artykul/3379-monomit-w-3d.html (04.02.2020).

Puzyrkiewicz, D. Archetypy zmiany – dopalacze przekazu marketingowego. Pobrane z: https://paweltkaczyk.com/pl/archetypy-zmiany-dopalacze-przekazu-marketingowego/ (04.02.2020).

Siarkiewicz, A. (2016). Storytelling – 5 aspektów skutecznej komunikacji CSR. Pobrane z: http://odpowiedzialnybiznes.pl/artykuly/storytelling-5-aspektow-skutecznej-komunikacji-csr/ (04.02.2020).

Staniszewski, M. (2018). W storytellingu biznesowym sięgaj po monomit J. Campbella. Pobrane z: https://www.hbrp.pl/b/w-storytellingu-biznesowym-siegaj-po-monomit-j-campbella/PQr76sJfY (04.02.2020).

Tkaczyk, P. Techniki storytellingu: przemiana bohatera. Pobrane z: https://paweltkaczyk.com/pl/techniki-storytellingu-przemiana-bohatera/ (04.02.2020).

Linki do spotów kampanii

P&G Thank you Mom

https://www.youtube.com/watch?v=0ruHOaHrGnQ

https://www.youtube.com/watch?v=1SwFso7NeuA

https://www.youtube.com/watch?v=rdQrwBVRzEg

Edeka Weihnachtsclip https://www.youtube.com/watch?v=V6–0kYhqoRo

Always #LikeAGirl https://www.youtube.com/watch?v=XjJQBjWYDTs

Google Search Reunion https://www.youtube.com/watch?v=gHGDN9-oFJE

Polska. Where the unbelievable happens https://www.youtube.com/watch?v=Ryrj5zkpAgc

Inner Thoughts https://www.youtube.com/watch?v=WF_HqZrrx0c

Voices https://www.youtube.com/watch?v=j0z4m3kj4oc

The Jogger https://www.youtube.com/watch?v=Ho0svfBvNPg

Dream with Us https://www.youtube.com/watch?v=QqOASjM63Lk

Dream Further https://www.youtube.com/watch?v=vhyXNkBbVSU

Athlete in Progress https://www.youtube.com/watch?v=YPaGjO8n5lg

Downloads

Opublikowane

2021-06-14

Jak cytować

Bielecka, A. (2021). O sztuce opowiadania historii. Wykorzystanie storytellingu w kampaniach społecznych i reklamach komercyjnych. Com.Press, 4(1), 68-87. https://doi.org/10.51480/compress.2021.4-1.261

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy