Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności w polskich mediach. Analiza wpisów w serwisie Twitter

Autor

DOI:

https://doi.org/10.51480/compress.2023.6-1.519

Słowa kluczowe:

analiza zawartości, media, KPO, Twitter, TVN24, TVP Info

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest analiza treści wpisów na temat Krajowego Planu Odbudowy (KPO), opublikowanych w serwisie Twitter. Obserwacji poddano dwie największe stacje informacyjne w Polsce: TVP Info oraz TVN24. W części teoretycznej omówiono wybrane zagadnienia dotyczące samego serwisu społecznościowego, pluralizmu mediów oraz obszarów prowadzenia analizy zawartości mediów. W części empirycznej wykorzystano metodologię badań jakościowych. Zastosowano technikę analizy zawartości mediów z wykorzystaniem wcześniej opracowanego klucza kategoryzacyjnego. Dzięki temu możliwe było wskazanie dynamiki dyskursu, autorów opinii oraz wątków tematycznych, jakie pojawiały się w serwisie społecznościowym.

Bibliografia

CBOS, Komunikat z badań: Postrzeganie telewizyjnych programów informacyjnych i publicystycznych, nr 106/2021. Pobrane z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_106_21.PDF (13.03.2023).

Cymanow-Sosin, K., Drożdż, M. (2019). Analiza zawartości przekazów telewizyjnych w programach informacyjnych na przykładzie monitoringu TVP Info. Media Biznes Kultura, 1(6), 23–41. Pobrane z: https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/4973.

Do Rzeczy (2022). Buda: Kamienie milowe i całe KPO można renegocjować. Pobrane z: https://dorzeczy.pl/opinie/374401/buda-renegocjacja-kamieni-milowych-jest-mozliwa.html (17.11.2022)

Hellmueller, L., Mellado, C. (2016). Watchdogs in Chile and the United States: Comparing the networks of sources and journalistic role performances. International Journal of Communication, 10(1), 3261–3280.

Kamiński, A. (2022). Geneza obecnego wzrostu inflacji jest złożona. Pobrane z: https://forsal.pl/gospodarka/aktualnosci/artykuly/8573771,inflacja-geneza-obecnego-wzrostu-inflacji.html (20.11.2022).

Kim, Y.M. (2015). The convergence of politics and entertainment: The politics of personal concern. In: G. Graham, A. Greenhill, D. Shaw, C.J. Vargo (eds.), Content is King: News Media Management in the Digital Age (s. 53–69), London: Bloomsbury Academic.

Kopeć-Ziemczyk, K. (2020). Polaryzacja mediów w Polsce. Analiza zawartości „Wiadomości” TVP i „Faktów” TVN w okresie kampanii samorządowej w 2018 roku [rozprawa doktorska, Uniwersytet Warszawski]. Repozytorium UW.

Kotras, M. (2013). Dwa światy, dwie narracje. Retoryka tygodników opinii „W Sieci” i „Polityka”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (46), s. 89–109.

Kurdupski, M. (2022). TVP1 liderem, TVP2 wyprzedziła TVN. Rekordowy sierpień TVN24. Pobrane z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ogladalnosc-telewizji-sierpien-2022-tvp1-lider-rekord-tvn24-tvp-info (12.10.2022).

Lasiuk, P. (2022). „Dobra zmiana” w dyskursie prawicowych tygodników opinii [rozprawa doktorska, Uniwersytet Warszawski]. Repozytorium UW.

Martens, A., Leonowicz-Bukała, I. (2016). Twitter jako gra dziennikarska online –popularność kontra efektywność, czyli propozycja indeksu skuteczności graczy. W: Gackowski T., Brylska K. (red.), Gry w komunikacji (s. 97–112), Warszawa: Aspra.

Mellado, C. (2015). Professional roles in news content: Six dimensions of journalistic role performance. Journalism Studies, (4), 596–614.

McLuhan, M. (1962). The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. Toronto: University of Toronto Press.

O Krajowym Planie Odbudowy – Krajowy Plan Odbudowy – Portal Gov.pl. (b.d.). Krajowy Plan Odbudowy. https://www.gov.pl/web/planodbudowy/o-kpo.

Pisarek, W. (1983). Analiza zawartości prasy, Kraków: Prasa-Książka-Ruch.

Secler, B., Stępińska, A., Jurga-Wosik, E., Narożna, D., Adamczewska, K. (2017). Model dziennikarstwa zorientowany na obywateli w perspektywie paradygmatu społecznej odpowiedzialności mediów. Przykład prasy w Polsce. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 32(2), 167–185. doi.org/10.18778/1505-9057.32.13.

Stępińska, A., Jurga-Wosik, E., Adamczewska, K., Secler, B., Narożna, D. (2017). Postawy polskich dziennikarzy wobec aktorów politycznych: badania empiryczne. Przegląd Politologiczny, (1), 127. doi.org/10.14746/pp.2017.22.1.9.

Komunikaty opublikowane w serwisie Twitter

Arłukowicz, B. (2022). Oficjalny profil TVN24. Pobrane z: https://twitter.com/tvn24/status/1534228041651654661 (3.10.2022).

Baniak, R. (2022). Oficjalny profil TVN24. Pobrane z: https://twitter.com/tvn24/status/1555067222246260737.

Czarnek, P. (2022). Oficjalny profil TVP Info. Pobrane z: https://twitter.com/tvp_info/status/1537137337867567105 (2.10.2022).

Engels, D. (2022). Oficjalny profil TVP Info. Pobrane z: https://twitter.com/tvp_info/status/1560893199358595072 (2.10.2022).

Grosse, T. (2022). Oficjalny profil TVP Info. Pobrane z: https://twitter.com/tvp_info/status/1557736677174816768 (2.10.2022).

Hołownia, S. (2022). Oficjalny profil TVN24. Pobrane z: https://twitter.com/tvn24/status/1534954309682601984 (3.10.2022).

Janicki, M. (2022). Oficjalny profil TVN24. Pobrane z: https://twitter.com/tvn24/status/1546079579424669702 (3.10.2022).

Kaczyński, J. (2022a). Oficjalny profil TVN24. Pobrane z: https://twitter.com/tvn24/status/1536774870926770178 (3.10.20220).

Kaczyński, J. (2022b). Oficjalny profil TVP Info. Pobrane z: https://twitter.com/tvp_info/status/1574016056347303937 (2.10.2022).

Kumoch, J. (2022). Oficjalny profil TVP Info. Pobrane z: https://twitter.com/tvp_info/status/1532261591433064450 (02.10.2022).

Kuźmiuk, Z. (2022). Oficjalny profil TVP Info. Pobrane z: https://twitter.com/tvp_info/status/1557431847990480897 (2.10.2022).

Michalski, P. (2022). Oficjalny profil TVN24. Pobrane z: https://twitter.com/tvn24/status/1556224891267039232 (3.10.2022).

Morawiecki, M. (2022). Oficjalny profil TVP Info. Pobrane z: https://twitter.com/tvp_info/status/1534872066188509185 (3.10.2022).

Müller, P. (2022). Oficjalny profil TVP Info. Pobrane z: https://twitter.com/tvp_info/status/1532297862012407808 (2.10.2022).

Redakcja TVP Info (2022a). Pobrane z: https://twitter.com/tvp_info/status/1556268890681999365 (2.10.2022).

Redakcja TVP Info (2022b). Pobrane z: https://twitter.com/tvp_info/status/1557736677174816768 (2.10.2022).

Redakcja TVP Info (2022c). Pobrane z: https://twitter.com/tvp_info/status/1564329776688545794 (2.10.2022).

Redakcja TVP Info (2022d). Pobrane z: https://twitter.com/tvp_info/status/1534772786627063809 (4.10.2022).

Redakcja TVN24 (2022a). Pobrane z: https://twitter.com/tvn24/status/1532244663813431297.

Redakcja TVN24 (2022b). Pobrane z: https://twitter.com/tvn24/status/1554802706388336643.

Steinhoff, J. (2022). Oficjalny profil TVN24. Pobrane z: https://twitter.com/tvn24/status/1573186615005966336 (4.10.2022).

Suski, M. (2022a). Oficjalny profil TVN24. Pobrane z: https://twitter.com/tvn24/status/1534089749958377472 (3.10.2022).

Suski, M. (2022b). Oficjalny profil TVP Info. Pobrane z: https://twitter.com/tvp_info/status/1539515194900193280 (2.10.2022).

Tomczyk, C. (2022). Oficjalny profil TVN24. Pobrane z: https://twitter.com/tvn24/status/1532059741601828864 (3.10.2022).

Tusk, D. (2022). Oficjalny profil TVN24. Pobrane z: https://twitter.com/tvn24/status/1532596203053010944 (3.10.2022).

TVP Info. Pobrane z: https://twitter.com/tvp_info/status/1533542868740186114 (02.10.2022).

Wawrykiewicz, M. (2022). Oficjalny profil TVN24. Pobrane z: https://twitter.com/tvn24/status/1533868634824646658 (4.10.2022).

Wielowieyska, D. (2022). Oficjalny profil TVN24. Pobrane z: https://twitter.com/tvn24/status/1543539951769468930 (3.10.2022).

Ziobro Z. (2022a). Oficjalny profil TVP Info. Pobrane z: https://twitter.com/tvp_info/status/1565991575351615490 (2.10.2022).

Ziobro, Z. (2022b). Oficjalny profil TVP Info. Pobrane z: https://twitter.com/tvp_info/status/1561733051364872194 (2.10.2022).

Downloads

Opublikowane

2023-08-03

Jak cytować

Molibog, J. (2023). Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności w polskich mediach. Analiza wpisów w serwisie Twitter. Com.Press, 6(1), 24-48. https://doi.org/10.51480/compress.2023.6-1.519

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy