On the Art of Storytelling: The Use of Storytelling in Social Campaigns and Commercial Advertising
DOI:
https://doi.org/10.51480/compress.2021.4-1.261Keywords:
storytelling, narrative marketing, social campaign, communication, brandAbstract
In the paper, we analyze how storytelling is used in creating social campaigns and commercials by different actors. Storytelling is a method of communication and creating relationships basing on emotions. These emotions build trust between the participants of the communication process and encourage the exchange of experience. Therefore, storytelling is increasingly used as a part of strategic planning by many companies. It is also used in sales promotion to build brand identity, strengthen recognition and credibility as well as in creating social campaigns which are important instruments of modern communication. Such social campaigns are conducted by various entities, including institutions, enterprises, NGOs, and citizens, and contribute to the improvement of the world. At the same time, companies create social campaigns to build a positive brand image. The image of a brand that not only cares about its sales and profits but also about its surroundings.
References
Baer, P. (2020). 5 udanych kampanii, które opowiadają niezwykły storytelling. Pobrane z: http://pr-owiec.pl/5-udanych-kampanii-ktore-opowiadaja-niezwykly-storytelling/ (02.02.2020).
Encyklopedia Marketingu (2020). Storytelling. Pobrane z: http://nowymarketing.pl/a/6715,s-storytelling-encyklopedia-marketingu [dostęp 02.02.2020].
Fog, K., Budtz, C., Munch, P., Blanchette, S. (2013). Storytelling. Narracja w reklamie i biznesie. Warszawa: Wydawnictwo Saatchi & Saatchi.
Gołaszewska-Kaczan, U. (2009). Zaangażowanie społeczne przedsiębiorstwa. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Gołaszewska-Kaczan, U. (2013). Marketing społecznie zaangażowany – korzyści i zagrożenia. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Gorbaniuk, O. (2011). Personifikacja marki. Perspektywa psychologiczna i marketingowa. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Kurczewska, I. (2014). Rola mediów społecznościowych w budowaniu przez markę emocjonalnych związków z odbiorcami na przykładzie kampanii Red Bull Stratos. Zarządzanie w Kulturze. 15(2). 169–179.
Lee, N., Kotler, P. (2011). Social Marketing: Influencing Behaviors for Good. USA: SAGE Publications.
Maison, D., Wasilewski, P. (2002). Propaganda Dobrych Serc, czyli pierwszy tom o Reklamie Społecznej. Kraków: Agencja Wasilewski.
Marshall, G. (2020). What is public narrative. Pobrane z: http://comm-org.wisc.edu/syllabi/ganz/WhatisPublicNarrative5.19.08.htm#_ftn1 (01.02.2020).
Mistewicz, E. (2011). Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają. Gliwice: Helion.
Monarth, H. (2020). Nieodparta moc storytellingu jako strategicznego narzędzia biznesowego. Pobrane z: https://www.hbrp.pl/b/nieodparta-moc-storytellingu-jako-strategicznego-narzedzia-biznesowego/1BDQj23gI (02.02.2020).
Neumeier, M. (2017). Odwracanie marki. Dlaczego teraz klienci rządzą firmami – i jak obrócić to na własną korzyść. Warszawa: Studio Emka.
Puszek, K. (2020). Jak tworzyć skuteczny storytelling, który porywa tłumy. Pobrane z: http://marketingibiznes.pl/content-marketing/jak-tworzyc-skuteczny-storytelling-ktory-porywa-tlumy (02.02.2020).
Rose, Ch. (2012). Jak wygrywać kampanie. Komunikacja dla zmian. Łódź: Instytut Spraw Obywatelskich.
Skowronek, I. (2012). Marketing doświadczeń. Od doświadczeń klienta do wizerunku firmy. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
Staniszewski, M. (2020). 7 zasad mitologizacji marki. Pobrane z: https://www.hbrp.pl/b/7-zasad-mitologizacji-marki/DcYEUBxl (04.02.2020).
Śmigielska, G. (2012). Marketing społecznie zaangażowany – mariaż marketingu i społecznej odpowiedzialności. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu. 26. 459–471.
Pogorzelski, J. (2015). Marka na cztery sposoby. Branding percepcyjny, emocjonalny, społeczny i kulturowy. Warszawa: Wolters Kluwer.
Tarczydło, B. (2012). Kampania społeczna w teorii i praktyce. Kraków: Wydawnictwo Akademii Górniczo-Hutniczej.
Tkaczyk, P. (2020). Storytelling w marketingu. Pobrane z: http://paweltkaczyk.com/pl/storytelling-w-marketingu/ (04.02.2020).
Wasilewski, P. (2007). Szlachetna propaganda dobroci, czyli drugi tom o reklamie społecznej. Kraków: Agencja Wasilewski.
Vogler, Ch. (2018). Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy. Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.
Źródła internetowe
Czeremski, M. (2017). Monomit – od mitu, do filmu i reklamy. Pobrane z: http://markaimit.blogspot.com/2017/04/monomit-od-mitu-do-filmu-i-reklamy.html (04.02.2020).
Fiszer, A. (2016). Storytelling, czyli bajkopisarstwo dla biznesu. Pobrane z: https://marketingdlaludzi.pl/storytelling-czyli-bajkopisarstwo-dla-biznesu/ (04.02.2020).
Ganz, M. (2007). What is public narrative?. Pobrane z: http://comm-org.wisc.edu/syllabi/ganz/WhatisPublicNarrative5.19.08.htm#_ftn1 (04.02.2020).
KampanieSpołeczne.pl (2010). Kampania społeczna – definicja Fundacji Komunikacji Społecznej. Pobrane z: http://kampaniespoleczne.pl/kampania-spoleczna-definicja-fundacji-komunikacji-spolecznej/ (04.02.2020).
Killman, A. (2018). Jak „Gwiezdne wojny” popularyzują monomit. Pobrane z: http://www.killman.pl/gwiezdne-wojny-i-monomit/ (04.02.2020).
Leksiński, M. (2019). Motyw podróży w narracji marketingowej: „pas transmisyjny” wielu uniwersalnych wartości i trend w storytellingu. Pobrane z: http://www.proto.pl/artykuly/motyw-podrozy-w-narracji-marketingowej (04.02.2020).
Maciąga, D. (2015). Opowieść, która zmienia świat. Storytelling jako narzędzie w kampanii. Pobrane z: https://issuu.com/pnrwi/docs/sk_storytelling_petycje_maciaga (04.02.2020).
Majmurek, J. (2012). Monomit w 3D. Pobrane z: https://www.dwutygodnik.com/artykul/3379-monomit-w-3d.html (04.02.2020).
Puzyrkiewicz, D. Archetypy zmiany – dopalacze przekazu marketingowego. Pobrane z: https://paweltkaczyk.com/pl/archetypy-zmiany-dopalacze-przekazu-marketingowego/ (04.02.2020).
Siarkiewicz, A. (2016). Storytelling – 5 aspektów skutecznej komunikacji CSR. Pobrane z: http://odpowiedzialnybiznes.pl/artykuly/storytelling-5-aspektow-skutecznej-komunikacji-csr/ (04.02.2020).
Staniszewski, M. (2018). W storytellingu biznesowym sięgaj po monomit J. Campbella. Pobrane z: https://www.hbrp.pl/b/w-storytellingu-biznesowym-siegaj-po-monomit-j-campbella/PQr76sJfY (04.02.2020).
Tkaczyk, P. Techniki storytellingu: przemiana bohatera. Pobrane z: https://paweltkaczyk.com/pl/techniki-storytellingu-przemiana-bohatera/ (04.02.2020).
Linki do spotów kampanii
P&G Thank you Mom
https://www.youtube.com/watch?v=0ruHOaHrGnQ
https://www.youtube.com/watch?v=1SwFso7NeuA
https://www.youtube.com/watch?v=rdQrwBVRzEg
Edeka Weihnachtsclip https://www.youtube.com/watch?v=V6–0kYhqoRo
Always #LikeAGirl https://www.youtube.com/watch?v=XjJQBjWYDTs
Google Search Reunion https://www.youtube.com/watch?v=gHGDN9-oFJE
Polska. Where the unbelievable happens https://www.youtube.com/watch?v=Ryrj5zkpAgc
Inner Thoughts https://www.youtube.com/watch?v=WF_HqZrrx0c
Voices https://www.youtube.com/watch?v=j0z4m3kj4oc
The Jogger https://www.youtube.com/watch?v=Ho0svfBvNPg
Dream with Us https://www.youtube.com/watch?v=QqOASjM63Lk
Dream Further https://www.youtube.com/watch?v=vhyXNkBbVSU
Athlete in Progress https://www.youtube.com/watch?v=YPaGjO8n5lg
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Polish Communication Association
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Content of the articles is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license