The Institution of a Film Festival during the COVID-19 Pandemic: Case Study of the New Horizons Festival

Authors

  • Joanna Najbor Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.51480/compress.2022.5-1.331

Keywords:

film festival, social media, COVID-19, film subculture

Abstract

The aim of this paper is to present the ways of communication of a film festival during the COVID-19 pandemic. The author conducted an analysis of the social media of the New Horizons festival, which took place in November 2020. Due to the outbreak of the pandemic, both the biggest and local film events had to go online. The new reality, although posing a technical, organizational, and social challenge, also turned out to be an opportunity to expand the scale of actions that were meant to promote the culture. The paper presents the specificity of a traditional film festival, focusing on communication aspects, the viewers' perspective, and the film event's promotional strategies. Basing on the analysis of the empirical material containing statements and reactions of administrators and viewers on the festival's profiles on social media, it was shown which elements contribute to the effective creation of a virtual (and not only) community.

References

Adamczak, M. (2013). Poker czy msza? O festiwalu filmowym jako instytucji społecznej. Ekrany, 3–4, 13–14.

Adamczak, M. (2016). Instytucja festiwalu filmowego w ekonomii kina. Panoptikum, 16, 20–37.

Całek, A., Lachowska, K., Magdziarz-Lisowska, M., Pielużek, M., Wietoszko, R. (2019). Hejt. Nienawiść w mediach. Diagnoza i badanie. Libron, 113.

Carey, J. (2007). A Cultural Approach to Communication, w: Craig R.T., Muller H.L. (red.) Theorizing Communication. Readings Across Traditions. Los Angeles–London–New Delhi–Singapore: SAGE Publications, 37-50.

Crompton, J.L., McKay, S.L. (1997). Motives of visitors attending festival events. Annals of Tourism Research, 24(2), 425–439, https://doi.org/10.1016/S0160-7383(97)80010-2.

Dobek-Ostrowska, B. (2007). Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa: PWN.

Durys, E., Rauszer, M. (2017). Subkultury, turyści i miłośnicy. Widzowie festiwali filmowych. W: Raport: Festiwale filmowe w Polsce. publikacja w ramach projektu „Wieloaspektowa diagnoza funkcjonowania festiwali filmowych w Polsce”, Warszawa, http://www.obserwatorium.org.pl/wp-content/uploads/2018/02/Festiwale_filmowe_PL-Raport.pdf [dostęp: 03.03.2022].

Elsaesser, T. (2005). Film Festival Networks: The New Topographies of Cinema in Europe (82–107). W: Elsaesser T. European Cinema. Face to Face with Hollywood. Amsterdam: Amsterdam University Press.

Getz, D., Page, S.J. (2016). Event studies; theory, research and policy for planned events. London: Routledge.

Idea Festiwalu [Strona Internetowa Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty], https://www.nowehoryzonty.pl/artykul.do?id=2337 [dostęp: 28.06.2021].

Iordanova, D. (red.) (2016). The Film Festival Reader, St Andrews: St Andrews Film Studies Publishing.

Jaeger, K., Mykletun, R. (2013). Festivals, Identities, and Belonging. Event Management 17(3), 213–226.

Jepson, A., Stadler, R., Spencer, N. (2019). Making positive family memories together and improving quality-of-life through thick sociality and bonding at local community festivals and events. Tourism Management, 75, 34–50. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.05.001.

Kroh, A. (2010). Sklep Potrzeb Kulturalnych, Warszawa: Prószyński Media.

Kłocińska, A. (2012). Karnawał wobec sacrum. O ludyczności kultury współczesnej. Kultura i wartości, 3, 117–134.

Konieczna, E. (2014). Festiwale i przeglądy filmowe jako cel turystyki kulturowej. Turystyka Kulturowa. 10.

Laing, J., Mair, J. (2015). Music festivals and social inclusion – the festival organizers’ perspective. Leisure Sciences, 37(3), 252–217. https://doi.org/10.1080/01490400.2014.991009.

Loist, S. (2014). Queer Film Culture: Performative Aspects of LGBT/Q Film Festivals, Hamburg: Universität Hamburg, niepublikowana rozprawa doktorska dostępna na stronie: http://ediss.sub.uni-hamburg. de/volltexte/2015/7333/pdf/Dissertation.pdf [dostęp: 10.10.2017].

Michalczyk, S. (2009). Uwagi o analizie zawartości mediów. Rocznik Prasoznawczy, 3, 95–109.

Odwołane lub przeniesione. Festiwale filmowe w Polsce i na świecie. Strona Stowarzyszenia Filmowców Polskich sfp.pl. 16 marca 2020, https://www.sfp.org.pl/2016/wydarzenia,5,29910,0,1,Odwolane-lub-przeniesione-Festiwale-filmowe-w-Polsce-i-na-swiecie.html [dostęp: 27.06.2021].

Oficjalny profil na Facebooku festiwalu Nowe Horyzonty (2021, 11 stycznia). Pobrane z: https://www.facebook.com/NoweHoryzonty/.

Oficjalny profil na Instagramie festiwalu Nowe Horyzonty (2021, 11 stycznia). Pobrane z: https://www.instagram.com/nowehoryzonty.

Pietraszko, A., Szczeblewska, A. (2017). Między transmisją a rytuałem. Komunikacja i promocja festiwali filmowych. W: Raport: Festiwale filmowe w Polsce. Warszawa: Publikacja w ramach projektu „Wieloaspektowa diagnoza funkcjonowania festiwali filmowych w Polsce”, http://www.obserwatorium.org.pl/wp-content/uploads/2018/02/Festiwale_filmowe_PL-Raport.pdf [dostęp: 03.03.2022].

Płażewski J., (2013). W bunkrze na lazurowym brzegu. EKRANy, 3–4.

Quinn, B. Wilks, L. (2013). Festival connections: people, place and social capital (15–30). W: Richards, G., de Brito, M.P. Wilks, L. (red.), Exploring the Social Impacts of Events, Oxon: Routledge.

Regulamin Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2019 „Wydarzenia artystyczne – priorytet 4 – Film”. http://www.mkidn.gov.pl/media/po2019dokumenty/20190222_REG_Programy_2019_Film_PDF.pdf [dostęp: 10.01.2021].

Raport: Festiwale filmowe w Polsce (2017). Warszawa: Publikacja w ramach projektu „Wieloaspektowa diagnoza funkcjonowania festiwali filmowych w Polsce”, http://www.obserwatorium.org.pl/wp-content/uploads/2018/02/Festiwale_filmowe_PL-Raport.pdf [dostęp: 10.01.2021].

Raport Statista. https:/ /www.statista.com/statistics-/272014/global-social-networks-ranked-by-numberof-users/ [dostęp: 08.04.2021].

Sas, A. (2022). Social media usage in Poland – Statistics & Facts, https://www.statista.com/topics/5296/social-media-usage-in-poland/#dossierContents__outerWrapper [dostęp: 03.03.2022].

Stevens, K. (2017). Between Like and Love: Cinephilia and connected viewing in film festival audiences, Participations – Journal of Audience & Reception Studies, 14, 660–681.

Szymańska, B. (2021), wpis z 09.06.2020, https://www.krakowfilmfestival.pl/page/10/?f=3558 [dostęp: 03.03.2022].

Taillibert, Ch. (2018). New Perspectives for Online Film Festivals (32–48). W: Jenkins, T. (red.), International Film Festivals. Contemporary Cultures and History Beyond Venice and Cannes. London–New York: I.B. Tauris & Co. Éditions.

Taillibert, Ch. (2015). Les nouveaux festivaliers online. Une étude quantitative du public de My French Film Festival, Les Cahiers de champs visuels, 12–13, 123–182.

Taillibert, Ch., Vinuela, A. (2021). Festival Scope, a Festival-on-Demand Platform: Online Enhancing the Gatekeeping Power of Film Festivals. Society & Leisure, 44, issue 1: Film festivals: Metamorphosis of a Research Object and Field. 104–118.

Valck, M. (2005). Drowning in Popcorn at the International Film Festival Rotterdam? The Festival as a Multiplex of Cinephilia (97–109). W: M. de Valck, M. Hagener (red.), Cinephilia: Movies, Love and Memory, Amsterdam: Amsterdam University Press.

Valck, de M. (2007). Film Festivals: From European Geopolitics to Global Cinephilia. Amsterdam: Amsterdam University Press.

Valck, de M., Damiens, A. (2020). Film festivals and the first wave of COVID-19: Challenges, opportunities, and reflections on festivals’ relations to crises. NECSUS European Journal of Media Studies.

Wong. H.C. (2011). Film Festivals: Culture, People, and Power on the Global Screen. New Brunswick, NJ & London: Rutgers University Press.

Wojcik, K. (2009). Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Warszawa: Placet.

Published

2022-05-31

How to Cite

Najbor, J. (2022). The Institution of a Film Festival during the COVID-19 Pandemic: Case Study of the New Horizons Festival. Com.Press, 5(1), 60-85. https://doi.org/10.51480/compress.2022.5-1.331