Funkcjonowanie instytucji festiwalu filmowego w trakcie pandemii COVID-19 na przykładzie festiwalu Nowe Horyzonty
DOI:
https://doi.org/10.51480/compress.2022.5-1.331Słowa kluczowe:
festiwal filmowy, media społecznościowe, COVID-19, subkultura filmowaAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie sposobów komunikacji festiwalu filmowego na początku pandemii COVID-19. Aby to zrobić, przeprowadzono analizę mediów społecznościowych festiwalu Nowe Horyzonty, który odbył się w listopadzie 2020 roku. W związku z wybuchem pandemii zarówno największe wydarzenia filmowe, jak i te lokalne musiały przenieść się do sieci. Nowa rzeczywistość, choć stanowiąca wyzwanie techniczne, organizacyjne i społeczne, okazała się też szansą na poszerzenie skali działań popularyzujących kulturę. W tekście przybliżono specyfikę tradycyjnego festiwalu filmowego, skupiając się na aspektach komunikacyjnych, perspektywie widzów oraz na strategiach promocyjnych wielodniowych wydarzeń filmowych. Na podstawie analizy materiału empirycznego zawierającego wypowiedzi i reakcje administratorów oraz użytkowników na profilach społecznościowych festiwalu wykazano, jakie elementy biorą udział w skutecznym kreowaniu społeczności (nie tylko) wirtualnej.
Bibliografia
Adamczak, M. (2013). Poker czy msza? O festiwalu filmowym jako instytucji społecznej. Ekrany, 3–4, 13–14.
Adamczak, M. (2016). Instytucja festiwalu filmowego w ekonomii kina. Panoptikum, 16, 20–37.
Całek, A., Lachowska, K., Magdziarz-Lisowska, M., Pielużek, M., Wietoszko, R. (2019). Hejt. Nienawiść w mediach. Diagnoza i badanie. Libron, 113.
Carey, J. (2007). A Cultural Approach to Communication, w: Craig R.T., Muller H.L. (red.) Theorizing Communication. Readings Across Traditions. Los Angeles–London–New Delhi–Singapore: SAGE Publications, 37-50.
Crompton, J.L., McKay, S.L. (1997). Motives of visitors attending festival events. Annals of Tourism Research, 24(2), 425–439, https://doi.org/10.1016/S0160-7383(97)80010-2.
Dobek-Ostrowska, B. (2007). Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa: PWN.
Durys, E., Rauszer, M. (2017). Subkultury, turyści i miłośnicy. Widzowie festiwali filmowych. W: Raport: Festiwale filmowe w Polsce. publikacja w ramach projektu „Wieloaspektowa diagnoza funkcjonowania festiwali filmowych w Polsce”, Warszawa, http://www.obserwatorium.org.pl/wp-content/uploads/2018/02/Festiwale_filmowe_PL-Raport.pdf [dostęp: 03.03.2022].
Elsaesser, T. (2005). Film Festival Networks: The New Topographies of Cinema in Europe (82–107). W: Elsaesser T. European Cinema. Face to Face with Hollywood. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Getz, D., Page, S.J. (2016). Event studies; theory, research and policy for planned events. London: Routledge.
Idea Festiwalu [Strona Internetowa Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty], https://www.nowehoryzonty.pl/artykul.do?id=2337 [dostęp: 28.06.2021].
Iordanova, D. (red.) (2016). The Film Festival Reader, St Andrews: St Andrews Film Studies Publishing.
Jaeger, K., Mykletun, R. (2013). Festivals, Identities, and Belonging. Event Management 17(3), 213–226.
Jepson, A., Stadler, R., Spencer, N. (2019). Making positive family memories together and improving quality-of-life through thick sociality and bonding at local community festivals and events. Tourism Management, 75, 34–50. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.05.001.
Kroh, A. (2010). Sklep Potrzeb Kulturalnych, Warszawa: Prószyński Media.
Kłocińska, A. (2012). Karnawał wobec sacrum. O ludyczności kultury współczesnej. Kultura i wartości, 3, 117–134.
Konieczna, E. (2014). Festiwale i przeglądy filmowe jako cel turystyki kulturowej. Turystyka Kulturowa. 10.
Laing, J., Mair, J. (2015). Music festivals and social inclusion – the festival organizers’ perspective. Leisure Sciences, 37(3), 252–217. https://doi.org/10.1080/01490400.2014.991009.
Loist, S. (2014). Queer Film Culture: Performative Aspects of LGBT/Q Film Festivals, Hamburg: Universität Hamburg, niepublikowana rozprawa doktorska dostępna na stronie: http://ediss.sub.uni-hamburg. de/volltexte/2015/7333/pdf/Dissertation.pdf [dostęp: 10.10.2017].
Michalczyk, S. (2009). Uwagi o analizie zawartości mediów. Rocznik Prasoznawczy, 3, 95–109.
Odwołane lub przeniesione. Festiwale filmowe w Polsce i na świecie. Strona Stowarzyszenia Filmowców Polskich sfp.pl. 16 marca 2020, https://www.sfp.org.pl/2016/wydarzenia,5,29910,0,1,Odwolane-lub-przeniesione-Festiwale-filmowe-w-Polsce-i-na-swiecie.html [dostęp: 27.06.2021].
Oficjalny profil na Facebooku festiwalu Nowe Horyzonty (2021, 11 stycznia). Pobrane z: https://www.facebook.com/NoweHoryzonty/.
Oficjalny profil na Instagramie festiwalu Nowe Horyzonty (2021, 11 stycznia). Pobrane z: https://www.instagram.com/nowehoryzonty.
Pietraszko, A., Szczeblewska, A. (2017). Między transmisją a rytuałem. Komunikacja i promocja festiwali filmowych. W: Raport: Festiwale filmowe w Polsce. Warszawa: Publikacja w ramach projektu „Wieloaspektowa diagnoza funkcjonowania festiwali filmowych w Polsce”, http://www.obserwatorium.org.pl/wp-content/uploads/2018/02/Festiwale_filmowe_PL-Raport.pdf [dostęp: 03.03.2022].
Płażewski J., (2013). W bunkrze na lazurowym brzegu. EKRANy, 3–4.
Quinn, B. Wilks, L. (2013). Festival connections: people, place and social capital (15–30). W: Richards, G., de Brito, M.P. Wilks, L. (red.), Exploring the Social Impacts of Events, Oxon: Routledge.
Regulamin Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2019 „Wydarzenia artystyczne – priorytet 4 – Film”. http://www.mkidn.gov.pl/media/po2019dokumenty/20190222_REG_Programy_2019_Film_PDF.pdf [dostęp: 10.01.2021].
Raport: Festiwale filmowe w Polsce (2017). Warszawa: Publikacja w ramach projektu „Wieloaspektowa diagnoza funkcjonowania festiwali filmowych w Polsce”, http://www.obserwatorium.org.pl/wp-content/uploads/2018/02/Festiwale_filmowe_PL-Raport.pdf [dostęp: 10.01.2021].
Raport Statista. https:/ /www.statista.com/statistics-/272014/global-social-networks-ranked-by-numberof-users/ [dostęp: 08.04.2021].
Sas, A. (2022). Social media usage in Poland – Statistics & Facts, https://www.statista.com/topics/5296/social-media-usage-in-poland/#dossierContents__outerWrapper [dostęp: 03.03.2022].
Stevens, K. (2017). Between Like and Love: Cinephilia and connected viewing in film festival audiences, Participations – Journal of Audience & Reception Studies, 14, 660–681.
Szymańska, B. (2021), wpis z 09.06.2020, https://www.krakowfilmfestival.pl/page/10/?f=3558 [dostęp: 03.03.2022].
Taillibert, Ch. (2018). New Perspectives for Online Film Festivals (32–48). W: Jenkins, T. (red.), International Film Festivals. Contemporary Cultures and History Beyond Venice and Cannes. London–New York: I.B. Tauris & Co. Éditions.
Taillibert, Ch. (2015). Les nouveaux festivaliers online. Une étude quantitative du public de My French Film Festival, Les Cahiers de champs visuels, 12–13, 123–182.
Taillibert, Ch., Vinuela, A. (2021). Festival Scope, a Festival-on-Demand Platform: Online Enhancing the Gatekeeping Power of Film Festivals. Society & Leisure, 44, issue 1: Film festivals: Metamorphosis of a Research Object and Field. 104–118.
Valck, M. (2005). Drowning in Popcorn at the International Film Festival Rotterdam? The Festival as a Multiplex of Cinephilia (97–109). W: M. de Valck, M. Hagener (red.), Cinephilia: Movies, Love and Memory, Amsterdam: Amsterdam University Press.
Valck, de M. (2007). Film Festivals: From European Geopolitics to Global Cinephilia. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Valck, de M., Damiens, A. (2020). Film festivals and the first wave of COVID-19: Challenges, opportunities, and reflections on festivals’ relations to crises. NECSUS European Journal of Media Studies.
Wong. H.C. (2011). Film Festivals: Culture, People, and Power on the Global Screen. New Brunswick, NJ & London: Rutgers University Press.
Wojcik, K. (2009). Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Warszawa: Placet.
Downloads
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Copyright (c) 2022 Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Treść artykułów jest objęta licencją na podstawie międzynarodowej licencji Creative Commons Attribution 4.0