Sztuczna inteligencja i przyszłość wiadomości
Refleksje na temat dziennikarstwa z perspektywy immersji AI
DOI:
https://doi.org/10.51480/compress.2021.4-2.230Słowa kluczowe:
sztuczna inteligencja, struktura społeczna, dziennikarstwo, fake news, komunikacjaAbstrakt
Pojawienie się sztucznej inteligencji (AI) w naszym życiu jest bezpośrednim efektem potrzeby postępu społeczeństwa. Jednak szybkość, z jaką przenika on wszystkie dziedziny naszego życia, wpływa na to, jak rozumiemy świat, komunikujemy się, podróżujemy i pracujemy. Ten artykuł ma na celu analizę zjawiska fałszywych wiadomości jako bezpośredniej konsekwencji pojawienia się sztucznej inteligencji w świecie dziennikarskim, a także przedefiniowania dziennikarstwa poprzez wprowadzenie sztucznej inteligencji do środowiska pracy. Z czasem rozwój nowych technologii stworzył przesłanki dla nowego rodzaju wolności, dając jednostkom możliwość wyrażania siebie poprzez stale rosnącą liczbę platform.Ponadto cyfryzacja wpływa również na pracę dziennikarza, generując w ten sposób liczne pytania: Czy wolność, jaką dają nowe technologie, jest korzystna czy toksyczna? Jak możemy odróżnić prawdziwe od fałszywych wiadomości? Jaka jest przyszłość dziennikarstwa? Czy algorytmy będą w stanie tworzyć treści lepiej niż ludzie?
Bibliografia
Apostol, N. E. (2018). Dimensiune de gen şi muncă în jurnalism. Editura Universităţii din Bucureşti.
Adam, B. (1992). Modern times: The technology connection and its implications for social theory. Time & Society, 1(2), 175–191. Pobrane z: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0961463X92001002003
Castells, M. (2000). Toward a sociology of the network society. Contemporary sociology, 29(5), 693–699. Doi: 10.1177/1461444899001001015
Crawford, K. (2021). The Atlas of AI. Yale University Press.
Dahlin, E. (2019). Are robots stealing our jobs?. Socius. 5. Pobrane z: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2378023119846249
Gillmor, D. (2004). We the media. Grassroots journalism by the people, for the people. Sebastopol: O’Reilly Media. Pobrane z: http://oreilly. com/catalog/wemedia/book/index.
Jarrahi, M. H. (2018). Artificial intelligence and the future of work: Human-AI symbiosis in organizational decision making. Business Horizons, 61(4), 577–586.
Kant, I. (2014). A critique of the ontological argument. Philosophy of Religion: An Anthology, 158.
Kiely, E. (July 6, 2017). Debunking Fake News. Factcheck Posts. Pobrane z: https://www.factcheck.org/2017/07/debunking-fake-news/
Klein, A. (2020). Cédric Durand, Techno-féodalisme. Critique de l’économie numérique. Lectures.w
Klintman, M. (2019). Knowledge resistance: How we avoid insight from others. Manchester: Manchester University Press.
Larson, E. J. (2021). The Myth of Artificial Intelligence. In The Myth of Artificial Intelligence. Harvard University Press.
Kurzweil, R. (2012). Epoca mașinilor spirituale. Când computerele depășesc inteligența umană, Pitești: Paralela 45.
Marconi, F. (2020). Newsmakers: Artificial Intelligence and the Future of Journalism. New York: Columbia University Press.
Marvin, M. (1985). The society of mind. Simon and Shusier, NY.
Moore, P., & Robinson, A. (2016). The quantified self: What counts in the neoliberal workplace. New Media & Society, 18(11), 2774–2792. Pobrane z: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1461444815604328
Plunkett, D., Lombrozo, T., Buchak, L. (2014). Because the brain agrees: The impact of neuroscientific explanations for belief. W: Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society. 36(36). 1180–1185.
Susser, D. (2013). Artificial Intelligence and the Body: Dreyfus, Bickhard, and the Future of AI. In Philosophy and Theory of Artificial Intelligence (pp. 277–287). Springer, Berlin, Heidelberg. Doi: 10.1007/978–3-642–31674–6_2
Susskind, J. (2019). Politica Viitorului, Tehnologia Digitala si Societatea, Bucuresti: Editura Corint.
Touraine, A. (1998). Sociology without society. Current Sociology, 46(2), 119–143.
Van Dijk, T. A. (1996). Discourse, power and access Texts and Practices: Readings in Critical Discourse Analysis. Texts and Practices: Readings in Critical Discourse Analysis, Routledge and Kegan Paul, London, 84–104.
Von Newman, J. (2012). Calculatorul și creierul, Pitești: Paralela 45.Whittaker, J. P. (2019). Tech Giants, Artificial Intelligence and the Future of Journalism. New York: Taylor & Francis.
White, P. (2020). How artificial intelligence can save journalism. Retrieved May, 23, 2020.
Wiener, N. (2019). Dumnezeu și Golemul. Comentariu asupra câtorva problem în care cibernetica intră în contradicție cu religia, București: Editura Humanitas.
WNIP. (2019). AI in the newsroom: Robots are now helping drive up subscriptions. Pobrane z: https://whatsnewinpublishing.com/ai-in-the-newsroom-robots-are-now-helping-drive-up-subscriptions/
Woolgar, S. (1985). Why not a sociology of machines? The case of sociology and artificial intelligence. Sociology. 19(4), 557–572.
Downloads
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Copyright (c) 2022 Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Treść artykułów jest objęta licencją na podstawie międzynarodowej licencji Creative Commons Attribution 4.0