Społeczeństwo w sieci. Przegląd tendencji w użytkowaniu i procesie rozwoju mediów społecznościowych oraz internetu w czasie pandemii COVID-19

Autor

DOI:

https://doi.org/10.51480/compress.2021.4-2.315

Słowa kluczowe:

pandemia COVID-19, media społecznościowe, Internet

Abstrakt

Pandemia COVID-19 wymusiła liczne zmiany w wielu obszarach życia ludzkiego. Społeczeństwo stanęło przed wyzwaniem zaadaptowania się do nowej rzeczywistości. Ze względu na obostrzenia ludzie zostali w domach, a wiele aspektów ich codziennej działalności przeniosło się do internetu. Komunikacja bezpośrednia została w znacznym stopniu wyparta przez komunikację na odległość, wzrosło użycie narzędzi cyfrowych, nastąpił rozwój mediów społecznościowych, które stały się kanałami komunikacji rodzin, zbiorowości akademickiej, środowisk pracowniczych czy różnych marek ze swoimi klientami. Internet jak nigdy dotąd odegrał znaczącą rolę w utrzymywaniu stosunków międzyludzkich. W artykule autorka dokonała ogólnego przeglądu tendencji w użytkowaniu i w procesie rozwoju mediów społecznościowych oraz internetu w czasie pandemii COVID-19, ze szczególnym uwzględnieniem tych kierunków w Polsce.

Biogram autora

Marta Woźniak, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

Marta Woźniak - doktorantka z nauk o mediach i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie; absolwentka tejże uczelni na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna; autorka książki Ewangelicznie demokratyczna Polska. Śladami publicystyki ks. Ferdynanda Machaya ( Kraków 2021). 

Bibliografia

Beef z koronawirusem. (2021). Taken from: https://hot16challenge.network/pl (13.05.2021).

Castells, M. (2003). Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, przeł. T. Hornowski, Poznań: Wydawnictwo Rebis.

Czyżewski, K. Fogler, J. Gałązka, A. i inni. (2020). Raport kultura. Pierwsza do zamknięcia, ostatnia do otwarcia. Kultura w czasie pandemii COVID-19, Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.

Fung, B. (2020). Trump says he will ban Tik Tok. Taken from: https://edition.cnn.com/2020/07/31/tech/tiktok-trump-bytedance-sale/index.html (30.04.2021).

GUS. (2021). Jak korzystamy z Internetu 2020? Taken from: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/jak-korzystamy-z-internetu-2020,5,11.html (28.04.2021).

Internetowe Konto Pacjenta pomocne w pandemii. Taken from: https://cez.gov.pl/aktualnosci/szczegoly/internetowe-konto-pacjenta-pomocne-w-pandemii/ (28.04.2021)

Kang-Xing, J. Keeping People Safe and Informed About the Coronavirus, Taken from: https://about.fb.com/news/2020/12/coronavirus/ (01.05.2021).

Kemp, S. (2021). Digital 2021: Global Overview Report. Taken from: https://datareportal.com/reports/digital-2021-global-overview-report, (27.04.2021).

Muraszkiewicz, M. (2005). Esej: nowy paradygmat, czyli od systemu do sieci. Taken from: http://www.bbc.uw.edu.pl/Content/20/07.pdf (1.05.2021).

Parker, P. Igielnik, R. (2020). On the Cusp of Adulthood and Facing an Uncertain Future: What We Know About Gen Z So Far. Taken from: https://www.pewresearch.org/social-trends/2020/05/14/on-the-cusp-of-adulthood-and-facing-an-uncertain-future-what-we-know-about-gen-z-so-far-2/ (20.11.2021)

Patient Empowerment 2020: Pandemia przyspieszyła informatyzację medycyny. Taken from: https://www.medexpress.pl/pandemia-przyspieszyla-informatyzacje-medycyny/78342 (27.04.2021).

Piechowska, M. Romanowska, S. (2020). Proces edukacji w cyfrowej przestrzeni według nauczycieli i rodziców uczniów w dobie koronawirusa Covid-19. Com.press, 3 (2). 24–37.

Przywara, B. Adamski, A. Kiciński, A. Szewczyk, M. Jupowicz-Ginalska, A. (2021). Online Live-Stream Broadcasting of the Holy Mass during the COVID-19 Pandemic in Poland as an Example of the Mediatisation of Religion: Empirical Studies in the Field of Mass Media Studies and Pastoral Theology, Religions 12 (4), 18. https://doi.org/10.3390/rel12040261

Radomska, E. (2019). Rozwój gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego w aspekcie dynamicznych zmian w otoczeniu zewnętrznym na przykładzie Wielkiej Brytanii. Myśl Ekonomiczna i Polityczna, 1 (64), 113–146. DOI: 10.26399/meip.1(64).2019.05/e.radomska.

Rovetta, A. Bhagavathula, A.S. (2020). Global Infodemiology of COVID-19: Analysis of Google Web Searches and Instagram Hashtags. J Med Internet Res 22(8): e20673, Taken from: https://www.jmir.org/2020/8/e20673/PDF (01.05.2021).

Różnica między telemedycyną a telezdrowiem (2018) Taken from: https://prohealthware.com/pl/difference-between-telemedicine-and-telehealth/ (01.05.2021).

Schuhler, P., Vogelgesang, M. (2014). Wyłącz zanim będzie za późno. Uzależnienie od komputera i Internetu. Kraków: Wyd. WAM.

Tadeusiewicz, R. (2021). Jak powstały Instagram i TikTok. Taken from: https://www.rp.pl/Rzecz-o-historii/302189939-Jak-powstaly-Instagram-iTikTok.html (01.05.2021).

Tokarczuk, O. (2020, 1 kwietnia). Post na Facebooku. Taken from: https://www.facebook.com/OlgaTokarczukProfil (22.05.2021).

Wasiuta, O., Wasiuta, S. (2019). Deepfake jako skomplikowana i głęboko fałszywa rzeczywistość. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Sacutitate 9 (3). 19–30. DOI 10.24917/26578549.9.3.2.

What is TikTok? (2021) – The Fastest Growing Social Media App Uncovered. Taken from: https://influencermarketinghub.com/what-is-tiktok/ (30.04.2021).

Zasady zamieszczania reklam w kontekście pandemii COVID-19 – informacje. 2020. Taken from: https://www.facebook.com/business/help/1123969894625935 (14.05.2021).

WHO (2021) Infodemic. https://www.who.int/health-topics/infodemic#tab=tab_1 (14.11.2021)

Downloads

Opublikowane

2021-12-28

Jak cytować

Woźniak, M. (2021). Społeczeństwo w sieci. Przegląd tendencji w użytkowaniu i procesie rozwoju mediów społecznościowych oraz internetu w czasie pandemii COVID-19. Com.Press, 4(2), 20-35. https://doi.org/10.51480/compress.2021.4-2.315

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy