The concept of self-love and self-care profiles on Instagram

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51480/compress.2021.4-2.319

Keywords:

INSTAGRAM, SELFLOVE, SELFCARE, SOCIAL MEDIA, MENTAL HEALTH

Abstract

The Communication Strategy of Instagram Self-Love and Self-Care Accounts The paper aims at analyzing the communication strategies used by the creators of self-love and self-care accounts on Instagram. The number of such accounts increased recently, the reasons for which include Instagram’s rising popularity and deterioration of mental health throughout society. The paper consists of theoretical and analytical sections - it includes a historical overview of the concepts studied as well as a qualitative analysis of the content of several self-love and self-care Instagram accounts. The results offer an insight into the communication strategies of the creators of selected Instagram accounts concerning self-love and self-care as well as show how receivers react to such content. 

References

Ahlgren, M. (2021). Instagram by the numbers: usage stats, demographics and facts you need to know. Downloaded from: www.websitehostingrating.com/instagram-statistics/ (05.05.2021).

Babecki, M. (2018). Danetyzacja Instagramu w kontekście instrumentalizacji spontanicznej aktywności użytkowników. In: M. Babecki, Sz. Żyliński (ed.) Od naturalizacji do funkcjonalizacji. Taktyki użytkowania serwisu Instagram. (pp. 163–182). Olsztyn: Wydawnictwo UWM.

Baratta, M. (2018). Self Care 101. Downloaded from: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/skinny-revisited/201805/self-care-101 (04.03.2021).

Brandt, A. (2019). What Do We Mean When We Say “Self-Love?”, Downloaded from: https://abrandtherapy.com/what-do-we-mean-when-we-say-self-love (03.02.2021).

Brown, D. (2020) Mental health:10 charts on the scale of the problem. Downloaded from: www.bbc.com/news/health-41125009 (05.05.2021).

Creswell, J. (2013). Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. London: SAGE.

Emmel, Nick. (2013). Sampling and Choosing Cases in Qualitative Research. SAGE: London.

Khoshaba. D. (2012). A Seven-Step Prescription for Self-Love. Downloaded from: https://www.psychologytoday.com/us/blog/get-hardy/201203/seven-step-prescription-self-love (04.03.2021)

Latos, A. (2013). Współczesne technologie medialne a przestrzeń fizyczna. Masowa konfiguracja przestrzeni. In: M. Sokołowski (ed.) Nowe media i wyzwania współczesności. (pp. 53–68). Toruń: Wydawnictwo UMK.

Racięski, B. (2016). W poprzednim sezonie…Krótka historia amerykańskiego serialu telewizyjnego. Zeszyty Prasoznawcze, 225 (1). 16–31./

Tönnies, F. (1988). Wspólnota i stowarzyszenie–rozprawa o komunizmie i socjalizmie jako empirycznych formach kultury. Warsaw: Książka i Wiedza.

Wimmer R. D., Dominic J. R. (2008). Mass media research. Boston: Wadsworth Cengage Learning.

Żyliński, Sz. (2018). Polskie uniwersytety na Instagramie. Aktywność w medium społecznościowym a wysokie miejsce w rankingu najlepszych uczelni. In: M. Babecki, Sz. Żyliński (ed.) Od naturalizacji do funkcjonalizacji. Taktyki użytkowania serwisu Instagram. (pp. 21–44). Olsztyn: Wydawnictwo UWM.

Downloads

Published

2021-12-28

How to Cite

Sobiech, M., & Witkowska, A. (2021). The concept of self-love and self-care profiles on Instagram. Com.Press, 4(2), 108-123. https://doi.org/10.51480/compress.2021.4-2.319