Media w obliczu pandemii koronawirusa – nowe trendy i wyzwania. Zarys problematyki

Autor

DOI:

https://doi.org/10.51480/compress.2021.4-2.323

Słowa kluczowe:

media, komunikacja społeczna, etyka mediów, pandemia COVID-19

Abstrakt

Artykuł skupia się na kwestiach dotyczących mediów (szczególnie nowych, lecz nawiązuje także do tradycyjnych) w obliczu pandemii koronawirusa – zwłaszcza roli, jaką przyjęły, oraz nowych nawyków, które wykształciły się wśród ich odbiorców. Najogólniej rzecz biorąc, praca ma na celu ukazanie najważniejszych zagadnień związanych z mediami i komunikacją w tym specyficznym czasie – zarówno z perspektywy nadawców, jak i odbiorców. W pracy przedstawiono również refleksję etyczną nad mediami w kontekście pandemii COVID-19. Artykuł ma charakter przeglądowy i nakreśla wybrane problemy. Został opracowany na podstawie opublikowanych dotychczas raportów, analiz oraz opracowań naukowych w obszarze poruszanej tematyki. 

Bibliografia

Borkowicz, J. (2020). Czy Kościół zawiódł swoich wiernych? Rzeczpospolita. Pobrane z: https://rp.pl/Plus-Minus/305089983-Czy-Kosciol-zawiodl-swoich-wiernych.html [dostęp: 30.08.2021].

Chlebowski, M. (2020). Media w czasie pandemii. O etycznych wyzwaniach dziennikarza czasów kryzysu. Dyskurs&Dialog, 3, 37–5. http://dyskursidialog.org/wp-content/uploads/2020/10/3Chlebowski.pdf

Chymkowski, R., Zasacka, Z. (2021). Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 roku, Pobrane z: https://bn.org.pl/download/document/1618923121.pdf [dostęp: 28.06.2021].

Demczuk, A. (2021). SARS-CoV-2 i COVID-19. Plotki, dezinformacje i narracje spiskowe w polskim dyskursie publicznym, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Fake newsy, Słownik Języka Polskiego PWN. Pobrane z: https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/haslo/fake-news;6368870.html [dostęp: 26.06.2021].

GlobalWebIndex (2020), Coronavirus Research April 2020. Pobrane z: https://www.globalwebindex.com [dostęp: 20.04.2021].

Grzeszak, J., Leśniewicz, F., Święcicki, I. (2020). Monitoring Gospodarki Cyfrowej. Edycja II. Pobrane z: https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2020/05/PIE-Monitoring-Gospodarki-Cyfrowej-2.pdf [dostęp: 28.06.2021].

Kim, H., Song, R., Kim, Y. (2020). Newspapers’ Content Policy and the Effect of Paywalls on Pageviews, Journal of Interactive Marketing, 49.

Kumor, K. (2020). Influencer marketing działa wirusowo. Branża w dobie pandemii. Pobrane z: https://morebananas.pl/sklep/ebook/influencer-marketing-w-dobie-pandemii [dostęp: 26.06.2021].

Lockdown, Cambridge Dictionary. Pobrane z: https://dictionary.cambridge.org/pl/dictionary/english/lockdown [dostęp: 26.06.2021].

Łukasik-Turecka, A. (2021). Sprawozdanie z webinarium pt. Eksperci w mediach – interpretatorzy, tłumacze rzeczywistości czy aktorzy komunikowania politycznego?. Studia i Analizy Nauk o Polityce, (1). Pobrane z: https://doi.org/10.31743/sanp.12248 [dostęp: 30.08.2021].

Palczewski, M. (2019). Fake news w polityce. Studia przypadków, Mediatization Studies, 3, 137–150. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_ms_2019_3_137–150/c/7964–6862.pdf [dostęp: 30.08.2021].

Pandemia zmieniła zwyczaje konsumenckie Polaków. Pobrane z: https://pie.net.pl/pandemia-zmienila-zwyczaje-konsumenckie-polakow/ [dostęp: 28.06.2021].

Phuong, V.T., Hadzialic, S. (2020). Media ethics within the fake news challenges during the COVID-19 pandemic, Studia i Analizy Nauk o Polityce, 2, 33–46. https://czasopisma.kul.pl/sanp/article/view/11465/10009.

Pleszczyński, J. (2007). Etyka dziennikarska, Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Siedzimy w domu, subskrypcje rosną. Pobrane z: https://www.press.pl/tresc/61393,mediom-rosna-subskrypcje_-moga-zdobyc [dostęp: 28.06.2021].

Stanisławska, A. (2020). Lekarze, WHO i ONZ ostrzegają: pandemii COVID-19 towarzyszy »infodemia« o ogromnej szkodliwości. Pobrane z: https://crazynauka.pl/lekarze-who-i-onz-ostrzegaja-pandemii-covid-19-towarzyszy-infodemia-o-ogromnej-szkodliwosci [dostęp: 30.08.2021].

White, P. (2020). How artificial intelligence can save journalism, The Conversation. Pobrane z: https://theconversation.com/how-artificial-intelligence-can-save-journalism-137544 [dostęp: 28.06.2021].

WHO Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID19 – 11 March 2020. Pobrane z https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020 [dostęp: 26.06.2021].

World Economic Forum (2020), The Future of media – a new framework for valuing content. Pobrane z: https://www.weforum.org/reports/the-future-of-media-a-new-framework-for-valuing-content [dostęp: 28.06.2021].

Downloads

Opublikowane

2021-12-28

Jak cytować

Paszek, A., & Sitko, B. (2021). Media w obliczu pandemii koronawirusa – nowe trendy i wyzwania. Zarys problematyki. Com.Press, 4(2), 36-51. https://doi.org/10.51480/compress.2021.4-2.323

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy