Obraz mniejszości narodowych w kulturze popularnej na przykładzie filmów nagrodzonych Nagrodą Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii „Najlepszy Film”
DOI:
https://doi.org/10.51480/compress.2022.5-1.393Słowa kluczowe:
mniejszość narodowa, stereotyp, kultura popularna, Stany Zjednoczone Ameryki, OscaryAbstrakt
Problemy związane z różnicami na tle narodowościowym stanowią istotny temat podnoszony w przestrzeni publicznej. Są one obecne również w kulturze popularnej, także w kinematografii. Wśród produkcji, które ujmują te kwestie, można wskazać także te, które zostały nagrodzone Nagrodą Amerykańskiej Akademii Filmowej. Celem artykułu jest prezentacja wyników badań na temat obrazu postaci o narodowości innej niż amerykańska oraz ich znaczenia dla analizowanych produkcji filmowych. Materiał badawczy stanowiło 90 filmów wyróżnionych wspomnianą nagrodą w kategorii „Najlepszy film”. Szczególną uwagę poświęcono przykładom ukazującym stereotypy i konflikty na tle narodowościowym oraz skupiono się na postaciach migrantów w wybranych filmach. Wyniki przeprowadzonego badania wykazały, że kwestia różnic na tle narodowościowym stanowi ważny temat w analizowanych filmach. W wielu z analizowanych produkcji wątki narodowościowe odgrywają kluczową rolę, prezentując np. drogę do odzyskania niepodległości czy obraz i problemy migrantów w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Ponadto postaci o narodowości innej niż amerykańska wystąpiły w 81% analizowanych produkcji filmowych, a ponad połowa z nich odgrywała role pierwszoplanowe.
Bibliografia
Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (1997). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i sk-a.
Błuszkowski, J. (2003). Stereotypy narodowe w świadomości Polaków. Warszawa: Elipsa.
Błuszkowski, J. (2005). Stereotypy a tożsamość narodowa. Warszawa: Elipsa.
Buchowska, Z. (2010). Indiańskie maskotki sportowe – odtwarzanie indiańskiej tożsamości? W: A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik (red.) Kultura popularna. Konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe (s. 321–330). Kraków: Impuls.
Czajka-Kominiarczuk, K. (2020). Oscary. Sekrety największej nagrody filmowej. Warszawa: W.A.B.
Elbaba, R. (2019). Why on-screen representation matters, according to these teens. Pobrane z: https://www.pbs.org/newshour/arts/why-on-screen-representation-matters-according-to-these-teens (10.12.2021).
Golka, M. (2013). Socjologia kultury. Warszawa: Scholar.
Hendrykowski, M. (1988). Historia filmowego Oscara. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Kossecki, J. (2015). Naukowe podstawy nacjokratyzmu. Warszawa: HarFOR.
Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Morin, E. (1975). Kino i wyobraźnia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Pancewicz, M. (2011). Mniejszości w filmowych produkcjach Hollywood. Reprodukcja podziałów społecznych i stereotypów. Pobrane z: http://cyfrowaetnografia.pl/Content/4747/Mniejszości%20w%20filmowych%20produkcjach %20Hollywood.pdf (8.04.2020).
Piersanti, K. (2019). Portrayals of Italians Amercians in U.S.-Produced Films. Pobrane z: https://www.elon.edu/u/academics/communications/journal/wp-content/uploads/sites/153/2019/05/12_Piersanti.pdf (20.06.2021).
Pressler, E.M. (2019). Hispanic Stereotypes in Contemporary Film. Pobrane z: https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1508&context=honors-theses (20.06.2021).
Ryan, P. (2016). #OscarsSoWhite controversy: What you need to know. Pobrane z: https://eu.usatoday.com/story/life/ movies/2016/02/02/oscars-academy-awardnominationsdiversity/79645542/ (27.10.2021).
Smith, A.D. (2009). Kulturowe podstawy narodów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Smith, G.M. (2011). What media classes really want to discuss. London–New York: Routledge.
Smith, I.H. (2019). Amerykański dramat po 11 września. W: P. Kemp (red.), Historia kina (s. 544–549). Warszawa: Arkady.
Smith, S.L., Choueiti, M., Pieper, K., (2017). Inequality in 900 Popular Films: Examining Portrayals of Gender, Race/Ethnicity, LGBT, and Disability from 2007–2016. Pobrane z: https://annenberg.usc.edu/sites/default/files/Dr_Stacy_L_Smith-Inequality_in_900_Popular_Films.pdf (29.10.2021).
Spangler, T. (2020). HBO Max Restores ‘Gone With the Wind’ With Disclaimer Saying Film ‘Denies the Horrors of Slavery’. Pobrane z: https://variety.com/2020/digital/news/gone-with-the-wind-hbo-max-disclaimer-horrors-slavery-1234648726/ (8.12.2021).
Zhao, C. (2021). Outsiderka. Rozmowę przeprowadziła: A. Tatarska, Wysokie Obcasy, 17(1133), 8–10.
Wojciszke, B. (2017). Psychologia społeczna. Warszawa: Scholar.
Wojtaszak, A. (2015). Nacjonalizm. Ewolucja myśli politycznej. Zarys problemu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Acta Politica, 32, 5–28.
Zenderowski, R., Cebul, K., Krycki, M., (2010). Międzynarodowe stosunki kulturalne. Warszawa: PWN.
Źródła internetowe
Academy Aperture 2025. Pobrane z: https://www.oscars.org/about/academy-aperture-2025 (17.06.2021).
Academy Establishes Representation And Inclusion Standards For Oscars® Eligibility (2020). Pobrane z: https://www.oscars.org/news/academy-establishes-representation-and-inclusion-standards-oscarsr-eligibility (20.06.2021).
Anthony Hopkins (2021) Thank you to The Academy of Motion Picture Arts and Sciences… Pobrane z: https://www.instagram.com/p/COHpbqpHcqY/ (18.06.2021).
Canada: 751 unmarked graves found at residential school (2021). Pobrane z: https://www.bbc.com/news/world-us-canada-57592243.
Disney updates content warning for racism in classic films (2020). Pobrane z: https://www.bbc.com/news/world-us-canada-54566087 (8.12.2021).
The 1st Academy Awards Memorable Moments. Pobrane z: https://www.oscars.org/oscars/ceremonies/1929/memorable-moments (20.06.2021).
The Academy (2020). A catalyst for lasting change… Pobrane z: https://www.instagram.com/p/CE5U-hwsk-U/ (20.06.2021).
The Official Academy Awards® Database. Pobrane z: http://awardsdatabase.oscars.org/ (19.06.2021).
Downloads
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Copyright (c) 2022 Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Treść artykułów jest objęta licencją na podstawie międzynarodowej licencji Creative Commons Attribution 4.0