Koronawirus na ekranie: portret pandemii w filmach Songbird. Rozdzieleni i Skazani na siebie
DOI:
https://doi.org/10.51480/compress.2022.5-1.398Słowa kluczowe:
COVID-19, filmy o pandemiach, historia miłosna, dystopia, lockdownAbstrakt
Pandemia COVID-19, trwająca od 2020 roku, miała ogromny wpływ na zmiany w branży filmowej na całym świecie. Wraz z zamknięciem kin wiele produkcji filmowych zostało wstrzymanych, a wyczekiwane premiery zostały przesunięte na późniejsze terminy. Podobnie jak wiele ważnych wydarzeń społecznych, pandemia COVID-19 stała się źródłem inspiracji dla reżyserów filmowych. Celem niniejszego artykułu jest analiza sposobów przedstawienia pandemii w dwóch filmach z motywem koronawirusa: Songbird. Rozdzieleni (Songbird, Adam Mason, 2020) i Skazani na siebie (Locked Down, Doug Liman, 2021). Omówiono różnice i podobieństwa, a także związek między fikcyjnym przedstawieniem pandemii i sytuacją rzeczywistą. Wyniki analizy wskazują na znaczne różnice między filmami pod względem przedstawienia w nich stadium pandemii, wprowadzonych ograniczeń, ryzyka zakażenia i przebiegu choroby. Wspólną cechą tych filmów było natomiast wykorzystanie formuły opowieści miłosnej. W pracy wykorzystano również analizę poszczególnych scen filmowych.
Bibliografia
Afeltowicz, Ł., Wróblewski, M. (2018). Epidemie, nowoczesność i apokalipsa zombie. Motyw chorób zakaźnych w kulturze popularnej jako wyraz lęków społecznych. Kultura Współczesna, 2(101), 89–100.
Bochniarz, M.S. (2020). W domu. Kino, 9, 82.
Czerkawski, P. (2017). Europa bije się w piersi. Recenzja książki „Postkolonialna Europa. Etnoobrazy współczesnego kina” Krzysztofa Loski. Studia Filmoznawcze, 38, 185–191. https://doi.org/10.19195/0860-116X.38.13.
Dehority, W. (2020). Infectious Disease Outbreaks, Pandemics, and Hollywood – Hope and Fear Across a Century of Cinema. JAMA, 323(19), 1878–1880. doi:10.1001/jama.2020.7187.
Ene, M. (2016). The Imaginary of Fears and Anxieties in Contemporary Dystopian Film. W: I. Dixon, S.E.M. Doran, B. Michael (red.), There’s More to Fear than Fear Itself: Fears and Anxieties in the 21st Century (s. 45–53). Oxford: Inter-Disciplinary Press.
Fleming Jr, M. (2021). Doug Liman: Pulling Off Pandemic Heist Film ‘Locked Down’ Steeled His Courage To Shoot In Outer Space With Tom Cruise. Pobrane z: https://deadline.com/2021/01/doug-liman-locked-down-tom-cruise-spacex-movie-anne-hathaway-chiwetel-ejiofot-1234674023/ (11.03.2022).
Gittell, N. (2021). Why are so many Covid-made films focused on rich people?. Pobrane z: https://www.theguardian.com/film/2021/sep/13/covid-made-films-focused-on-rich-people (02.03.2022).
Holmes, O., McCurry, J., Safi, M. (2020). Coronavirus mass surveillance could be here to stay, experts say. Pobrane z: https://www.theguardian.com/world/2020/jun/18/coronavirus-mass-surveillance-could-be-here-to-stay-tracking (10.03.2022).
Johnson, C., Dempsey, L. (2020). How coronavirus might have changed TV viewing habits for good – new research. Pobrane z: https://theconversation.com/how-coronavirus-might-have-changed-tv-viewing-habits-for-good-new-research-146040 (09.03.2022).
Katafiasz, O. (2020). „Mam balkon, więc jestem”. Po co nam kino w czasie pandemii?. Konteksty Kultury, 17(3), 375–381. https://doi.org/10.4467/23531991KK.20.030.13144.
Kujawiński, M. (2021). Songbird. Rozdzieleni – recenzja filmu. Pobrane z: https://naekranie.pl/recenzje/songbird-rozdzieleni-recenzja-filmu (02.03.2022).
Kutyła, D. (2019). Postapokaliptyczna przyszłość świata w kinematografii SF. Wschodni Rocznik Humanistyczny, 16(1), 167–180. doi:10.36121/dkutyla.16.2019.1.169.
Langmann, B. (2021). Doug Liman Made a Movie About Quarantine in Quarantine. Next He’s Putting Tom Cruise in Space. Pobrane z: https://www.esquire.com/entertainment/movies/a35201725/doug-liman-interview-locked-down-tom-cruise-space/ (10.03.2022).
Majmurek, J. (2020). Czas eksperckiego heroizmu. Kino, 7, 18–20.
McMahon, J. (2021). Corona zombies! The best and worst of COVID horror films. Pobrane z: https://www.nme.com/features/corona-zombies-the-best-and-worst-of-covid-horror-films-2910927 (01.03.2022).
Nakamura, R. (2020). How TV Shows Have Incorporated COVID-19 Storylines (Photos). Pobrane z: https://www.thewrap.com/how-tv-shows-have-incorporated-covid-19-storylines-photos/ (02.03.2022).
Riga, J. (2021). How COVID infiltrated your favourite TV shows (and why some are snubbing it entirely). Pobrane z: https://www.abc.net.au/news/2021-09-15/how-tv-shows-are-tackling-the-covid-pandemic/100453994 (02.03.2022).
Rosen, Ch. (2020). Every Movie Release Date Affected by the Coronavirus Pandemic. Pobrane z: https://www.vanityfair.com/hollywood/2020/03/coronavirus-movie-release-calendar (09.03.2022).
Slugan, M. (2021). Pandemic (Movies): A Pragmatic Analysis of a Nascent Genre. Quarterly Review of Film and Video, 1–29. https://doi.org/10.1080/10509208.2021.1890975.
Solomon, D. (2021). A New Genre of Film Is Already Here: COVID Movies. Pobrane z: https://www.texasmonthly.com/arts-entertainment/pandemic-movies-just-getting-started/ (10.01.2022).
Surrey, M. (2020). The COVID Thriller ‘Songbird’ Will Make You Sick. Pobrane z: https://www.theringer.com/movies/2020/12/11/22168193/the-covid-thriller-songbird-will-make-you-sick (02.03.2022).
THR Staff. (2022). Hollywood Awards Shows and International Events Canceled Amid Omicron Surge. Pobrane z: https://www.hollywoodreporter.com/news/general-news/hollywood-awards-events-canceled-omicron-1235065812/ (09.03.2022).
Skazani na siebie (2021) reż. Doug Liman. UK/USA: Storyteller Productions, AGC Studios, Hypnotic, Nebulastar.
Songbird. Rozdzieleni (2020) reż. Adam Mason. USA: STXfilms, Invisible Narratives, Platinum Dunes, Catchlight Studios.
Downloads
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Copyright (c) 2022 Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Treść artykułów jest objęta licencją na podstawie międzynarodowej licencji Creative Commons Attribution 4.0