Zastosowanie elementów metodologii geografii internetu w badaniach medioznawczych na przykładzie analizy mediatyzacji zjawiska „Polski Ład” z wykorzystaniem narzędzia Google Trends
DOI:
https://doi.org/10.51480/compress.2022.5-1.415Słowa kluczowe:
mediatyzacja wydarzeń, geografia internetu, użytkowanie internetu, Polski Ład, Google TrendsAbstrakt
Celem niniejszego artykuł jest ukazanie zastosowania elementów metodologii geografii internetu w badaniach medioznawczych na przykładzie analizy mediatyzacji zjawiska społeczno-politycznego, jakim było wprowadzenie tzw. Polskiego Ładu. W przedmiotowym badaniu przetestowano funkcjonalność narzędzia Google Trends w tego typu badaniach na wynikach dla haseł: „Polski Ład”, „Nowy Polski Ład”, „Nowy Ład” w okresie od 31 stycznia 2021 r. do 31 stycznia 2022 r., na podstawie których próbowano ukazać mediatyzację zachowań polskich internautów w związku z badanym wydarzeniem. Analiza zagadnienia jest przykładem zastosowania multidyscyplinarnej metodologii w badaniu mediatyzacji w „nowej rzeczywistości”, jednak studium pokazuje, że Google Trends jako narzędzie przedmiotowej metodologii nie jest kompletnym instrumentem do tego typu badań i wymaga stosowania narzędzi pomocniczych, które nie są w stanie w pełni oddać pogłębionego obrazu zjawiska w multidyscyplinarnej perspektywie.
Bibliografia
Gao, C., Guo, Q., Jiang, D., Wang, Z., Fang, C., Hao, M. (2019). Theoretical basis and technical methods of cyberspace geography. Journal of Geographical Sciences, 29, 1949–1964. https://doi.org/10.1007/s11442-019-1698-7.
Głowacki, B. (2015). Internet jako źródło informacji dla dziennikarza – mijanie się z prawdą a etyka dziennikarska. Studia Medioznawcze, 60(1), 21–32.
Goban-Klas, T. (2020). Media w płynnej pandemii 2020. Komunikacja w czasie lockdownu: oddzielnie, ale razem. Studia Medioznawcze, 21(4), 718–733. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2020.4.288.
Jabłonowski, M., Mielczarek, T. (2018). Komunikowanie społeczne i media – federacja, a nie inkorporacja. Studia Medioznawcze, 19(4), 13–27. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2018.4.34.
Janc, K. (2017). Geografia internetu. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Janc, K. (2019). Przestrzeń cyfrowa i internet jako przedmiot zainteresowań w badaniach geograficznych. Przegląd Geograficzny, 91(2), 21–37. https://doi.org/10.7163/PrzG.2019.2.2 .
Jaskiernia, A. (2021). Pandemia COVID-19 i „nowa normalność” w systemie komunikowania. Wyzwania regulacyjne epoki cyfry. Media Biznes Kultura, 11(2), 9–21. https://doi.org/10.4467/25442554.MBK.21.011.15152.
Kępa-Mętrak, J. (2021). Jaka będzie prasa po pandemii? Próba diagnozy wstępnej (stan na styczeń 2021). Media Biznes Kultura, 11(2), 169–184. https://doi.org/10.4467/25442554.MBK.21.021.15162.
Kołodziejczyk, J. (2006). Mediatyzacja (rzeczywistości społecznej). W: W. Pisarek (red.), Słownik terminologii medialnej, s. 118–119. Kraków: Universitas.
Hepp, A., Hjarvard, S., Lundby, K. (2015). Mediatization: Theorizing the Interplay Between Media, Culture, and Society. Media, Culture & Society, 37(2), 314–324. https://doi.org/10.1177/0163443715573835.
Hess, A. (2013). Społeczni uczestnicy medialnego dyskursu politycznego w Polsce: Mediatyzacja i strategie komunikacyjne organizacji pozarządowych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
McNair, B. (2011). An Introduction to Political Communication (5th ed.). Abingdon: Routledge.
Molibog, J. (2021). Polska Agencja Prasowa jako źródło informacji dziennikarskiej. W: E. Czarny-Drożdżejko (red.), Funkcjonowanie agencji prasowych: wybrane zagadnienia, (s. 41–74). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.
Nowina Konopka, M. (2018). Przyczynek do metodologii badań internetu, ze szczególnym uwzględnieniem geografii internetu. W: A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, A. Hess (red.), Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, s. 341–360. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
QGIS. (n.d.) Pobrano z: https://www.qgis.org/en/site/about/index.html.
Rok 2021 w wyszukiwarce Google. (2021). Pobrano z: https://trends.google.pl/trends/yis/2021/PL/.
StatCounter GlobalStats. (2021). Search Engine Market Share Poland Jan – Dec 2021. Pobrano z: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland/2021.
Urząd Komunikacji Elektronicznej. (2022a). Badanie opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów: Raport z badania klientów indywidualnych. Pobrano z https://www.uke.gov.pl/akt/badanie-konsumenckie-2021-klienci-indywidualni,410.html.
Urząd Komunikacji Elektronicznej. (2022b). Badanie opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów: Raport z badania klientów instytucjonalnych. Pobrano z: https://www.uke.gov.pl/akt/badanie-konsumenckie-2021-klienci-instytucjonalni,411.html.
Wirtualnemedia.pl. (2022). Dziennikarze powielali fake newsa o rzekomych działaniach osłonowych rządu w sprawie Polskiego Ładu. Pobrano z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polski-lad-fake-newsy-dlaczego-i-kto-pap.
Downloads
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Copyright (c) 2022 Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Treść artykułów jest objęta licencją na podstawie międzynarodowej licencji Creative Commons Attribution 4.0