Multimedia i technologia cyfrowa w edukacji muzycznej podczas zdalnych zajęć w czasie pandemii COVID-19

Autor

DOI:

https://doi.org/10.51480/compress.2022.5-2.479

Słowa kluczowe:

multimedia w edukacji, edukacja muzyczna online, szkoła w pandemii, technologia cyfrowa w muzyce

Abstrakt

Wprowadzony wiosną 2020 roku stan zagrożenia epidemicznego wywołany pandemią COVID-19 przeniósł całą edukację w tryb nauczania zdalnego. Lekcje muzyki stały się dla nauczycieli-muzyków wyzwaniem, wymagały od nich większej kreatywności i innowacyjności w przygotowaniu do zajęć, opracowywaniu materiałów dydaktycznych i wzbudzeniu w uczniach aktywności muzycznej. W artykule zawarto wnioski z badania obszarów: (1) realizacji treści programowych, (2) stosowania narzędzi cyfrowych i oprogramowania oraz (3) kompetencji cyfrowych dwunastu nauczycieli muzyki województwa wielkopolskiego, którzy realizowali zajęcia zdalne w publicznych szkołach ogólnokształcących w czasie pandemii COVID-19.

Bibliografia

Andrys, M. (2020). Mediatyzacja edukacji muzycznej w kontekście strategii kształcenia wyprzedzającego. Com.press, 3 (1), 44–53.

Bell-Robertson, G. (2014). “Staying on Our Feet”: Novice Music Teachers’ Sharing of Emotions and Experiences within an Online Community. Journal of Research in Music Education 61, no. 4. 431–51.

Buchner, A., Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport. Edycja II. Warszawa: Fundacja Centrum Cyfrowe. Pobrane z: https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/11/Raport_Edukacja-zdalna-w-czasie-pandemii.-Edycja-II.pdf [dostęp: 04.08.2022].

Dylak, S. (2015). Kształcenie wyprzedzające jako obiecujący model edukacyjny epoki smartfona (s. 65–75). W: Pyżalski, J. (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli, Łódź: theQ studio

Gall, MRY., Sammer, G. de Vugt, A. (2012). European Perspectives on Music Education: New media in the classroom. Innsbruck: Helbling Verlagsgesellschaft mbH.

Kratus, J. (2007). Music Education at the Tipping Point. Music Educators Journal 94, no. 2. 42–48.

Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Odya, B. (2005), Realizacja przedmiotu „muzyka” w szkolnych pracowniach komputerowych. W: Markiewicz, L. (red.), Muzyka w szkole XXI wieku. Tradycja i współczesność (s. 214–223). Katowice: Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego.

Parkita, E. (2012). Kompetencje medialne nauczyciela muzyki a wymagania współczesności. Studia Pedagogiczne – problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne 21, 35–48.

Parkita, E. (2016). Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji muzycznej XXI wieku, Muzyka Historia Teoria Edukacja nr 6, 34–44.

Pilch, T. (1995), Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

Savage, J. (2011). Tom’s Story: Developing Music Education with Technology. Journal of Music, Technology and Education 4, no. 2 and 3. 217–226.

Soszyński, P. (2014). Kompetencje informatyczne nauczycieli muzyki. Stan postulowany i rzeczywisty. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Downloads

Opublikowane

2022-12-31

Jak cytować

Andrys, M. (2022). Multimedia i technologia cyfrowa w edukacji muzycznej podczas zdalnych zajęć w czasie pandemii COVID-19. Com.Press, 5(2), 6-19. https://doi.org/10.51480/compress.2022.5-2.479

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy