Człowiek, społeczeństwo i przestrzeń – analiza porównawcza strategii ilustrowania przekazów na temat walki z ubóstwem w Chinach w anglo- i chińskojęzycznym serwisie Chinadaily.com.cn w latach 2016-2021

Autor

  • Yan Miao Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.51480/compress.2023.6-1.510

Słowa kluczowe:

CHIŃSKIE MEDIA, DYPLOMACJA PUBLICZNA CHIN, CHIŃSKA WALKA Z UBÓSTWEM, CHIŃSKI STORYTELLING, CHINA DAILY, ANALIZA ZAWARTOŚCI MEDIÓW

Abstrakt

25 lutego 2021 r. Chiny oficjalnie zadeklarowały zwycięstwo w walce z ubóstwem wdrażanej w latach 2012-2020, czyli pokonanie skrajnej biedy na terenie swojego kraju. Rozpropagowanie tego programu oraz jego realizacji wśród społeczności międzynarodowej stanowiło przy tym istotny wątek storytellingu w dyplomacji publicznej Chin, w której media i możliwość przekazu określonych treści za ich pośrednictwem, odgrywają kluczową rolę. W artykule przedstawione są wyniki porównawczej analizy zawartości ilustracji towarzyszących relacjom na temat chińskiego programu walki z ubóstwem, opublikowanych w latach 2016-2021 w anglo- i chińskojęzycznym serwisie portalu Chinadaily.com.cn, który jest największym chińskim anglojęzycznym portalem informacyjnym. Wyniki przeprowadzonego badania wskazują na odmienne strategie ilustrowania przekazów przyjęte przez redakcję China Daily w prezentowaniu badanego wątku odbiorcom zagranicznym oraz rodzimym. Uzyskane wyniki pozwalają na wskazanie różnic w sposobie ilustrowania polityki likwidacji ubóstwa w obu serwisach, a także identyfikację wizerunku tej polityki, który Państwo Środka chce przekazać światu za pośrednictwem mediów.

Bibliografia

Borówczak, J. (2022). Toskańskie opowieści, W: A. Szymańska (red.), Wspólny mianownik. O dobrych praktykach i wspólnocie wartości w dyplomacji publicznej i brandingu kraju (s. 291–309), Kraków: Wydawnictwo TOC.

Fan, X. (2021). Chińska walka z ubóstwem. Studia Orientalne. 1(19), 141–148. doi.org/10.15804/so2021112.

Hunt, A. (2016). Public Diplomacy: what it is and how to do it?. New York: The United Nations Institute for Training and Research (UNITAR).

Jing, X., Zhao, J. (2021). The Basic Experience of the Chinese Communist Party’s Centennial Political Communication, Party and government research, 5, 22–33.

Ociepka, B. (2012). Nowa dyplomacja publiczna – perspektywa teorii stosunków międzynarodowych i komunikowania politycznego. Przegląd Strategiczny, 1, 129–140.

Skrobich, L. (2016). Content marketing jako jeden z kluczowych elementów nowoczesnej strategii marketingowej. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, 22, 84–92.

Szymańska, A. (2009). Akomodacja i atrakcyjność medialna polityki na przykładzie wyborów samorządowych w świetle publikacji krakowskich dzienników. Zeszyty Prasoznawcze, 3–4, 42–57.

Szymańska, A. (2014). Rola mediów w strategicznej komunikacji zewnętrznej państwa: szkic teoretyczny. Zeszyty Prasoznawcze, 2 (218), 273–292. doi:10.4467/2299-6362PZ.14.015.2336.

Xu, J. (2014). Konieczność rozszerzenia chińskiej dyplomacji publicznej w nowej erze. Journal of Chongqing Jiaotong University (Social Sciences Edition), 14(5), 111–114.

Zhao, Y. (2012). Understanding China’s Media System in a world historical context, W: D. Hallin, P. Mancini (red.), Comparing Media Systems Beyond The Western World (s. 143–173), Cambridge: Cambridge University Press.

Źródła internetowe

Chińska Rada Państwa (2021). White Paper: Poverty Alleviation: China’s Experience and Contribution. Pobrane z: http://english.www.gov.cn/archive/whitepaper/202104/06/content_WS606bc77ec6d0719374afc1b9.html (19.12.2022).

Decyzja Komitetu Centralnego KPCh i Rady Państwa w sprawie wygrania walki z ubóstwem (2015). Pobrane z: http://www.gov.cn/zhengce/2015-12/07/content_5020963.htm (12.19.2022).

Dyplomacja publiczna. Polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Pobrane z: https://www.gov.pl/web/dyplomacja/dyplomacja-publiczna (19.12.2022).

Działania na rzecz wdrożenia systemu odpowiedzialności za walkę z ubóstwem (2016). Pobrane z: http://www.gov.cn/zhengce/2016-10/17/content_5120354.htm (19.12.2022).

Gao, T., Chai, X. (2021). Xi Jingping: Rozpowszechnienie chińskiego storytellingu i głosu, Qiushi. Pobrane z: http://www.qstheory.cn/zhuanqu/2021-06/02/c_1127522386.htm (dostęp: 09.01.2023).

Kampania 17 celów. Pobrane z: https://kampania17celow.pl/cel-1-koniec-z-ubostwem/ (19.12.2022).

Mao, Y., Jiang, Y. (2022). Walka z ubóstwem i rewitalizacja obszarów wiejskich: Ścieżka rozwoju obszarów wiejskich o specyficznej dla Chin charakterystyce, Trybuna, Pobrane z: https://trybuna.info/swiat/walka-z-ubostwem-i-rewitalizacja-obszarow-wiejskich-sciezka-rozwoju-obszarow-wiejskich-o-specyficznej-dla-chin-charakterystyce/ (19.12.2022).

Xi Jinping uroczyście oświadcza, że Chiny odniosły powszechne zwycięstwo w walce z ubóstwem (2021). Pobrane z: http://www.xinhuanet.com/politics/leaders/2021-02/25/c_1127137845.htm (19.12.2022).

Downloads

Opublikowane

2023-08-03

Jak cytować

Miao, Y. (2023). Człowiek, społeczeństwo i przestrzeń – analiza porównawcza strategii ilustrowania przekazów na temat walki z ubóstwem w Chinach w anglo- i chińskojęzycznym serwisie Chinadaily.com.cn w latach 2016-2021. Com.Press, 6(1), 82-99. https://doi.org/10.51480/compress.2023.6-1.510

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy