Grupa dyskusyjna na komunikatorze Facebook Messenger jako przestrzeń organizacji pomocy dla uchodźców z Ukrainy – obserwacja uczestnicząca ukryta

Autor

DOI:

https://doi.org/10.51480/compress.2023.6-1.514

Słowa kluczowe:

Facebook, Messenger, Ukraina, wolontariat, zarządzanie

Abstrakt

Niniejszy artykuł stara się uzupełnić lukę w literaturze dotyczącej wykorzystania komunikatora Facebook Messenger jako przestrzeni organizowania pomocy w przypadku kryzysu o zasięgu międzynarodowym – jakim jest wojna w Ukrainie. Celem badania jest odpowiedź na pytanie: czy Messenger był efektywnym narzędziem do organizacji pracy grupy spontanicznie zebranych wolontariuszy w początkowej fazie tego kryzysu. Aby znaleźć odpowiedź posłużono się metodą ukrytej obserwacji uczestniczącej, kategoryzacji treści czatu oraz metody ilościowej, za pomocą której określono liczbę członków grupy i ich aktywność. Okazało się, że Facebook Messenger pozwala na wspieranie organizacji grupy i koordynację jej zadań, jednak generuje ograniczenia, wyszczególnione w tekście artykułu i nie jest narzędziem zaspokajającym wszystkie potrzeby komunikacyjne.

Bibliografia

Bijak, K., Kleka, P. (2021). Relacje online. Ekstrawersja i inteligencja emocjonalna w kontekście wybranych aspektów komunikacji internetowej. Człowiek i Społeczeństwo, 51, 198–203. doi.org/10.14746/cis.2021.51.10.

Czechowska, L., Bäcker, R., Gadomska, G., Gajda, J., Gawron-Tabor, K., Giedz, M., Wojciechowska, J. (2016). Metodologia badań politologicznych. Warszawa: Polskie Towarzystwo Nauk Politycznych.

Czuj, M., Prokop, D., Grabczuk, Ł. (2022). Dołhobyczów pomaga Ukrainie | Facebook. Pobrane z: Dołhobyczów pomaga Ukrainie. Pobrane z: https://www.facebook.com/groups/370459524616950 (2.04.2022).

Frączkowski, K., Janiak, A. M., Kosakowski, J., Kruk, M., Mastalerz, M. W., Stankowska, A. (2016). Zarzadzanie zespołami projektowymi. Warszawa: Texter.

Gemius (2023). Wyniki badania Mediapanel za styczeń 2023. Pobrane z: https://media-panel.pl/pl/aktualnosci/wyniki-badania-mediapanel-za-styczen-2023/ (8 lutego 2023).

Gogolek, W., Adamowski, J. W. (2010). Komunikacja sieciowa: Uwarunkowania, kategorie i paradoksy. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA JR.

Jayasekara, P. K. (2019). Role of Facebook as a disaster communication media. International Journal of Emergency Services, 8(2), 191–204. Pobrane z: https://doi.org/10.1108/IJES-04-2018-0024/FULL/XML.

Kandefer, K., Nadskakuła, O. (2017). Komunikacja w zarzadzaniu projektami. Warszawa: CeDeWu.

Kierzkowska, M. (2023). Sharenting – pomiędzy prawem rodzica do wyrażania siebie w mediach społecznościowych a ochroną prywatności dziecka. Kultura i Wychowanie, 22(2), s. 41–55. doi: 10.25312/2083-2923.22_04mk.

Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej. (2022). APEL do firm transportowych i przewoźników! Potrzebne wsparcie w transporcie uchodźców z Ukrainy z punktów przygranicznych. Pobrane z: https://www.gov.pl/web/kgpsp/apel-do-firm-transportowych-i-przewoznikow-pilnie-potrzebne-wsparcie-w-transporcie-uchodzcow-z-ukrainy-z-punktow-przygranicznych-do-miejsc-pobytu-na-terenie-polski (2.04.2022).

Kubacka-Jasiecka, D. (2014). Interwencyjna pomoc psychologiczna w sytuacji katastrofy. Czasopismo Psychologiczne. Psychological Journal, 19(2), 159–170. Pobrane z: https://doi.org/10.14691/CPPJ.19.2.159.

Lamri, J. (2020). Kompetencje XXI wieku. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Levinson, P. (2010). Nowe nowe media. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Lu, X. (2018). Online communication behavior at the onset of a catastrophe: An exploratory study of the 2008 Wenchuan earthquake in China. Natural Hazards, 91(2), s. 785–802. doi: 10.1007/s11069-017-3155-1.

Łukaszewska-Bezulska, J. (2022). Znaczenie mediów społecznościowych w pierwszych tygodniach po inwazji Rosji na Ukrainę. W: Inwazja Rosji na Ukrainę. Społeczeństwo i polityka wobec kryzysu uchodźczego w pierwszym miesiącu wojny. Raport roboczy. Working Paper Katedry Polityki Społecznej (s. 62–70). Warszawa.

Maśloch, P., Prusinowski, J. (2022). Kryzysy migracyjne w XXI wieku – zarządzanie i skutki na poziomie lokalnym. W: Jędrzejewska J., Szymczyk P. (red.). Ekonomiczne, kulturowe i społeczne aspekty migracji. Pobrane z: https://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/publikacja/44734865-ABB8-7D75-BF64-0B711CC56AC2.

Mazur, J., Nowaczewska, A., Łukiewicz, K., Majerska, M., Czarnecka-Sobczak, B., Tor, A. (2022). Hrubieszów pomaga Ukrainie | Facebook. Pobrane z: Hrubieszów pomaga Ukrainie, Pobrane z: https://www.facebook.com/groups/446233763955855 (2.04.2022).

Mroczko, F. (2014). Jakościowe metody badań: Obserwacja naukowa. Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, 26(1), s. 65–78.

Ntonja, M., Ashawa, M. (2020). Examining artifacts generated by setting Facebook Messenger as a default SMS application on Android: Implication for personal data privacy. Security and Privacy, 3(6). doi: 10.1002/spy2.128.

Pietrzyk, S. (2021). Zarządzanie wiedzą w zespołach zdalnych. Studium przypadku COVID-19. Praca i Zabezpieczenie Społeczne, 3, 32–40. doi.org/10.33226/0032-6186.2021.3.5.

Polskie Towarzystwo Socjologiczne. (2012). Kodeks Etyki Socjologa. Pobrane z: https://pts.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/kodeks.pdf.

Przywara, B., Leonowicz-Bukała, I. (2020). Bądźmy w kontakcie. Współczesna cyfrowa komunikacja permanentna. Zeszyty Prasoznawcze, 63, 9–32. doi.org/10.4467/22996362PZ.20.019.12090.

Rajczyk, R., Piechota, G. (2017). Media społecznościowe w protestach politycznych na przykładzie ukraińskiej rewolucji godności. W: D. Piontek, S. Ossowski (red.), Komunikowanie społeczne w dobie nowych technologii (s. 21–34). Nowy Targ: Wydawnictwo ToC.

Saito, K. (2012). TEPCO Fukushima Daiichi Nuclear Disaster and Social Media: A Chronological Overview. The International Review of Information Ethics, 18, s. 30–39. doi: 10.29173/irie301.

Smoder, A. (2021). Praca zdalna w warunkach pandemii – wybrane zagadnienia. Polityka Społeczna, 566–567(5–6), 26–35. doi: 10.5604/01.3001.0015.2582.

Straż Graniczna [@Straz_Graniczna] (2022, 17 marca). Od 24.02 do PL z UA wjechało już 1,97 mln uchodźców [Tweet]. Twitter. Pobrane z: https://twitter.com/Straz_Graniczna/status/1504485299480498186.

Szymańska, J. (2022). Exodus uchodźców z Ukrainy jako wyzwanie dla Unii Europejskiej. Biuletyn PISM, 42, 1–2.

Wimmer, R. D., Dominick, J. R. (2008). Mass media: Metody badań. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Wójtowicz, M. (2019). Facebook jako współczesne narzędzie komunikacji i kreatywności językowej. W: K. Burska, B. Cieśla (red.), Kreatywność językowa w komunikacji internetowej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. doi.org/10.18778/8142-463-9.14.

Wywrocka, A., Makochon, A. (2022). Hrebenne Pomaga | Facebook. Pobrane z: Hrebenne Pomaga Pobrane z: https://www.facebook.com/groups/2472803292857257 (2.04.2022).

Żołędowski, C. (2022). Nowi uchodźcy w Europie. Przemieszczenia zewnętrzne z Ukrainy między 24.02. i 24.03.2022 r. W: Inwazja Rosji na Ukrainę. Społeczeństwo i polityka wobec kryzysu uchodźczego w pierwszym miesiącu wojny. Raport roboczy. Working Paper Katedry Polityki Społecznej (s. 4–9). Warszawa. Pobrane z: https://wnpism.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2022/04/Kryzys-uchodzczy-2022-raport-KPS.pdf.

Downloads

Opublikowane

2023-08-03

Jak cytować

Kot, M. (2023). Grupa dyskusyjna na komunikatorze Facebook Messenger jako przestrzeń organizacji pomocy dla uchodźców z Ukrainy – obserwacja uczestnicząca ukryta. Com.Press, 6(1), 50-71. https://doi.org/10.51480/compress.2023.6-1.514

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy