Problem stronniczości w ocenie dzieł popkultury stworzonych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Analiza porównawcza Konkursu Piosenki Eurowizji i AI Song Contest (2020-2022)

Autor

  • Oliwia Szeląg Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.51480/compress.2023.6-1.532

Słowa kluczowe:

sztuczna inteligencja, AI Song Contest, Konkurs Piosenki Eurowizji, stronniczość, televoting, online voting

Abstrakt

Autorka artykułu bada sposoby minimalizowania stronniczości w ocenie piosenek stworzonych przy użyciu sztucznej inteligencji na przykładzie AI Song Contest. Porównuje procedury głosowania w AI Song Contest i Konkursem Piosenki Eurowizji oraz formułuje hipotezę, że oba konkursy mają podobne mechanizmy głosowania oraz wprowadzają mechanizmy ograniczające stronniczość. Jednak rozwiązania, które stosują organizatorzy AI Song Contest, dążąc do zmniejszenia wpływu stronniczych zachowań na wynik głosowania, są efektywniejsze. Wynika to z zastosowania bardziej zaawansowanych barier technologicznych. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą metod: process tracing oraz jakościowej analizy treści i obejmowało trzy pierwsze edycje AI Song Contest w latach 2020–2022. W procesie badawczym postawiono następujące pytania badawcze: 1) jakie podobieństwa w zakresie organizowania procedury wyłaniającej zwycięzców, a jakie różnice występują pomiędzy AI Song Contest a Konkursem Piosenki Eurowizji? 2) w jaki sposób organizatorzy AI Song Contest dążą do ograniczenia wpływu zachowań stronniczych w procedurze głosowania? W oparciu o te pytania przeprowadzono proces badawczy, który pozytywnie zweryfikował hipotezę. Badania porównawcze dostarczają wiedzy, w jaki sposób zwiększyć bezstronność w ocenie utworów muzycznych poprzez zastosowanie rozwiązań technologicznych.

Bibliografia

A Eurovision song created by Artificial Intelligence: Blue Jeans and Bloody Tears (2019), https://www.youtube.com/watch?v=4MKAf6YX_7M (30.01.2023).

About: History (2021), https://www.aisongcontest.com/history (30.01.2023).

AI Song Contest 2021 Award Ceremony (2021), https://www.youtube.com/watch?v=6AAJ07F_bH0 (20.01.2023).

AI Song Contest 2022 Award Ceremony (2022), https://www.youtube.com/watch?v=XKxDbW99zL8&t=25s (20.01.2023).

AI Song Contest livestream (2020), https://www.youtube.com/watch?v=-yIu5VLZj5g (30.01.2023).

Algorithm Generates Ultimate Eurovision Song (2019), https://www.calcalistech.com/ctech/articles/0,7340,L-3762110,00.html (30.01.2023).

Australia zwycięzcą konkursu Eurowizji dla sztucznej inteligencji (2020), https://geex.x-kom.pl/wiadomosci/australia-zwyciezca-konkursu-eurowizji-dla-sztucznej-inteligencji/ 31.01.2022.

Break Free Official Music Video – Composed with AI | Lyrics by Taryn Southern (2017), https://www.youtube.com/watch?v=XUs6CznN8pw (20.03.2023).

Burgoyne J. A., Koops H. V. (2021). We are Not Groupies⋯ We are Band Aids’: Assessment Reliability in the AI Song Contest. Transactions of the International Society for Music Information Retrieval, 4(1), 236–247.

Caramiaux B., Lotte F., Geurts J. (2019). AI in the media and creative industries, New European Media, Version 1, April 2019.

Daly S. J., Papageorgiou K. (2021). Innovating with creative machines: On creative AI, trust and human-machine collaborations, ISPIM Conference Proceedings; Manchester.

Eurovision 2020 To Be Co-Produced By AVROTROS, NPO And NOS (2019), https://eurovoix.com/2019/05/19/eurovision-2020-to-be-co-produced-by-avrotros-npo-and-nos/ (30.01.2023).

Eurovision 2022: EBU limits contest to maximum of 44 competing countries (2021), https://wiwibloggs.com/2021/09/05/eurovision-2022-ebu-limits-contest-to-maximum-of-44-competing-countries/266533/, 20.12.2022.

Eurovision Song Contest 2021 – Grand Final (2022), https://www.youtube.com/watch?v=msfdz_aksY8&t=7345s (30.01.2023).

Eurovision Song Contest 2022 – Grand Final (2022), https://www.youtube.com/watch?v=VhyLh5sGRRI (30.01.2023).

FAQs, 2022 https://www.aisongcontest.com/faqs (20.01.2023).

Fricker K., Gluhovic M. (ed.) (2013). Performing the ‘new’ Europe. Identities, feelings, and politics in the Eurovision Song Contest, Houndmills: Palgrave Macmillan.

Gatherer D. (2006), Comparison of Eurovision Song Contest simulation with actual results reveals shifting patterns of collusive voting alliances. Journal of Artificial Societies and Social Simulation, 9 (2), ISSN 1460 – 7425.

Gruia L., Bibu N., Roja A. (2020), Digital transformation generates a new business paradigm, Human-made in the age of artificial intelligence, 443-452.

Hancock, J. T., Naaman, M., Levy, K. (2020). AI-Mediated Communication: Definition, Research Agenda, and Ethical Considerations., Journal of Computer-Mediated Communication, Volume 25, Issue 1, January 2020, 89–100.

Hermann, E. (2022). Artificial intelligence and mass personalization of communication content—An ethical and literacy perspective. New media & society, 24(5), 1258-1277.

How it works (2021), https://eurovision.tv/about/how-it-works (20.01.2023)

Hu N. (2022). AI and Creativity, Harvard Data Science Review, Issue 4.1, Winter 2022. Doi: 10.1162/99608f92.2c5ec0ca

Jewell C. (2021). Uncanny Valley: Charting a new era of musical creativity. Information and Digital Outreach Division, WIPO Magazine No. 3, Oct 2021, 16-21.

Joost N. Kok, Egbert J. W. Boers, Walter A. Kosters, and Peter van der Putten (2002). Artificial Intelligence: Definition, Trends, Techniques and Cases, Knowledge for sustainable development: an insight into the Encyclopedia of life support systems, v. 1 pp. 1095-1107.

Jury 2022 (2022), https://www.aisongcontest.com/2022-jury (20.01.2023).

Kang, E. J., Kim, H., Kim, H., & Kim, J. (2022). When AI Meets the K-Pop culture: A case study of fans’ perception of AI Private Call. AI Cultures. A NeurIPS 2022 Workshop (20.01.2023).

McCarthy J., Minsky M.L., Rochester N., Shannon C.E. (2006). A Proposal for the Dartmouth Summer Research Project on Artificial Intelligence, Original from August 31, 1955, reprint in AI Magazine, vol. 27 (4).

Micchi G., Bigo L., Giraud M., Groult R., Levé F. (2021). I Keep Counting: An Experiment in Human/AI Co-creative Songwriting. Transactions of the International Society for Music Information Retrieval (TISMIR), 4 (1), 263-275.

Ochoa A., Hernández A., Sánchez J., Muñoz-Zavala A., Ponce J. (2008). Determining the ranking of a new participant in Eurovision using Cultural Algorithms and Data Mining, 18th International Conference on Electronics, Communications and Computers.

Participants 2022 (2022), https://www.aisongcontest.com/participants-2022 (20.01.2023).

Raykoff I. (2021). Another Song for Europe Music, Taste, and Values in the Eurovision Song Contest, Routledge, 52 Vanderbilt Avenue, New York.

Różanowski K. (2007). Sztuczna Inteligencja: Rozwój, szanse i zagrożenia, Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki, 2/2/2007 ss. 109-135.

Spierdujk L., Vellekoop M. (2008). The structure of bias in peer voting systems: lessons from the Eurovision Song Contest. Empirical Economics Volume 36, 403-425.

Tuan, I.H. (2020). Robot Theatre and AI Films. In: Pop with Gods, Shakespeare, and AI. Palgrave Macmillan, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-15-7297-5_9.

Vankka J., Kumpulainen I., Praks E., Korhonrn T., Ni A., Rissanen V. (2020). Predicting Eurovision Song Contest Results Using Sentiment Analysis, Artificial Intelligence and Natural Language, Proceedings 87-108.

Veelgestelde vragen: Welke rol speelt de NPO als organisatie binnen het Nederlandse omroepbestel? (2012), https://web.archive.org/web/20130405125104/http://help.publiekeomroep.nl/faqs/welke-rol-speelt-de-npo-als-organisatie-binnen-het-nederlandse-omroepbestel (20.01.2023).

Voting changes 2023 – FAQ (2022), https://eurovision.tv/voting-changes-2023-faq, (24.12.2022).

Voting systems in Eurovision history (2017), https://eurovisionworld.com/esc/voting – systems-in-eurovision-history (20.01.2023).

What is Wallifornia ? (2023), https://walliforniamusictech.com/about/ (20.01.2023).

When AI takes on Eurovision: Can a computer write a hit song? (2020), https://arstechnica.com/gaming/2020/05/when-ai-takes-on-eurovision-can-a-computer-write-a-hit-song/ (20.01.2023).

Yair G., Maman D. (1996). The Persistent Structure of Hegemony in the Eurovision Song Contest, Acta Sociologica. Volume 39, Issue 3, 309-325.

Downloads

Opublikowane

2023-08-03

Jak cytować

Szeląg, O. (2023). Problem stronniczości w ocenie dzieł popkultury stworzonych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Analiza porównawcza Konkursu Piosenki Eurowizji i AI Song Contest (2020-2022). Com.Press, 6(1), 100-117. https://doi.org/10.51480/compress.2023.6-1.532

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy