Muzyka generowana przez sztuczną inteligencję – ocena przedstawicieli Pokolenia Z
DOI:
https://doi.org/10.51480/compress.2024.7-1.703Słowa kluczowe:
sztuczna inteligencja, SI, muzyka, muzyka generowana przez sztuczną inteligencjęAbstrakt
Utwory opracowywane z użyciem sztucznej inteligencji budzą liczne kontrowersje, zarówno pod względem etycznym, jak i prawnym. Celem artykułu jest próba określenia, jaki odsetek respondentów miał styczność z muzyką wygenerowaną przez AI, która ma naśladować twórczość znanych artystów, oraz jakie budzi ona skojarzenia. Część empiryczna artykułu stanowi prezentację wyników badania, które zostało przeprowadzone na próbie 118 osób. Zgodnie z uzyskanymi danymi, 83,9% ankietowanych było świadomych istnienia utworów skomponowanych przez sztuczną inteligencję, które miały naśladować twórczość znanych artystów. Oceny muzyki generowanej przez sztuczną inteligencję różniły się znacząco wśród uczestników badania. Wielu z nich określiło ją jako dziwną, niepokojącą i nieetyczną. Niemniej jednak pojawiły się opinie wskazujące na jej ciekawość i przyszłościowy potencjał.
Bibliografia
Aswad, J. (2023). Grammys Reduce Four Top Awards – Album, Song, Record of the Year and Best New Artist – From 10 to Eight Nominees. Pobrane z: https://variety.com/2023/music/news/grammys-reduce-four-top-awards-from-10-to-eight-nominees-album-song-new-artist-1235646433/ (21.01.2024). Chen, B., Wu, Z., Zhao, R. (2023). From fiction to fact: the growing role of generative AI in business and finance. Journal of Chinese Economic and Business Studies, 21(4), 471–496. https://doi.org/10.1080/14765284.2023.2245279
Coeckelbergh, M. (2017). Can machines create art? Philosophy & Technology, 30(3), 285–303. https://doi.org/10.1007/s13347-016-0231-5
Fortis, S. (2023). AI can be a ‘creative amplifier’ – Grammy chief exec Harvey Mason Jr. Pobrane z: https://cointelegraph.com/news/ai-grammys-recording-academy-ceo-harvey-mason-jr (21.01.2024). Kozłowski, K. (2023). Bez AI nowa piosenka The Beatles by nie powstała. Pobrane z: https://antyweb.pl/the-beatles-nowa-piosenka-now-and-then-john-lennon-glos-ai-sztuczna-inteligencja (dostęp 21.01.2024).
Leight, E. (2023). Will AI Be Used to Raise Musicians From the Dead?. Pobrane z: https://www.billboard.com/pro/ai-bring-back-dead-artists-musicians-estate-managers/ (21.01.2024). Mizerska, K. (2023). Powstanie kolejna filmowa biografia Édith Piaf. Tym razem z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Pobrane z: https://zwierciadlo.pl/kultura/537218,1,powstanie-kolejna-filmowa-biografia-dith-piaf-tym-razem-z-wykorzystaniem-sztucznej-inteligencji.read (21.01.2024).
Mori, M., MacDorman, K. F., Kageki, N. (2012). The Uncanny Valley [From the Field]. IEEE Robotics & Automation Magazine, 19(2), 98–100. https://doi.org/10.1109/MRA.2012.2192811.
Moura, T. F., Maw, C. (2021). Artificial intelligence became Beethoven: how do listeners and music professionals perceive artificially composed music?. Journal of Consumer Marketing, 38(2), 137-146. https://doi.org/10.1108/JCM-02-2020-3671.
Over half of musicians will conceal AI use. Pobrane z: https://pirate.com/en/blog/over-half-of-musicians-will-conceal-ai-use/ (21.01.2024).
Pometsey, O. (2019). The strange truth behind the Amy Winehouse hologram tour. Pobrane z: https://www.gq-magazine.co.uk/article/amy-winehouse-hologram-tour (21.01.2024).
Rentfrow, P. J., Gosling, S. D. (2003). The do re mi’s of everyday life: The structure and personality correlates of music preferences. Journal of Personality and Social Psychology, 84(6), 1236–1256. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.6.1236.
Tubadji, A., Huang, H., Webber, D. J. (2021). Cultural proximity bias in AI-acceptability: The importance of being human. Technological Forecasting and Social Change, 173, 121100. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.121100. Wyrzykowska, K. (2015). Od kontestacji do estetyzacji życia codziennego. Kilka uwag o znaczeniu i funkcji muzyki w życiu młodzieży. Pogranicze. Studia Społeczne, 26, 131–149. https://doi.org/10.15290/pss.2015.26.08.
Downloads
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Copyright (c) 2024 Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Treść artykułów jest objęta licencją na podstawie międzynarodowej licencji Creative Commons Attribution 4.0