Cyfrowa transformacja marketingu

Wirtualni influencerzy jako nowi bohaterowie storytellingu marek

Autor

Słowa kluczowe:

storytelling, influencer marketing, marketing internetowy, wirtualny influencer

Abstrakt

Dynamiczny rozwój rynkowy oraz technologiczny wpływa na wiele dziedzin życia. W ich wyniku wzrasta m.in. liczba marek, które konkurują między sobą o zdobycie uwagi klienta. Konsument XXI wieku pragnie z kolei, aby proces zakupowy nie miał jedynie charakteru materialnego, a jako interaktywny generował emocje, doświadczenia, zaś sam produkt był spersonalizowany. Odpowiedzią na te potrzeby stają się strategie sprzedażowe oparte na tzw. tworzeniu doświadczeń, wśród których można wymienić zyskujący na popularności storytelling (który coraz częściej rozwijany jest w przestrzeni internetowej). Z drugiej strony także dynamicznie rozwijające się systemy AI zmieniają podejście sprzedażowe. W wyniku tego coraz bardziej popularne w nowoczesnych strategiach marketingowych staje się połączenie storytellingu i tzw. wirtualnego influencer marketingu. Więcej firm decyduje się zatem na zaproszenie do współpracy tzw. wirtualnych ludzi, znanych jako „wirtualni influencerzy”, którzy kreowani są, aby jak najbardziej przypominać żywe osoby. Wirtualni influencerzy, wykorzystując pozory autentyczności, zaangażowanie społecznościowe i wzajemne zaufanie jako podstawowe walory, mają wyjątkowy potencjał do opowiadania angażujących, spójnych historii, co idealnie wpisuje się w technikę storytellingu. W obliczu rozwoju technologicznego następuje zatem rozbudowanie sposobów, poprzez które marki budują relacje z klientami i tworzą opowieści, promując swoje produkty.

Biogram autora

Anna Grabowska, Uniwersytet Jagielloński

Anna Grabowska. Studentka I roku Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej II stopnia na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz Fotografii i Multimediów na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Stypendystka Erasmus na Universidad Castilla La Mancha w Cuenca w Hiszpanii. Ukończyła studia licencjackie na kierunku Zarządzanie Kulturą i Mediami ze specjalizacją Medialną na Uniwersytecie Jagiellońskim. Założycielka internetowego profilu artystycznego "Historiasztukinasto", na którym prowadzi webinary o artystach, wywiady ze specjalistami z dziedziny kultury, sztuki i mediów.

 

Bibliografia

Anaya­‑Sánchez, R., Mesas Ruiz, C. A., Molinillo, S., Japutra, A. (2022). Virtual influencers: Generation of trust, loyalty and purchase intentions. Pobrane z: https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/24922/Virtual%20Influencers%20AIRSI%20fv%20-%20RIUMA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Audrezet, A., Koles, B. (2023). Virtual influencer as a brand avatar in interactive marketing. W: C. L. Wang (red.), The Palgrave Handbook of Interactive Marketing (s. 353–376). London: Palgrave Macmillan.

Belova, A. (2021). Virtual influencers in multimodal advertising. Pobrane z: https://periodicals.karazin.ua/foreignphilology/article/download/17734/16273/

Bielecka, A. (2021). O sztuce opowiadania historii. Wykorzystanie storytellingu w kampaniach społecznych i reklamach komercyjnych. com.press, 4(1), 68–87.

Böhndel, M., Jastorff, M., Rudeloff, C. (2023). AI-driven influencer marketing: Comparing the effects of virtual and human influencers on consumer perceptions. Journal of AI, Robotics & Workplace Automation, 2(2), 165–174.

Byun, K. J., Ahn, S. J. (2023). A Systematic Review of Virtual Influencers: Similarities and Differences between Human and Virtual Influencers in Interactive Advertising. Journal of Interactive Advertising, 23(4), 1–14.

Chenyang, J. (2023). The Influence of Virtual Influencers on People’s Consumption. W: S. Kadry, Y. Yingchen, X. Junjie (red.), Proceedings of the 2022 3 rd International Conference on Big Data Economy and Information Management (s. 362–368). Zhengzhou: Atlantis Press.

Conti, M., Gathani, J., Tricomi, P. (2022). Virtual Influencers in Online Social Media. IEEE Communications Magazine, 60(8), 86–91.

Drossaert, D. (2023). The Replacement of Human Influencers With Virtual Influencers: Perceptions of Candidness, Trustworthiness and Purchase intention In Social Media Advertisements [Master Thesis]. Tilburg University.

Hootsuite (2023). Digital 2023. Global Overview report. Pobrane z: https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report (15.10.2023).

IAB Polska. (2021). Przewodnik po influencer marketingu, cz. I. Pobrane z: https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2021/10/INFLUENCER­‑MARKETING_poradnik-IAB-Polska-2021.pdf

Jakus, D., Zubcić, K. (2016). Marketing transmedialny i nowa koncepcja public relation. Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych, 4(22), 91–102.

Jhawar, A., Kumar, P., Varshney, S. (2023). The emergence of virtual influencers: A shift in the influencer marketing paradigm. Young Consumers Insight and Ideas for Responsible Marketers, 24(4), 468–484.

Kádeková, Z., Holienčinová, M. (2018). Influencer marketing as a modern phenomenon creating a new frontier of virtual opportunities. Communication Today, 9(2), 90–105.

Kansal, M. (2019). Virtual influencers: An innovative way of developing marketing relationships. International Journal of Applied Research, 5(1), 575–579.

Kieżel, M., Wiechoczek, J. (2017). Narzędzia e-marketingu w procesie kreowania wartości dla klienta. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 114, 203–220.

Kim, E., Kim, D., Zihang, E., Shoenberger, H. (2023). The next hype in social media advertising: Examining virtual influencers’ brand endorsement effectiveness. Front. Psychol, 14, 1–7.

Łuczuk, P., Maj, S. (2023). Era influencera – rola ekspertów w cyfrowym świecie. Czy nadal potrzebujemy ich prognoz i rad?. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 4(56), 1–11.

Łukomska, M. (2022). Sztuczny człowiek w internecie. Kim są wirtualni influencerzy?. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, 14(2), 63–75.

Meghanaa, P., Nisthulaa, K., Rithika, S., Sujji, S. (2023). Impact of virtual influencers in marketing. International Research Journal of Education and Technology, 5(5), 674–681.

Miotk, A. (2019). Działalność marketingowa w przestrzeni cyfrowej. W: S. Kopera, M. Najda­‑Janoszak, M. Bednarczyk (red.), E-przedsiębiorczość: Zasady i praktyka (s. 113–149). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Oruba, N. (2021). Marketing w Twojej firmie. Narzędzia, których potrzebujesz, by skutecznie prowadzić promocję, Warszawa: MT Biznes.

Pasławska, P. (2020). Wokół fenomenu wirtualnych influencerów. Zarys. Facta Ficta Journal of Narrative, Theory & Media, 6(2), 153–167.

Pawlak, A. (2022). Wirtualni idole dekonstruują rzeczywistość. Domena, 4, 18–23.

Rodrigo­‑Martín, L., Rodrigo­‑Martín, I., Muñoz­‑Sastre, D. (2021). Virtual Influencers as an advertising tool in the promotion of brands and products. Study of the commercial activity of Lil Miquela. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 69–90.

Ruey Yap, Y., Ismail, N. (2022). Factors of virtual influencer marketing influencing Generation Y consumers’ purchase intention in Malaysia. Internet Marketing and Advertising, 17(3/4), 437–458.

Sangduean, M. (2022). An exploratory study of virtual influencers in Thailand [Master Thesis]. Mahidol University.

Sarna, N., Doligalski, T., Kurowski, W. (2023). Reklama w metawersum. Perspektywa rozwoju internetu i reklamy internetowej. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 193, 227–241.

Social Innovation Lab.Monks. (2022). Virtual Influencers: A Career Revolution.

Szulczyński, A. (b.d.). Wirtualni Influencerzy. Ekonomia Awatarów. Pobrane z: https://www.eservice.pl/hubfs/PDF/FSKiPeS_A_Szulczynski.pdf

Świtała, M., Kieżel, M. (2017). E-narzędzia oraz przyszłość marketingu w działalności usługodawców logistycznych – wyniki badań. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 321, 100–117.

Tranholm Mouritzen, S. L., Penttinen, V., Pedersen, S. (2023). Virtual influencer marketing: The good, the bad and the unreal. European Journal of Marketing, 58(2), 1–41.

Zhong, L. (2022). Analyses of the Relationship between Virtual Influencers’ Endorsements and Customer Brand Engagement in Social Media. Advances in Economics, Business and Management Research, 214, 37–41.

Netografia

AdNews Australia. (2013). Toshiba 'The Beauty Inside Episode 1', www.youtube.com, https://www.youtube.com/watch?v=3GdWUjG72sk [dostęp: 05.05.2024].

Bringe, A. (2022). The Rise Of Virtual Influencers And What It Means For Brands, www.forbes.com, https://www.forbes.com/sites/forbescommunicationscouncil/2022/10/18/the-rise-of-virtual-influencers-and-what-it-means-for-brands/ [dostęp: 05.05.2024].

Hiort, A. (2022). Hugo Boss Hires Virtual Influencers to Promote Their Rebrand, www.virtualhumans.org, https://www.virtualhumans.org/article/hugo-boss-hires-virtual-influencers-to-promote-their-rebrand [dostęp: 05.05.2024].

Hiort, A. (2021). Prada Creates Virtual Muse Named Candy, www.virtualhumans.org, https://www.virtualhumans.org/article/prada-creates-first-virtual-muse-candy [dostęp: 05.05.2024].

Forsey, C. (2023). Are Virtual Influencers the Future of Marketing, or Untrustworthy Advertising (Top 15 Virtual Influencers), www.blog.hubspot.com, https://blog.hubspot.com/marketing/virtual-influencers [dostęp: 05.05.2024].

Christopher, (2020). 3 Ways Your Brand Can Work With Virtual Influencers, www.virtualhumans.org, https://www.virtualhumans.org/article/3-ways-your-brand-can-work-with-virtual-influencers [dostęp: 05.05.2024].

Consumer Goods Community Circle, (2023). Virtual Influencers Market Research Report on Regional Size and Status 2023-2030, www.linkedin.com, https://www.linkedin.com/pulse/virtual-influencers-market-research-report/ [dostęp: 05.05.2024].

Hill, D. (2023). The Rise of Virtual Influencers: Are We Being Manipulated?, www.kr-asia.com, https://kr-asia.com/the-rise-of-virtual-influencers-are-we-being-manipulated [dostęp: 05.05.2024].

Phill, D. (2022). Virtual Influencers: The Future Faces of Metaverse Advertising, www.metaviu.io, https://www.metaviu.io/article/virtual-influencers-the-future-faces-of-metaverse-advertising [dostęp: 05.05.2024].

Platter, D. (2023). How Virtual Influencers Can Mean Real Sales, www.forbes.com, https://www.forbes.com/sites/forbescommunicationscouncil/2023/07/31/how-virtual-influencers-can-mean-real-sales/ [dostęp: 05.05.2024].

Rosenberg, D. (2023). How Barbie Found New Life Through Brand Storytelling, www.forbes.com, https://www.forbes.com/sites/danielrosenberg/2023/09/12/how-barbie-found-new-life-through-brand-storytelling/?sh=534321e06a50 [dostęp: 05.05.2024].

Taylor, E. (2023). The pros and cons of virtual influencers, www.emplifi.io, https://emplifi.io/resources/blog/virtual-influencers-pros-and-cons [dostęp: 05.05.2024].

Seo, H., Jin, E. (2023). Virtual Fashion Influencers: The New Face of Your Favorite Brand?, www. textiles.ncsu.edu, https://textiles.ncsu.edu/news/2023/10/virtual-fashion-avatars-the-new-face-of-your-favorite-brand/ [dostęp: 05.05.2024].

Instagram for Business. H&M. www business.instagram.com. https://business.instagram.com/success/hm?locale=pl_PL (dostęp: 26.10.2024).

INVNT.ATOM, (2023). How A.I And Virtual Influencers Are About To Take over in 2023, www.medium.com, https://medium.com/@invntatom/how-a-i-and-virtual-influencers-are-about-to-take-over-in-2023-e41a85f2976a [dostęp: 05.05.2024].

Sybil Sdrali, I. (2022). Calvin Klein Partners with Virtual Influencer Katii, www.virtualhumans.org, https://www.virtualhumans.org/article/calvin-klein-partners-with-virtual-influencer-katii [dostęp: 05.05.2024].

Chitrakorn, K. (2021). What influencer marketing looks like in the metaverse, www.voguebusiness.com, https://www.voguebusiness.com/technology/what-influencer-marketing-looks-like-in-the-metaverse [dostęp: 05.05.2024].

Beiträge, L. (2024). The Rise of Virtual Influencers: A New Era in Digital Marketing, www.zreality.com, https://www.zreality.com/the-rise-of-virtual-influencers-a-new-era-in-digital-marketing/?lang=en [dostęp: 05.05.2024].

Rasmussen, M. (2021a). Virtual Transhuman Ruby 9100M Talks About Her New Adidas Collaboration, www.virtualhumans.org, https://www.virtualhumans.org/article/virtual-transhuman-ruby-9100m-speaks-about-her-new-adidas-collaboration [dostęp: 05.05.2024].

Rasmussen, M. (2021b). Who is Samsung Sam? Why Everyone is Excited for a Virtual Human that Doesn't Exist Yet, www.virtualhumans.org, https://www.virtualhumans.org/article/who-is-samsung-sam [dostęp: 05.05.2024].

Rasmussen, M. (2022a). Amazon Hires Virtual Influencers To Promote New Show: Upload, www.virtualhumans.org, https://www.virtualhumans.org/article/amazon-hires-virtual-influencers-to-promote-new-show-upload [dostęp: 05.05.2024].

Rasmussen, M. (2022b). Superplastic’s Guggimon and Dayzee Form NFT Partnerships With Paris Hilton and Gucci, www.virtualhumans.org, https://www.virtualhumans.org/article/superplastics-guggimon-and-dayzee-form-nft-partnerships-with-paris-hilton-and-gucci [dostęp: 05.05.2024].

Rasmussen, M. (2022c). Why PUMA Chose Virtual Influencers to Advertise Their New Kosmo Rider Shoe, www.virtualhumans.org, https://www.virtualhumans.org/article/why-puma-chose-virtual-influencers-to-advertise-their-new-kosmo-rider-shoe [dostęp: 05.05.2024].

Ljepava, N. (2023). The Rise of Virtual Influencers: The New Era of Influencer Marketing?, www.linkedin.com, https://www.linkedin.com/pulse/rise-virtual-influencers-new-era-influencer-marketing-dr-nikolina/ [dostęp: 05.05.2024].

Schaffer, N. (b.d.). AI and Virtual Influencers: What is Their Role in Influencer Marketing?, www.nealschaffer.com, https://nealschaffer.com/virtual-influencers/ [dostęp: 05.05.2024].

Noizz.pl, (2017), „Nie wszystko poszło zgodnie z planem”. Reserved opowiada nam o kulisach głośnego virala z kampanii #polskichlopak, https://noizz.pl/big-stories/kulisy-kampanii-polskichlopak-reserved/g4pmjd1 (dostęp: 20.10.2024).

Allal-Cherif, O., Puertas, R., Carracedo, P. (2024). Intelligent influencer marketing: how AI-powered virtual influencers outperform human influencers, www.sciencedirect.com, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0040162523007989 [dostęp: 05.05.2024].

Monzon, O. (2023). The Rise of Virtual Influencers: A New Era in Digital Marketing, www.linkedin.com, https://www.linkedin.com/pulse/rise-virtual-influencers-new-era-digital-marketing-oscar-monzon/ [dostęp: 05.05.2024].

Wilkens, P. (2023). 7 Predictions for How Brands Will Use Virtual Influencers to Connect With Consumers in 2023, www.entrepreneur.com, https://www.entrepreneur.com/growing-a-business/7-predictions-for-how-brands-will-use-virtual-influencers/445123 [dostęp: 05.05.2024].

PickMyAd. (2022). All you need to know about Virtual Influencers & Top examples of brand collaborations in this segment, www.linkedin.com, https://www.linkedin.com/pulse/all-you-need-know-virtual-influencers-top-examples-brand-collaborations-/ [dostęp: 05.05.2024].

Regional Outlook and Forecast. (2024). Global Virtual Influencer Market Size, Share & Trends Analysis Report By Offering, By Type, By End-use (Fashion & Lifestyle, Food & Entertainment, Travel & Holiday, Sports & Fitness, Banking & Finance, and Others), www.kbvresearch.com, https://www.kbvresearch.com/virtual-influencer-market/ [dostęp: 05.05.2024].

Edwards, S. (2023). The Rise of Virtual Influencers and What It Means for Your Brand, www.galacticfed.com, https://www.galacticfed.com/blog/the-rise-of-virtual-influencers-and-what-it-means-for-your-brand [dostęp: 05.05.2024].

S.K. (2021). Meet VTuber Barbie: The Immortal Woman on a Mission, www.virtualhumans.org, https://www.virtualhumans.org/article/vtuber-barbie-and-her-mission-for-immortality [dostęp: 05.05.2024].

Kemp, S. (2023). Digital 2023 Global Overview Report, www.datareportal.com, https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report [dostęp: 05.05.2024].

SocialMedia One. (b.d.) Virtual Influencers: Marketing, Digital Strategy, Examples and Agency – The Hype, www.socialmediaagency.one, https://socialmediaagency.one/virtual-influencers-marketing-digital-strategy-examples-agency-the-hype/ [dostęp: 05.05.2024].

Izea. (2023). The Benefits of Virtual Influencer Marketing, www.izea.com, https://izea.com/resources/virtual-influencer-marketing/ [dostęp: 05.05.2024].

The pros and cons of virtual influencers, www.smartosc.com, https://www.smartosc.com/the-pros-and-cons-of-virtual-influencers/ [dostęp: 05.05.2024].

Humandigital. (2023). Virtual Influencers Disrupt Digital Marketing, www.humandigital.com, https://humandigital.com/insights/virtual-influencers [dostęp: 05.05.2024].

Samyroad. (2022). Virtual Influencers: The New Reality, www.samyroad.com, https://samyroad.com/en/virtual-influencers-the-new-reality/ [dostęp: 05.05.2024].

Virtual Influencers: What Are They & How Do They Work?, www.influencermatchmaker.co.uk, https://influencermatchmaker.co.uk/news/virtual-influencers-what-are-they-how-do-they-work [dostęp: 05.05.2024].

Telefonica. (2022). What are virtual influencers and what do they bring to brands?, www.telefonica.com, https://www.telefonica.com/en/communication-room/blog/what-are-virtual-influencers-and-what-do-they-bring-to-brands/ [dostęp: 05.05.2024].

Shen, Z. (2024). Shall brands create their own virtual influencers? A comprehensive study of 33 virtual influencers on Instagram, www.nature.com, https://www.nature.com/articles/s41599-024-02698-y [dostęp: 05.05.2024].

Downloads

Opublikowane

2024-12-30

Jak cytować

Grabowska, A. (2024). Cyfrowa transformacja marketingu: Wirtualni influencerzy jako nowi bohaterowie storytellingu marek. Com.Press, 7(2), 132-165. Pobrano z https://journals.ptks.pl/compress/article/view/741