Arteterapia czy sztuka? Problem dyskryminacyjnego traktowania sztuki osób z niepełnosprawnością intelektualną

Autor

  • Aleksandra Fiałkowska Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.51480/compress.2024.7-2.832

Słowa kluczowe:

niepełnosprawność intelektualna, sztuka, teatr, terapia,, artetrapia, tworzenie, artysta

Abstrakt

Celem artykułu jest próba zdiagnozowania problemu postrzegania twórczości artystów z niepełnosprawnością, w tym intelektualną, i odpowiedzi na pytanie, czy ich niepełnosprawność wpływa na nasz odbiór ich działalności artystycznej. Wstęp do rozważań oparty jest na założeniu, że sztuka osób z niepełnosprawnością łączona jest głównie z terapią i przez to traktowana jest jako sztuka „gorsza”, „niższego rzędu”. Analiza literatury przedmiotu, w tym również raportów i wywiadów z artystami i założycielami teatrów performatywnych, stawowi podstawę do wysunięcia tezy, że artyści z niepełnosprawnościami nie są traktowani jako poważni twórcy, są dyskryminowani, spychani na margines, oceniani przez pryzmat niepełnosprawności. Artykuł stanowi jedynie wstęp do badań, które wymagają kontynuacji i zgłębienia problemu. Ważnym elementem przyszłych badań powinno być oddanie głosu artystom z niepełnosprawnością i szukanie odpowiedzi na pytanie o źródło problemu społecznego odbioru sztuki osób z niepełnosprawnościami.

Bibliografia

Barnes, C., Mercer, G. (2004). Disability. Cambridge: Polity Press.

Borowska-Beszta, B. (2012). Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Ferris, J. (2017). Dystans estetyczny i fikcja niepełnosprawności. W: E. Godlewska-Byliniak, J. Lipko-Konieczna (red.). Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie. Warszawa: Teatr 21.

Hasiuk, M. (2017). Teatr niepełnosprawny – „miejsce, w którym się spotykamy szukając kontaktu”. W: E. Godlewska-Byliniak, J. Lipko-Konieczna (red.). Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie. Warszawa: Teatr 21.

Jaszczak, B. (2009). Kreatywność osób spoza kręgu kultury oficjalnej, w tym osób z niepełnosprawnością intelektualną i dysfunkcjami psychicznymi na przykładzie projektu „Oto ja”. W: B. Sochal. Artyści niepełnosprawni w życiu społecznym i zawodowym. Materiały pokonferencyjne II Konferencji NIKIFORY. Warszawa: Fundacja Wspólna Droga.

Kalinowska, A. (2021). Arteterapia jako forma aktywizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Raport z badań. Pobrane z: https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-2353-7426-year-2021-volume-1-issue-15-article-34ba0785-9cdb-3b16-aa70-35c317c9c3d1.

Kulczycki, M. (1990). Arteterapia i psychologia kliniczna. Artetrapia. Zeszyt Naukowy Akademii Medycznej we Wrocławiu, III.

Kupper, P. (2017). Dekonstrukcja obrazów: perfomatywność niepełnosprawności. W: E. Godlewska-Byliniak, J. Lipko-Konieczna (red.). Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie. Warszawa: Teatr 21.

Linek, A. (2012). Arteterapia – poznanie i wyrażanie siebie. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ, Nauki Humanistyczne, 4.

Marek, E. (2004). Arteterapia jako metoda wspomagająca pracę wychowawczą. W: M. Knapik, W. Sacher (red.). Sztuka w edukacji i terapii, Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Nieduziak, E. (2015). (Czy) twórcza obecność osób niepełnosprawnych w przestrzeni publicznej?. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 9.

Odoj, G., Odoj, D. (2017). Terapia przez sztukę w środowisku osób niepełnosprawnych intelektualnie. Przykład Stowarzyszenia Pomocy Niepełnosprawnym „Skarbek” w Mysłowicach. Nauczyciel i Szkoła, 2, nr 62.

Rudowski, T. (2007). Arteterapia – inspiracje i wartości, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, Uniwersytet Warszawski.

Szulc, W. (1994). Kulturoterapia. Wykorzystanie sztuki i działalności kulturalno-oświatowej w lecznictwie. Poznań: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Medycznej.

Tyszkiewicz, M. (1994). Psychologia ekspresji. Stymulacja twórczości pacjentów psychiatrycznych. Gdańsk: Wydawnictwo Gdańskiego Towarzystwa Naukowego.

Urbaniak, A. (2010). Arteterapia i terapie kreatywne uzupełniającą formą pracy psychologiczno-pedagogicznej wobec osób z niepełnosprawnością. Prymarność warsztatów praktycznych umiejętności wśród kadr specjalistów. Przegląd Terapeutyczny, 8/10

Wołowicz, A. (2012). Paradygmat zignorowany. Macierzyństwo kobiet z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Źródła internetowe:

https://kobieta.wp.pl/mam-zespol-downa-ale-jestem-kumata-5982323231147137a

https://zywabibliotekapolska.pl/osoby-z-niepelnosprawnosciami-w-jezyku-inkluzywnym/

https://terapiaprzezsztuke.pl/terapie-ekspresyjne/terapia-poezja/)

https://zwierciadlo.pl/spotkania/537002,1,w-pracy-z-aktorami-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna-cala-sztuka-polega-na-tym-by-przeniesc-tekst-ze-sfery-intelektualnej-w-sfere-emocji-i-odczuc-rozmowa-z-zalozycielem-teatru-exit.read

https://www.britishcouncil.pl/sites/default/files/report_a_new_cultural_agenda_for_europe_in_polish-min.pdf

Downloads

Opublikowane

2025-02-03

Jak cytować

Fiałkowska, A. (2025). Arteterapia czy sztuka? Problem dyskryminacyjnego traktowania sztuki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Com.Press, 7(2), 48-63. https://doi.org/10.51480/compress.2024.7-2.832

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy