Dzieci w wieku między 9 a 13 rokiem życia jako odbiorcy internetu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.51480/compress.2021.4-2.318

Słowa kluczowe:

edukacja medialna wśród dzieci, nowe media, internet, sieć

Abstrakt

Artykuł przedstawia zjawisko internetu jako współczesnej i dominującej przestrzeni w życiu dzieci. Większość z nich spędza pierwsze minuty w internecie w wieku kilku lat, na przykład oglądając bajki. Świat wirtualny to zarówno szansa, jak i zagrożenie dla młodych użytkowników. Celem badań była próba ustalenia, czy rosnące zainteresowanie dzieci internetem ogranicza tradycyjną komunikację z rówieśnikami oraz czy korzystanie przez dzieci z serwisów społecznościowych jest w coraz większym stopniu determinowane obawą przed wykluczeniem z grona rówieśników. Badanie przeprowadzono metodą ankiety internetowej wśród dzieci z klas III, V i VII dwóch szkół podstawowych w Polsce. Wynikiem badań są wnioski dotyczące kontaktu dzieci z nowymi mediami oraz z ich rówieśnikami. Badanie wykazało, że większość uczniów szkół podstawowych to regularni użytkownicy internetu, a ich zainteresowanie tym medium wzrasta wraz z wiekiem.

Bibliografia

Bardziejewska, M. (2004). Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków? In: Brzezińska, A. Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Sopot: GWP.

Bogunia – Borowska, M., red. (2006). Dziecko w świecie mediów i konsumpcji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Huk, T. (2014). Pedagogika medialna. Aspekty społeczne, kulturowe i edukacyjne. Kraków: Impuls.

Jackson, L. A., Samona, R., Moomaw, J., Ramsay, L., Murray, C., Smith, A., et al. (2007). What children do on the Internet: domains visited and their relationship to socio-demographic characteristics and academic performance. Cyberpsychology & Behavior, 10(2), 182–190.

Kabakci, I., Odabasi, H. F., & Coklar, A. N. (2008). Parents’ views about Internet use of their children. International Journal of Education and Information Technologies, 4(2), 248e255.

Kaess, M., Durkee, T., Brunner, R., Carli, V., Parzer, P., Wasserman, C., et al. (2014). Pathological Internet use among European adolescents: Psychopathology and selfdestructive behaviours. European Child & Adolescent Psychiatry, 23(11), 1093–1102.

Kiszkiel, Ł. (2013). Wirtualne tożsamości. Portale społecznościowe jako formy autokreacji. In: Sokołowski, M. Nowe media i wyzwania współczesności. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Latos, A. (2013). Współczesne technologie medialne a przestrzeń fizyczna. Masowa konfiguracja przestrzeni. In: Sokołowski, M. Nowe media i wyzwania współczesności. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Levinson, P. (2010). New new media. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Lister, M. (2009). New media. A critical introduction. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Livingstone, S., & Haddon, L. (2008). Risky experiences for children online: charting European research on children and the Internet. Children and Society, 22(4), 314–323.

Manovich, L. (2001). The language of new media. Cambridge: MIT Press.

McQuail, D. (2012). Mass communication theory. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ozgür, H. (2016). The relationship between Internet parenting styles and Internet usage of children and adolescents: Computers in Human Behavior, 60, 411–424.

Pakhare, J. (2013). Advantages and disadvantages of the Internet. Retrieved from http://www.buzzle.com/articles/advantages-disadvantages-internet.html.

Pisarek, W. (2006). Słownik terminologii medialnej. Kraków: UNIVERSITAS.

Roguska, A. (2012). Media globalne – media lokalne. Zagadnienia z obszaru pedagogiki medialnej i edukacji regionalnej. Kraków: Impuls.

Romer, D., Bagdasarov, Z., & More, E. (2013). Older versus newer media and the wellbeing of United States youth: Results from a National Longitudinal Panel. Journal of Adolescent Health, 52(5), 613–619.

Socha, B., & Eber-Schmid, B. (2014). What is new media. Retrieved from New Media Institute http://www. newmedia. org/what-is-new-media. html.

Turner, J.; Helms, D. (1999). Lifespan development. Warszawa: WSiP

Yan, F.-C., Ya-Song, Ling-Di, Zhi-Min, Jian-Rong, & Lei, H. (2011). Gray matter abnormalities in internet addiction: A voxel-based morphometry study. European Journal of Radiology, 79(1), 92–95.

Young, K. S., & de Abreu, C. N. (2011). Internet addiction: A handbook and guide to evaluation and treatment. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.

Downloads

Opublikowane

2021-12-28

Jak cytować

Oziębło, P. (2021). Dzieci w wieku między 9 a 13 rokiem życia jako odbiorcy internetu. Com.Press, 4(2), 90-107. https://doi.org/10.51480/compress.2021.4-2.318

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy