Zielone zakupy: czy konsumenci myślą o środowisku przy podejmowaniu decyzji zakupowych?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.51480/compress.2022.5-2.471

Słowa kluczowe:

decyzje zakupowe, środowisko naturalne, zielone zakupy, ekologia, zero waste

Abstrakt

Cel: Celem tego artykułu jest sprawdzenie, w jaki sposób konsumenci biorą pod uwagę aspekty ekologiczne przy dokonywaniu zakupów.

Projekt/metodologia/podejście: Przeprowadzono ankietę internetową z udziałem 713 respondentów. W badaniu wykorzystano następujące testy statystyczne: współczynnik korelacji rang Spearmana, dwuwymiarowa korelacja Pearsona, test U Manna-Whitneya, test Kruskala-Wallisa i test Chi - kwadrat.

Ustalenia. Osoby z dziećmi wyróżniają się pod względem zakupów w zaplanowany sposób listą zakupów, która może pomóc w podejmowaniu świadomych decyzji zakupowych i ograniczyć niepotrzebne zakupy. Badanie pokazuje, że osoby z dziećmi są skłonne zapłacić więcej, aby uzyskać produkt w preferowanym opakowaniu. Sytuacja wygląda jednak inaczej, jeśli chodzi o studentów. Studenci, w porównaniu z innymi grupami statusu zawodowego, niechętnie płacą więcej za lepsze opakowanie. Wyróżniają się również w przypadku korzystania z mediów społecznościowych – śledzą profile promujące zielone zachowania.

Ograniczenia/implikacje badawcze. Planowane są dalsze badania w celu zbadania motywacji stojących za przyjaznymi dla środowiska decyzjami zakupowymi.

Praktyczne implikacje.  Wśród jego wyników badanie pokazuje, które grupy mogą być potencjalnie ukierunkowane na oferty produktów ekologicznych.

Implikacje społeczne. Wyniki badania pokazują, jak ewoluują preferencje zakupowe i konsumenckie. W dzisiejszych czasach niezwykle ważne jest dbanie o środowisko naturalne.  Z tego powodu firmy powinny dążyć do wytwarzania bardziej ekologicznych produktów, aby pomóc konsumentom zmniejszyć ich wpływ na środowisko.  

Oryginalność/wartość. Rysowanie korelacji między procesem zakupowym a dbałością o środowisko naturalne.

Bibliografia

Amberg, N., & Fogarassy, C. (2019). Green consumer behavior in the cosmetics market. Resources, 8 (3), 137.

Basmann, R. L. (1956). A theory of demand with variable consumer preferences. Econometrica, Journal of the Econometric Society, 47–58.

Bradley, K. (2009). Planning for eco-friendly living in diverse societies. Local Environment, 14 (4), 347–363.

Brough, A. R., Wilkie, J. E. B., Ma, J., Isaac, M. S., & Gal, D. (2016). Is Eco-Friendly Unmanly? The Green-Feminine Stereotype and Its Effect on Sustainable Consumption. Journal of Consumer Research, 43 (4), 567–582. Https://doi.org/10.1093/jcr/ucw044

Byrska, J. M. M. (2021). Dekonsumpcja—Droga do wyzwolenia z konsumpcjonizmu. Kultura i Wartości, 31, 23–41. Https://doi.org/10.17951/kw.2021.31.23-41

Cichocka, I., & Pieczonka, W. (2001). Ekokonsumpcja i niektore jej uwarunkowania wsrod mlodziezy szkolnej i akademickiej. Żywność Nauka Technologia Jakość, 08 (3), 108–125.

Engel, J. F., Kollat, D. T., & Blackwell, R. D. (1973). Consumer behavior. Holt, Rinehart & Winston.

Guath, M., Stikvoort, B., & Juslin, P. (2022). Nudging for eco-friendly online shopping – Attraction effect curbs price sensitivity. Journal of Environmental Psychology, 81, 101821. Https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2022.101821

Hermaniuk, T. (2018). Postawy i zachowania konsumentów na rynku ekologicznych produktów żywnościowych. Handel Wewnętrzny, 2 (373), 189–199.

Holdren, J. P., & Ehrlich, P. R. (1974). Human Population and the Global Environment: Population growth, rising per capita material consumption, and disruptive technologies have made civilization a global ecological force. American Scientist, 62 (3), 282–292.

Kauf, S., Tluczak, A., & Lysenko-Ryba, K. (2017). The effects of perceived CSR and ecological awareness on purchase decisions in Poland. Organizacja i Zarządzanie: kwartalnik naukowy.

Koreleska, E. (2017). Production and market of ecological product in Poland. International scientific conference RURAL DEVELOPMENT 2017, 1119–1123.

Kryk, B. (2011). Konsumpcja Zrównoważona a Proekologiczne Style Życia: A sustainable consumption vs. Ecological lifestyles. Studia i Materialy Polskiego Stowarzyszenia Zarzadzania Wiedza / Studies & Proceedings Polish Association for Knowledge Management, 51, 206–218.

Kwon, O.-H. (2011). Eco-friendly semiconductor technologies for healthy living. 2011 IEEE International Solid-State Circuits Conference, 22–28.

Mącik, R., & Mącik, D. (2015). Style podejmowania decyzji zakupowych konsumenta oraz ich pomiar. Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Ekonomia, 2 (nr 236), 138–152.

Tobi, R. C., Harris, F., Rana, R., Brown, K. A., Quaife, M., & Green, R. (2019). Sustainable diet dimensions. Comparing consumer preference for nutrition, environmental and social responsibility food labelling: A systematic review. Sustainability, 11 (23), 6575.

Tobler, C., Visschers, V. H., & Siegrist, M. (2011). Eating green. Consumers’ willingness to adopt ecological food consumption behaviors. Appetite, 57 (3), 674–682.

Toth, G., & Szigeti, C. (2016). The historical ecological footprint: From over-population to over-consumption. Ecological Indicators, 60, 283–291. Https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2015.06.040

Trudel, R. (2019). Sustainable consumer behavior. Consumer psychology review, 2 (1), 85–96.

Wasilik, K. (2014). Trendy w zachowaniach współczesnych konsumentów – konsumpcjonizm a konsumpcja zrównoważona. Konsumpcja i Rozwój, 1 (6), 66–74.

Wierzbiński, B., Surmacz, T., Kuźniar, W., & Witek, L. (2021). “The role of the ecological awareness and the influence on food preferences in shaping pro-ecological behavior of young consumers.” (“EconPapers: The Role of the Ecological Awareness and the Influence on …”) Agriculture, 11 (4), 345.

Witek, L. (2014). Typologia konsumentów na rynku produktów ekologicznych. Marketing i Zarządzanie, 35, 209–217.

Zalega, T. (2013). Nowe trendy i makrotrendy w zachowaniach konsumenckich gospodarstw domowych w XXI w. Konsumpcja i Rozwój, 2 (5), 3–21.

Downloads

Opublikowane

2022-12-31

Jak cytować

Buczyńska-Pizoń, N. (2022). Zielone zakupy: czy konsumenci myślą o środowisku przy podejmowaniu decyzji zakupowych?. Com.Press, 5(2), 20-35. https://doi.org/10.51480/compress.2022.5-2.471

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy