Piractwo gier wideo w Polsce na przestrzeni dekad

Lata 80. XX w. – lata 20. XXI w.,

Autor

  • Przemysław Ciszek UJK Kielce

DOI:

https://doi.org/10.51480/compress.2023.6-2.616

Słowa kluczowe:

gry wideo, piractwo, Polska, nowe media, internet

Abstrakt

Artykuł przestawia historię i stan obecny piractwa gier wideo w Polsce. Proceder ten jest niemal tak stary jak same gry. W Polsce lat 80. XX wieku była to powszechna praktyka m.in. z powodu braku oficjalniej dystrybucji zachodnich gier. W kolejnych dekadach piractwo komputerowe zostało spenalizowane, ale skala zjawiska zasadniczo nie malała. Ewoluował za to jego charakter – handel bazarowy został zastąpiony przez internet i przesyłanie plików różnymi sposobami (peer-to-peer, hostingi i inne). Mimo iż twórcy i wydawcy gier od lat starają się utrudnić bezprawne kopiowanie swoich produktów, piraci nieustannie próbują łamać zabezpieczenia. Prezentowane opracowanie powstało głównie w oparciu o zastosowanie kwerendy internetowej i archiwalnej pozwalającej na dotarcie do dawnych informacji o zjawisku.

Bibliografia

Adamczewski, K. (2022). PS2 a piraci – przegrana na własne życzenie? PSX Extreme, 2, 94–97.

Adams, J.J. (2008). Nagrywalnie Szczecina. Zakazana Planeta. Pobrano z: https://zakazanaplaneta.pl/2008/04/10/1846 (12.07.2023).

Amritha, P.P., Karthik, J., Sethumadhavan, M. (2020). Video Game DRM: Analysis and Paradigm Solution. 2020 11th International Conference on Computing, Communication and Networking Technologies. doi:10.1109/icccnt49239.2020.9225560.

Batchelor, J. (2017). EU Commission: „No evidence that piracy affects video games sales”. GameIndustry. Pobrano z: https://www.gamesindustry.biz/eu-commission-no-evidence-that-piracy-affects-video-games-sales (12.07.2023).

Brzezińska, K. (2022). Piracy in Poland the lowest in the EU. Lexology. Pobrano z: https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=465d62ce-ab2d-4d3b-8425-7903a43e552f (12.07.2023).

De Kosnik, A. (2019). Piracy Is the Future of Culture. Speculating about Media Preservation after Collapse. Third Text, 1–9. https://doi.org/10.1080/09528822.2019.1663687.

Deloitte (2017). Piractwo w Internecie – straty dla kultury i gospodarki. Analiza wpływu zjawiska piractwa internetowego na gospodarkę Polski na wybranych rynkach kultury. Pobrano z: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/pl/Documents/Reports/pl_Deloitte_%20piractwo_raport.pdf.

Depoorter, B. (2014). What Happened to Video Game Piracy? How video games thrive in a world of piracy. Communications of the ACM, 57, 5, 33–34. https://doi.org/10.1145/2594289.

Fundacja Legalna Kultura (2022). Naruszenia praw autorskich w internecie na terenie Unii Europejskiej 2021. Legalna Kultura. Pobrano z: https://www.legalnakultura.pl/pl/czytelnia-kulturalna/badania-i-raporty/news/3777,naruszenia-praw-autorskich-w-interneciena-terenie-unii-europejskiej-2021#gsc.tab=0 (12.07.2023).

Gerli, D. (2022). Gaming piracy in Europe between the 80s and 90s – a brief history. Genesistemple. Pobrano z: https://genesistemple.com/the-european-bucaneers-gaming-piracy-in-the-eu-between-the-80s-and-90s (12.07.2023).

Grabowski, J., Wiosna, R. (1993). Cracked by CSL. Gambler, 1, 52–53.

Kuśmierek, M. (2023). Proces trwał 11 lat i skończył się jak żart. Chomikuj.pl jest winny, ale gryzoń pozostaje na wolności. Spider’s Web. Pobrano z: https://spidersweb.pl/2023/04/chomikuj-wyrok.html (12.07.2023).

Lessig, L. (2005). Wolna kultura. Warszawa: WSiP.

Loading… (2018). Gry, użytki – co dla Ciebie? – historia giełd komputerowych [wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=XSb­‑PPQEU7k (12.07.2023).

Maliuk, Y. (2022). Social transformations and distribution of pirated media content on the example of video games. Skhid, 3 (3), 45. https://doi.og/10.21847/1728-9343.2022.3(3).266199.

Marecki, P. (2020). Nastolatki zarabiały na pirackich grach komputerowych więcej niż ich rodzice na etatach. Wyborcza.pl. Pobrano z: https://wyborcza.pl/alehistoria/7,121681,25695285,nastolatkowie-zarabiali-na-piraceniu-gier-komputerowych.html (12.07.2023).

Policja. (b.d.). Piractwo komputerowe. Pobrano z: https://podlaska.policja.gov.pl/pod/dzialania/przestepczosc-gospodar/struktura-wydzialu/zespol-iii/piractwo-komputerowe/28415,Piractwo-komputerowe.html (12.07.2023).

Redakcja Bulldogjob. (2019). Historia piractwa komputerowego. Bulldogjob. Pobrano z: https://bulldogjob.pl/readme/historia-piractwa-komputerowego (12.07.2023).

Rojek, K. (2022). 40 proc. młodych ludzi piraci. Dziwi was to? Antyweb. Pobrano z: https://antyweb.pl/piractwo-mlodziez-polska-europa (12.07.2023).

Rollauer, T. (b.d.). Krótka historia piractwa komputerowego w Polsce. Amigowiec. Pobrano z: https://www.amigowiec.pl/krotka-historia-piractwa-komputerowego-w-polsce (12.07.2023).

Ruczko, P. (2010). Historia Commodore 64 w Polsce, czyli… Wywiad z Waldemarem Czajkowskim. River’s Edge. Pobrano z: https://riversedge.pl/historia-commodore-64-w-polsce-czyli-wywiad-z-waldemarem-czajkowskim (12.07.2023).

Sosinsky, B. (2011). Sieci komputerowe. Biblia. Gliwice: Helion.

Todd, D. (2011). Pirate Nation. How digital piracy is transforming business, socjety and culture. London: Kogan Page.

US Department of State. (2015). 2015 Investment Climate Statement – Poland. US Department of State. Pobrano z: https://web.archive.org/web/20160308150108/https://www.state.gov/e/eb/rls/othr/ics/2015/241708.htm (12.07.2023).

Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2509).

Walleij, L. (1998). Copyright does not exist. Pobrano z: http://svenskefaen.no/cdne/ch5web.htm (12.07.2023).

Wasiak, P. (2010). Komputery w czasach PRL. Jak je sprowadzano z zagranicy? Focus.pl. Pobrano z https://www.focus.pl/artykul/komputeerel (12.07.2023).

Wasiak, P. (2017). Ekonomiczne i społeczne funkcje giełd komputerowych w okresie transformacji systemowej. W: M. Sikora (red.), High-tech za żelazną kurtyną. Katowice–Warszawa: Wydawnictwo IPN.

Weisner, M. (2004). Piraci.pl. PSX Extreme, 2, 60–61.

Whitehead, D. (2010). Banging the DRM. The history of anti-piracy. Eurogamer. Pobrano z: https://www.eurogamer.net/banging-the-drm-article (12.07.2023).

Downloads

Opublikowane

2024-02-01

Jak cytować

Ciszek, P. (2024). Piractwo gier wideo w Polsce na przestrzeni dekad: Lata 80. XX w. – lata 20. XXI w.,. Com.Press, 6(2), 106-121. https://doi.org/10.51480/compress.2023.6-2.616

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy