Fascynacja informacjami z zakresu paranauki i pseudonauki w mediach społecznościowych podczas globalnej pandemii
DOI:
https://doi.org/10.51480/compress.2023.6-2.617Słowa kluczowe:
media społecznościowe, pseudonauka, ezoteryka, komunikacja społecznaAbstrakt
Niniejszy artykuł jest analizą problematyki związanej z definiowaniem pseudonauki i pokrewnych pojęć oraz przedstawia wpływ globalnej pandemii na wzrost zainteresowania użytkowników internetu tematami okultystycznymi, ezoterycznymi i związanymi z czarostwem. W kontekście tego zagadnienia przywołano wydarzenia historyczne dotyczące podejścia badaczy do tematyki czarów, w tym tzw. polowań na czarownice, które wywoływały ogólnoświatowe zainteresowanie magią. Artykuł prezentuje również wzmożone zainteresowanie tymi tematami, które zostało wywołane przez religię wicca, wprowadzającą je na nowo, jednak w pozytywnym kontekście. Warto podkreślić, że dopiero rozwój internetu spopularyzował konta i profile czarownic na tak dużą skalę oraz obszary związane z pseudonauką w zakresie czarostwa. Ostatnia część artykułu oscyluje wokół tematyki wpływu globalnej pandemii na rozwój zainteresowania powyższymi zagadnieniami. Wnioski wskazują na znaczący wzrost liczby osób obserwujących kanały związane z pseudonauką.
Bibliografia
Adams, A., Adams, M. (2003). Czary i czarownice. Historia i tradycje białej magii. Warszawa: Muza.
Ahlgren, M. (2021). 40 + statystyki i fakty na Instagramie dla 2020. Pobrano z: https://www.websitehostingrating.com/pl/instagram-statistics/ (25.05.2023).
Baranowski, B. (2021). Procesy czarownic w Polsce w XVII i XVIII wieku. Poznań: Replika.
Bockenheim, W., Bednarek, S., Jastrzębski, J. (1996). New Age. Encyklopedia Nowej Ery. Wrocław: Astrum.
Gardner, M. (1966). Pseudonauka i pseudouczeni. tłum. B. Krzyżanowski, W. Zonn. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Grabski, M.B. (2011). Paranauka, pseudonauka i co z tego dla nas wynika. W: K. Korab (red.), Pseudonauka: choroba, magia czy biznes? (s. 18–19). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Hoffer, P. (1997). The Salem Witchcraft Trilas. A Legal History. Kansas: University Press of Kansas.
Hurd, P. (1998). Scientific literacy: New minds for a changing world. Science Education, 82 (3), 407–416.
Infor (2020). Koronawirus. Od 25 marca 2020 r. szkoły mają obowiązek zdalnego nauczania. Pobrano z: https://samorzad.infor.pl/sektor/zadania/oswiata/3633634,Koronawirus‑Od-25-marca-2020-r-szkoly-maja-obowiazek-zdalnego-nauczania.html (25.05.2023).
Kalisiewicz, D. (red.) (1999). Encyklopedia PWN w trzech tomach. t. 2. Warszawa: PWN.
Majchrzyk, Ł. (2020). Liczba pobrań TikToka przekroczyła 2 miliardy!. Pobrano z: https://mobirank.pl/2020/05/01/liczba-pobran-tiktoka-przekroczyla-2-miliardy/ (25.05.2023).
Mitcham, C. (2000). Ethical Issues in Pseudoscience: Ideology, Fraud and Misconduct. W: W.F. Williams, Encyclopedia of Pseudoscience. (s. 12). New York: Facts on File.
Muh, H. (oprac.) (2019). Młot na czarownice. Kraków: Vis-à-vis Etiuda.
Palonek‑Kozdęba, K. (2022). #WitchTok vs. Putin. Witchcraft Activism on the Internet in the Context of Russian Invasion of Ukraine. Maska, 2(49), 34–48.
Posacki, A. (2009). Encyklopedia zagrożeń duchowych. Mistyka, ezoteryzm, okultyzm. t. 1. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne.
Ptaszek, R.T. (2015). Nowa era religii? Ruch NewAge i jego doktryna – aspekt filozoficzny. Lublin: Academicon.
Roskal, Z.E. (2019). Popularyzacja nauki a pseudonauka. W: S. Janeczek, M. Walczak, A. Starościc (red.). Metodologia nauk. cz. 1, Czym jest nauka? (s. 697). Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Schiff, S. (2019). Czarownice. Salem 1692. Warszawa: Marginesy.
Starhawk (1997). The pagan book of living and dying: practical rituals, prayers, blessings, and meditations on crossing over. New York: HarperOne.
Stępień, M.B. (2015). Okultyzm: studium ezoteryki zachodniej. Lublin: Academicon.
Thurston, R. (2008). Polowania na czarownice. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Wojciechowski, T. (1981). Z zagadnień parapsychologii. Analecta Cracoviensia, XIII.
Woolf, M. (2023). TikTok – najciekawsze statystyki [2023]. Pobrano z: https://passport-photo.online/pl/blog/tiktok-statystyki/ (30.05.2023).
Zwoliński, A. (2019). Współczesne czarownice. Poznań: Monumen.
Downloads
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Copyright (c) 2024 Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Treść artykułów jest objęta licencją na podstawie międzynarodowej licencji Creative Commons Attribution 4.0